grote temperatuur verschillen van kaarten tijdens crossfire

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aleksnl
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-12-2023
Hey mensen,

ik heb al op zoekmode gezocht maar kon geen topic vinden met het antwoord. dus ik probeer het hier.

info:
Intel I7 - 950
2x HD 5770 kaartjes in HD
6gb (3x2) geheugen ddr3
ubergrote cooler (oppervlaktevergrotende soort) op processor
3 beeldschermen, eyefinity mode

na wat gamen of wat intenser gebruik van de videokaart zie ik (na een minuut of 2) bij catalyst het volgende:
ATI Radeon HD 5700 series [ *de 3 beeldscherm namen*]
temperature: 87 *C,
fan speed: 50 a 60%

ATI Radeon HD 5700 series
Temperature 38 *C
Fan speed 20 a 30%

de temperatuur van de 1e kaart heb ik soms omhoog zien schieten naar 97 graden in een benchmark in de eerste 10seconden. gewoon belachelijk wat de gemiddelde temperatuur is, zo hoog :|. en de 2e kaart die word niet warmer dan 40 graden. Tijdens het gamen blijkt crossfire wel te werken (fps een kleine x2, zeer korte test op dead space2).

Nu is mijn vraag, hoe komt het dat de 1e kaart zo heet kan worden, terwijl de 2e koel blijft?

Het is wel zo dat de 1e kaart bijna bovenop de 2e zit, maar dit moet ook ivm bridge/crossfire. maar dit kan toch niet 60 graden verschil leveren?

Met vriendelijke groet,
AleksNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAZEMANIA
  • Laatst online: 22-06-2011
Wat de 1ste kaart betreft. 97 graden is wel heel erg heet. Misschien is de Temp meter kapot en je kaart word dus niet zo heet. Misschien met een infrarood termometer meten ofzo. Of even voelen of die ook echt gloeiend heet word. Mocht de kaart wel echt zo heet worden. Dan zou ik toch een kijken of de koeler goed vast zit of dat er misschien iets mis gaat in de airflow van je kast. Wissel de kaarten bijv eens om en kijk wat er dan gebeurt.

Wat je 2de kaart betreft. Lijkt me verder prima. 38 graden is wel wat koud maar misschien eens kijken wat die tijdens een goede benchmark doet?
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-04 15:47

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Als ik het goed zie heb je 3 beeldschermen aan de eerst hangen, dus dan moet ie behoorlijk aan de bak, hij moet per slot van rekening maar liefst 3 schermen vullen met, ik gok, 1920*1200/1080 resolutie, das niet niks en dus zal die eerste kaart atijd veel warmer dan nr. 2 zijn.
Daarnaast zit ie zoals je zegt al dicht op de tweede kaart, welke de eerste ook verwarmd.
Kijk wat ie doet met 1 of 2 schermen eraan, al is 97C wel aan de hoge kant, maar zoals gezegd, hij moet dan ook flink werken.
Heb je wel genoeg airflow in de case?
Je kan ook je fanprofile aanpassen, daar 50-60% bij 97C wel aan de lage kant is, zet hem eens op 80% en kijk dan naar de temps.

[ Voor 33% gewijzigd door DaLoona op 29-03-2011 16:29 ]

MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:29

Herman

FP ProMod
Het gevaar van CrossFire is dat je 2 videokaarten boven elkaar plaatst. Dan is het risico dat de ene GPU de koele lucht tegen houdt van de andere. Zodoende kunnen temperatuurverschillen optreden. Wellicht kun je een foto'tje posten met de opstelling van de fans.
Je zou dit ook kunnen testen door enkel de 'warme' GPU te plaatsen. Als dan de temps laag zijn, ligt het waarschijnlijk aan de airflow. (Een soortgelijke oplossing geeft HAZEMANIA)

Wellicht kun je ook proberen om de HD 5770 van stof te ontdoen?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-05 11:27
Wellicht kun je ook vertellen of de 5770 identiek zijn of dat ze van koeling verschillen?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:40
Het lijkt er eerlijk gezegd meer op dat crossfire niet werkt en dat de 2de kaart zit te idlen terwijl de eerste al het werk doet.
Zou je dit kunnen controleren misschien? lijkt mij de logischte oplossing want 38 graden onder load met 30% fan speed is min of meer onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aleksnl
ik heb de computer nu +- 20min aanstaan en weinig mee gedaan behalve wat internetten. temperaturen zijn:
1e: 65 graden
2e: 43 graden
nu even 4min met beide coolers op 100% laten blazen, dan zijn de temperaturen als volgt:
1e: 52 graden
2e: 40 graden

zal zo even kijken of er grote verschillen zijn met o.a omdraaien van de kaarten en/of enkel 1 aan zetten.
HAZEMANIA schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 02:56:
Of even voelen of die ook echt gloeiend heet word. Mocht de kaart wel echt zo heet worden. Dan zou ik toch een kijken of de koeler goed vast zit of dat er misschien iets mis gaat in de airflow van je kast.
kast is eigenlijk te klein voor wat er in zit, maar heb dan ook beide panelen eraf gehaald. de airflow zou na mijn inziens goed zijn. tevens voelt het kopergedeelte ook daadwerkelijk heet aan vergeleken met de 2e kaart (die 40 graden is en lauw aanvoelt)
DaLoona schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:35:Als ik het goed zie heb je 3 beeldschermen aan de eerst hangen, dus dan moet ie behoorlijk aan de bak, hij moet per slot van rekening maar liefst 3 schermen vullen met, ik gok, 1920*1200/1080 resolutie, das niet niks en dus zal die eerste kaart atijd veel warmer dan nr. 2 zijn.
Daarnaast zit ie zoals je zegt al dicht op de tweede kaart, welke de eerste ook verwarmd.

Je kan ook je fanprofile aanpassen, daar 50-60% bij 97C wel aan de lage kant is, zet hem eens op 80% en kijk dan naar de temps.
Als ik de koeler op hoger zet dan klinkt het alsof het stormt hierbinnen zo luid. beide koelers op harder zetten scheelt wel, maar niet meer dan 20 graden. de eyefinity resolutie dat ik aanhoud is enkel 3840*1024 (3x 17inch schermpjes van 1280*1024)
Herman87 schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 17:47:
Wellicht kun je een foto'tje posten met de opstelling van de fans.
Wellicht kun je ook proberen om de HD 5770 van stof te ontdoen?
Bij deze een foto. tevens is de computer in afgelopen december (kleine 3.5maand geleden) in elkaar gezet. alle onderdelen zijn dus nog geen 4maand oud. ik zie weinig stof.
Afbeeldingslocatie: http://i184.photobucket.com/albums/x136/aleksivezic/110330_110007.jpg
An1mA schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 18:37:
Wellicht kun je ook vertellen of de 5770 identiek zijn of dat ze van koeling verschillen?
zelfde (standaard) koeling.
Redblader schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 19:46:
Het lijkt er eerlijk gezegd meer op dat crossfire niet werkt en dat de 2de kaart zit te idlen terwijl de eerste al het werk doet.
Zou je dit kunnen controleren misschien? lijkt mij de logischte oplossing want 38 graden onder load met 30% fan speed is min of meer onmogelijk.
crossfire werkt wel, ik had een verhoging van 20-50fps bij het spel dead space2, heb hem echter niet langer gespeeld dan 2minuten. Tevens zijn de cijfers in de orginele post van 1 a 2minuten later nadat het spel is afgesloten. kan zijn dat ie dan al 10graden is afgekoeld?

geen van de kaarten zijn geboost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aleksnl
bij laden van heaven dx11 benchmark op 1920*1080 windowed
gemiddelde fps rond de 14-15 (beide waaiers op 100%
temperaturen met een interval van 10sec (met crossfire aan)

61
64
65
67
68
69
71
72
73
74
75
10sec ongetest
77
10sec ongetest
79
10sec ongetest
10sec ongetest
80
81
82
83
83
84
86
86
86
86
87
87
88
88
88
89
90
91
91
92
93
93
93
94
95
95
96
96
96
96
96

de 2e kaart blijft op 40graden staan.
nu een test op dead space 2

Crossfire UITgeschakeld:
met eyefinity resolutie 3840*1024
78 graden na 4minuten met waaier op 100%
Fps van 31-86, gemiddeld rond de 56
zelfde test nog een keer met de optie 'laat de computer de waaisnelheid controleren' , 94graden in nog geen minuut

crossfire aanzetten, computer opnieuw opstarten, zelfde test opnieuw doen.
2e kaart blijft 40graden, fps is hetzelfde :S.

vorige keer dat ik dit deed bleek de fps aanzienlijk hoger, rond de 90 te zitten :S.
Tevens moet crossfire wel werkend zijn (zie afbeelding hieronder). en omdat als ik een beeldscherm op me 2e kaart nu zet, hij hem niet detecteert.

Afbeeldingslocatie: http://i184.photobucket.com/albums/x136/aleksivezic/asdfa.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAZEMANIA
  • Laatst online: 22-06-2011
Ik zou zit doen.

Test beide kaarten los in je bovenste pci-e poort. Dus 1 kaart tegelijk in het systeem. Word kaart 1 nog steeds erg heet en kaart 2 niet. Dan ligt het echt aan die kaart en zou ik er nieuwe koelpasta tussen smeren. Worden ze dan allebei zo heet. Dan kan je nog je andere pci-e poort proberen. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Je bovenste kaart zal om meerdere redenen warmer worden:
1, Hij zit bovenaan, warme lucht bouwt zich op tussen de kaarten. Nog het meeste bij de bovenste kaart, aangezien deze warme lucht zal aanzuigen van de onderste kaart.
2, Het is de hoofdkaart van je CF setup. Deze zal dus veel vaker op 80 - 90% load zitten als de onderste kaart.

Als je de koeler voelt.. Is deze dan ook veel warmer bij een van de kaarten of niet?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

En als je de kaarten omdraait?

Bovenste naar onder en visa versa.
Blijft dat dezelfde kaart zo heet of verplaatst het naar de andere kaart.
Dan kun je in iedergeval uitsluiten of het de kaart zelf is of een instelling. kwa belasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aleksnl
First note: Crossfire werkt NIET (weet nog niet waarom, heb volgens het instructieboekje van me moederbord alles opnieuw gevolgd, en drivercleaner gebruikt, en opnieuw ccc geinstalled en een kleine extra driver voor crossfire geinstalleerd.

Kaarten omgedraaid, zelfde effect qua temperaturen.
per stuk blijven ze wel een stuk koeler. Het probleem is dus dat de eerste kaart veel moet doen, en zijn warmte niet kwijt kan omdat de 2e kaart in de weg zit. dus das of een nieuwe kast en de kaart 1 pci slot opschuiven, of een betere koeler kopen voor de 1e. of (wat ik net heb geprobeerd) de 2e kaart als main gebruiken, en de 1e als crossfire gebruiken.

Dus nu heb ik dat geprobeerd, en krijg ik wel hele rare waardes hieruit.
De main(2e kaart) en de crossfire gestelde kaart(1e kaart) krijgen ongeveer dezelfde temperaturen. en crossfire werkt niet (staat wel aan).
Ik zie bij ccc de waardes van de GPU clock en de Memory clock veranderen bij beide kaarten. vooral als ik de kaart even niet gebruik zakt het hard. de activity blijft bij de cfx kaart nul en de fps blijft hetzelfde.

conclusie:
de kaarten zijn dus goed, en de temperatuur wordt veroorzaakt door te weinig omgevingsruimte. (zoals sommigen al zeiden...) de oplossing hiervoor is een nieuwe kast kopen en/of een stuk betere koeling kopen. (of de waaiers op orkaan niveau behouden en het proberen te negeren).

waar ik echter niet uit ben is waarom crossfire setup niet werk (2x sapphire HD 5770).
- kaarten cijn crossfire compatible
- moederbord is crossfire compatible
- zowel 1 als 2 bruggen geprobeerd (staat nu op 1, zoals in het boekje van moederbord staat)
- kaarten ook geprobeerd om te draaien
- in ccc ziet hij beide kaarten en crossfire x staat aangevinkt
- net alle drivers verwijderd, en nieuwe erop gezet (catalyst 11.3)
- weinig tot geen fps verschil tussen 3 schermen op eyefinity, en 3 schermen verdeeld over 2 kaarten
- beide kaarten hebben bij ccc AMD overdrive --> current values'(GPU clock & Memory clock) zo nu en dan wisselende waardes (huidig 1e kaart 400mhz/1200mhz, 2e kaart (157/300mhz). en tijdens gamen (850/1200mhz en 400/1200mhz).
- GPU-Z vindt 2 videokaarten en zegt "ATI crossfire Enabled (2GPUs)

snap er geen bal meer van. volgens alles zou het nu moeten werken, maar fps bij just cause 2 blijft tussen 30-40 met 3840*1024resolutie. met crossfire zou ik minimaal 50+ moeten krijgen (alles staat zo laag mogelijk. op alles hoog haal ik nog niet eens de 20fps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
aleksnl schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 16:27:
First note: Crossfire werkt NIET (weet nog niet waarom, heb volgens het instructieboekje van me moederbord alles opnieuw gevolgd, en drivercleaner gebruikt, en opnieuw ccc geinstalled en een kleine extra driver voor crossfire geinstalleerd.

Kaarten omgedraaid, zelfde effect qua temperaturen.
per stuk blijven ze wel een stuk koeler. Het probleem is dus dat de eerste kaart veel moet doen, en zijn warmte niet kwijt kan omdat de 2e kaart in de weg zit. dus das of een nieuwe kast en de kaart 1 pci slot opschuiven, of een betere koeler kopen voor de 1e. of (wat ik net heb geprobeerd) de 2e kaart als main gebruiken, en de 1e als crossfire gebruiken.

Dus nu heb ik dat geprobeerd, en krijg ik wel hele rare waardes hieruit.
De main(2e kaart) en de crossfire gestelde kaart(1e kaart) krijgen ongeveer dezelfde temperaturen. en crossfire werkt niet (staat wel aan).
Ik zie bij ccc de waardes van de GPU clock en de Memory clock veranderen bij beide kaarten. vooral als ik de kaart even niet gebruik zakt het hard. de activity blijft bij de cfx kaart nul en de fps blijft hetzelfde.

conclusie:
de kaarten zijn dus goed, en de temperatuur wordt veroorzaakt door te weinig omgevingsruimte. (zoals sommigen al zeiden...) de oplossing hiervoor is een nieuwe kast kopen en/of een stuk betere koeling kopen. (of de waaiers op orkaan niveau behouden en het proberen te negeren).

waar ik echter niet uit ben is waarom crossfire setup niet werk (2x sapphire HD 5770).
- kaarten cijn crossfire compatible
- moederbord is crossfire compatible
- zowel 1 als 2 bruggen geprobeerd (staat nu op 1, zoals in het boekje van moederbord staat)
- kaarten ook geprobeerd om te draaien
- in ccc ziet hij beide kaarten en crossfire x staat aangevinkt
- net alle drivers verwijderd, en nieuwe erop gezet (catalyst 11.3)
- weinig tot geen fps verschil tussen 3 schermen op eyefinity, en 3 schermen verdeeld over 2 kaarten
- beide kaarten hebben bij ccc AMD overdrive --> current values'(GPU clock & Memory clock) zo nu en dan wisselende waardes (huidig 1e kaart 400mhz/1200mhz, 2e kaart (157/300mhz). en tijdens gamen (850/1200mhz en 400/1200mhz).
- GPU-Z vindt 2 videokaarten en zegt "ATI crossfire Enabled (2GPUs)

snap er geen bal meer van. volgens alles zou het nu moeten werken, maar fps bij just cause 2 blijft tussen 30-40 met 3840*1024resolutie. met crossfire zou ik minimaal 50+ moeten krijgen (alles staat zo laag mogelijk. op alles hoog haal ik nog niet eens de 20fps)
Van de clocks van die 2e kaart klopt duidelijk niks.
Als je niet zit te gamen word er geschakeld naar 2d mode waarin de kaart dus geen bal hoeft uit te voeren.
Pagina: 1