Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoe werkt het overweg systeem ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Al jaren vraag ik me het volgende af:

Situatie Wezep: Als er een sneltrein komt uit Zwolle, of uit Amersfoort, dan gaan de spoorbomen op tijd dicht. Na het passeren van de trein, gaan de bomen weer open. Zoals het hoort.
Maar nu komt er een stoptrein aan, en de bomen gaan niet dicht. Trein stopt op het station voor de overweg.
Na een minuut ongeveer gaan de bomen dicht, en de trein trekt weer op.
Hoe werkt dit systeem. Ik zou zo zeggen dat beide treinen over dezelfde ES las rijden. Bij de sneltrein gaan de bomen dicht, bij de stoptrein niet.

Kan iemand mij dit uitleggen ?

Karel

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Denk dat er op meerdere plekken in het spoor sensoren in de rails zitten die meten hoe hard de trein gaat. Bijv. op 500 meter van de overgang een sensor die alleen afgaat als de trein harder dan 80 rijdt en vlak na het perron een sensor die vertrekkende treinen meet.

Al ben ik ook wel benieuwd hoe het precies zit ;) Lijkt me nl. niet dat dit handmatig gebeurt (veel te foutgevoelig).

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ben hier ook wel benieuwd naar. Ik weet nog dat ik als klein kind een stuiver liet vallen en deze viel precies op de onderbreking tussen de twee rails. Jahoor, de spoorbomen gingen plots dicht, maar na een tiental minuten was er nog geen trein langs gereden en automobilisten, voetgangers en fietsers begonnen over te steken. Uit paniek ben ik naar zo'n praatpaal gelopen en heb ik verteld wat er was gebeurd. De intercity die normaal met 140 km/h langs reed, kwam toen bijna stapvoets voorbij rijden. Kennelijk werd mijn melding erg serieus genomen, en dat was maar goed ook, want men stak gewoon over ondanks de bellen en lichten.

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:39
Misschien dat het systeem kan zien of het een intercity of stoptrein is? Bij de intercity moeten ze gelijk dicht maar bij de stoptrein niet want die stopt nog op het station er vlak voor?

• solomo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

solomo

.....huh?

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11 14:58
En lees dan vooral het gedeelte stop-door, dat is in deze hoe het geregeld word.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 20:29
Trommelrem schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 11:12:
De intercity die normaal met 140 km/h langs reed, kwam toen bijna stapvoets voorbij rijden. Kennelijk werd mijn melding erg serieus genomen, en dat was maar goed ook, want men stak gewoon over ondanks de bellen en lichten.
Waarschijnlijk niet omdat jij gebeld had, maar omdat er toch al een storing bij een spoorovergang gezien werd.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Keiichi schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:57:
[...]

Waarschijnlijk niet omdat jij gebeld had, maar omdat er toch al een storing bij een spoorovergang gezien werd.
Hoe detecteert men eigenlijk een storing als een stuiver de twee contacten verbindt? Het is niet anders dan dat een treinwiel de twee contacten verbindt...

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Trommelrem schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:31:
[...]

Hoe detecteert men eigenlijk een storing als een stuiver de twee contacten verbindt? Het is niet anders dan dat een treinwiel de twee contacten verbindt...
Bij een beveiligde overweg wordt de aanwezigheid van een trein op enige afstand van de overweg gedetecteerd. De detectie kan plaatsvinden door middel van een kortsluiting via de wielen en assen, een massadetectielus, assenteller of pedalen
Er moeten dus vaak meer dan 1-2 wielen verbinding maken wil de overweg sluiten (of het sein op rood springen)... juist om dit soort grappen te voorkomen.

Zie bijvoorbeeld Wikipedia: Spoorstroomloop

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/Track_circuit.png

Wel kunnen ze het afdwingen dmv een kortsluitlans, bijvoorbeeld bij werkzaamheden.

Afbeeldingslocatie: http://www.nicospilt.com/2002/20021001_0686.JPG

En bij een storing gaat de overweg dicht. Fail-safe dus. Omdat men dan niet kan garanderen dat de overweg veilig is, word die dan dus preventief gesloten. In het kader van "better safe than sorry".

Een goede site over treinbeveiliging (niet alleen overwegen!) is http://marcrpieters.nl/

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 31-03-2011 15:07 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 00:44
_/-\o_ Dat vroeg me nou ook altijd al af!
Dank Wildhagen voor alle informatie!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

NP ;)

Je kan dit soort vragen overigens ook altijd kwijt in Het grote spoorwegentopic deel 21, voor van alles wat met spoorse zaken te maken heeft :)

Virussen? Scan ze hier!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-11 21:10
wildhagen schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:39:
[...]

Er moeten dus vaak meer dan 1-2 wielen verbinding maken wil de overweg sluiten (of het sein op rood springen)... juist om dit soort grappen te voorkomen.
:? 1 stuiver is genoeg om de overweg te laten sluiten. Een sluiting van een ES-las zorgt voor het afvallen van het spoorrelais wat weer tot een spoorbezetting zorgt en dus ook weer voor het sluiten van de overweg. Als een overweg langer dan 5 min dicht ligt zal de treindienstleider automatisch een melding krijgen dat die overweg in storing ligt. Een trein krijgt dan de aanwijzing de overweg stapvoets te benaderen, aan te rijden en al toeterend de overweg over te rijden. Meestal is dit al voldoende om een sectiestoring op te lossen. Als dit niet werkt zal een storingsmonteur het defect moeten oplossen.
Zie bijvoorbeeld Wikipedia: Spoorstroomloop

[afbeelding]

Wel kunnen ze het afdwingen dmv een kortsluitlans, bijvoorbeeld bij werkzaamheden.

[afbeelding]
Kortsluitlans is niets anders dan een simulatie van een treinas. Als je een spoorbezetting hebt op de actieve aankondigingssectie van een overweg zal de overweg gewoon sluiten. Je kan het ook op een niet-actieve aankondigingsectie doen van een overweg en dan zal de overweg open blijven maar er zal geen rijweg mogelijk zijn over de overweg. Bij werkzaamheden zijn er speciale (en zeer strenge) procedures om de overweg open te houden.
En bij een storing gaat de overweg dicht. Fail-safe dus. Omdat men dan niet kan garanderen dat de overweg veilig is, word die dan dus preventief gesloten. In het kader van "better safe than sorry".

Een goede site over treinbeveiliging (niet alleen overwegen!) is http://marcrpieters.nl/
Klopt. Een "open overweg" komt daarom ook zeer zelden voor. Vorig jaar hebben we in het zuiden des lands(hevellandlijn) en op de betuwelijn meegemaakt dat er enkele overwegen waren die niet dicht gingen op het moment dat een trein in de aankondiging van de overweg kwam. Dit kwam door slechte treindetectie (bladeren op het spoor) icm lichte treinen.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Pagina: 1