Verwijderd

Topicstarter
Ik ben chronisch ziek en ontvang een Wajong-uitkering op basis van 80-100% arbeidsongeschiktheid zonder kans op herstel of verbetering. Ik kwam daarom niet in aanmerking om op kosten van het UWV te studeren of een opleiding te volgen. Daar heb ik dus jaren zelf hard voor gespaard en mijn best gedaan en uiteindelijk heb ik een bachelor gehaald. Ik hoop zelfs een master te kunnen afronden.

Ik ken mijn beperkingen en ik zou graag vanuit huis willen werken. Het is niet dat ik de illusie heb dat ik hiermee zelf mijn broek kan ophouden of dat ik er netto op vooruit ga door wat bijverdiensten te hebben. Dit wordt namelijk gecompenseerd met mijn uitkering. Het belangrijkste voor mij is dat ik ondanks alles toch een beetje zelfstandigheid heb weten te realiseren of te behouden.

Ik zit te denken aan freelance schrijver, eventueel administratieve werkzaamheden, persoonlijke assistent et cetera. Ik wil alles het liefste zelf financieren, omdat ik geen schulden wil maken. De kans bestaat dat er straks geen vraag is naar hetgeen ik aanbied of een flinke periode helemaal geen werkzaamheden kan uitvoeren i.v.m. ziekte en ik heb geen spaargeld of financiële ruimte om iets af te lossen.

Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Heeft er iemand tips welke non-ict mogelijkheden er zijn om zelf wat te kunnen verdienen?

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Wat je zelf al aangeeft moet je geen langlopende verbintenissen aangaan, omdat je vanwege je ziekte deze wellicht niet kunt voltooien. Schrijver is zo'n slecht idee nog niet dus. (Ik weet niet wat voor een bachelor je je hebt gedaan, wellicht iets in die richting?)

Een kennis van mij schreef ook stukjes voor diverse blaadjes. Het is handig als je van een bepaald onderwerp veel verstand hebt, (vak en hobby)bladen aanschrijft dat je graag wat voor hun zou willen schrijven en dan begint het balletje te rollen. Maar je bent niet de enige die dat wil, dus voorzie ook afwijzingen... Vrijwillig ergens beginnen kan natuurlijk ook, wellicht bij een stichting die de belangen behartigd van mensen die dezelfde ziekte hebben als jij bijvoorbeeld.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Neem eens contact op met het UWV om te vragen of je in aanmerking komt om op hun kosten een jobcoach in de arm te nemen.

Die gaan dan met je om tafel zitten om te zien wat je wensen en mogelijkheden zijn. Dan maken ze daar een plan van, wat ingediend wordt bij UWV ter goedkeuring. Indien goedgekeurd, wordt het verwerken van het plan door UWV betaald.

De Jobcoach kan dan met jou een baan vinden die voor jou geschikt is,of jou begeleiden bij het opzetten van een eigen baan/freelance traject.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:09
Mijn vrouw zit ook in de WaJong, dus ik heb hier als partner al redelijk wat ervaring met de regeltjes van het UWV.

De grootste vraag die je je moet stellen is 'hoe ziek' je daadwerkelijk bent (cq. hoe arbeidsongeschikt schat je jezelf in). Waarom ik je dat vraag is omdat daar nogal een verschil in kan zitten, in de WaJong zit >85% in de 80-100% schaal terwijl dit max. 20% zou moeten zijn. Om die reden is Rutte ook van plan om iedereen te laten herkeuren met strengere regels en iedereen die niet in die 80-100 schaal blijft plakken word de bijstand in geduwd. Dit is overigens nog niet definitief maar wel goed om in je achterhoofd te houden, dit staat namelijk in het regeerakkoord

Mocht je jezelf niet in 80-100 schaal zetten dan kun je het beste alles eraan doen om wat duurzamers op te zetten dan 'hier en daar wat klussen/bijwerken'. Overigens kan het UWV je best redelijk helpen bij het zoeken naar een lichte baan, die hebben zij doorgaans sneller dan via de reguliere routes (bedrijven die deze banen aanbieden bij het UWV weten namelijk wat zij kunnen verwachten qua personeelsaanbod).

Mocht je nou echt in de 80-100 schaal zitten dan moet je ook nog eens oppassen dat je niet teveel bijverdient. Er is ergens een omslagpunt qua inkomsten dat je van de 80-100 schaal in de 60-80 schaal terecht komt (qua uitbetaling) en dat is een uitkeringsval van ~€200,-. Ik ken de bedragen niet uit mn hoofd maar als je €201,- verdient ipv €200,- zou je ipv een totaal inkomen van €1000,- ineens naar €800,- vallen en hierdoor onder je originele uitkering kunnen vallen (er is hiervoor een calculator beschikbaar).

Nog een goede vraag is trouwens of je <2010 in de WaJong terecht bent gekomen of >=2010. Op 1 januari 2010 zijn de regels namelijk drastisch veranderd.

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 13:36:
Neem eens contact op met het UWV om te vragen of je in aanmerking komt om op hun kosten een jobcoach in de arm te nemen.

Die gaan dan met je om tafel zitten om te zien wat je wensen en mogelijkheden zijn. Dan maken ze daar een plan van, wat ingediend wordt bij UWV ter goedkeuring. Indien goedgekeurd, wordt het verwerken van het plan door UWV betaald.

De Jobcoach kan dan met jou een baan vinden die voor jou geschikt is,of jou begeleiden bij het opzetten van een eigen baan/freelance traject.
Toen ik jaren geleden aanklopte bij het UWV werd mijn vraag tot het volgen van een opleiding afgewezen. De kans op het succesvol afronden werd als nihil beschouwd. Mijn ervaring is dat het UWV met name haar eigen belang in de gaten houdt. Dat neem ik ze ook niet kwalijk, maar dan moeten zij ook niet raar opkijken dat ik mijn belang in de gaten ga houden.
ebia schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 13:12:
Wat je zelf al aangeeft moet je geen langlopende verbintenissen aangaan, omdat je vanwege je ziekte deze wellicht niet kunt voltooien. Schrijver is zo'n slecht idee nog niet dus. (Ik weet niet wat voor een bachelor je je hebt gedaan, wellicht iets in die richting?)

Een kennis van mij schreef ook stukjes voor diverse blaadjes. Het is handig als je van een bepaald onderwerp veel verstand hebt, (vak en hobby)bladen aanschrijft dat je graag wat voor hun zou willen schrijven en dan begint het balletje te rollen. Maar je bent niet de enige die dat wil, dus voorzie ook afwijzingen... Vrijwillig ergens beginnen kan natuurlijk ook, wellicht bij een stichting die de belangen behartigd van mensen die dezelfde ziekte hebben als jij bijvoorbeeld.
Aan schrijven heb ik wel gedacht. Ik heb een bachelor Geschiedenis. Dat is vrij breed dus ik weet van veel zaken een beetje. Ik zoek ook geen vaste betrekking, want dat kan ik simpelweg niet volhouden noch waarmaken. Als ik af en toe een stukje kan inleveren om het idee te hebben dat ik ondanks alles mijn best doe dan vind ik het prima. Eerlijk gezegd wil ik liever geen contact met mensen die hetzelfde hebben als ik. Ik wil juist afleiding hebben van mijn ziek zijn en dat houdt in dat ik liever niet continue geconfronteerd word met mensen die dat ook zijn.
Red Nalie schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 14:11:
Mijn vrouw zit ook in de WaJong, dus ik heb hier als partner al redelijk wat ervaring met de regeltjes van het UWV.

De grootste vraag die je je moet stellen is 'hoe ziek' je daadwerkelijk bent (cq. hoe arbeidsongeschikt schat je jezelf in). Waarom ik je dat vraag is omdat daar nogal een verschil in kan zitten, in de WaJong zit >85% in de 80-100% schaal terwijl dit max. 20% zou moeten zijn. Om die reden is Rutte ook van plan om iedereen te laten herkeuren met strengere regels en iedereen die niet in die 80-100 schaal blijft plakken word de bijstand in geduwd. Dit is overigens nog niet definitief maar wel goed om in je achterhoofd te houden, dit staat namelijk in het regeerakkoord

Mocht je jezelf niet in 80-100 schaal zetten dan kun je het beste alles eraan doen om wat duurzamers op te zetten dan 'hier en daar wat klussen/bijwerken'. Overigens kan het UWV je best redelijk helpen bij het zoeken naar een lichte baan, die hebben zij doorgaans sneller dan via de reguliere routes (bedrijven die deze banen aanbieden bij het UWV weten namelijk wat zij kunnen verwachten qua personeelsaanbod).

Mocht je nou echt in de 80-100 schaal zitten dan moet je ook nog eens oppassen dat je niet teveel bijverdient. Er is ergens een omslagpunt qua inkomsten dat je van de 80-100 schaal in de 60-80 schaal terecht komt (qua uitbetaling) en dat is een uitkeringsval van ~€200,-. Ik ken de bedragen niet uit mn hoofd maar als je €201,- verdient ipv €200,- zou je ipv een totaal inkomen van €1000,- ineens naar €800,- vallen en hierdoor onder je originele uitkering kunnen vallen (er is hiervoor een calculator beschikbaar).

Nog een goede vraag is trouwens of je <2010 in de WaJong terecht bent gekomen of >=2010. Op 1 januari 2010 zijn de regels namelijk drastisch veranderd.
Helaas, hoor ik wel in de categorie 80-100% arbeidsongeschikt. Mijn ziekte is chronisch en de beperkingen ervan zijn duidelijk bekend in de literatuur en er bestaat een 'harde' diagnose van. Ik ben nu tweemaal gekeurd bij het UWV. De eerste keer bij de aanvraag van mijn wajong en de tweede keer voor de herkeuring die toen moest vanwege de nieuwe regelgeving. Bij beide keuringen ben ik niet verder gekomen dan de arts.

Kijk ik snap dat het niet de bedoeling is dat iemand die arbeidsongeschikt is zowel inkomen verkrijgt d.m.v. arbeid enerzijds en door het niet kunnen verrichten van arbeid anderzijds. Maar een dergelijke regelgeving vind ik niet stimulerend. Ik weet dat ik nooit in staat zal zijn zonder uitkering te kunnen rondkomen, maar ik had wel verwacht dat de regelgeving iemand in ieder geval zou behouden voor een terugval in inkomen.

Ik dacht stel dat ik in fysieke redelijke periode in een maand nou zelf €100,- kan verdienen dan scheelt dat de overheid voor die maand €100,- die niet betaald hoeft te worden. Het komt nu over dat ik sowieso beter af ben als ik gewoon niets doe dan probeer zelf iets te verdienen.

• FailFr8er
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 14:50:
[...]

Toen ik jaren geleden aanklopte bij het UWV werd mijn vraag tot het volgen van een opleiding afgewezen. De kans op het succesvol afronden werd als nihil beschouwd. Mijn ervaring is dat het UWV met name haar eigen belang in de gaten houdt. Dat neem ik ze ook niet kwalijk, maar dan moeten zij ook niet raar opkijken dat ik mijn belang in de gaten ga houden.

[...]

Aan schrijven heb ik wel gedacht. Ik heb een bachelor Geschiedenis. Dat is vrij breed dus ik weet van veel zaken een beetje. Ik zoek ook geen vaste betrekking, want dat kan ik simpelweg niet volhouden noch waarmaken. Als ik af en toe een stukje kan inleveren om het idee te hebben dat ik ondanks alles mijn best doe dan vind ik het prima. Eerlijk gezegd wil ik liever geen contact met mensen die hetzelfde hebben als ik. Ik wil juist afleiding hebben van mijn ziek zijn en dat houdt in dat ik liever niet continue geconfronteerd word met mensen die dat ook zijn.

[...]

Helaas, hoor ik wel in de categorie 80-100% arbeidsongeschikt. Mijn ziekte is chronisch en de beperkingen ervan zijn duidelijk bekend in de literatuur en er bestaat een 'harde' diagnose van. Ik ben nu tweemaal gekeurd bij het UWV. De eerste keer bij de aanvraag van mijn wajong en de tweede keer voor de herkeuring die toen moest vanwege de nieuwe regelgeving. Bij beide keuringen ben ik niet verder gekomen dan de arts.

Kijk ik snap dat het niet de bedoeling is dat iemand die arbeidsongeschikt is zowel inkomen verkrijgt d.m.v. arbeid enerzijds en door het niet kunnen verrichten van arbeid anderzijds. Maar een dergelijke regelgeving vind ik niet stimulerend. Ik weet dat ik nooit in staat zal zijn zonder uitkering te kunnen rondkomen, maar ik had wel verwacht dat de regelgeving iemand in ieder geval zou behouden voor een terugval in inkomen.

Ik dacht stel dat ik in fysieke redelijke periode in een maand nou zelf €100,- kan verdienen dan scheelt dat de overheid voor die maand €100,- die niet betaald hoeft te worden. Het komt nu over dat ik sowieso beter af ben als ik gewoon niets doe dan probeer zelf iets te verdienen.
Ik wil niet heel lullig overkomen maar ik heb het idee dat je uberhaupt geen huiswerk hebt gedaan. Op de site van het UWV kun je heel veel informatie vinden over werken naast je WaJong (in de situatie van voor 2010).

Daar staat ook een rekenhulp die je precies laat zien wat er gebeurd als je een x bedrag ontvangt uit werk.

Mijn tip is om die site gewoon eens rustig door te lezen en daar je vragen eens op te zoeken, volgens mij kom je dan een heel end.

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-11 13:56

rg-mohwa

Phoe Hé

Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 14:50:
[...]

Erg offtopic ik weet het maar ik vind dit zo mooie gedachten ik wou dat iedereen zo dacht
Hulde !! :)

• FailFr8er
rg-mohwa schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 21:04:
[...]

Erg offtopic ik weet het maar ik vind dit zo mooie gedachten ik wou dat iedereen zo dacht
Hulde !! :)
WaJong bestaat om een reden hoor 8)7. Het is opgezet voor mensen die gewoon fysiek/mentaal niet kunnen werken en dat houdt niet in dat ze dat niet willen. Het is alleen ernstig vervuild.

Het grappige is dat mijn vrouw (terecht) in de WaJong zit en mijn pa in het speciaal onderwijs lesgeeft. Als ik zijn verhalen hoor kan ik me heel goed voorstellen dat de WaJong gesaneerd wordt. Een hoop praktijkonderwijsinstellingen schieten de jongeren die zich aanmelden bij de school meteen in de WaJong terwijl er eigenlijk helemaal geen reden toe is (ze zijn alleen geschikt voor het reguliere onderwijs omdat ze dat niveau niet halen).

Je moet je dus voorstellen dat er een hele grote groep mensen in zitten die geen 'reden' hebben om werk te zoeken omdat ze toch door de staat verzorgd worden. Een echte motivator is er ook niet omdat je maar mag aanvullen tot het minimumloon en het daarna van je uitkering wordt afgehouden.

Mijn vrouw zit bijvoorbeeld voor 100% in de WaJong maar werkt nu bij een zorginstelling op de administratie en wordt zo'n 40% gekort op haar uitkering. De reden dat ze werkt is omdat ze het gewoon 'wil' (en van mij moet omdat ze anders ongelukkig is weet ik uit ervaring)

De WaJong zit raar in elkaar en moet inderdaad gesaneerd worden, de manier waarop ze het van plan zijn is simpelweg hakken met een botte bijl en iedereen de bijstand in duwen die niet echt 100% medisch afgekeurd is.

[ontopic]
Waarom eigenlijk non-ict? Ik zie een geweldige toekomst voor een goede freelance programmeur die in de WaJong zit (apps ontwikkelen? :))

[ Voor 4% gewijzigd door FailFr8er op 01-04-2011 21:31 ]

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Misschien is het een idee om jezelf meer te presenteren om zo een "werkgever" of "opdrachtgever" te krijgen.
Dus meld om te beginnen in dit topic waarin je interesses liggen en in welke omgeving je woont.
Omgeving, dus specifieke woonplaats is niet nodig maar wellicht leest er iemand in je omgeving in dit topic mee en kan jouw capaciteiten gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Ik zie dat het een en ander dus lastiger en complexer in elkaar zit dan ik vooraf dacht.

De rekenhulp had ik al bekeken, maar ik was al tot de conclusie gekomen dat ik daar niet veel aan heb:
Let op: De rekenhulp gaat uit van het minimumloon. Verdiende u voordat u uw Wajong-uitkering kreeg meer dan het minimumloon? Of studeerde u? Dan kan uw uitkering hoger zijn. Dit ziet u niet in de rekenhulp.
Exacte ander rekenvoorbeelden staan daar nergens vermeld.

Schrijven (van artikelen) lijkt mij het beste te passen bij mijn mogelijkheden. Ik studeer nog dus ik kan nu dus nog het moment gebruiken om te netwerken voor de toekomst. Dat geeft mij ook nog even de tijd om te kijken hoe je het beste een 'carrière' als schrijver kan beginnen. Ik hoop dat ik de master ook nog succesvol kan afronden en dan zal ik eens navragen bij het UWV hoe het in mijn geval zit met bijverdienen.

Misschien was het ook wel een beetje te naief om te denken dat er iemand hier in een soortgelijke situatie zat en mij meteen kon informeren over de regelgeving die hierover bestaat.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 13:43

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Red Nalie schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 21:14:
[...]

WaJong bestaat om een reden hoor 8)7. Het is opgezet voor mensen die gewoon fysiek/mentaal niet kunnen werken en dat houdt niet in dat ze dat niet willen. Het is alleen ernstig vervuild.

Het grappige is dat mijn vrouw (terecht) in de WaJong zit en mijn pa in het speciaal onderwijs lesgeeft. Als ik zijn verhalen hoor kan ik me heel goed voorstellen dat de WaJong gesaneerd wordt. Een hoop praktijkonderwijsinstellingen schieten de jongeren die zich aanmelden bij de school meteen in de WaJong terwijl er eigenlijk helemaal geen reden toe is (ze zijn alleen geschikt voor het reguliere onderwijs omdat ze dat niveau niet halen).

Je moet je dus voorstellen dat er een hele grote groep mensen in zitten die geen 'reden' hebben om werk te zoeken omdat ze toch door de staat verzorgd worden. Een echte motivator is er ook niet omdat je maar mag aanvullen tot het minimumloon en het daarna van je uitkering wordt afgehouden.

Mijn vrouw zit bijvoorbeeld voor 100% in de WaJong maar werkt nu bij een zorginstelling op de administratie en wordt zo'n 40% gekort op haar uitkering. De reden dat ze werkt is omdat ze het gewoon 'wil' (en van mij moet omdat ze anders ongelukkig is weet ik uit ervaring)

De WaJong zit raar in elkaar en moet inderdaad gesaneerd worden, de manier waarop ze het van plan zijn is simpelweg hakken met een botte bijl en iedereen de bijstand in duwen die niet echt 100% medisch afgekeurd is.

[ontopic]
Waarom eigenlijk non-ict? Ik zie een geweldige toekomst voor een goede freelance programmeur die in de WaJong zit (apps ontwikkelen? :))
Mijn vrouw eigenlijk het zelfde verhaal. Die werkt vrijwillig op een basisschool met behoud van Wajong. Ze krijgt hier alleen een onkostenvergoeding. Totdat onze dochter geboren werd werkte ze 3,5 dag in de week, maar nu merk je toch wel dat haar beperking haar parten speelt. Al dat rennen achter een kind van 1,5 eist toch meer van haar.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:53

EiT

Weet je zeker dat het niet verstandiger is om eerst een re-integratiebureau in te schakelen? Deze kunnen jouw volgens mij ook hierbij helpen en je zou eerst werk ervaring kunnen opdoen dmv een soort stage bij andere bedrijven om te zien hoeveel je aankan en misschien op die manier is een soort van jobcoaching voor eigen bedrijfje ook mogelijk.

Iedergeval de wajong dekt een hoop qua hulp op dit moment, maar dit zal wel snel veranderen.

Oh en als je voor een re-integratiebureau kiest let er wel op dat je iemand krijgt die ervaring heeft met jouw problemen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

EiT schreef op zondag 03 april 2011 @ 01:57:
Weet je zeker dat het niet verstandiger is om eerst een re-integratiebureau in te schakelen?
Goeie tip, zo ben ik ook in een baan "gerold".
Ik heb altijd in de wajong gezeten, ben vanaf geboorte gehandicapt en viel in de toen nog 100%
Heb een studie gedaan en dat ging niet zonder tegenslag maar uiteindelijk mijn MSc in Bedrijfseconomie,Accountancy afgerond.
Daarna als een gek gaan solliciteren maar op de gesprekken telkens dezelfde reactie, schrikken. De angst om een lichamelijk beperkte in dienst te nemen was te groot, na 10 gesprekken en hetzelfde resultaat het UWV gebeld. Mijn eerste woorden: HELP!
Ik ben naar een re-integratiebureau gestuurd en daar hebben ze me een aantal dingen geleerd die ik tijdens mijn studie heb gemist. Enkele lessen.

Les 1: Bel altijd nav een advertentie, spreek diegene die je brief ook beoordeeld en ben vooral eerlijk over je handicap. Vertel hem/haar over je handicap en vraag hoe ze zoiets zouden zien in een mogelijke functie, ik beweer niet dat mensen je opeens wel aannemen maar mocht je op gesprek komen dan is de schrik voor 90% weg. Je kansen zijn nooit hetzelfde als een "gezonde" kandidaat maar met een goeie indruk en een beetje geluk....
Les2: Verwijs in je brief naar het telefoon gesprek.
Les3: Vraag aan het UWV wat ze voor je kunnen doen, in mijn geval toen had het bedrijf dat mij aannam voordelen vwb premies ziektekosten, als ik uitval had nam het UWV mijn salaris over etc.etc. Neem die voordelen op in je bijlage van je sollicitatie brief.
Les4: 1 afwijziging = 2 nieuwe brieven versturen, aanhouder wint!

Het re-integratie bureau was voor mij ook een stok achter de deur die teleurstelling (die er onherroepelijk komt) deels kan wegnemen.
Maak met het UWV goede afspraken, wat heb je nodig, wat kost het en wat zijn ze nu aan je kwijt, maak gewoon een business-case van je wensen en overvraag niet (laat ze de voordelen zien!). Zoek ze op spreek je behandelend bedrijfsarts en diegenen die je case behandeld. Je zal zien dat je support krijgt, mits je verhaal SMART is.

Wat mezelf betreft ben ik nu 10 jaar werkzaam, heb drie werkgevers gehad en ben nu werkzaam binnen de overheid (sector waar je overigens de meeste support heb is mijn ervaring). Ben op dit moment manager financiën bij een van de 5 grote gemeente in Nederland en geef leiding aan een fijne groep professionals, heb er voor moeten knokken en ik weet dat het simpel klinkt maar de aanhouder wint, ben vaak verdrietig geweest over tegenslagen maar knok jezelf verder en je komt uiteindelijk daar waar je je gelukkig voelt.

Succes met je tocht en als je iets wil weten, shoot!!

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben wel van plan om hulp te gaan vragen, maar concrete hulp pas na het afronden van mijn studie. Kan ik gewoon bij het UWV of een re-integratiebedrijf aankloppen voor hulp? Dat er allerlei voordelen zijn voor een werkgever daarmee ben ik wel bekend en ik ben daarnaast ook gewoon eerlijk over mijn ziek zijn. Dat hoort nou eenmaal bij mij of ik dat nu onder ogen wil zien of niet. Dat je minder kans hebt op de arbeidsmarkt dat vind ik logisch, maar dat is ook logisch, want daar heb ik die uitkering ook voor. Waar ik nog wel moeite mee heb is dat men denkt dat het fijn is om niet te hoeven werken voor je geld, maar dat is het niet. Als ik gezond was geweest dan had ik met een halve baan al meer inkomen dan nu.

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:53

EiT

Zoek een goed re-integratiebureau die ruime ervaring heeft met mensen in de wajong, klop vervolgens bij UWV aan doe je verhaal en vertel over dit bureau.

Je moet het wel via de UWV regelen anders vergoeden ze het bureau niet, soms willen ze wel moeilijk doen omdat ze al afspraken hebben met bureaus maar in jouw geval zou ik toch wel zorgen dat je iemand krijg met een beetje ervaring met de problemen die jij hebt.

Uit het verhaal kan ik trouwens opmaken dat jij geen hulp aan huis hebt, dan is het eventueel ook mogelijk om via MEE het een en ander voor elkaar te krijgen, zij bieden goede praktische hulp en kunnen je ook helpen met bepaalde voorzieningen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt dat ik geen hulp aan huis heb. Dat heb ik ook niet nodig. Ik heb zoals ze dat noemen een 'energetisch probleem'. Ik kan dus in principe alles zelf, maar ik word snel moe. Het is hetzelfde als elke dag beginnen met een slecht opgeladen batterij.

Ik wil eerst alles zoveel mogelijk zelf proberen en kijken waar ik mij het prettigst bij voel. Dat ga ik eerst uitdiepen en als ik echt weet wat ik zoek dan vraag ik wel hulp via het UWV om het te realiseren.

Heel langzaam aan probeer ik nu alvast een soort thuis-kantoor in te richten. Dus een goede printer, een scanner, een laptop et cetera. Ik wil niet lenen om dergelijk producten te kopen.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:33

SmartDoDo

Woeptiedoe

Allereerst, goed dat je je er zo voor wilt inzetten :) Hou wel in de gaten of het UWV eea aan re-integratie wil vergoeden. Er moeten binnen enkele jaren rond de 5000 banen verdwijnen en vziw vergoed het UWV op dit moment vrijwel niets aan trajectkosten.

Ga dus eerst eens na wat al dan niet vergoed kan worden voor je verdere stappen gaat ondernemen.
Pagina: 1