Sony Vaio LCD resolutie upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dier
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 20:04
Hee tweakers,
dit is mijn eerste topic hier op tweakers dus ik weet niet of dit de manier van doen is maar ik ga het maar gewoon proberen en aldoende word ik wel de goede kant opgewezen ;).

Mijn vraag:
Ik heb een Sony Vaio VPCEB2S1E. Dit is een laptop van vorig jaar oktober. De specs zijn prima, echter loop ik nu tegen een minpuntje aan en dat is dat resolutie van mijn scherm niet voldoet aan mijn eisen voor mijn opleiding Technische Informatica. Ik merk dat ik veel te weinig ruimte heb om mijn ding te doen (denk daarbij aan browser en editor naast elkaar volledig weergeven).

Wat ik dus wil vragen aan jullie: Is het mogelijk om het scherm te laten upgraden en daarbij bedoel ik dus een hogere resolutie. Er zit nu een 1366x768 (WXGA Wide) scherm in en ik zou er graag een HD+(1600x900) of FullHD (1920x1080) scherm in willen laten plaatsen, zonder dat de garantie vervalt.

Heeft 1 van jullie hier ervaring mee of kent 1 van jullie iemand die hier ervaring mee heeft. Kan er op Google verder vrij weinig over vinden helaas. Mensen in mijn omgeving hebben er ook geen ervaring mee en de ICT winkels hier in de buurt kunnen er ook niks over vertellen tot mijn spijt :( Dus ik hoop dat jullie mij een eindje op weg kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Zelf schroeven aan een laptop gaat zowieso de garantie doen vervallen (uitgezonderd dingen die achter de klepjes zitten zoals geheugen en hdd) en via sony of ander officieel bedrijf komen de kosten waarschijnlijk net zo hoog als een compleet nieuwe laptop. Het is wel zelf te (met verval van garantie) maar dan moet je wel de goede kabel+inverter+lcd paneel hebben. Loopt hier geloof ik wel ergens een draadje welk type paneel in welke laptop zit. Dus meest economische manier met behoud van garantie is waarschijnlijk laptop verpatsen en een nieuwe kopen met de juiste resolutie

[ Voor 14% gewijzigd door -36- op 31-03-2011 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dier
oke dat snap ik dan wel, maar ik wil dan ook graag weten hoe ik er ooit achter kom welk scherm ik moet hebben. Het liefste houdt ik deze laptop nog wel en wil ik dan wel eens weten wat het voordeligste is. Anders ga ik alsnog over op verkoop als er geen andere schermen in passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
-36- schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 18:47:
Zelf schroeven aan een laptop gaat zowieso de garantie doen vervallen (uitgezonderd dingen die achter de klepjes zitten zoals geheugen en hdd)...
Zelfs daar kan de garantie door vervallen bij sommige merken
...en via sony of ander officieel bedrijf komen de kosten waarschijnlijk net zo hoog als een compleet nieuwe laptop.
Dat valt ook wel weer mee, maar goedkoop zal het wel niet zijn (€300 bij http://www.replacedirect.nl schat ik zo)
Het is wel zelf te (met verval van garantie) maar dan moet je wel de goede kabel+inverter+lcd paneel hebben.
Dat is eigenlijk nog het lastigste van het hele verhaal als je het zelf zou willen doen.
Loopt hier geloof ik wel ergens een draadje welk type paneel in welke laptop zit.
Dat is [Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops.
Dus meest economische manier met behoud van garantie is waarschijnlijk laptop verpatsen en een nieuwe kopen met de juiste resolutie.
Je zou kunnen kijken of het via http://www.replacedirect.nl kan, ik betwijfel of de garantie dan ook vervalt. Zelf doen is een heel stuk goedkoper, maar dan vervalt de garantie in ieder geval wel (als ze er achter komen tenminste, maar dat is niet zo moeilijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dier
ik heb replacedirect een mailtje gestuurd met de vraag of dat ze uberhaupt een panel met de gewilde resolutie hebben. Ik had het topic al gevonden en het tooltje geinstalleerd alleen krijg ik bij niet te zien wat men wilt zien geloof ik. Ik kom alleen op het Registry gedeelte uit wat ik niet moest hebben volgens het topic.

Zelf doen is sowieso wel een optie voor mij, ben wel handig aangelegd maar dan zit ik inderdaad met de garantie. Ik zal uberhaupt even moeten kijken hoe lang die er nog op zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet sowieso opletten bij het upgraden van een scherm, standaard worden er door de meeste fabrikanten "halve" LVDS kabels gebruikt om dit soort dingen tegen te gaan. Deze gaan tot 900p.
(nu weet je ook meteen waarom ik altijd een laptop aanraad met full-hd. Terecht, Zo blijkt maar weer.)

Verder, als ik sony goed ken vervalt je garantie zeker en zul je bij de rechtsbijstand je gelijk moeten halen mocht er iet stuk gaan, in tegenstelling tot wat de meeste fabrikanten beweren verlies je niet de garantie als je iets vervangt, zelfs al vervang je het moederbord. (niet dat het slim is om dat hun te melden)

Mocht je zeker weten dat bovenstaande geen probleem is (lees: schroef hem even open en werp een blik op de kabel, dan kan je hem vervangen door een willekeurig 15,6"(!) led scherm. Volgens mij is een B156HW01 v0 of v1 op dit moment het beste verkrijgbaar, ik heb hem zelf ook :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dier
dus jij (Darkstone) hebt zelf bij je Dell (als ik het goed zie:P) het scherm vervangen met een, zo te zien, universeel schermpje? wat zijn je ervaringen daar precies mee?

En als ik dus erachter wil komen of ik een hele of een halve LVDS kabel heb moet ik mijn laptop openmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dit scherm zat standaard in mijn Dell (ook de enige reden dat ik voor dit model ging). Maar de meeste andere schermen zijn of slecht verkrijgbaar, of heel erg duur. (a-la het W510 scherm)

Als je wilt zien of er een hogere resolutie in past moet je hem inderdaad open maken, als je draadjes mist zoals op het plaatje kan je niet hoger dan 900p.

Er bestaan niet echt universele schermen, maar verreweg de meeste fabrikanten met uitzondering van de exotische modellen (like, vaio Z) gebruiken een 40 pins LVDS aansluiting met de connector aan de bovenkant.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2011 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dier
900P staat dus gelijk aan een niet hoger reso dan dat ik nu al heb?

overigens lees ik ook allemaal dingen over een inverter. Wat precies moet daar aan veranderd worden? of als ik toevallig wel het juist scherm heb met die 40 pins LVDS maakt die inverter niks uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

900p is gelijk aan 1600*900, wat er nu is zit is het dieptrieste 1366*768.

Een LED scherm heeft geen inverter.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2011 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dier
oke, maar ik heb geen LED scherm of juist wel? en ik vind de reso ook dieptriest. Het zijn de rest van de specs die me overhaalde en het design ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Ik ben geen fan van sony juist omdat mensen dat merk kiezen vanwege het design, in plaats van de besparingspunten van dat merk: de accu en het scherm :F . Imo de 2 meest belangrijke punten van een laptop.

Je hebt wel een LED scherm, CCFL schermen zijn al ongeveer anderhalf jaar uitgestorven.
That is, op de laptopmarkt, op desktops doen CCFL het nog goed omdat een CCFL scherm nu eenmaal veel beter is/kan zijn, maar wel een stuk minder zuinig

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2011 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dier
haha leuke offtopic. Ik ben ook een beetje shallow minded, accu hoefde ik overigens niet voor te zoeken, zit er constant mee in de les, on the road houd ik 'm netjes in de tas en thuis werk ik er ook niet mee.

Oke ik heb dus een LED scherm, dus hoef ik niet te kloten met een inverter. Of zitten die er wel in maar zijn die ook universeel?

sorry voor de vele vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit simpelweg geen inerter in, zie bijvoorbeeld YouTube: Dell studio 1555, 1564, 1764 and inspiron 15R Screen Replacement/Repair rond 3:40 voor een full-hd kijkje op een willekeurig LED scherm.
De 40 pins LVDS kabel zorgt voor zowel de aansturing als stroomtoevoer. De andere kabel gaat naar de webcam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dier
oke dat is echt super easy om te doen. Balen dat ik nu eerst mijn laptop moet laten maken bij Sony omdat iemand mijne tegen de muur aangeknotst heeft in de tas.. Maar dat scherm ga ik zeker overwegen! eerst eens kijken of ik die standaard 40pins heb.
Vind het overigens wel jammer dat hier zo vaag over gedaan word wat betreft vrijgeven van deze specs, dus welke connector erin zit. Maarja dan maar via tweakers.net >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

helderheid is ook een stuk minder op CCFL schermen..

Jouw sony heeft een 15,5" scherm zeker? Lekker gangbaar.. Daardoor wordt het vinden van een vervangend scherm wat lastiger. Alhoewel, aangezien sony de enige is die deze maat gebruikt lijkt mij de kans dat je, als je eenmaal een full-hd 15,5" paneel gevonden hebt, zeer waarschijnlijk direct de goeie hebt.

Je zou kunnen uitzoeken of een 15,6 paneel ook past, daarvoer moet je je laptop openschroeven om het paneeltype af te kunnen lezen (daar is ook een erg handig sofwaretooltje voor, maar die werkt weer net niet bij sony's..). Mocht het passen, dan mis je maximaal zo'n 1 mm aan de rand, heb je daar geen zin in dan kun je de bezels nog een beetje bijvijlen.. :P

Nog een onzekerheid: je weet niet of je de juiste kabel hebt. Er worden namelijk ook kabels gebruikt die maar maximaal 900p ondersteunen (= waarschijnlijk een paar cent goedkoper..). Dit gaat volgens mij nogal willekeurig, aangezien de één wel zijn 768p paneel kan verwisselen voor een 1080p paneel en de ander niet. Er zijn al een aantal mensen op notebookreview.com die dit gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dier
dat van die CCFL had ik eigenlijk wel verwacht, heb gezien hoe dit eruit ziet en dat is niet echt spectaculair..

Anyway. Ja, die 15,5 inch is wel heerlijk maar ik geloof dat die 15,6 wel past maar ook daar heb ik nog naar gezocht maar niet echt gevonden. Maar het is wel waar wat je zegt, je hebt dan wel meteen raak want ik heb, op mijn Vaio na dan, nog geen laptop gezien met een 15,5 inch scherm.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

15,5 bestaat niet, en 15,6 ook niet.
De enige maat is 15.54... Maar sony besloot het naar beneden af te ronden...

Edit: het is eigenlijk 15.546, met dank aan 3 verschillende. afmetingen het het datasheet..
dthiers schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 20:58:
oke dat is echt super easy om te doen. Balen dat ik nu eerst mijn laptop moet laten maken bij Sony omdat iemand mijne tegen de muur aangeknotst heeft in de tas..
Dat valt niet onder garantie hoor :X
Maar dat scherm ga ik zeker overwegen! eerst eens kijken of ik die standaard 40pins heb.
Vind het overigens wel jammer dat hier zo vaag over gedaan word wat betreft vrijgeven van deze specs, dus welke connector erin zit. Maarja dan maar via tweakers.net >:)
Tsja, als je openheid wil moet je vooral geen sony nemen, dat is de enige fabrikant die het zo goed als onmogelijk heeft gemaakt om achter de ID's van de panelen te komen... Ook de reden dat er zo weinig sony's in [Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2011 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dier
oke dus een 15,6 inch is gewoon waar ik naar moet zoeken? dat maakt mijn zoekopdracht al een heel stuk makkelijk haha!

Nee valt niet onder de garantie, maar ik ga niet aan mijn laptop prutsen, want zul je zien dat de WA van diegene de kosten niet meer dekt omdat er aan de laptop is geprutst snap je ;) vandaar dat ik het zekere voor het onzekere wil nemen en eerst de laptop wil laten maken!

Ik wilde in eerste instantie voor een MSI gaan maar die kwam pas een maand nadat ik de laptop nodig had uit, dus dat duurde me net iets te lang helaas.. Verder ben ik tevreden met Sony zolang je maar een unbranded versie van Windows 7 erop zet want die programmas die erop komen te staan.. niet normaal meer hoe sloom dat dat de laptop maakt :( Heb gewoon een frisse windows gedownload en met m'n serial geinstalleerd en de laptop doet 't nu perfect afgezien van 't scherm :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, 15.6.
15.4 is het oude 16:10 formaat welke je nog ziet op de macbooks, die hebben een stuk vierkanter scherm. Het ging er even om dat zowel 15.5 als 15.6 eigenlijk allebei onnauwkeurig waren.

Niet dat dat uitmaakt, zolang iedereen maar dezelfde afronding gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dier
ik zag de edit in je post @Darkstone ;) ik snap 'm nu haha! ik zag eerst al staan 15.4 naar beneden afrond, snapte 't al niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 21:03:
helderheid is ook een stuk minder op CCFL schermen..
Bij laptops is de helderheid van CCFL en LED ongeveer gelijk, bij desktop schermen is die van CCFL juist veel hoger (LED komt vrijwel altijd maar tot 250 cd/m², CCFL wel tot boven de 400 cd/m²).
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 21:09:
Edit: het is eigenlijk 15.546, met dank aan 3 verschillende. afmetingen het het datasheet...
Je was me net voor :)

De afmetingen van het actieve deel zijn 344.16 x 193.59 mm, dat geeft dus inderdaad een diagonaal van 15.546 mm, dus Sony is eigenlijk de enige die het goed doet :P
dthiers schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 21:19:
ik zag de edit in je post @Darkstone ;) ik snap 'm nu haha! ik zag eerst al staan 15.4 naar beneden afrond, snapte 't al niet helemaal.
15.4" is zoals Darkstone al zei 16:10, dat is overigens 15.38".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 13:17
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 20:34:
offtopic:
Ik ben geen fan van sony juist omdat mensen dat merk kiezen vanwege het design, in plaats van de besparingspunten van dat merk: de accu en het scherm :F . Imo de 2 meest belangrijke punten van een laptop.

Je hebt wel een LED scherm, CCFL schermen zijn al ongeveer anderhalf jaar uitgestorven.
That is, op de laptopmarkt, op desktops doen CCFL het nog goed omdat een CCFL scherm nu eenmaal veel beter is/kan zijn, maar wel een stuk minder zuinig
Mwah, Sony levert imho de mooiste laptopschermpjes (op Apple na misschien) af voor de mainstreammarkt. Vooral de F en Z serie hebben toch echt wel leuke schermen, de E idd wat minder, mara daar is de prijs ook naar. Sowieso is het hier ondertussen algemeen bekend dat jij liever een Dell hebt, daar ben ik nou juist geen fan van vanwege de slechte ergonomie (touchpad en toetsenbord kunnen mij niet bekoren). Maar goed, ieder zijn ding zo.

Ontopic:
Bij de E kon je als upgrade toch kiezen voor een Full HD scherm? Dat moet je imho altijd doen, ik zou echt geen lagere resolutie willen dan 1600x900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Een F is gaan mainstream, maar relatief high end, en daar zit (als je het juiste model kiest) inderdaad een prima scherm in. Al blijft Sony übergeheimzinnig doen over de kwaliteit van dit ding.
Laat maar zitten, mijn argumenten zijn toch al bekend...

Waarschijnlijk heeft TS de laptop in een winkel gekocht, de full-hd versie was alleen beschrikbaar in de versie je je online kon bestellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2011 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond die maat al zo onpraktisch, maar dat verklaart dus alles ;)

Het viel mij op dat in reviews de helderheid van CCFL-panelen vaak lager is dan van LED-panelen. Wij hebben ook twee laptops thuis met CCFL (vast al wel wat uitgedoofd, want minimaal anderhalf jaar oud), die zijn beduidend minder helder dan de laptops met LED die ik gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dier
ik heb de laptop inderdaad gewoon voorgeconfiged bestelled via een webwinkel! Ik kon de laptop niet eens via Sony bestellen, via Sony kwam ik weer op duurdere modellen uit en als ik een model configureerde naar smaak van mijn VPCEB2S1E dan kwam ik alsnog 200 euro duurder uit, dus de keuze was snel gemaakt wel te verstaan ;)

Ik dacht in het begin eerlijk gezegd dat ik 'm alleen voor Industrieel Product Ontwerpen zou gebruiken ( 3D design software en beetje Office) maar ben na een half jaar overgestapt op Technische Informatica en daar had ik ineens echt te weinig ruimte wat betreft het over en weer switchen van editor naar browser naar wireless toolkit etc etc. You name it ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me Ondergetekende tehnische informaticus doet niet moeilijk en raad gewoon iedereen een full-hd scherm aan

offtopic:
Toevallig de haagse hogeschool delft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dier
haha goed gezegd, ik weet voortaan ook wat ik kies hoor ;)

Nee ben woonachtig in Nijmegen en volg TI op HAN in Arnhem. Kom daarentegen wel eens in Delft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dier
update:

andere laptop gekocht, precies dezelfde Vaio, echter met een FullHD res. Dus vervangen van het paneel is overbodig! iedereen bedankt voor hulp en reacties :*)

edit: typo

[ Voor 10% gewijzigd door dier op 02-04-2011 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubu
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 20:24
Haha, dat is nog eens een makkelijke oplossing ;)
Net het hele topic gelezen en dan zo'n einde, prachtig! Lijkt me trouwens wel een leuke ingreep om eens te doen, helaas heb ik al 1650x1080@15.38" op m'n laptop... iemand enig idee wat een 1920x1200 moet kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat meer info is wel handig, 1200p LED schermen bestaan namelijk niet. Althans, ik ben ze nog niet tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dier
ikzelf zal je ook niet veel informatie kunnen geven haha :P
Heb vanhet weekend zelf wel een BSO laptop met de zelfde res als die van jou gezien en ik vond dat zelf ook wel een fijne resolutie, weet niet of je het verschil daarmee zo erg merkt?
Pagina: 1