Diode uitkiezen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-07 19:51

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een diode nodig, waar 'op de heenweg' 12 V doorheen moet gaan en maximaal zo'n 60 watt (dus 5 ampère dat er doorheen gaat).

Wat ik eigenlijk nergens op internet kan vinden, is hoe je je diode uitkiest. Ik zie wel waardes staan van ampèrage en voltage, maar waar ze voor staan weet ik niet. Gezien de locatie waar de diode komt, is het vrij belangrijk dat hij niet knalt of te heet wordt.

Nu kwam ik deze tegen: BY459-1500 - Silicium Diode - 1500V - 10A. Is het bij deze zo dat er maximaal 10 A doorheen kan lopen (dus ws 5 A zonder al teveel hitte), en dat hij max. 1500V blokkeert? Gaat die genoeg doorlaten als je er slechts 12 volt op zet?

Verder kwam ik bijv. deze tegen: BYV79-200 - SI-Diode 200V 14A 30ns. Die is iets goedkoper, maar kan meer ampére aan? (is ook nog steeds 200V, way boven wat ik nodig heb geloof ik)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:16

Onbekend

...

60W zal de diode altijd omzetten in warmte.
Waarom heb je een diode nodig? En valt dit niet op te lossen door een kleine schakeling te maken i.p.v. de diode?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Reden: Ik heb een lamp die ongeveer 60 watt verbruikt op 12 volt. Die gaat aan zodra ik een schakelaar omzet, en dan gaat er ook ergens anders een indicatielampje branden (die zit kennelijk ergens op het circuit).

Nu wil ik de lamp ook continu op een lager niveau laten branden, echter het indicatielampje mag dan niet gaan branden. Ik heb hiervoor al een module aangeschaft (met een PWM erin). Die ga ik gewoon parallel aansluiten op het bestaande circuit. Het moet wel zo zijn dat als ik die schakelaar omzet, de lamp weer op vol vermogen gaat branden.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:14

Cheezus

Luiaard

Over een diode staat meestal zo'n 0,7v, bij 5A verstookt de diode dus ~3,5watt, geen 60.
Die 1500v is z'n maximale sperspanning, in het engels breakdown voltage. Daarboven zal de diode dus niet meer sperren maar doorslaan.

Het is me niet helemaal duidelijk wat precies je bedoeling is, maar je kunt hem wel gewoon in serie gebruiken met 12v - 5A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
3,5 Watt veroorzaakt een behoorlijke warmteontwikkeling. Je kunt beter een Schottky diode gebruiken. Die heeft een lagere forward spanning, dus een lager vermogen waardoor minder warmteontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ik zou een dubbelpolige schakelaar gebruiken, en daar de lamp en het indicatielampje mee schakelen, dan verlies je ook geen spanning over de diode.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je vraagt in een elektronicawinkel naar een diode waar je 5 A door mag laten vloeien. Meestal kunnen ze een veelvoud van 12 V sperren.

Of je kijkt bij Farnell, losse diodes voor gelijkrichters, vult de filters, zet de goedkoopste diodes vanboven en kies eentje uit die op een normale manier te solderen, koelen en verkrijgbaar (geen VS voorraad) is. Datasheet lezen en de daadwerkelijke verkrijgbaarheid controleren.

MBR2045CTG heeft een TO-220 behuizing die je gemakkelijk tegen een koelvin kan schroeven, 2x 10 A forward, 45 V sperren en 10 A doorlaten met 0,5 V spanningsval. 2,5 W kan je ergens wel kwijt. Zonder koelvin wordt het 60 °C warmer per Watt dat er gedissipeerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik ben een hoop wijzer, met name over die forward voltage. Ik wilde die MBR2045CTG bestellen, maar dan moet ik minimaal €50 besteden.

@bobo1on1, een andere schakelaar gaat helaas niet lukken, omdat alles helemaal ingebouwd zit, en ik weet niet hoe ik het eruit moet halen. Ik kan eigenlijk alleen bij de kabelboom.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Dit is wel wat http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?DIODE-MBR1645
Verzending bij voti is €3.50, vrij goedkoop dus.

[ Voor 8% gewijzigd door bobo1on1 op 26-03-2011 00:41 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

Niet vergeten om de diode van de koelvin of de koelvin van de rest te isoleren. De metalen achterkant van de diode is aan de kathode doorverbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:16

Onbekend

...

Sluit anders een relais aan op de uitgang. Vanuit dat relais zou je de wisselcontacten vol kunnen belasten.
Met de ene kant zet je er meteen 12V op, en de andere kant laat je via een weerstand lopen.
Stel dat je de lamp 12V/5A op de helft van de spanning wil laten branden, zal ook het opgenomen vermogen dalen. Dan heb je bijvoorbeeld 6V/2,5A (=15W). De weerstand die in serie staat heeft ook 6V over zich heen staan, met max. 2,5A daar doorheen. De weerstand zou dan 6/2,5 = 2,4 ohm moeten worden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-07 17:48

Infant

It's a floating Dino!

Ik zou dit probleem zo (gratis) aanpakken:

Men pakt een kapotte tft, of pc voeding. Hier zit vrijwel altijd een rectifier diode in. Voor mijn neus ligt net dit exemplaar:

http://pdf1.alldatasheet....w/61499/FUJI/YG902C2.html

Voldoet precies aan jouw eisen, hoewel je hem wel tegen een koelblokje moet schroeven.

Of je koopt bij Dickbest een zoot van deze http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=278.

Bij deze diodes staat de 3A voor de gelijkricht stroom. Ik zou in jouw geval iets zoeken wat 10A kan gelijkrichten. Dus 4 van deze parallel kan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Onbekend schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 09:16:
Sluit anders een relais aan op de uitgang. Vanuit dat relais zou je de wisselcontacten vol kunnen belasten.
Met de ene kant zet je er meteen 12V op, en de andere kant laat je via een weerstand lopen.
Stel dat je de lamp 12V/5A op de helft van de spanning wil laten branden, zal ook het opgenomen vermogen dalen. Dan heb je bijvoorbeeld 6V/2,5A (=15W). De weerstand die in serie staat heeft ook 6V over zich heen staan, met max. 2,5A daar doorheen. De weerstand zou dan 6/2,5 = 2,4 ohm moeten worden.
Hmm waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht?

Situatie nu:
Afbeeldingslocatie: http://cevertse.nl/dump/schema_1.bmp

Situatie met relais:
Afbeeldingslocatie: http://cevertse.nl/dump/schema.bmp
(De spanning uit de PWM mag dus niet vloeien naar het rood omcirkelde gedeelte, als de linker schakelaar open staat. Als die schakelaar dicht staat, maakt het niet uit)

Zit ik ook niet met verlies van spanning over de diode.

Dus eigenlijk ongeveer wat eerder al is gezegd, gewoon met een schakelaar.

@Infant, helaas beschik ik niet over kapotte PC onderdelen :P

[ Voor 6% gewijzigd door _Christiaan_ op 26-03-2011 11:09 ]

NOSIG

Pagina: 1