Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Probleem
Ik heb sinds september 2009 deze MacBook Pro 15''
Gister sloot ik hem af op school, een uur later wilde ik hem weer aan zetten, maar de laptop kwam niet verder dan het witte scherm met de grijze appel en dat draaiende tandwieltje. Als ik in windows (7) probeerde te booten dan bevroor de muis zodra ik op Windows opstarten klikte.
Op school meerdere opstartpogingen gedaan met geen enkel resultaat, maar toen ik het thuis nog een keer probeerde deed hij het plots wel, zei het heel traag. Bij het opstarten van photoshop crashte het systeem weer waarna ik weer niet op kon starten.

Wat heb ik zelf al geprobeerd?
Ik heb via de installatie-DVD de disk utility geopend en de hdd gecontroleerd. Hierbij kwamen wat fouten naar voren. Ik heb de hdd door de disk utility laten herstellen (herstellen was geslaagd) en daarna nog een keer gecontroleerd, maar hierbij kwamen weer foutmeldingen.
Bij het herhalen van deze stappen gebeurde weer precies hetzelfde.

Na het '' zogenaamd herstellen'' van de hdd kon ik weer opstarten, maar het systeem was weer traag en liep vast.
Ik kon wel normaal in Windows booten, en via windows heb ik al mijn documenten naar een externe schijf kunnen kopieren. Ook heb ik in windows ''chkdsk'' uitgevoerd, maar dit leverde niks op.

Daarna heb ik nog een keer geprobeerd de schijf te herstellen, wat toen wel leek te lukken. Hierna kon ik namelijk geen fouten meer vinden als ik de schijf liet controleren. Opstarten in Mac OSX ging weer goed en snel. Ook de Apple Hardware Test gaf aan dat het systeem in orde was.
Ik dacht dat het probleem opgelost was, maar nu kan ik weer niet meer booten in Mac OSX en Windows. Mac OSX blijft vasthangen op het opstartscherm, bij Windows kreeg ik de volgende melding: A disk read error occurred. Press Ctrl+Alt+Delete to restart

Wat me trouwens nog opviel als ik de instalatie dvd af wilde sluiten is dat ik de keuze kreeg om op te starten vannaf Windows, de DVD, of van een netwerk. Mac OSX staat hier of niet bij, of wel en dan krijg ik de volgende melding als ik probeer hiervannaf op te starten: U kunt de geselecteerde schijf niet als opstartschijf instellen. Het bless-hulpprogramma kan de huidige opstartschijf niet instellen.
Ik denk zelf dat de hdd kapot is, aangezien Mac OSX én Windows het niet meer doen.

Mijn vraag
Wat is hier aan de hand? Ik denk zelf dat hard disk kapot is, maar ik heb nog maar 1,5 jaar ervaring met een mac.
Heeft het zin om eerst Mac OSX te herinstaleren, of kan ik beter een nieuwe hard disk kopen?
Natuurlijk kan het ook zijn dat ik totaal de verkeerde richting in kijk.

Alvast bedankt voor enige hulp! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 07:51
Ik zou een testtool van de fabrikant van je harddisk proberen en eens kijken wat die zegt. Zie OM FAQ

[ Voor 11% gewijzigd door Jesse op 31-03-2011 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
@Jesse,

Tnx, dat ga ik proberen. Maar enig idee hoe ik dit het beste kan doen? Aangezien het met op het moment niet lukt te booten in Windows en Mac OSX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Op een andere computer een ISO downloaden, op CD branden, en dan die CD in je MacBook stoppen en daarvan opstarten. Dat is niet afhankelijk van je harde schijf.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Oke, ik heb geprobeerd vannaf 2 verschillende boot CD's te booten, en elke keer loopt hij tijdens het opstarten van Windows vast. Dit zou toch moeten kunnen ookal faalt de hard disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Skeltenaer schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 22:24:
Oke, ik heb geprobeerd vannaf 2 verschillende boot CD's te booten, en elke keer loopt hij tijdens het opstarten van Windows vast. Dit zou toch moeten kunnen ookal faalt de hard disk?
Je moet ook helemaal niet windows opstarten, maar booten vanaf die cd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Ja dat snap ik :P
En booten vannaf die cd lukt ook wel, ik krijg een scherm met opties die de cd mij bied, maar als ik dan bijvoorbeeld Windows xp mini probeer te laden vannaf de cd zodat ik die testtool kan uitvoeren, dan krijg ik eerst mooi een scherm van: windows is loading files. En dat gaat allemaal goed, maar zodra het bootscherm van windows in beeld komt met dat blauwe balkje dan looptie op een gegeven moment toch weer vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Windows xp mini? Werkt dat niet gewoon met freedos oid? Willen we je nuttige suggesties kunnen geven dat zul je toch echt moeten uitleggen wat je probeert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
Heb je geen andere pc waarmee je de harde schijf kan controleren?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:55
Als je een externe harde schijf hebt dan kun je daar toch OSX op installeren. Sluit de externe harde schijf aan, boot je mbp vanaf de dvd en volg het installatieprocess tot aan de vraag op welke schijf osx geinstalleerd moet worden en kies daar ipv je interne harde schijf je externe harde schijf. Na installatie van osx op je externe harde schijf kun je weer wat hersteltools op je interne schijf loslaten als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-08 12:57

Underworld

+1 Inzichtvol

Al een Ubuntu life cd geprobeerd? die zou niet gebruik moeten maken van de hd. dan weet je iig zeker of het niet de HD is, kan ook geheugen of logic zijn namelijk

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Underworld schreef op zondag 03 april 2011 @ 14:26:
Al een Ubuntu life cd geprobeerd? die zou niet gebruik moeten maken van de hd. dan weet je iig zeker of het niet de HD is, kan ook geheugen of logic zijn namelijk
Een testprogramma van een hdd fabrikant is ook niet afhankelijk van de hdd, maar geeft hem wel antwoord op de vraag of zijn hdd gaar is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Ik heb het even druk gehad, dus ik heb even niks meer aan de laptop kunnen doen.
Het lukte niet om te booten met zo'n Seatools boot cd, daarom had ik geprobeerd te booten vannaf een live cd (windows xp mini). Dit lukte helaas ook niet.

Nu heb ik de hard disk uit te laptop gehaald en aan mijn desktop gehangen, op het moment van spreken is Seatools nu de harde schijf aan het controleren, ik ben het rijtje van basic tests aan het afwerken en ben nu bij de Long Generic test. Short Generic en alles hiervoor leverde geen fouten op.

Ik had eerlijk gezegd gehoopt op een foutmelding aangezien een hard disk zo vervangen is, en niet veel kost. De garantie van de laptop is al een half jaar verlopen en ik heb natuurlijk geen zin in andere dure reparaties :|

Opstarten vannaf een externe schijf met Mac OSX lukte trouwens wel. Ik kon hiervannaf ook de interne schijf nog benaderen. De finder liep hierbij wel een aantal keer vast waarbij ik de laptop geforceerd uit moest zetten.
Nu hangt dus de schijf aan mijn desktop aangezien er geen Seatools voor OSX is.

[ Voor 3% gewijzigd door Skeltenaer op 03-04-2011 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Mac OSX op een externe HD of vanaf DVD opstarten en met je 'schijfhulpprogramma' je interne HD testen heeft dus geen foutmelding opgeleverd? En eventueel met een Smartreporter-achtig programma?

Als je OSX is beschadigd op één of andere manier, kun je met Time Machine terug naar het moment voordat hij vastliep...

Als dat niet mogelijk is omdat je geen backup hebt, dan lijkt het mij dat een verse installatie het beste idee is, je kunt dan altijd nog proberen bestanden van je kapotte HD af te halen.

Ik heb pas de Macbook Pro van mijn broer uit elkaar gehad (HD eruit, andere erin) en dat was een fluitje van een cent, dus een defecte HD vervangen is niet zo lastig.

Maar je moet dan wel je gebackupte bestanden van je Mac-schijf nog overzetten.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 02:04
idd net als wat Ramzzz al zegt wil ook ik je aanraden om een nieuwe harde schijf erin te zetten. je hebt hem er al uit dus ik zou een goedkope kleine SSD kopen en daar een verse installatie op zetten. een SSD is namelijk vele malen minder gevoelig voor alle stoten en bewegingen die de laptop te verduren krijgt tijdens het vervoer van en naar school. de HDD kan je dan eventueel als externe opslag meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Ramzzz schreef op zondag 03 april 2011 @ 17:24:
Mac OSX op een externe HD of vanaf DVD opstarten en met je 'schijfhulpprogramma' je interne HD testen heeft dus geen foutmelding opgeleverd? En eventueel met een Smartreporter-achtig programma?

Ik heb pas de Macbook Pro van mijn broer uit elkaar gehad (HD eruit, andere erin) en dat was een fluitje van een cent, dus een defecte HD vervangen is niet zo lastig.
Vannaf Mac OSX van die externe schijf de hard disk controleren gaf wel een fout, dat ben ik even vergeten te vermelden. Dezelfde als dat ik met het schijfhulprogramma vannaf de instalatie cd kreeg.
Het controleren zelf ging goed, en ik kreeg hierbij geen foutmelding. Maar als ik op herstellen klikte kon de schijf niet worden gedeactiveerd.

Ik ben er ook absoluut niet bang voor om de schijf te vervangen, ik heb hem er ook al uitgehaald he, hij hangt nu aan mijn desktop. Die long generic test loopt nogsteeds.

Time machine heb ik niet gebruikt, was mss wel verstandig geweest :P
Mijn bestanden heb ik trouwens al wel kunnen redden. De schijf is namelijk nog wel benaderbaar vannaf een andere schijf.

EDIT:
Long generic test is nu ook klaar, geen fouten gevonden.
De enige optie die overblijft in het rijtje is advanced tests. Hierbij kan wel data verloren gaan.
Zou het zin hebben deze advanced tests nog te proberen? Of kan ik beter proberen Mac OSX te herinstaleren?
Ook zag ik online nog iets over het nvram resetten. Dit zou hele vage problemen kunnen oplossen dus dit zou ik ook nog kunnen proberen
Link naar apple over nvram:
http://support.apple.com/...locale=nl_NL&locale=nl_NL

EDIT2:
Nvram/Pram resetten deed niks, ik ga nu OSX opnieuw instaleren

EDIT3 ( :X ):
OSX herinstaleren lukt niet, ik krijg de schijf niet geformateerd in de juiste indeling. Ook kan ik geen partities aanmaken/verwijderen. Ik krijg elke keer de volgende error: POSIX error: Cannot allocate memory
Aangesloten op mijn desktop kon ik wel partities aanmaken/verwijderen :?
Morgen haal ik maar eens de hard disk uit mijn externe harde schijf behuizing, en kijk ik of ik de laptop hiermee wel aan de praat krijg. Hopelijk wel anders dan heb ik denk ik een groot probleem :'(

[ Voor 31% gewijzigd door Skeltenaer op 03-04-2011 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Even een nieuwe post, lijkt me iets overzichtelijker.

Ik heb een andere harde schijf in de macbook gedaan, maar deze word totaal niet herkend door de laptop.
Het instalatie programma ziet hem niet, en het schijfhulpprogramma ook niet. Het rare is dat de originele schijf nog wel herkend word, maar deze kan ik nog steeds niet partitioneren of formateren als hij in de mac zit.
Nu ben ik bang dat er iets mis is met de harddisk kabel, of met de sata aansluiting op het moederbord.

Iets wat is nog was vergeten te vermelden, waar ik nu pas het belang van in zie, is dat de IR sensor ook niet meer werkte, de dag dat de laptop stuk ding. Het lag niet aan de remote, deze deed het nog.
De IR sensor zit op dezelfde kabel/aansluiting als de hard disk. Ik hoop dus dat de kabel kapot is.

Anyway, ik kan een nieuwe kabel kopen (Ifixit link) maar ik kan ook ophouden met rommelen en de laptop maar terug opsturen en hopen dat het allemaal wel meevalt..... Wat denken jullie?

EDIT:
De nieuwe schijf word wel herkend als in een hard disk enclosure aan de usb hangt. Het ligt dus niet aan de schijf....
Apple hardware test zegt nog steeds: No trouble found.
Ik hoop dus echt dat het het kabeltje is en niet het moederbord. Een defecte harddisk kabel schijft trouwens een veel voorkomend probleem te zijn.....

EDIT2:
Laptop ingeleverd bij Amac, ze gaan hem controleren, en kijken ofie onder consumenten garantie valt.
De man achter de balie had zo zijn twijfels aangezien er een klein deukje in de unibody zat, dat zou het probleem kunnen hebben veroorzaakt en daardoor zou de garrantie komen te vervallen.
Mij lijkt het sterk dat de laptop hierdoor stuk is aangezien dat deukje er al een half jaar zit, maar dit kan ik helaas niet bewijzen.

[ Voor 32% gewijzigd door Skeltenaer op 06-04-2011 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Trrrrriple post!
Ik heb de laptop ingeleverd bij Amac eindhoven voor reparatie. De garantie was al verlopen dus ik moest zowieso 85 euro onderzoekskosten betalen, maar er zou gekeken worden of de reparatie onder het zogenaamde ''consumenten recht'' zou vallen. Dit is de 2 jaar garantie die een consument in de EU op bepaalde electronica heeft met uitsluiting van zogenaamde slijtage onderdelen zoals harde schijven.

De dag na het inleveren gebeld met de mededeling dat de harddisk (toch?) kapot is, en ook de speciale hard disk kabel. Harddisk moest ik zelf dokken (69 euries voor een WD 500gb @7200 rmp schijf) de kabel viel onder het consumentenrecht.
Laptop is nu weer terug, gelijk met nieuwe mac OSX instalatie erop en werk weer prima. Wel erg netjes gegaan allemaal, ik kreeg zelf de keuze of ik er een nieuwe hdd in wilde, en welke. Ook kwam de ''kapotte'' schijf mee terug. En dat allemaal binnen 3 dagen :)

Topic mag wat mij betreft op slot! Bedankt voor de hulp iedereen :)
Pagina: 1