• Bman59
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-11 12:40
Hoi,

Ik zoek advies in wat ik het beste kan doen met mijn concurentiebeding.

In de periode van 2007 tot en met halverwege 2010 heb ik een baan gehad als medewerker in de consumenten computer reparaties. Tijdens deze periode heeft er in mijn contract een concurentiebeding gestaan. Er staat in dat als ik weg zou gaan bij het bedrijd ik de eerste twee jaar in een straal van 70 kilometer niet mag werken in een vergelijkbare sector.

Nu ben ik rond half 2010 gewisseld van werkgever. Van de consumenten computers naar een servicedesk funtie. Dit was geen probleem voor mijn oude werkgever en ben hier nu een half jaar werkzaam.

Sinds afgelopen maandag is er een vacature vlak bij mijn woonplaats vrij gekomen. Hierin kan ik aan het werk met server omgevingen en een klein deel particuliere ondersteuning. Nu is alleen het probleem dat dit 12,5 km van mijn eerste werkgever ligt. Volgens mijn concurentiebeding mag ik hier niet gaan werken, maar ik kan mij hierzelf meer ontwikkelen dan bij mijn huidige werkgever.

Nu zou ik graag willen weten wat ik aan mijn concurentiebeding kan doen. Ik wil zeer graag die baan aannemen, om mij zelf te kunnen ontwikkelen, en ervaring op te doen. Kan ik hierdoor in problemen komen omdat mijn concurentiebeding in de weg staan. Het lijkt mij namenlijk erg onredelijk om te zeggen dat ik in mijn regio mijn beroep niet meer mag uitoefenen.

Ik hoop dat jullie hier advies in kunnen geven.

Alvast bedankt.

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Ik kan geen juridisch advies geven, maar ik vind het zéér onredelijk van je oude werkgever dat je de eerste twee jaar niet binnen een straal van 70km een functie in een vergelijkbare sector mag hebben :/ .

Persoonlijk zou ik er schijt aan hebben, gewoon zorgen dat je oude baas het niet te weten komt. Je gaat je carrière toch niet op het spel zetten door zoiets? :) Sowieso lijkt het mij geen rechtstreekse concurrent van je oude werkgever, computer reparaties versus servers en ondersteuning lijkt mij iets compleet anders. Als het een directe concurrent was viel er nog wat voor te zeggen wat mij betreft (blijft de regeling nog overdreven, maar is het begrijpbaarder).

[ Voor 29% gewijzigd door Cubic X op 23-03-2011 20:18 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 14:08
Ik meen dat dergelijke concurrentiebedingen in het verleden wel eens nietig zijn verklaard door een kantonrechter, omdat ze je het recht op broodwinning ontnemen.
Sowieso is 70km bijzonder onredelijk.

Volgens mij kunnen je ze alleen verbieden kennis te misgebruiken die je tijdens je werk hebt opgedaan, om het bedrijf nu te benadelen. Bijvoorbeeld door nu bij een directe concurrent te gaan werken.

Hier is vrij veel over in Google te vinden, zoals http://www.arbeidsrechter...in-de-arbeidsovereenkomst

[ Voor 34% gewijzigd door frickY op 23-03-2011 20:23 ]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Tsja, ik kan alleen uit eerste hand spreken: ik had een concurrentiebeding, zelfs nog zonder kilometerbepaling, en ben alsnog (door de rechter) veroordeeld tot het betalen van een boete. Nee, 'k heb geen idioot zeldzame of waardevolle kennis en ervaring en dacht hetzelfde als jij. Toch heeft m'n vorige werkgever me, 8 maanden nadat ik uit dienst was! alsnog voor de rechter gedaagd. De kosten van deze concurrentierechtszaak lagen rond de € 15.000 (+ de nodige angsten en slapeloze nachten, want m'n oude werkgever kan me nu nog 4 jaar lang opnieuw voor de rechter dagen, en dan max. € 400.000 eisen van me). Bedenk eens wat je met € 15.000 kan doen? Heb je het kant-en-klaar op de bank staan? Mis je het als het ineens weg is? (Ja, het doet nog steeds pijn, merk je het? Rechtszaak was in oktober.)

Wat je kan doen, is naar je oude werkgever gaan, en toestemming vragen om die baan aan te mogen nemen. Die mag hij je nl. gewoon geven. Wil hij je die niet geven, dan moet hij een redelijke vergoeding geven voor het mislopen van die baan. Wil hij je die ook niet geven, dan kun je naar de rechter een uitspraak te verzoeken: ontheffing van concurrentiebeding, of toekenning vergoeding.

Wat je ook kan doen, is het risico nemen en met je nieuwe werkgever afspreken dat hij de eventuele boete betaald.

Overigens: een concurrentiebeding is slechts geldig indien hij schriftelijk is overeengekomen. Een concurrentiebeding in een bijlage, een personeelshandboek, de algemene arbeidsvoorwaarden (etc.) is NIET voldoende. Je moet het beding gelezen hebben voordat je tekende, en je moet je handtekening (liefst op dezelfde pagina) gezet hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 23-03-2011 20:39 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:11
Om te beginnen kan een werknemer hooguit voor een jaar aan een concurrentiebeding worden gehouden, zo blijkt uit jurisprudentie. Dus als je rond half 2010 bent weggegaan bij die werkgever, ben je tot rond half 2011 gebonden aan dat concurrentiebeding.

Daarnaast zou ik eerst gewoon met je ex-werkgever overleggen. Probeer hem ervan te overtuigen dat het niet zo'n probleem zou moeten zijn als je bij dat andere bedrijf gaat werken, dat het nauwelijks een concurrent te noemen is. Als hij het geen probleem vindt, dan ben je snel klaar.

Of je in de problemen kan komen... ja, dat kan zeker! Als je ex-werkgever erachter komt (en die kans is toch vrij groot, het wereldje is immers klein) en hij spant een rechtszaak aan en wint die dan nog ook... Dan ben je goed de sigaar. Je kan wel zeggen dat het concurrentiebeding je zo onredelijk lijkt, maar vergeet even niet dat je er ZELF voor getekend hebt bij je indiensttreding! En een rechter zal toch snel oordelen dat je gebonden bent aan wat je zelf ondertekend hebt.

Dus als je twijfelt... die baan niet aannemen!

En je concurrentiebeding via een rechtszaak laten matigen lijkt me ook niet echt een goed idee. Want voordat het is afgehandeld door de rechter is je concurrentiebeding waarschijnlijk al voorbij (het is immers al bijna half 2011) en een rechtszaak kan je heel veel geld kosten als je 'm verliest. Daarnaast lijkt het me sowieso niet echt een prettig idee om je ex-werkgever weer tegen te komen in de rechtszaal.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:34

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Mocht je toestemming gaan vragen aan je oud-werkgever, en je krijgt deze, laat het dan op papier zetten!
Neem geen genoegen met een mondelinge toezegging, want als hij terugkomt op zijn beslissing heb je geen poot om op te staan.
Zeg ook niet (direct) bij welke werkgever je gaat werken, maar geef aan dat je iets wilt in de supporthoek. Zo voorkom je dat ie gaat snuffelen, en dan toch nog stennis gaat schoppen.

En die 70km is toch echt wel onredelijk. En je nieuwe baan is niet direct vergelijkbaar met je oude functie.
Ik denk wel dat je sterk staat.
Hoe was de relatie met de oud-werkgever?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Verwijderd

Consumenten computer reparaties - als in technische dienst in een computerwinkel? Over wat voor functie gaat het precies en wat voor soort beloning moeten we aan denken? Iemand @ 1-1,5x minimum gaan vertellen dat minimaal 70km verderop te moeten gaan zoeken is ridicuul en zal geen rechter laten bestaan. Ook die zaken zijn van belang. Wat is een vergelijkbare sector? Is die nieuwe werkgever een directe concurrent van de oude?

Niet oneerbiedig bedoeld, maar reparaties aan PCs is nu niet iets wat een schaars beschikbare kennis vereist, waarbij het aannemelijk is dat een concreet strategisch voordeel van toepassing is in de ene persoon of de andere. Tenzij je de klantendatabase van je vorige werk gaat inzetten misschien, maar dan gaan we nogal extreem.

Maar goed, dat alles is van later zorg: stap één is namelijk gewoon even langsgaan bij je vorige werkgever en de situatie bespreken. Daarin ook je situatie aangeven en je flexibel opstellen. Smijt hij de deur dicht, dan is het vroeg genoeg om naar andere opties te kijken en eens binnen te lopen bij de rechtswinkel.

• Bman59
Op mijn oude functie, heb ik voor 98% alleen consumenten reparaties uitgevoerd. Binnen mijn eventuele nieuwe functie ga ik aan de slag met Server 2008 R2, Terminal server, en exhange.

De relatie tussen mijn oude werkgever en nieuwe is er voor een klein deel. Mijn nieuwe werkgever heeft ook consumenten reparaties, alleen zal ik mij daar niet mee bemoeien.

@ARDANA: Het concurentiebeding staat op pagina 3 van mijn contract. Alleen pagina 6, de laatste is hiervan ondertekend.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:31
Als je bang bent dat je op het beding aangesproken wordt, is stap één je oude werkgever te vragen of hij met deze nieuwe functie een probleem heeft. Heeft 'ie dat, dan span je een kort geding aan. Het is zaak vanaf de eerste stap dit goed aan te pakken, met goed juridische ondersteuning.

Maar begin eerst maar eens met die nieuwe baan ook echt te krijgen en wees naar de werkgever open dat er sprake is van een - mogelijk - concurrentiebeding, dus dat je een aanbod onder voorbehoud accepteert.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Bman59
@StevenK: Ik denk inderdaad dat jou advies de beste stap is om te gaan.

Stel dat ik het moet escaleren, iemand een iedee hoelang een kort geding kan duren ?

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Ik vind dit altijd zo vies. Stel je bent loodgieter en je werkt in Utrecht. Je hebt een concurrentiebeding waarin staat dat je in een straal van 100 km niet in dezelfde sector mag gaan werken voor 2 jaar.

Weg brood.

• Bman59
Zo denk ik er inderdaad ook over. Het lijkt mij vreemd dat een werkgever je niet meer "kan" laten werken in het beroep waarin je jou diploma behaald hebt.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Tja, het is inderdaad vies, maar je bent er ook zelf bij als je je contract tekent.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-11 19:10
Zie ook dit draadje uit januari
Concurrentiebeding, geldig of niet?
Ging wel over een andere branche.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Bman59 schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 06:54:
Op mijn oude functie, heb ik voor 98% alleen consumenten reparaties uitgevoerd. Binnen mijn eventuele nieuwe functie ga ik aan de slag met Server 2008 R2, Terminal server, en exhange.

De relatie tussen mijn oude werkgever en nieuwe is er voor een klein deel. Mijn nieuwe werkgever heeft ook consumenten reparaties, alleen zal ik mij daar niet mee bemoeien.
Heb je het al op de minnelijke manier geprobeerd? Waarom niet gewoon toestemming vragen aan je ex-werkgever? En als die wordt afgewezen, zorg dat je een motivatie van de afwijzing op papier krijgt.
@ARDANA: Het concurentiebeding staat op pagina 3 van mijn contract. Alleen pagina 6, de laatste is hiervan ondertekend.
...waarmee het contract is ondertekend. De handtekening geldt voor alle pagina's.

• StevenK
Bman59 schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 07:18:
@StevenK: Ik denk inderdaad dat jou advies de beste stap is om te gaan.

Stel dat ik het moet escaleren, iemand een iedee hoelang een kort geding kan duren ?
Hoe snel een kort geding op zitting komt is afhankelijk van de spoedeisendheid. Op het moment dat je dus een concreet aanbod hebt van een nieuwe werkgever en een concrete weigering van de oude werkgever om te bevestigen dat hij je voor deze functie niet aan het beding zal houden, zal zoiets waarschijnlijk met een week of 3 (maar soms ook sneller) op zitting komen. En de uitspraak is in de regel één tot hooguit twee weken daarna.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Serverbeheer is natuurlijk heel wat anders dan consumentenreparaties, maar sector is ook wel heel breed zoals het omschreven staat. De sector is commerciele dienstverlening, dan zou je bijna niks mogen doen :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Bman59
Ik denk dat ik genoeg informatie heb om hier verder mee te gaan. Ik ga als eerste proberen met mijn oude werkgever om tafel te gaan zitten, en te kijken naar een oplossing.

Bedankt voor de input :)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
IANAL.

Dit lijkt me een nieuwe functie, onvergelijkbaar je oude functie. Als de oude werkgever hier een zaak over wil maken, betekent dat feitelijk dat hij vind dat je niet in de IT sector zou mogen werken in een gigantisch gebied. Dat is absurd.

Je maakt grote kans dat je je gelijk krijgt bij de rechter, veel omstandigheden spreken in je voordeel. Er is geen schade voor de oude werkgever (tenzij je zijn klanten meeneemt) en er is geen sprake van gebruik van bijzondere kennis opgedaan bij die oude werkgever. De nieuwe baan zou ik zeker aannemen, je hebt de kans je te verbeteren.

Het advies van StevenK lijkt me een goede. Rechters kijken graag naar de papieren. Zorg dus dat je een dossier aanlegt. Schrijft nauwkeurig alles op wat er is afgesproken en bevestig per email of per brief (beter) afspraken. Een uiteindelijke, definitieve afspraak kun je beste aangetekend versturen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

blitzkrieg schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 07:45:
Tja, het is inderdaad vies, maar je bent er ook zelf bij als je je contract tekent.
Dat word altijd zo makkelijk geroepen in een topic, maar besef wel heel goed: bijna iedere werkgever heeft dit in zijn contract staan en het is take it or leave it. Ze halen zo'n beding er (door de bank genomen) echt niet uit omdat jij dat wil.

Tijd voor een nieuwe sig..

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-11 16:20
Moet tegenover zo een beding geen vergoeding staan?
Allé, in België is dat toch zo: zorg je ervoor dat de werknemer niet meer kan werken door zo'n beding, dan moet je ook nog zorgen voor de centjes van de werknemer.
Dus best kan je naar de werkgever stappen en vragen of je die baan kan aannemen, laat bij een advocaat of rechtswinkel eventueel eens uitrekenen wat de ex-werkgever zou moeten betalen om dat beding uit te laten voeren.

Eerste stap: bel gewoon eens naar je ex-werkgever en vraag of je toestemming kan krijgen.
Kan dat: even naar ginder rijden en een krabbel op een papiertje laten zetten
Wil hij dat niet: rechtswinkel advies in winnen voor dat bedrag.
Vervolgens aangetekend nogmaals vragen voor toestemming: verwijs daar naar dat bedrag
...

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Koffie schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 08:33:
[...]

Dat word altijd zo makkelijk geroepen in een topic, maar besef wel heel goed: bijna iedere werkgever heeft dit in zijn contract staan en het is take it or leave it. Ze halen zo'n beding er (door de bank genomen) echt niet uit omdat jij dat wil.
Tja, als een werkgever een onredelijk concurentiebeding niet uit het contract wil halen, dan vraag ik mij af hoe redelijk hij in de normale werkomgeving zal zijn. Dan wil ik er niet eens werken.

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-10 00:46

4bit

Onward, to futility!

In belgië moet je ook eerst boven een bepaald jaarloon zitten eer concurrentiebeding kan afgedwongen worden. Kan goed zijn dat dit er in Nederland ook is.

[ Voor 148% gewijzigd door 4bit op 24-03-2011 09:31 ]

I'll do what I can, but expect very little.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

blitzkrieg schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 09:08:
[...]
Tja, als een werkgever een onredelijk concurentiebeding niet uit het contract wil halen, dan vraag ik mij af hoe redelijk hij in de normale werkomgeving zal zijn. Dan wil ik er niet eens werken.
Het is zelfbescherming voor het bedrijf, niet iets persoonlijks om je dwars te zitten. Als je tekent kennen ze je niet eens echt. Als je er weg bent gegaan onder normale omstandigheden en het andere bedrijf is geen directe concurrent is er weinig reden voor het bedrijf om moeilijk te gaan doen.

Ik merk trouwens ook dat veel mensen concurrentiebedingen slecht lezen want enkele collega's zijn boos opgestapt bij een contractverlenging. Toen ik zelf hetzelfde contract kreeg stond er alleen dat je geen gelijkwaardig bedrijf mocht starten (in wat moeilijkere woorden) binnen twee jaar. Dat lijkt me gewoon redelijk, bij een concurrent mag je gewoon werken, klanten meenemen mag natuurlijk niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Marzman op 24-03-2011 09:16 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik snap wel dat het zelfbescherming voor het bedrijf is, maar zoek het topic van ardana er maar eens bij, dan zie je waar het op uit kan lopen.

Wanneer mijn huidige werkgever met een concurentiebeding was gekomen (ik ben tekenaar/werkvoorbereider bij een constructiebedrijf) had ik dat contract echt niet getekend.

Redelijkheid en billijkheid zijn hier de toverwoorden!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-10 00:46

4bit

Onward, to futility!

4bit schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 09:09:
In belgië moet je ook eerst boven een bepaald jaarloon zitten eer concurrentiebeding kan afgedwongen worden. Kan goed zijn dat dit er in Nederland ook is.
In Nederland zie ik er blijkbaar niets van staan. Nederland gaat nogal absurd ver in concurrentiebeding ten voordele van de werkgever. Allemaal goed en wel concurrentiebeding, maar hier kan een werkgever gewoon een persoon voor een jaar blokkeren nog te werken in deze sector. Wat verwachten ze dan, dat als je ontslag neemt als netwerkbeheerder, dat je dan als volgende job maar mechanieker word om toch te mogen werken. En dan hopen dat je na een jaar nog steeds wat waard bent als IT'er.

In Nederland is het blijkbaar al een stuk moeilijker om onder concurrentiebeding uit te geraken. Geen vergoeding voor de helft van de tijd dat je geblokkeerd word om te mogen werken.

De 70km radius mag ook, zolang ze actief zijn in dat gebied. Als ze actief zijn in heel nederland of zelfs de wereld zou dat principieel ook in uw concurrentiebeding mogen staan en geldig zijn.

Dus werk je in Nederland, ga inderdaad gratie vragen bij je oude werkgever, op papier met handtekeningen onder. En anders moeten er toch een dienst in Nederland zijn die met dit soort zaken ervaring heeft, en waar je gratis info kan vergaren.

I'll do what I can, but expect very little.

• StevenK
4bit schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 09:34:
[...]

In Nederland zie ik er blijkbaar niets van staan. Nederland gaat nogal absurd ver in concurrentiebeding ten voordele van de werkgever.
Nee hoor. voor een concurrentiebeding is maar heel weinig ruimte, maar de wetgever gaat niet zover dat 'ie de contractsvrijheid aantast. Een concurrentiebeding dat gerechtvaardigde belangen beschermt zal - tegen vergoeding - overeind kunnen blijven, maar iets als dit, 70 km voor een generieke functie, zal waarschijnlijk geen stand houden.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:43
Is het mogelijk en juridisch houdbaar wanneer je bij je nieuwe werkgever in het contract op laat nemen, dat je in jouw nieuwe functie het eerste jaar expliciet geen activiteiten verricht voor particuleren.?

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Een concurrentiebeding is niet een middel om natuurlijk verloop van werknemers tegen te gaan. Volgens mij moet, ook in Nederland, de uitvoer van een dergelijk beding voldoende gemotiveerd zijn om overeind te blijven bij een rechter. Vaak is het een kwestie van doorvragen wat de exacte beweegreden is achter zo'n beding, waardoor je er alsnog goede afspraken over kunt maken.

Als je bijvoorbeeld bij een detacheringsbureau werkt (niet geheel ondenkbaar in de IT sector), kun je afspreken dat je niet 123 bij één van de klanten waar jij hebt gewerkt in dienst kan komen. (Om te voorkomen dat ze worden misbruikt als werving & selectie). Sommige bedrijven doen er een schep bovenop, en willen bijvoorbeeld dat je bij geen enkele klant in dienst mag komen, wat imho weer compleet onredelijk is. Stel je werkt bij Cap Gemini, die heeft ongeveer elk groot bedrijf wat er toe doet als klant, wat zou betekenen dat je bij geen van die bedrijven zou kunnen werken, ook al was je er nooit gedetacheerd.

Ook zijn er bedingen waarin men (zoals bij TS) wil dat je niet elders bij een concurrent in dezelfde sector kunt gaan werken. Dat lijkt me ook zeer onredelijk, want het ontneemt je recht op je boterham verdienen in de buurt van waar je woont. Een overstap van Cap naar Atos zou imho, zeker voor 'klootjesvolk', ten alle tijden mogelijk moeten zijn. Volgens mij is er voor dergelijke gevallen jurisprudentie waaruit blijkt dat wanneer iemand tevens een stap in zijn carrière maakt (ofwel een iets andere functie gaat bekleden in het nieuwe bedrijf) dergelijke bedingen ook niet standhouden.

Je kunt natuurlijk in bovenstaande geval wel weer toegefelijk zijn en een relatiebeding afspreken. Als je in jouw functie als sales manager nogal veel contacten hebt, zou je bij de concurrent kunnen werken en daar je oude klantenbestand kunnen opbellen om zaken te doen met de nieuwe partij. Dat schaad de zakelijke belangen van de oude werkgever, imho is het terecht dat je hierover afspraken maakt waarbij de werkgever zijn zin krijgt.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-11 16:20
Het lijkt me wel belangrijk dat het initiatief bij de TS blijft.

Dus indien de vorige werkgever geen toestemming geeft: naar de rechter stappen.
Zomaar de job aannemen als je al weet dat de vorige werkgever niet mee wilt is waarschijnlijk een groot risico.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
ebia schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 11:56:
Stel je werkt bij Cap Gemini, die heeft ongeveer elk groot bedrijf wat er toe doet als klant, wat zou betekenen dat je bij geen van die bedrijven zou kunnen werken, ook al was je er nooit gedetacheerd.
Daar heb ik wel een voorbeeld van gezien, van een grote detacheerder die een dergelijke concurrentiebeding in zijn werknemerscontracten had staan, en dat gewoon bleef staan voor de rechter.

Concurrentiebedingen die echt onredelijk zijn (zoals de loodgieter) zullen worden vernietigd of beperkt door de rechter. Maar je bent dan wel afhankelijk van een rechter, een werkgever, een nieuwe werkgever etcetera.

Het beste advies is hier al gegeven, neem contact op met je ex-werkgever, leg hem uit wat je (ongeveer) wil gaan doen, en of dat je dat met hem kan regelen. Zorg ervoor dat welke communicatie ook inderdaad schriftelijk vastgelegd wordt, zodat als er juridisch iets gebeurd je de bewijsstukken hebt. Het kan inderdaad zijn dat je een beding in je nieuwe contract moet laten opnemen dat je specifiek geen werk voor consumenten mag doen voor die werkgever, en dat je ex-werkgever daar tevreden mee is.

2 jaar klinkt trouwens wel als iets dat onredelijk is, 70km in dit aspect niet zozeer.

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 21:29
ebia schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 11:56:
Als je bijvoorbeeld bij een detacheringsbureau werkt (niet geheel ondenkbaar in de IT sector), kun je afspreken dat je niet 123 bij één van de klanten waar jij hebt gewerkt in dienst kan komen. (Om te voorkomen dat ze worden misbruikt als werving & selectie).
Dat is geen concurrentiebeding, dat is een relatiebeding. Een zeer belangrijk verschil! Onder een concurrentiebeding kan je nog weleens uitkomen. Een relatiebeding wordt lastiger. Vandaar ook dat
Bonsaiboom schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 14:33:
[...]

Daar heb ik wel een voorbeeld van gezien, van een grote detacheerder die een dergelijke concurrentiebeding in zijn werknemerscontracten had staan, en dat gewoon bleef staan voor de rechter.
Dat is dus een relatiebeding en daar houden rechters in Nederland vaker aan vast.
Vooral omdat een concurrentiebeding, zoals het voorbeeld van de loodgieter, jouw onredelijk kan beperken in je broodwinning.

[ Voor 24% gewijzigd door Pierre Sec op 24-03-2011 16:15 ]

• Bman59
Aan een relatiebeding kan ik mij prima houden. Ik kom niet meer in contact met de "oude" klanten van het bedrijf, en bij mij nieuwe werkgever zal ik ook geen klanten gaan werven. Het is puur als de opdracht binnen is, dan maak ik het maatwerk :)
Pagina: 1