Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 16:18
Voor mijn werk (bouwkundig onderzoek) maak ik naast zeer geavanceerde apparatuur ook veel gebruik van een hele gewone compactcamera om details en problemen vast te leggen. Ik werk in wisselende lichtomstandigheden en wil overal heldere en duidelijke foto's kunnen maken voor in mijn rapporten. De camera's, zijn vanwege de onderlinge uitwisselbaarheid van accu's en geheugenkaartjes in principe altijd Sony's. Mijn huidige cam, welke besteld is door de facility manager is een Sony Cyber-shot DSC-W320. Ik en een andere collega gebruiken deze cam. In veel gevallen voldoet deze prima, maar we missen een aantal functies die op oudere (niet meer verkrijgbare) modellen van onze collega's wel aanwezig zijn. De DSC-W320 kun je bijvoorbeeld niet dwingen om te flitsen wanneer ik dat wil en het wil wel eens gebeuren dat de cam in Macro modus blijft hangen wanneer een "telefoto" gemaakt wordt. Dit levert dan een wazige foto op. Vaak moet ik bij het wisselen tussen ver en dichtbij 2 maal op de ontspanner drukken voordat een foto gemaakt wordt, dat is 1 keer teveel. Omdat we vaak in hoeken en gaten in een gebouw moeten kruipen en fotograferen (leidingschachten, boven plafonds etc.) zien we het scherm niet altijd bij het afdrukken dus willen we er vanuit kunnen gaan dat de foto die we maken gewoon automatisch altijd goed scherp is.
Er zitten ook enkele nutteloze functies op zoals gezichtsherkenning en smile-detectie die we niet nodig hebben maar wel één van de sneltoetsen in beslag nemen. Bakstenen lachen niet... :/

Nu zoeken we dus nieuwe camera's en ons is vervolgens gevraagd welke we dan wel willen. Mijn cam is vandaag gesneuveld, dus nu is er ineens haast bij.

Op de site van Sony staat dat deze camera wel geforceerd kan flitsen, maar die optie kom je niet tegen als je door het flitsmenu scrollt.
Ik ben dus op zoek naar ervaringsdeskundigen van momenteel leverbare camera's, specificaties vergelijken kan ik zelf ook.

Merk:
Sony (i.v.m. uitwisselbaarheid opslag en accu's)

Gebruik:
Veel macro's en foto's tot ca. 10 m afstand, vaak binnen en in donkere hoeken.

Opties:
Snelle en goede automatische macrodetectie.
Snelle point & shoot (ons uurtarief ligt zeer hoog, ik wil dus geen 10 sec. aan het instellen zijn voor elke foto).
Handmatig instelbare flitser (minimaal auto - aan - uit)
Krachtige flitser, eventueel in helderheid instelbaar (of is dit een gekke of vreselijk dure eis?)
Resolutie is niet van belang. Onder de 10,2 MP is er al niet veel meer te vinden.

Formaat camera:
Ultracompact/compact (broek/kontzakformaat)

Budget:
Huidige cam kost ca. 150,- Duurder mag absoluut als dat de gewenste functies oplevert en afrekent met de ongewenste bijverschijnselen zoals de smile-detectie.

Het zou ideaal zijn als hij tegen een stootje en wat vocht kan. Ik heb mijn camera vandaag verspeeld door in de regen te werken. Er is een spetter op de verkeerde plaats gekomen denk ik.

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door bodejodel op 31-03-2011 20:05 . Reden: Waardeloze spelling... ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 19:29
Niet alle sony compactjes hebben dezelfde accu, ga er dus niet zomaar vanuit. Verder zou ik zo ook niet weten welke camera bij je past. Hier in antwerpen is een sonywinkel, waar ze je wel verder zullen kunnen helpen. Misschien is er ook een bij jou in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Panasonic LX3/LX5 of een Canon S90/S95 is denk ik wat je zoekt maar dan zit je al gauw aan een bedrag dat 2 tot 3 keer zo hoog ligt :X maar kijk effe of je dat wat vindt :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
Teun_2 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 20:09:
Niet alle sony compactjes hebben dezelfde accu, ga er dus niet zomaar vanuit.
Klopt, we hebben op de zaak nu 2 of 3 verschillende laders, dat zijn er eigenlijk al teveel. Vandaar dat we bij Sony willen blijven.
nero355 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 20:10:
Panasonic LX3/LX5 of een Canon S90/S95 is denk ik wat je zoekt maar dan zit je al gauw aan een bedrag dat 2 tot 3 keer zo hoog ligt :X maar kijk effe of je dat wat vindt :)
Ik wel, maar het is geen Sony, dus dat vinden de bazen niet goed... :+
De uitstekende lens en flitser (zal wel een pop-up zijn?) maken ze ook al ongeschikt voor kontzaktransport.

[ Voor 7% gewijzigd door bodejodel op 31-03-2011 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dan zou ik Sony bellen en vragen welke modellen die op dit moment tekoop zijn van jullie batterijen gebruik kunnen maken :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
Bij Sony vertellen ze ook dat de DSC-W320 wél geforceerd kan flitsen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

bodejodel schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 20:48:
Bij Sony vertellen ze ook dat de DSC-W320 wél geforceerd kan flitsen... :+
Is het dan niet handiger om uit te zoeken hoé dan?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:15
Sony NEX camera's zijn wel fors duurder, maar hebben dan wel meer opties. Zeg maar zowat het spiegelreflex idee. Daar moet je zonder meer mee kunnen zeggen dat de flitser af moet gaan. Voordeel is ook dat de schermen kunnen kantelen, iets waar je blijkbaar wel gebruik van gaat maken.
http://tweakers.net/price...n/?keyword=Sony+Alpha+NEX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 19:29
jip_86 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 23:06:
Sony NEX camera's zijn wel fors duurder, maar hebben dan wel meer opties. Zeg maar zowat het spiegelreflex idee. Daar moet je zonder meer mee kunnen zeggen dat de flitser af moet gaan. Voordeel is ook dat de schermen kunnen kantelen, iets waar je blijkbaar wel gebruik van gaat maken.
http://tweakers.net/price...n/?keyword=Sony+Alpha+NEX
Maar dan is het macrogebruik beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:31

Sick Nick

Drop the top!

breinonline schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 22:24:
[...]

Is het dan niet handiger om uit te zoeken hoé dan?
Grote kans dat het prima kan, ding niet op automaat-stand (groene vakje) maar op de P-stand zetten. Dat is een soort automaat stand waarbij je zelf wat kan instellen. Blijf je overal vanaf werkt ie gewoon als automaat. Druk dan op het flits-knopje van de camera, kan je kiezen tussen altijd flitsen, automatisch of nooit flitsen.

Probleem opgelost, staat overigens ongetwijfeld ook in de handleiding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik denk dat je je mogelijkheden toch erg beperkt door alleen naar Sony te kijken. Juist met hun memorystick geheugenkaarten zijn ze de vreemde (en duurdere) eend in de bijt. Als je universele accu's wilt kun je naar modellen kijken die op oplaadbare AA cellen werken. SD kaarten zijn ook 'de norm'. Je kunt dan misschien beter daar naar overstappen. Verder is er nu gelukkig de ontwikkeling naar standaard laders voor veel kleine consumentenelektronica d.m.v. USB laders.

Heb je overigens gecheckt of die Sony niet een of andere voorkeuze scène instelling heeft waarbij altijd geflitst wordt? Of wellicht een fill-in flash optie? Die is nou juist bedoeld om altijd te werken.

Via de (blijkbaar vernieuwde) feature selectie op DPreview kwam ik de Samsung PL150 tegen die daar vermeld wordt op AA's te lopen. Blijkt niet te kloppen volgens de handleiding maar werkt wel met USB lader. Wellicht een interessante camera voor jouw doeleinden. Hij heeft nl. ook een klein LCD schermpje aan de voorkant. Handig als je hem in moeilijke hoekjes steekt om iets te fotograferen. Heb je kans dat je toch nog vooraf kunt zien wat je gaat fotograferen.

Samsung site. In de handleiding wordt een Fill-in flash optie genoemd.
Option Description
Red-eye Fix*:
The flash fires when the subject or background is t
dark.
The camera corrects red-eyes through its advanced t
software analysis.
Slow Sync:
The flash fires and the shutter stays open longer. t
Select this when you want to capture ambient light to t
reveal more details in the background.
Use a tripod to prevent your photos from blurring. t
Fill in:
The flash always fires.
t
Light intensity is adjusted automatically. t
Red-eye*:
The flash fires when the subject or background is t
dark.
The camera reduces red-eyes. t
Auto: The flash fires automatically when the subject or
background is dark.
The options may differ depending on the shooting mode.
* There is an interval between two bursts of the flash. Do not move until
the flash fires a second time.
Dat laatste door mij vetgemaakte deel is belangrijk en kan ook bij de Sony enige uitzoekerij vereisen waarmee het wellicht wel werkt.

Zoeken op "Flash" in de PDF laat je heel snel de relevante informatie vinden als je dan met de pijltjestoetsen door de zoekresultaten op en neer gaat. Ik gebruik daar zelf Foxit Reader voor.

Flitsen tot 10 meter voor een (ultra)compact zal zonder slave flash een beetje moeilijk worden verwacht ik.

PS
Ik keek nog even naar die Sony. Volgens die info heeft die geen beeldstabilisatie. Geen wonder dat je dan gauw wazige foto's krijgt. Die Samsung heeft blijkbaar een dubbele beeldstabilisatietechniek.

[ Voor 4% gewijzigd door CaptJackSparrow op 31-03-2011 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
CaptJackSparrow schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 23:20:
Ik denk dat je je mogelijkheden toch erg beperkt door alleen naar Sony te kijken. Juist met hun memorystick geheugenkaarten zijn ze de vreemde (en duurdere) eend in de bijt. Als je universele accu's wilt kun je naar modellen kijken die op oplaadbare AA cellen werken. SD kaarten zijn ook 'de norm'. Je kunt dan misschien beter daar naar overstappen. Verder is er nu gelukkig de ontwikkeling naar standaard laders voor veel kleine consumentenelektronica d.m.v. USB laders.
Helemaal mee eens, ik vind hun eigenwijze gebruik van MemoryStick's maar vreemd en ben ook voor SD, maar het hele bedrijf (totaal ca. 2500 man waarvan er toch enkele honderden camera's gebruiken waarvan ca. 20 man op onze verstiging) werkt nu met Sony's, dus daar zal niet meer zo eenvoudig vanaf gestapt gaan worden vrees ik.
Sick Nick schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 23:19:
[...]

Grote kans dat het prima kan, ding niet op automaat-stand (groene vakje) maar op de P-stand zetten. Dat is een soort automaat stand waarbij je zelf wat kan instellen. Blijf je overal vanaf werkt ie gewoon als automaat. Druk dan op het flits-knopje van de camera, kan je kiezen tussen altijd flitsen, automatisch of nooit flitsen.

Probleem opgelost, staat overigens ongetwijfeld ook in de handleiding ;)
Groene vakje, P-stand? Zijn dat knoppen of menu functies? De knoppen heb ik niet, de menufuncties kan ik niet meer bereiken omdat de camera nu kapot is.

Ik lees nu wel in een online handleiding (handleiding heb ik zelf niet) dat er een "eenvoudig stand" op die camera zit waarmee het aantal functies vereenvoudigd wordt...

...het zal toch niet...? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Wel dus. Zo zie je maar wat het nut van een handleiding kan zijn (wat door half Nederland, vooral het mannelijk deel makkelijk vergeten wordt).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
wat is een nut van macro op 10m?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
bodejodel schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 20:05:
Gebruik:
Veel macro's en foto's tot ca. 10 m afstand, vaak binnen en in donkere hoeken.
Wel goed lezen he B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
Het is inderdaad en-en. Ik moet detailfoto's maken van gebreken maar ook overzichtsfoto's zodat ik later nog weet waar ik dat detail gefotografeerd heb. Ik gebruik mijn camera vaak als notitieblok.

Nog meer verbazing... Ik krijg nu een Canon SX120 IS aangeboden vanuit het facility management...? Wát? Geen Sony? Ik snap er niks meer van... Is er toch naar me geluisterd? Als deze camera mij bevalt krijgt iedereen er een... :?

Ik heb zelf ook altijd Canon compactcams gehad en was daar zeer goed over te spreken. Het lijkt mij een betere camera dan de Sony. Sterkere flitser en 10X opt. zoom. Ergens op internet gelezen dat hij ook mooie macro foto's maakt. Klinkt ideaal. Alleen neemt hij iets meer plaats in in de kontzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:09

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als ik ze zo even gauw naast elkaar leg dan lever je wel behoorlijk veel groothoek in. Als je in je shots ook veel overzichtfoto's maakt dan kan dat best wel een probleem gaan vormen (van 26mm equivalent naar 36mm equivalent).
En daarnaast ondersteunde de Sony camera ook gewoon SD kaarten, als jullie dus het Sony geheugen hebben gebruikt is dat niet zo'n slimme zet geweest.

[ Voor 25% gewijzigd door bartvl op 01-04-2011 15:03 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
Dat is een goeie inderdaad. De details zijn wel het belangrijkste, maar een beetje overzicht is wel handig. Die mm's zeggen mij niet zoveel. Betekent dit een 25% kleinere kijkhoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:09

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

bodejodel schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 15:04:
Dat is een goeie inderdaad. De details zijn wel het belangrijkste, maar een beetje overzicht is wel handig. Die mm's zeggen mij niet zoveel. Betekent dit een 25% kleinere kijkhoek?
Je levert ongeveer 15 graden kijkhoek in. Kan in een binnenruimte best veel zijn aangezien je dan vaak niet de kans hebt om een paar stappen achteruit te zetten.
Maar de praktijk zal leren of het te weinig/onhandig is of niet.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
Als hij mij niet bevalt dan gaan we op zoek naar wat anders. Als hij snel genoeg afdrukt zijn 2 overzichtfoto's ook zo genomen.
Ik heb gelukkig een voortvarende manager die goed luistert naar wat we willen en nodig hebben. Blijkbaar zijn ze daar hogerop nu ook achter gekomen. :*)

Bedankt voor alle input!
Pagina: 1