gloeilampen/halogeen minder dan 25 watt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-10 14:12
Ik zoek wat lampen om sfeer in de tuin te krijgen, maar het brandt allemaal veel te fel. Nu vroeg ik me af waarom er geen 220v gloeilampen van minder dan 25watt of halogeen van minder dan 20watt te krijgen is. Ik heb één halogeenlamp gevonden van 18 watt, maar dat is echt de enige.

Dus, waarom zijn die er niet, of als ze er wel zijn, waar te krijgen. Heb al dagen alles afgezocht zonder resultaat (behalve één 18watt halogeen bij Conrad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-10 16:41
Ze zijn er zelfs van 15watt ... maar welke fitting zoek je dan? E14 of E27?

Kijk eens bij lampenwereld.nl, daar zit vast wel iets voor je tussen. En anders kijken bij de Kwantum ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:33
stefijn schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 19:36:
Ik zoek wat lampen om sfeer in de tuin te krijgen, maar het brandt allemaal veel te fel. Nu vroeg ik me af waarom er geen 220v gloeilampen van minder dan 25watt of halogeen van minder dan 20watt te krijgen is. Ik heb één halogeenlamp gevonden van 18 watt, maar dat is echt de enige.

Dus, waarom zijn die er niet, of als ze er wel zijn, waar te krijgen. Heb al dagen alles afgezocht zonder resultaat (behalve één 18watt halogeen bij Conrad)
Ik heb nog ongeveer 8 stuks 15 Watt lampjes met E14 fitting liggen. Mag je zo komen halen (ik woon in Dongen). Volgens mij allemaal nog nieuw in doos, was een achtergelaten kadootje van de vorige bewoners van mijn huis.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10 13:25
Bij de AH: Philips 15W (kaarslamp, kleine fitting), en ook 18W kogellampjes (kleine/grote fitting). Ze zijn er dus wel, goed zoeken :p
Spaarlampen zijn geen optie zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

Waarom geen LED verlichting. Die zijn tegenwoordig ook in andere kleuren te krijgen dan alleen fel wit licht. Heel weinig gebruik en ook in weinig lichtopbrengst te krijgen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Sorry, het gaat om GU10.

En led...ik experimenteer af en toe met een lampje, maar ik heb er nog geen gezien met fatsoenlijk licht (heb er nu één liggen: warmwit moet dat zijn....het licht is een beetje groenig geel). Er is wat dat betreft zoveel bagger en proberen in de winkel is er niet bij (laatst 2 lampen gekocht bij karwei, ruilen kon niet, en ze waren erbarmelijk slecht, 10 euro naar de haaien)

Er zitten nu spaarspots in, 7w, maar die geven veel te veel licht (en ook wel aan de koude kant ook al zijn deze ook "warmwit")

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 24-03-2011 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-10 18:09

WouterB

3680 Wp

stefijn schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 20:24:
Sorry, het gaat om GU10.

En led...ik experimenteer af en toe met een lampje, maar ik heb er nog geen gezien met fatsoenlijk licht (heb er nu één liggen: warmwit moet dat zijn....het licht is een beetje groenig geel). Er is wat dat betreft zoveel bagger en proberen in de winkel is er niet bij (laatst 2 lampen gekocht bij karwei, ruilen kon niet, en ze waren erbarmelijk slecht, 10 euro naar de haaien)

Er zitten nu spaarspots in, 7w, maar die geven veel te veel licht (en ook wel aan de koude kant ook al zijn deze ook "warmwit")
Fatsoenlijke led-lampen zijn ook duur. Voor 5 euro per lampje kun je eigenlijk geen fatsoenlijke kopen. Is het je te doen om je elektriciteitsverbruik te minimaliseren, of wil je minder licht in tuin? Je zou dan misschien ook een dimmer kunnen installeren.

Voor goede ervaringen over goede ledlampen loopt er ook een led-lampen topic hier in Elektronica

[ Voor 3% gewijzigd door WouterB op 25-03-2011 11:37 . Reden: linkje toegevoegd ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Tuinverlichting op laagspanning (12 V bijvoorbeeld) al overwogen?

Anders inderdaad een dimmer, of lampen per paar in serie schakelen. Overigens gaan halogeenlampen minder lang mee als ze nooit op vol vermogen branden.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-10 22:57

lordsnow

I know nothing

GU10 7W
http://www.ecat.lighting....F_ATG&title=PL-Electronic Reflector R50 7W WW GU10 220-240V 1CT&ctn=929766732306_EU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
De lampen en draden zitten in de grond ingebouwd dus daar ga ik niks aan veranderen (alhoewel ik misschien een trafo tussen de bron en het "lichtnet" zou kunnen zetten?? Zou dat werken, over 220v draden en schakelaars? Moet ik wel andere fittingen monteren in de grondspots)

Probleem is dat ik minder licht wil, en mooier licht, maar om normale lampen in de grondspots te zetten moeten ze ook nog laag wattage zijn, want in die spots mag "maximaal" 13 watt. Ik denk zelf dat dat wel iets mee mag zijn, maar als ik 20watt spots ga monteren wordt de boel misschien toch wel echt te warm.

Een dimmer zou eventueel ook kunnen, als ik 20watt spots op de helft laat branden, is dat dan 10 watt en daarmee binnen de specificaties van de spots?
Levensduur is wat minder van belang, die lichten zijn niet zo vaak aan
lordsnow schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 14:20:
GU10 7W
http://www.ecat.lighting....F_ATG&title=PL-Electronic Reflector R50 7W WW GU10 220-240V 1CT&ctn=929766732306_EU
Die laatste is denk ik een spaarlampachtige? Die heb ik er al in zitten (ander merk)

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 25-03-2011 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ja hoor, als de bedrading en schakelaars geschikt zijn voor 220 V, dan kun je er ook een lagere spanning op zetten. De fittingen hoeven niet aangepast te worden als je 12 V halogeenlampjes met een GU10 fitting kunt vinden, anders wel. Mocht je een schakelaar met een indicatielampje erin hebben, dan zal dat lampje natuurlijk niet branden op 12 V.

Met een dimmer kan inderdaad ook, maar als die onverhoopt toch eens op 100% wordt gezet dan heb je dus 20 W lampjes in spots die max 13 W kunnen hebben, met het risico dat je spots smelten oid.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Pagina: 1