[NBBG] Multimedianotebook april 2011

Pagina: 1
Acties:
  • 2.453 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024

NBBG Multimedianotebook april 2011

Naast de netbooks/mini-notebooks en de mainstreamnotebooks is het ook weer eens tijd voor de multimediamodellen om acte de presence te geven. De meeste fabrikanten hebben inmiddels, na alle bug-problemen, notebooks met Sandy Bridge uitgebracht. Gezien de toename in rekenkracht en andere voordelen op gebied van multimedia, zoals encoding en WiDi, is de aanwezigheid van deze chip een pre, om niet te zeggen, bijna verplicht. :P

Waar moet een goede multimedianotebook aan voldoen?

- Groot scherm (min. 15,6") met mooi aantal pixels.
- Krachtige processor en liefst ook geen slappe gpu (hoeft niet de highest end te zijn maar een spelletje moeten we wel kunnen spelen.)
- Niet al te lelijk (want moet in woonkamer kunnen staan).
- Extra's als blu-ray en wat betere kwaliteit zijn mooi meegenomen.

Het budget is 1300 euro.

Voorselectie

Asus N53-N73

pricewatch: Asus N53SV-SZ016V
Wie kent hem inmiddels niet? Core i7-quadcore, GeForce GT540M en 1920x1080-scherm voor een hele scherpe prijs. Ook nog usb 3.0. Wat willen we nog meer?

Is ook 17,3" variant van: pricewatch: Asus N73SV-TZ138V

Dell XPS 15-17

We kunnen de duurste XPS 15 met Core i7-2630QM en GT540M van een scherm van 1920x1080 voorzien en het budget iets overschrijden als we de korting niet meerekenen (die duurt tot 30 maart en zal wel weer verlengd worden, maar ja). Duurder dan de N53 maar wel een 7200rpm-schijf en een beter scherm. http://www.dell.com/nl/p/xps-l502x/fs

We kunnen ook een 17"-versie nemen, maar dan moeten we genoegen nemen met iets mindere specs als we zonder korting binnen het budget willen blijven. http://www.dell.com/nl/p/xps-l702x/fs

HP dv6-7

Verder staan ze nog niet in de PW, maar HP heeft ook een nieuwe reeks modellen in zijn dv-serie, zoals een dv7 met Core i7-2630QM, Radeon 6770M, bluray en 1,5TB opslagruimte. http://h10010.www1.hp.com...4354-5046247-5075694.html

15,6"-alternatief staat hier: http://h10010.www1.hp.com...4354-5048664-5075658.html

MSI GX660

Misschien voor de alternatieven. Meer een gamenotebook maar goede speakers. Kwam ook al in de vorige guide als multimedianotebook naar voren maar heeft inmiddels een iets krachtiger Core i5 gekregen.

pricewatch: MSI GX660-619NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit wordt nog een lastige. Persoonlijk ben ik erg onder de indruk van zowel de Asus als de XPS. Puur qua specs lijkt de Asus licht in het voordeel, als je 6gb ram bij Dell configureert ben je meteen 80 euro extra kwijt. En vergeet niet dat Asus twee jaar garantie mee levert.

Aan de andere kant is het scherm van de XPS wel veel en veel beter. Qua bouwkwaliteit zullen ze elkaar niet heel veel ontlopen, behuizing is bij beide laptops gedeeltelijk van aluminium. Ik heb van beide modellen nog geen klachten gehoord. De speakers zijn ook bovengemiddeld bij beide laptops.

Voor 1079 euro krijg je op dit moment de eerder genoemde specs plus een 9-cell accu. Misschien geen must voor een multimedia-laptop, maar aan de andere kant houden we nu ook minder rekening met gewicht. Toch wel fijn als je een laptop niet steeds aan de netstroom hoeft te koppelen.
Voor 120 euro krijg je dan een beter scherm, hogere accucapaciteit en snellere hdd maar lever je 2gb ram en 1 jaar garantie in ten opzichte van de Asus. Zeg het maar...
Het betere scherm van de XPS zou voor mij de doorslag geven, maar daar hecht niet iedereen evenveel waarde aan (onterecht natuurlijk :+ ).

Owja; de Asus heeft glimmende bezels (dus vingerafdrukken, krasjes, vingerafdrukken), de Dell niet. Ook weer iets waar de één zich aan ergert en de ander niet..

Ik ben persoonlijk niet zo weg van de consumentenlaptops van hp. Alles plastic, en een full-hd scherm zal er ook wel weer niet inzitten.

En de MSI zou een alternatief kunnen zijn, maar teveel mensen struikelen direct over het uiterlijk. Dus ook niet meer dan evt een alternatief..

Offtopic: wat is die microsoft reclame irritant, hij staat nu al om de hele tweakerspagina heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moah, GENETX heeft het al eens eerder gezegd: de N53 en xps zijn tegen elkaar opgewassen, de asus is in het voordeel tenzij:
je waarde hecht aan een lange accuduur, de accu in de xps is 2x zo groot,
of waarde hecht aan een goed scherm.

Vind je bovenstaande 2 punten onbelangrijk, dan is de asus een betere keus, anders zou ik sterk naar de dell neigen (ik neig sowieso naar de dell, want beide punten hierboven zijn voor mij belangrijk :+ ) En bovendien is het budget €1300.

Dan hebben we nog de xps 17, een leuke optie, maar het 3d scherm vind ik persoonlijk te duur voor wat je ervoor krijgt. De concurrentie is echter ver te zoeken...

Misschien nog een clevo erbij doen? Ik zal even kijken wat xnotebooks nog ik de stal heeft staan.
Edit: neu, niets wat de concurrentie met de xps 15 of 17 aankan en bovendien minder kost dan pak-m-beet €1500...
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 00:03:
Ik ben persoonlijk niet zo weg van de consumentenlaptops van hp. Alles plastic, en een full-hd scherm zal er ook wel weer niet inzitten.
De envy lijn wel, maar die komt qua prijs bijzonder dicht in de buurt van de F21, een verloren zaak tegenover de xps 17. :/

Edit: nu in er nog eens over nadenk, de bovenstaande modellen kwalificeren eigenlijk amper als multimedianotebook. De xps 15 valt meer in de categorie mainstream, en de asus N53 vind ik eigenlijk niet kwalificeren voor die categorie.
De MSI is bovendien hopeloos verouderd.

Dan blijft de xps 17, N73 over, een snelle vergelijking:

XPS 17 | N73
Allebei rond de €1200
500GB | 1,28TB
3Dscherm | full-hd scherm
GT555 | GT550m, het verschil is een stuk groter dan de naamgeving doet vermoedden
4GB | 6GB
9 cel accu | vermoeddelijk dezelfde zwakke accu als in de N53...

De xps 17 doet alleen onder bij de opslagcapaciteit, de xps is namelijk marginaal goedkoper met de kortingsbon en heeft bovendien nog 2 RAM slots vrij. Daartegen heeft de N73 weer meer terabytes opslagcapaciteit.

Ik kan niet anders dan conculderen dat de xps 17 deze categorie wint, de concurrentie is met ver te zoeken op dit moment, zelfs sony is foetsie. (en dat gaat nog wel even duren met de situatie in japan)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2011 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijkbaar is iedereen het volledig met mij eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien nog een leuke optie van BTO: de 15CL35. 15 inch full-hd, core i7 2630QM, GT540.. Voor 1110 eu komt ie met 750GB 7200 rpm hdd, 6GB ram, 9-cell accu en een windows 7 HP licentie. Voor 70 euro meer heb je de 17 inch versie (dus de 17CL35).

Voor een aantal mensen kan het nog een interessantere optie zijn omdat je niet persé windows hoeft aan te schaffen, dan zit je dus met bovenstaande config onder de 1000 euro..

Zie notebooktotaal.

Ik moet nog even reviews zien te vinden voor de kwaliteit van het scherm en de behuizing, foto's van de 15 inch versie zie je hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind hem niet zo spectaculair eerlijk gezegd, hij is ietsie goedkoper dan de xps 15 (+€50?), maar heeft een jaar extra garantie.

Je mist echer wel de volgende onderdelen:
Veel beter scherm
2x zo grote accu.

Ook zet ik grote vraagtekens bij het gebruik van een toetsenbord met volledig kavier op een 15", Zeker omdat ze de home en end toetsen hebben opgeofferd..

De BTO is in verder identiek aan de N53SV met full-hd scherm, maar dan marginaal duurder en van een minder bekend merk. Niet echt een kandidaat als je het mij vraagt. Tenzij de kwaliteit een stuk hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat om deze barebone (volgens mij).

Lijkt inderdaad redelijk gelijk op te gaan met de Asus, alleen (waarschijnlijk) met een beter scherm. Dit scherm doet alleen in gamut onder voor de XPS, dus valt best mee imho. En die grotere accu kun je configureren, meerprijs 35 euro, maar dat zat ook al bij 'mijn' config in. Plus een vlottere hdd, dan vind ik hem persoonlijk interessanter dan de Asus.

En die 17" versie doet volgens mij ook niet echt onder voor de grotere Asus/XPS varianten. Ik ben overigens ook nog nauwelijks klachten tegengekomen in het BTO topic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hee, dat scherm heb ik ook :P

Even een snelle vergelijking:

xps 15N53clevo
€1010 met kortingsbon,
hij lijkt in prijs gedaald
zonder bon €1099
€955€1030
i7 Qmi7 Qmi7 Qm
GT 540mGT 540mGT 540m
500GB 7200rpm640GB 5400rpm320GB 7200rpm
~90Wh48Wh69Wh (upgrade gekozen)
1 jaar garantie2 jaar garantie2 jaar garantie
heel goed schermbrak schermgoed scherm met wat minder gamut
(niet heel erg belangrijk voor de consument)

Een leuk alternatief voor de asus als je geen OS nodig hebt, maar niet meer dan dat. Je wisselt in essentie 2GB ram en een grote HDD in voor een beter scherm, grotere accu, en een paar tientjes.

De prijs hierboven is overigens inclusief windows 7. (€120)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt allemaal redelijk dicht bij elkaar en voor de grotere broers geldt hetzelfde.. :P

Een multimedialaptop is in eerste instantie een desktopvervanger toch? In dat geval neem ik aan dat 17" de voorkeur heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt. Dat is ook de reden dat ik sterk neig naar de xps 17. Het ontbreekt echter nog dik aan alternatieven.

De 17" clevo heeft overigens datzelfde schijttoetsenbord als op de 15"... Dat is slim :X

[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2011 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is mis met die nieuwe Hp's ??

De specs zien er goed uit en ook de prijs
De HP's hebben een alu-behuizing en een HD scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De HP's staan nog niet in de pricewatch, we raden alleen modellen aan die ook echt leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
@ Darkstone: Als ik bij Dell kijk zie ik voor onder de 1200 euro (zonder kortingsbon) alleen de versie met 1600x900-resolutie. Blijft tov de N73 over dat er een grotere accu inzit, wat me voor een multimedianotebook niet zo van belang lijkt, en de betere gpu. De GT 555M is inderdaad een stuk sneller dan de GT 550M, maar voor een multimediamodel lijkt met de aanwezigheid van een 1920x1080 zwaarder wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olaf schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 13:21:
@ Darkstone: Als ik bij Dell kijk zie ik voor onder de 1200 euro (zonder kortingsbon) alleen de versie met 1600x900-resolutie. Blijft tov de N73 over dat er een grotere accu inzit, wat me voor een multimedianotebook niet zo van belang lijkt, en de betere gpu. De GT 555M is inderdaad een stuk sneller dan de GT 550M, maar voor een multimediamodel lijkt met de aanwezigheid van een 1920x1080 zwaarder wegen.
Darkstone had het volgens mij over een prijs rond de 1200 euro, ik kom uit op 1224

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het budget is dan ook €1300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
...juist :X

Het blijft vaag met die prijzen van Dell, maar inderdaad, zelfs met een 1920x1080 3D-scherm en GT555M blijven we onder de 1300 euro.

Komt Dell weer 2x in de NBBG met zijn XPS. :(
Maar ja eerlijk is eerlijk, het is terecht.

Nu nog even de alternatieven, naast de N73 uitvogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De asus is ook niet leverbaar op dit moment, ik ben haast geneigd de xps 15 in de alternatieven te gooien bij gebrek aan beter...

De HP is ook nergens te bekennen.
De msi bied slechts een marinaal snellere grafische kaart
Apple past niet in het budget.

Dell heeft het goed voor elkaar met sandy bridge...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Het lijkt ook vooral een NL-probleem te zijn. In andere landen lijken de fabrikanten wel al modellen uit te hebben en die gewoon te kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gehoord dat de HP dv6-6000 serie vanaf 24 april leverbaar is
de prijzen zullen gelijk zijn aan die zoals op de HP-site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://tweakers.net/price.../496/275720;274052;275719

Kan iemand verifiëren dat de goedkope versie inderdaad een full-hd scherm heeft? Ik dacht dat alleen de duurste variant van de N73 een full-hd scherm heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Asus bevestigt dat de die N73 van onder 1000 euro ook een full-hd-scherm heeft Darkstone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is dat wellicht nog een optie als "budget" alternatief t.o.v. de duurdere versie van de N73.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Darkstone: weet jij waarom Dell aangeeft dat je voor een 3d-capabele versie van de GT555M moet kiezen. Al die Nvidia-modellen ondersteunen toch 3d? Kan me niet voorstellen dat ze de levering van Vision zo omschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 3d capabele heeft een ander moederbord waar het scherm direct aan de nvidia kaart zit in plaats van via de IGP dus geen optimus en WiDI, Maar ook geen eventuele frame stutter isues.

Waarom je niet gewoon een totaalpakket kan kiezen is mij een raadsel, het scherm werkt niet zonder die upgrade, en de site staat je ook niet toe een "3D capabele" kaart te kiezen zonder het scherm erbij.

Vermoedelijk hebben ze dat gedaan omdat de IGP geen 120hz kan uitsturen, of iets dergelijks. (al kan dat dan weer wel via displayport...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Thanks Darkstone, ik had nog niet aan Optimus gedacht. Beetje vreemd ook van Dell om het op deze manier te omschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet ook niet dat je alleen met de combinatie GT555m en het 3D scherm beschikt over 4 DIMM sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De XPS 17 is verkrijgbaar voor 978 948 euro (inclusief verzenden) op het moment zonder 3d scherm maar met de GT555m...niet mis.

Base 2e generatie Intel® Core™ i7-2630QM Processor 2,00 GHz met Turbo Boost 2.0, tot 2,90 GHz
Besturingssysteem Legitieme Windows® 7 Home Premium 64 BIT – Nederlands
Geheugen 4.096 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 [2 x 2.048]
Grafische kaart 3GB NVIDIA® GeForce® GT 555M Graphics Card
Harde schijf 640GB (7,200rpm) Serial ATA Hard Drive
Optische stations DVD+/-RW (DVD, CD read and write)
Draadloze connectiviteit Intel® Centrino® Wireless-N 1000 (EUR)
Standaardondersteuning 1 year Collect & Return Hardware Support included with your PC
Primary Battery 9-cel lithium-ion hoofdbatterij (90 Wh)
Kleuren Silver Anodized Aluminum Cover
LCD 17.3" HD+ WLED True-Life (1600x900) with 2.0 Mega Pixel Integrated Camera
Microsoft-software Microsoft® Office Starter 2010 – Nederlands
Beveiligingssoftware McAfee® SecurityCenter - beveiliging van 15 maanden - Nederlands

Edit: nog een kortingsbon gevonden van 70 euro - nu zit ik met 640GB ipv 500GB hd en verzendkosten op 948 euro. Die hd heb ik erbij gedaan omdat je vanaf 979 euro 70 euro korting krijgt ipv 40. Dus 140gb erbij voor 10 euro.

Edit2: heb hem zojuist besteld en ook nog ff via haalmeeruitjekaart...weer 3% extra korting...heerlijk hollandse zuinigheid :).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2011 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riyakuya
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-08 09:09
Hm... gezien ik de vraag hier moet stellen.
De bovenstaande notebooks zijn allemaal erg mooi alleen stijgen allen boven de 1000 euro uit.
Mijn huidige budget zit op 800 euro...

zelf had ik deze 2 in gedachte :
http://www.medion.com/nl/...28A1&utm_campaign=Rondell

en :
http://azerty.nl/producte...-dvd-rw-r-dl-dvd-ram.html

Echter ben ik er niet helemaal uit.
Weten jullie nog een aantal nette notebooks als deze voor een prijs range TOT 800 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werd je hiernaartoe doorverwezen? Dit topic ligt meer in jouw budgetrange: [NBBG Aanschaf] Mainstreamnotebook april 2011 ;)

Om je meteen te helpen copy/paste ik je originele bericht daar wel ff naartoe, anders moet je weer wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En we gaan hier verder: [NBBG aanschaf] Multimedianotebook april 2011

Is je bericht weg? check het topic hierboven.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2011 11:01 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.