Verwijderd

Topicstarter
Iemand enig idee hoe het mogelijk kan zijn dat een laptop dat meer dan 2 jaar goed gefunctioneerd heeft en het gisterenavond nog deed nu ineens ontzettend traag kan zijn. Het duurde 15 minuten om windows op te starten in zijn totaliteit. Nog eens 10 minuten voordat alle programma's geladen werden.

Alleen al op internet te komen was ik 5 minuten voor kwijt. Alle andere programma's zoals documenten bekijken daar gaan minimaal 2 minuten overheen voordat het opgestart is. Ook in de veilige modus is het traag. Waar kan dit aan liggen? Zijn dit kenmerken waaraan je kunt zien of een videokaart aan het overlijden is, of lijkt dit op een harde schijf probleem te duiden. Gisteren en alle andere dagen daarvoor werkte het gewoon naar behoren. Ik heb totaal geen kennis over computers. Iemand die mij van advies kan voorzien.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Traagheid kan door van alles komen, ga eens dingen uitsluiten. Start eens met een linuxliveCD/DVD/USBstick en kijk of dat wel soepel werkt. Test je geheugen eens, kijk eens naar de hdd etc.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 20:58:
Traagheid kan door van alles komen, ga eens dingen uitsluiten. Start eens met een linuxliveCD/DVD/USBstick en kijk of dat wel soepel werkt. Test je geheugen eens, kijk eens naar de hdd etc.
Zoals ik al zei, niks werkt soepel alles gaat met een vertraging van 2-3 minuten, de harde schijf werkt gewoon volgens een test. Maar daar geldt alleen als criterium of het reageert, mag ik aannemen. Het betreft een Dell inspirion 1720.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2011 21:12 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarmee heb je die HDD getest? Wat haal je nog aan bandbreedte met het ding?

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 21:18:
Waarmee heb je die HDD getest? Wat haal je nog aan bandbreedte met het ding?
Via de interne Dell test. De bandbreedte is 50MB van de 60MB op dit moment.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2011 21:42 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 21:41:
[...]

Via de interne Dell test. De bandbreedte is 50MB van de 60MB op dit moment.
que? 50MB van de 60MB ? :)

Wat Terw-Dan al aanhaalde, test eens met een linux livecd om eventuele problemen in Windows te omzeilen.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 21:43:
[...]

que? 50MB van de 60MB ? :)

Wat Terw-Dan al aanhaalde, test eens met een linux livecd om eventuele problemen in Windows te omzeilen.
50MB dat gehaald wordt van de 60MB abonnement. Morgen wellicht maar eens windows opnieuw installeren. Anders wordt het tijd om een nieuwe dell laptop aan te schaffen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Heb je het nou over je internetabo? (een 60MB abo zul je niet hebben, dat heeft niemand naar z'n voordeur liggen).

Maar dat is verder volstrekt irrelevant, pak er een tool als HDtune, of Crystal Diskmark bij en test je harde schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 21:59:
Heb je het nou over je internetabo? (een 60MB abo zul je niet hebben, dat heeft niemand naar z'n voordeur liggen).

Maar dat is verder volstrekt irrelevant, pak er een tool als HDtune, of Crystal Diskmark bij en test je harde schijf.
Het is wel relevant aangezien je stelt wat mijn bandbreedte is. Ben op dit moment bezig met de Crystal Diskmark uit te voeren.

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

:F

Hij bedoelt dat je even met HDtune naar de SMART status moet kijken, en een scan op bad sectors moet doen, en ff kijken hoeveel MB/s je harde schijf kan lezen/schrijven. De bandbreedte van je internetaansluiting is volledig irrelevant, een kleine misvatting ;)

[ Voor 13% gewijzigd door dragon4ce op 24-03-2011 22:28 ]

Omdat het kan.

Verwijderd

Topicstarter
dragon4ce schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 22:27:
:F

Hij bedoelt dat je even met HDtune naar de SMART status moet kijken, en een scan op bad sectors moet doen, en ff kijken hoeveel MB/s je harde schijf kan lezen/schrijven. De bandbreedte van je internetaansluiting is volledig irrelevant, een kleine misvatting ;)
Dan had hij dit duidelijker moeten formuleren ;). Aangezien je in zijn algemeenheid het woord bandbreedte aan je internetverbinding koppelt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 22:34:
[...]

Dan had hij dit duidelijker moeten formuleren ;). Aangezien je in zijn algemeenheid het woord bandbreedte aan je internetverbinding koppelt.
Maar niet als je het over HDDs hebt natuurlijk 8)7

Verwijderd

Terw_Dan schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 21:59:

Hoe bedoel je? Sorry dat het miss beetje offtopic maar een 60mbit abbo is toch wel mogelijk?

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 22:35:
[...]

Maar niet als je het over HDDs hebt natuurlijk 8)7
Niet iedereen heeft de kennis in hardware waarbij de term bandbreedte zonder enige vorm van andere beschrijvingen aan een harde schijf gelinkt kan worden.

Verwijderd

Topicstarter
Maar goed, het lijkt erop dat het probleem lastig te definiëren is. Morgen Dell bellen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 22:42:
[...]

Niet iedereen heeft de kennis in hardware waarbij de term bandbreedte zonder enige vorm van andere beschrijvingen aan een harde schijf gelinkt kan worden.
Hoe dan ook, heb je die schijf nu getest of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 22:45:
[...]

Hoe dan ook, heb je die schijf nu getest of niet?
Hoe dan ook, nee na 20 minuten installeren heb ik de installatie afgebroken omdat het niet werkt. Morgen maar even bellen.

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-11-2025

crizyz

ne.t.weaker

Laptop doet vreemd probleem onbekend

Is dit toevallig dezelfde laptop? Dan zou het dus iets kunnen zijn dat al langer speelt lijkt me.

Edit @Pilatus hieronder, klopt, maar dat is lekker offtopic he ;)

Edit2 @Achillias hierboven: wat bedoel je trouwens met installeren? HDtune installeren? Windows installeren? Of een livecd opstarten?

[ Voor 39% gewijzigd door crizyz op 24-03-2011 23:06 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 22:36:
[...]

Hoe bedoel je? Sorry dat het miss beetje offtopic maar een 60mbit abbo is toch wel mogelijk?
MB is niet hetzelfde als Mb.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 22:50:
[...]

Hoe dan ook, nee na 20 minuten installeren heb ik de installatie afgebroken omdat het niet werkt. Morgen maar even bellen.
HDtune en Crystal Diskmark zijn beide maar een paar MB groot, als dat al 20 minuten duurt dan zou ik toch echt twijfelen aan HDD en/of geheugen.

Heb je je geheugen al getest met memtest (te vinden op de meeste livelinux dingen overigens).

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als een laptop echt extreem traag is duidt dat vaak op een HDD die niet meer goed is. Als je de HDD er even uit haalt en op een PC aansluit kan je het testen met het gratis tooltje van WD. Even op via Google zoeken naar Data LifeGuard Diagnostics.

Moet je alleen wel de extended test draaien en niet de quick test. Als je HDD niet van WD is maakt dat niets uit, het werkt met schijven van alle merken.

• Roman
  • Laatst online: 17-02 12:07

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Wat ik ook wel een meegemaakt heb is dat de koeler vol zat met zooi. En dat is de computer ook traag uit veiligheid.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Pagina: 1