Voor mijn werk (bouwkundig onderzoek) maak ik naast zeer geavanceerde apparatuur ook veel gebruik van een hele gewone compactcamera om details en problemen vast te leggen. Ik werk in wisselende lichtomstandigheden en wil overal heldere en duidelijke foto's kunnen maken voor in mijn rapporten. De camera's, zijn vanwege de onderlinge uitwisselbaarheid van accu's en geheugenkaartjes in principe altijd Sony's. Mijn huidige cam, welke besteld is door de facility manager is een Sony Cyber-shot DSC-W320. Ik en een andere collega gebruiken deze cam. In veel gevallen voldoet deze prima, maar we missen een aantal functies die op oudere (niet meer verkrijgbare) modellen van onze collega's wel aanwezig zijn. De DSC-W320 kun je bijvoorbeeld niet dwingen om te flitsen wanneer ik dat wil en het wil wel eens gebeuren dat de cam in Macro modus blijft hangen wanneer een "telefoto" gemaakt wordt. Dit levert dan een wazige foto op. Vaak moet ik bij het wisselen tussen ver en dichtbij 2 maal op de ontspanner drukken voordat een foto gemaakt wordt, dat is 1 keer teveel. Omdat we vaak in hoeken en gaten in een gebouw moeten kruipen en fotograferen (leidingschachten, boven plafonds etc.) zien we het scherm niet altijd bij het afdrukken dus willen we er vanuit kunnen gaan dat de foto die we maken gewoon automatisch altijd goed scherp is.
Er zitten ook enkele nutteloze functies op zoals gezichtsherkenning en smile-detectie die we niet nodig hebben maar wel één van de sneltoetsen in beslag nemen. Bakstenen lachen niet...
Nu zoeken we dus nieuwe camera's en ons is vervolgens gevraagd welke we dan wel willen. Mijn cam is vandaag gesneuveld, dus nu is er ineens haast bij.
Op de site van Sony staat dat deze camera wel geforceerd kan flitsen, maar die optie kom je niet tegen als je door het flitsmenu scrollt.
Ik ben dus op zoek naar ervaringsdeskundigen van momenteel leverbare camera's, specificaties vergelijken kan ik zelf ook.
Merk:
Sony (i.v.m. uitwisselbaarheid opslag en accu's)
Gebruik:
Veel macro's en foto's tot ca. 10 m afstand, vaak binnen en in donkere hoeken.
Opties:
Snelle en goede automatische macrodetectie.
Snelle point & shoot (ons uurtarief ligt zeer hoog, ik wil dus geen 10 sec. aan het instellen zijn voor elke foto).
Handmatig instelbare flitser (minimaal auto - aan - uit)
Krachtige flitser, eventueel in helderheid instelbaar (of is dit een gekke of vreselijk dure eis?)
Resolutie is niet van belang. Onder de 10,2 MP is er al niet veel meer te vinden.
Formaat camera:
Ultracompact/compact (broek/kontzakformaat)
Budget:
Huidige cam kost ca. 150,- Duurder mag absoluut als dat de gewenste functies oplevert en afrekent met de ongewenste bijverschijnselen zoals de smile-detectie.
Het zou ideaal zijn als hij tegen een stootje en wat vocht kan. Ik heb mijn camera vandaag verspeeld door in de regen te werken. Er is een spetter op de verkeerde plaats gekomen denk ik.
Alvast bedankt!
Er zitten ook enkele nutteloze functies op zoals gezichtsherkenning en smile-detectie die we niet nodig hebben maar wel één van de sneltoetsen in beslag nemen. Bakstenen lachen niet...

Nu zoeken we dus nieuwe camera's en ons is vervolgens gevraagd welke we dan wel willen. Mijn cam is vandaag gesneuveld, dus nu is er ineens haast bij.
Op de site van Sony staat dat deze camera wel geforceerd kan flitsen, maar die optie kom je niet tegen als je door het flitsmenu scrollt.
Ik ben dus op zoek naar ervaringsdeskundigen van momenteel leverbare camera's, specificaties vergelijken kan ik zelf ook.
Merk:
Sony (i.v.m. uitwisselbaarheid opslag en accu's)
Gebruik:
Veel macro's en foto's tot ca. 10 m afstand, vaak binnen en in donkere hoeken.
Opties:
Snelle en goede automatische macrodetectie.
Snelle point & shoot (ons uurtarief ligt zeer hoog, ik wil dus geen 10 sec. aan het instellen zijn voor elke foto).
Handmatig instelbare flitser (minimaal auto - aan - uit)
Krachtige flitser, eventueel in helderheid instelbaar (of is dit een gekke of vreselijk dure eis?)
Resolutie is niet van belang. Onder de 10,2 MP is er al niet veel meer te vinden.
Formaat camera:
Ultracompact/compact (broek/kontzakformaat)
Budget:
Huidige cam kost ca. 150,- Duurder mag absoluut als dat de gewenste functies oplevert en afrekent met de ongewenste bijverschijnselen zoals de smile-detectie.
Het zou ideaal zijn als hij tegen een stootje en wat vocht kan. Ik heb mijn camera vandaag verspeeld door in de regen te werken. Er is een spetter op de verkeerde plaats gekomen denk ik.
Alvast bedankt!
[ Voor 0% gewijzigd door bodejodel op 31-03-2011 20:05 . Reden: Waardeloze spelling... ;) ]