Tech-Noob Question: De Voor- & Nadelen van TV als PC scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-08-2023
Zoals de titel zegt, ik dacht om een budget gaming pc aan mijn televisie te hangen, maar ik wil me op voorhand wel informeren. Mijn LCD televisie (gekregen van mijn ouders die mijn oude beeldbuis een brandrisico vonden) kan resoluties tot 1080p aan, en heeft een diagonaal van 26 inch, wat dus nog meevalt qua pixeldichtheid.

De mindere pixeldichtheid is trouwens het enige nadeel dat ik tot nog toe heb kunnen terugvinden omtrent het gebruik van een televisie als pc scherm. Voordelen zijn natuurlijk de kostbesparing, en het uitschakelen van een extra scherm. Een extra nadeel is mogelijk dat een televisie natuurlijk niet ideaal zou zijn voor tekstverwerking en dergelijke, maar daar dient mijn laptop al voor. Nu is mijn vraag zoals de topic titel wel deed vermoeden, zijn er nog andere voor- & nadelen aan dit dubbel gebruik, en zoja dewelke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Vaak hebben TV's een langere response tijd, waardoor ze dus iets trager zijn en je iets sneller lagg zal hebbe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-06 10:14

DarkKnight

Narf

Naast de lagere pixeldichtheid, heb ik vaak het vermoeden dat tv's van dezelfde (of ongeveer) prijscategorie mindere panelen hebben dan echte computerschermen en ook een lagere hogere inputlag hebben door de betere circuits. Of dit altijd opgaat zou ik niet kunnen zeggen, maar als ik mijn tv (welke officieel ook monitor zou zijn) als pc-scherm inzet heb ik dat gevoel wel.

[ Voor 1% gewijzigd door DarkKnight op 02-04-2011 20:15 . Reden: Omgekeerd natuurlijk *doh* ]

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-07 11:35
Gropah schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 20:00:
Vaak hebben TV's een langere response tijd, waardoor ze dus iets trager zijn en je iets sneller lagg zal hebbe
Lag heeft over het algemeen meer te maken met je internetverbinding. Je doelt waarschijnlijk op ghosting, dat het vorige beeld nog een beetje zichtbaar is bij snelle actie (dit is in de meeste TVs niet meer van toepassing).

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
citruspers schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 20:12:
[...]

Lag heeft over het algemeen meer te maken met je internetverbinding. Je doelt waarschijnlijk op ghosting, dat het vorige beeld nog een beetje zichtbaar is bij snelle actie (dit is in de meeste TVs niet meer van toepassing).
Input lag heeft anders echt niks met je internet te maken maar meer met hoeveel en hoe lang het circuit nodig heeft om het beeld op de LCD te tonen vanaf het moment dat het de videokaart uitgestuurd word.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-07 10:18
Input lag wat voor mij werd vermeld is inderdaad waar. Zit hier bijvoorbeeld met een redelijk dure TV en deze moet ik expliciet op gaming mode gezet worden om lag-loos te kunnen spelen. Ik weet niet wat voor TV je hebt, maar dit zijn wel dingen waar TV's sneller last van hebben dan computer schermen.

Anderzijds snapt de hedendaagse TV markt ook wel dat ze dit weer terug moeten brengen richting computer schermen, anders verliezen ze het gamers segment (ps3/x360/wii, en nu ook jij met je PC :+ )

edit:
Ik hoef hem alleen op gaming mode te zetten bij HDMI connecties OF display port naar HDMI geconverteerd in geval van vriendins laptop. Mijn oude laptop met VGA heeft er geen last van/gaming mode nodig, die is gewoon wel direct en de response tijd zou ik schatten op onder 8 ms. Gevoelskwestie natuurlijk, maar velen malen beter dan 40+ ms als alle filters van de TV aanstaan om het beeld nog wat beter te maken.

[ Voor 29% gewijzigd door LinuX-TUX op 02-04-2011 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

@citruspers

ik versta onder lagg alles wat vertraging opleverd, maar inderdaad om het correct te benoemen: met een TV heb je een hogere input latency.

Meestal valt het wel mee en vaak is het niet te merken, maar je moet maar gewoon een keer proberen. En kijk inderdaad ook of er een game mode is, en zet die dan aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubter
Ik heb inderdaad een gaming stand op mijn huidige televisie, maar ik dacht dat die enkel diende om de helderheid en de kleuren aan te passen. :P Toch altijd leuk om wat bij te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Laatst online: 26-07 11:35
Gropah schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 20:27:
@citruspers

ik versta onder lagg alles wat vertraging opleverd, maar inderdaad om het correct te benoemen: met een TV heb je een hogere input latency.

Meestal valt het wel mee en vaak is het niet te merken, maar je moet maar gewoon een keer proberen. En kijk inderdaad ook of er een game mode is, en zet die dan aan.
Ah kijk, input lag was ik me dan weer niet van bewust, ik heb er zelf nooit last van gehad op een goedkopere HD-ready TV. Wel is het "lag" en niet "lagg" :)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:18

M2M

medicijnman

De vorm van lag op het scherm (Imputlag) heeft bijna altijd te maken met de beeldenhancement features van de tv. Die knikkert er soms nog wat filters en spul overheen om het allemaal net ietsje lekkerder eruit te laten zien. In een Gaming mode, staan die filters uit :).

Ik denk dat bijna elke tv tegenwoordig wel een soortement van gamingmode heeft, of uberhaupt geen beeldverbeterende meuk als het een echt goedkoop exemplaar betreft. De imputlag zal dan ook niet bijzonder hoog zijn. Hooguit 20 ms (ruwe schatting) en zolang je niet professioneel quake speelt valt daar best mee te leven.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Maar je hebt het scherm toch al? Dus wat let je om het gewoon te proberen? Als dan blijkt dat je gek wordt van de ghosting of de lage resolutie, dan ga je dan toch wat anders proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubter
Budget gebruiken voor de computer op zich of voor een computer + scherm is natuurlijk wel een groot verschil.
Ik moet ook nog zien uit te vissen met welke videokaarten ik op de beste resolutie vlot (medium-high graphics, alles maximum hoeft wat mij betreft niet) kan spelen, zonder nodeloos veel geld uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik heb nu een 32'' Sony Bravia Edge lED TV, FULL HD, 100HZ.
En ben er zeer tevreden mee, ik gebruik hem als monitor. Heb tevens ook mijn PS3 en Xbox 360 op aangesloten. Enige wat ik je wel aanraad is een 100Hz te nemen, en misschien een LED TV want ik vind die veel zachter voor je ogen. :)

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-07 16:02
GamerGames schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 21:26:
Ik heb nu een 32'' Sony Bravia Edge lED TV, FULL HD, 100HZ.
En ben er zeer tevreden mee, ik gebruik hem als monitor. Heb tevens ook mijn PS3 en Xbox 360 op aangesloten. Enige wat ik je wel aanraad is een 100Hz te nemen, en misschien een LED TV want ik vind die veel zachter voor je ogen. :)
Allebij niet waar, LED is niet zachter voor je ogen en voor PC gebruik heb je niks aan 100Hz TV's ;)
verder zoekt de TS ook geen nieuwe TV, hij heeft er al 1.

[ Voor 5% gewijzigd door Redblader op 02-04-2011 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-07 10:18
Redblader schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 23:43:
[...]

Allebij niet waar, LED is niet zachter voor je ogen en voor PC gebruik heb je niks aan 100Hz TV's ;)
Tweede argument is niet waar. Ik word gek van 50Hz TV's, is gewoon echt onrustig. Anderzijds zie ik ze niet meer tegenwoordig :Y)

Maar op zicht kan ik 50 Hz herkennen. (gewoon onrustig en als ik er niet rechtstreeks naar kijk dan flikkerd het als een gek in m'n ooghoeken. Overigens IETS minder erg bij LCD's, maar merk het wel. Alsof het gewoon verkeerd afgesteld staat)

Anderzijds op refresh rate basis heb je er alleen wat aan als je middels DVI/VGA gaat werken. Zo uit m'n hoofd gaan display port & hdmi nog niet veel verder dan 60Hz bij full hd :$ (correct me if I'm wrong)

Over led ... ligt eraan welke variant / kwaliteit het is. Slechte led monitoren worden nog steeds voorbij gestreeft door goed gebouwde CCFL's natuurlijk. Anderzijds zijn de leds ook steeds beter aan het worden :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door LinuX-TUX op 02-04-2011 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 25-07 08:52

Herman

FP ProMod
Misschien zitten er qua practische zijde ook nadelen aan. Schakelt je tv gelijk over naar HDMI of moet je dat met de afstandsbediening doen? Dat lijkt me op lange termijn best vervelend.
Mogelijk dat een LCD-TV ook meer wattage verbruikt dan een LCD-monitor aangezien er een tv-tuner in zit?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubter
Met afstandsbediening of knopje vanboven, vind ik niet zo hinderlijk eerlijk gezegd, dan kan ik hem ook televisie blijven gebruiken.

En qua verbruik moet ik bekennen dat ik tot nog toe de slechte gewoonte heb van mijn televise op de achtergrond aan te laten staan (om naar het televisienieuws te luisteren bv.) terwijl ik op mijn computer zat, dus daar zal ironisch genoeg wat bespaart worden als daar een einde aan komt.
Pagina: 1