Toon posts:

Hulp bij samenstellen van HTPC

Pagina: 1
Acties:
  • 521 views

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Nadat ik wat vooronderzoek heb gedaan en mezelf een beetje heb ingelezen in de mogelijkheden van de verschillende media apparaten, wil ik nu graag en apparaat kiezen / samenstellen dat aan de zoveel mogelijk van mijn eisen voldoet.

Omdat ik me eigenlijk nooit echt bezig houdt met hardware heb ik echt geen idee wat op dit moment goed is en wat absoluut niet. Om die reden wil ik jullie vragen of jullie mij kunnen helpen tijdens mijn keuze.

Als ik zoals in de FAQ beschreven mijn eisen een beetje op een rij zet dan kom ik al snel op een HTPC uit, maar wie weet zijn er ook mogelijkheden om voor een MediaPlayer te kiezen (zie onderstaande eisen)?

Allereerst vind ik het zeer belangrijk dat het apparaat dat ik kies en aanschaf stil en zuinig is.
Omdat het apparaat straks in de woonkamer plaatsneemt is het de bedoeling dat het in het interieur past en dat het andere apparaten zoals de Receiver (IPTV) en de DVD-speler vervangt.
Een mooie behuizing vind ik de Lian Li PC-C36 MUSE.

De bedoeling is dat het apparaat aan een netwerk komt te hangen en zodoende films / content kan afspelen van andere PC's die ook in het netwerk hangen. Mocht het dan ook zo zijn dat ik TV kan opnemen op een centrale PC (vanaf het apparaat) dan zou een extra schijf in het apparaat overbodig zijn en kan ik in principe voor een goedkope (kleine) SSD gaan t.b.v. de stilte en zuinigheid.

Wat betreft audio is het de bedoeling dat het makkelijke aangesloten kan worden op een (toekomstig aan te schaffen) versterker, een voorwaarde is dat de versterker HD geluid kan afspelen (wordt dit via S/PDIF verstuurd van het apparaat naar de versterker?).

Een tijd geleden heb ik het een en ander gelezen over MoBo's met een versterker erop, scheelt weer een kastje dacht ik zo, maar lijkt me niet erg goeie kwaliteit, bovendien is het allemaal oud nieuws aangezien ik er in de recente geschiedenis niks meer over kan vinden... (of ik kijk niet goed)

Dat ik me heb ingelezen is ook al weer een tijdje geleden en toendertijd las ik veel over de Intel i3 / i5 / i7.
Tegenwoordig zie ik veel staan over de AMD processoren, dat deze beter zijn dan die van Intel in verband met de GPU en CPU in een (APU). Mocht ik voor een AMD gaan heb ik dan nog een grafische kaart nodig? Of heb ik die überhaupt niet nodig?

Wat betreft moederbord en geheugen heb ik niet echt een idee wat ik moet hebben, iemand nog tips?
Ik begreep dat geheugen er niet veel toe deed, dus ik kan hier eigenlijk van alles in prikken zolang het maar op het moederbord past en dat het 1 a 2 GB is?

Ik denk dat ik qua software voor XBMC ga, op welk OS ben ik nog niet uit, iemand enig idee wat beter werkt, Linux of Windows?

Voor de te kiezen invoerapparatuur heb ik helemaal nog geen idee, behalve dat ik het toegankelijk wil maken voor mijn smart phone (HTC Desire HD). Ik weet niet of ik het allemaal goed heb meegekregen maar veel zoniet alle remotes die ik tegenwoordig voorbij zie komen hebben een besturingsgedeelte voor de muis, maar ik wil juist gewoon door het menu kunnen scrollen met behulp van bijvoorbeeld pijltjes, zijn er ook zulke remotes?

Niels

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-02 17:07

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Je zult toch echt zelf wat hardware met bijbehorende bepalende eisen/voorkeuren moeten noemen, voordat wij je daarbij kunnen helpen. ;) Nu som je enkele dingen op waarover je eigenlijk zelf moet bepalen of het de moeite waard is..

Anders wordt dit een verkapt "Wat moet ik kopen?"-topic

Probeer je vragen dus wat conreter / gerichter te stellen :)

[ Voor 40% gewijzigd door Michael Knight op 21-03-2011 19:37 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Topicstarter
Laten we dan beginnen met het begin, ik heb mezelf even wat verdiept en denk dat deze lijst een vrij goed beeld geeft van wat ik wil:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-M Pro€ 115,69€ 115,69
1Lian Li PC-C36 MUSE€ 0,-€ 0,-
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 22,68€ 22,68
1Intel Postville X25-V SSDSA2MP040G2R5 40GB€ 89,99€ 89,99
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/2G€ 22,-€ 22,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 250,36

Iemand een idee of dit goed is en of dit kan voldoen aan mijn wensen:
- Bekijk van films / Luisteren van muziek dat op een andere pc staat (soepel en vloeiend).
- Opnemen van TV naar een andere pc toe.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 12:13:
Iemand een idee of dit goed is en of dit kan voldoen aan mijn wensen:
- Bekijk van films / Luisteren van muziek dat op een andere pc staat (soepel en vloeiend).
- Opnemen van TV naar een andere pc toe.
Met alleen die hardware gaat requirement 2 al niet lukken. Daarvoor heb je een TV-Tuner nodig en die zal dan alleen nog de analoge kanalen kunnen ontvangen. Ziggo is CI helemaal aan het uitfaseren en bij UPC hebben ze nog nooit van CI(+) gehoord. CI+ tuners/ontvangers voor in de pc bestaan afaik niet.

Daarbij stel ik mijn vraagtekens bij de extra gbit NIC die je er in wilt plaatsen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:30
Er is een speciaal HTPC BBG topic: [BBG aanschaf] HTPC

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht niet goed genoeg aangehaald, maar ik heb geen tv tuner nodig omdat ik IPTV (glasvezel) heb, of heb ik dat niet goed begrepen?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:30
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 12:48:
Wellicht niet goed genoeg aangehaald, maar ik heb geen tv tuner nodig omdat ik IPTV (glasvezel) heb, of heb ik dat niet goed begrepen?
Klopt idd, vandaar dus ook ws die 2e netwerkkaart? Dit topic is ws al bij je bekend? IPTV op je HTPC

Verwijderd

Topicstarter
Ja, daarvoor had ik de 2e netwerkkaart genomen.
Dat topic is inderdaad al bekend bij mij.

Ik ben gewoon benieuwd of dit een goeie samenstelling is voor wat ik wil.
Maar ik begrijp dat het niet de bedoeling is dat ik dat hier stel?

Edit: Wat ik vergeten ben te stellen als wens is dat ik gebruik wil maken van Timeshifting, maar geen idee nog wat ik daarvoor nodig heb, ideeën?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2011 14:09 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-02 17:07

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

sulfr,

Je stelt toch echt allemaal 'standaard zoekvragen'.

Kijk of de door jou af te spelen media genoeg heeft aan jouw hardware.

Benodigdheden voor IPTV en timeshifting i.c.m. een htpc is ook al veel over te vinden.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.