Aluminium in watercooling loop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Ik heb me laten vertellen dat Koper en aluminium niet zo goed samen gaan in een waterloop.

Dus;

Wil ik in een volgende casebuild alleen maar aluminium componenten in de waterloop gebruiken. Is het dan verstandig om ook een andere koelvloeistof te gebruiken die aluminium wat minder snel aantast?

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 11:31

Singular1ty

EV Evangelist

Voor zover ik het begrijp is het niet handig verschillende legeringen samen in een loop te hebben, en dat vooral alu daaronder te leiden kan hebben. Veel waterblocks en rads zijn van een bronslegering, ga je vervolgens met alu delen werken dan kan dit worden aangevreten. Zolang je een stukje opofferingsmetaal zoals zink ergens in de loop legt kan er echter niet zoveel fout gaan, dit zal echter langzaam oplossen dus zorg het op tijd te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke vloeistof gebruik je nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Waar ga je alu componenten vandaan halen? Die kan je vziw nergens meer kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Edmin schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 22:30:
Waar ga je alu componenten vandaan halen? Die kan je vziw nergens meer kopen...
Uhm, stel je voor dat je 2 radiators hebt van een Mac G5 2.5. Deze zijn van aluminium. Als je naar de autohandel kijkt, stikt het van de koperen radiateurs in combinatie met een aluminium motorblok. Turbo intercoolers zijn ook regelmatig van aluminium. Dus aan aluminium componenten is wel te komen. Zalman heeft zijn Waterblock ook voorzien van anticorrosie middel; http://www.zalman.co.kr/eng/product/Product_Read.asp?idx=181

Dus mijn nieuwe casemod wordt volledig aluminium. Ik zal er dan iets van zink aan toevoegen in de loop.

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rm_a_rayman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Zo te horen ben je bang voor galvanische corrosie. Als je er voor zorgt dat koper en aluminium niet direct contact met elkaar maken en gebruik maakt van gedistilleerd water (dat is immers geen geleidende vloeistof) hoef je daar volgens mij niet bang voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja maar ook gedestilleerd water gaat na een tijdje geleiden waardoor je alsnog de redox reactie kunt krijgen waar TS zo bang voor is ;).

Met alleen alu componenten krijg je trouwens geen redox reactie; je hebt 2 verschillende metalen nodig van een andere edelheid.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taeke18
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-08 15:56
hmm, in principe zou als je er een extreem reagerend materiaal bij zou leggen dat nog makkelijker reageerd dan aluminium, zou je het aluminium mee sparen. Maar aluminium zal zeker verslechten. Neem gewoon koper is duurder maar heb je langer plezier van en minder snel lekkage.
Aluminium is gewoon een bagger materiaal in combinatie met water, ook al is het demi gedestileerd zelfs milli-q water zorgt voor corosie.

Voor de mensen, mili-q water is gefilterd water wat kan leiden tot ppb, parts per billion. dus 1 deeltje per biljoen deeltjes water zou 1 ppb zijn. meestal zit dit bij mili-q wel wat hoger maar is extreem zuiver water.

Reden waarom water steeds meer gaat geleiden:
Er zit altijd wat restand stof op je buizen, deze zijn nooit 100% schoon te maken en steeds meer hiervan zal gaan los laten. Dit kan gaan ioniseren met andere stoffen. Ook is water deels zuur, H2O splitst zich op in --> H+ + OH- .... dit zorcht voor een evenwichtige balans, maar dit kan koper en aluminium op macro schaal gaan oplossen. maar het water zal vervuild raken. Deeltjes in de lucht in je reservoir zullen gaan neer slaan op het water, hier zullen waarschijnlijk stof (koostof) en meer in zitten Hierdoor is de optie er al dat je carbonaten gaat vormen.

Hoop dat ik genoeg info heb kunnen geven. Bijde stoffen zullen vervuild raken o.a. corosie koper gaat minder snel en zal hierdoor zijn geld meer dan waard zijn. Ook zal je koelvloeistof langer houdbaarzijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unltd Pn Modded
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-10 00:43
Je kan je alu ook laten anadoniseren dan is t ook beschermd tegen corosie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yup, maar zou je topics ook kunnen anodiseren? ;) Zou wel een jaar of 3 moeten helpen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Helpen anti-corrosie aditieven hier niet tegen dan?

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

GNOOM172 schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 00:38:
[...]

...Als je naar de autohandel kijkt, stikt het van de koperen radiateurs in combinatie met een aluminium motorblok. Turbo intercoolers zijn ook regelmatig van aluminium. Dus aan aluminium componenten is wel te komen. Zalman heeft zijn Waterblock ook voorzien van anticorrosie middel; http://www.zalman.co.kr/eng/product/Product_Read.asp?idx=181

Dus mijn nieuwe casemod wordt volledig aluminium. Ik zal er dan iets van zink aan toevoegen in de loop.
Ik kan me vergissen, het is alweer even geleden dat ik me bezig hield met de auto branche, maar radiateurs van de gemiddelde auto zijn allang niet meer van koper. Dit is allemaal aluminium. Wat de motorblokken betreft, de nieuwere zijn nu vaak van aluminium en de oude van gietijzer. Er zijn daarom ook twee verschillende koelvloeistoffen. De motoren van aluminium gebruiken G12 om o.a. corrosie tegen te gaan, het is ook wat vettiger. De oudere motoren gebruiken G11. Als je een volledig aluminium loop hebt zou je G12 kunnen overwegen. Al heb ik verder geen idee hoe de pomp dit zal vinden.

Turbo intercoolers komen onder normale omstandigheden intern niet in aanraking met koelwater. Dit zou ik dus niet aanraden om te gebruiken.

[CiP] Aqueum initium TJ09

Pagina: 1