Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment ben ik bezig met het zoeken naar hardware voor een Ubuntu thuisserver. Ik heb een aantal programma's die er moeten draaien:
-Sabnzbd+
-Sick Beard
-ProFTD
-Samba share (eventueel ook van buiten het thuisnetwerk bereikbaar, in hoeverre is dit haalbaar?)
-Eventueel printer server
-Back-ups vanaf Windows 7 PC's

Mijn bedoeling is om er Ubuntu server editie op te zetten. Ik ben bekend met Ubuntu, ook de server editie en vindt het erg leuk om er mee te werken, dus dat is niet het grootste probleem. Waar ik wel mee zit is de hardware. Hij moet sterk genoeg zijn om bovenstaande software zonder grootte problemen aan te kunnen (repareren/uitpakken van downloads moet geen uren duren) maar aangezien hij waarschijnlijk 24/7 draait moet hij natuurlijk ook zuinig zijn. Ik heb zelf al zitten te denken over de volgende hardware:

Ruime behuizing (heb ik zelf al)
Voeding heb ik al (400watt, misschien andere ivm zuinigheid)
Moederbord + Cpu kwam ik uit op het volgende: Intel D410PT (Atom D410) of eventueel van een ander merk
Geheugen: 2GB (nader te bepalen)
Harde schijf: 1TB Samsung Spinpoint F3

Is dit systeem krachtig genoeg om bovengenoemde software soepel te draaien? Ik kan hier niks over vinden, zeker niet de combinatie sabnzbd en atom. Ik ben vooral benieuwd naar het repareren en uitpakken van bestanden, zeker als het om grote bestanden gaat.
Wat gaan zo'n systeem ongeveer gebruiken (grove inschatting?)

Edwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 09:43
Naar mijn idee is de harde schijf nog steeds de beperkende factor bij repareren/uitpakken. Gok dat 't systeempje met zo'n atom nog geen 40W gebruikt. Als HD zou je verder ook nog kunnen kijken naar een WD/Samsung Green, scheelt nog weer een paar watt. Verder zou ik je dit topic aanraden: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:32
En verder kan een deftige nas a la synology hetzelfde doen als wat jij met je server wilt (op sick beard na dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:51
arvidbeheerder schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 23:30:
En verder kan een deftige nas a la synology hetzelfde doen als wat jij met je server wilt (op sick beard na dan)
Sickbeard werkt hier anders prima op m'n synology hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 10:46

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Ik zou voor een D510 mobo gaan, deze heeft een Gbit lan poort er op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad ook gehoord dat Sickbeard draait op de Synology nassen. Op zich lijkt zo'n oplossing me ook wel wat. Aan de andere kant is een zelfbouw pc waarschijnlijk goedkoper (ervan uitgaande dat dit niet allemaal lukt met de goedkoopste van de goedkoopste NAS). Wat me ook aanspreekt is dat de mogelijkheden met Ubuntu server zowat onbeperkt zijn. Misschien komt er later nog een webserver op te staan (dat kan idd ook op een NAS). Ook zit ik nog te denken aan een media streamer (geen Full-HD, 720P is genoeg, in eerste instantie zelfs minder). Ik vraag me af of een gemiddelde NAS krachtig genoeg is, maar daarover weet ik dus te weinig.

Back-up moet trouwens ook van buiten het netwerk kunnen, dit ivm met studie familielid in Groningen, oud laptopje, dus het moet wel ergens safe staan.

Een Gbit lan poort heb ik niet nodig, de rest van mn netwerk is 100Mbit.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2011 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindamann
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-09 20:48

Pindamann

Human

Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 23:38:
Ik heb inderdaad ook gehoord dat Sickbeard draait op de Synology nassen. Op zich lijkt zo'n oplossing me ook wel wat. Aan de andere kant is een zelfbouw pc waarschijnlijk goedkoper (ervan uitgaande dat dit niet allemaal lukt met de goedkoopste van de goedkoopste NAS). Wat me ook aanspreekt is dat de mogelijkheden met Ubuntu server zowat onbeperkt zijn. Misschien komt er later nog een webserver op te staan (dat kan idd ook op een NAS). Ook zit ik nog te denken aan een media streamer (geen Full-HD, 720P is genoeg, in eerste instantie zelfs minder). Ik vraag me af of een gemiddelde NAS krachtig genoeg is, maar daarover weet ik dus te weinig.

Back-up moet trouwens ook van buiten het netwerk kunnen, dit ivm met studie familielid in Groningen, oud laptopje, dus het moet wel ergens safe staan.

Een Gbit lan poort heb ik niet nodig, de rest van mn netwerk is 100Mbit.
Wat vind je van het e-350 moederbord? Dat is die nieuwe Fusion van AMD daarbij zit de processor, videokaart en chipset in 1 chip. Is erg zuinig en performance wise niet slecht. Het moederbord zelf kost overigens maar 90 euro. Heb je alleen ram, hdd, voeding nodig.

9800X3D | 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een zotac-nm10-dtx met 4G ram en 5 HDD's (3x7k 2x5k) als thuis server draaien en deze doet het prima. Deze config gebruikt rond de 65 watt als er niets gebeurd (meestal dus). Met wat moeite en nieuwe zuinige disks is dit zeker nog omlaag te brengen.

OS is Debian 6 en sabnzbd/couchpotato/sickbeard/spotweb/nfs draaien prima. Par en unrar gaan vlot, 1.2G media in +- 20 seconden, en 5.4 G tot 25 G in 4 tot 20 minuten. Hierbij moet ik wel vermelden dat het downloaden en uitpakken van/naar verschillende disks gaat. Op eenzelfde disk zal dit langer duren omdat je tegelijk leest en schrijft.

Samba lijkt me geen punt om erop te zetten echter draai ik dit niet zelf. Om dit van buiten bereikbaar te krijgen kan je aan een vpn denken. Ik doe zelf alles via ssh/sftp/scp maar ben ook eigenlijk de enige actieve gebruiker.

Met thuisgebruik in gedachte lijkt mij dat een print server een kwestie van configureren is. Backup's zullen ook niet zo'n punt zijn. Ik denk wel dat 1T wat weinig ruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, hier heb ik wat aan!

e-350 bordje klinkt interessant maar is voor mij denk ik toch echt overkill, was overigens wel leuk geweest als mediacenter of zo. Djowij, mooie machine! 1TB is misschien wat weinig, maar het is een begin! Downloads zullen meestal bestaan uit games/muziek/films/tv series. Meestal zullen de downloads niet boven de 10 gig uitkomen, en op zich vindt ik 10-20 minuten uitpakken voor een 10gig download prima, meestal heb ik de bestanden toch niet direct nodig. Samba over vpn is denk ik idd de oplossing. Wat ik verder misschien ook nog wil doen is het volgende: in windows-7 kun je makkelijk de locatie van de map mijn documenten verplaatsen. Nou zat ik te denken aan een beveiligde samba share als mijn documenten map. Aangezien ik thuis twee computers gebruik zou dit erg handig zijn. Ik weet zeker dat dit gaat werken, alleen de beveiliging weet ik niet, iemand een idee daar over?

Is er iemand die met een Atom D410 een server heeft opgezet? En zo ja, wat draait daar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Is er iemand die met een Atom D410 een server heeft opgezet? En zo ja, wat draait daar op?
Kom op zeg, als anderen je links geven is het de bedoeling dat je er wat mee doet...

Al genoemd:
Nieuwe Zuinige Server (discussie)
[BBG aanschaf] Thuisserver
^^
Barstensvol advies en ervaringen.

Op GoT is het de bedoeling dat je eerst zelf op zoek gaat en pas een topic opent als je er niet uitkomt. Daar hoort absoluut ook bij dat je eerdere topics op dit forum leest, en aanhaalt als je zelf een topic opent. Aangezien we hier vervallen in het wiel opnieuw uitvinden gaat dit topic dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.