Ik ben mij aan het oriënteren op het gebied van thuisservers, waardoor iedereen in mijn huis op elke computer in het huis kan inloggen op zijn/haar account. Nu valt het mij op dat er geen een mobo is dat DDR3 ondersteund, met een onboard CPU(energierekening) en RAID 5. Waarom niet? http://twk.rs/cL/b7 Zijn ze er wel of staat ze er gewoon niet tussen?
Verwijderd
Waarom neem je niet gewoon een "consumentenbordje"? Zet er een energiezuinige cpu en DDR3 op en je bent klaar.
Omdat een gemiddeld systeem met een onboardCPU toch veel minder Watt gebruikt(toch?) 3 jaar lang 24/7 30 watt meer kost ongeveer € 180;)
Verwijderd
Dan heb jij het over een Atom of ION bordje. Die zijn inderdaad zeer zuinig met energie en kunnen zeker voldoen als thuisserver. Blijft alleen de vraag over waarom jij er DDR3 op wilt en geen DDR2.
Geen idee. DDR3 is volgensmij goedkoper enzo? Zijn er dan voordelen van DDR2?
Volgens mij zou deze wat kunnen zijn: pricewatch: Supermicro X7SPA-HF-D525
Atom 525, DDR3 SODIMM, 6 sata poorten en raid 5 ondersteuning.
Verwijderd
Dit is inderdaad een leuk bordje, welke ook goed betaalbaar is.Melcheo schreef op zondag 20 maart 2011 @ 17:23:
Volgens mij zou deze wat kunnen zijn: pricewatch: Supermicro X7SPA-HF-D525
Ik adviseer je trouwens Hardwarematig RAID5 te nemen, anders heb je een vrij hoge CPU load..
Ik vind btw genoeg DDR3 bordjes:
http://tweakers.net/price...kdtoC76h3JtDGbR3vzpWbDWNw
Ik vind btw genoeg DDR3 bordjes:
http://tweakers.net/price...kdtoC76h3JtDGbR3vzpWbDWNw
[ Voor 60% gewijzigd door D4NG3R op 20-03-2011 17:27 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Waarom perse DDR3? Is het nu zoveel goedkoper? Levert het echt wat meer op? Zeker bij een onboard cpu ga je toch niet voor performance, heb je dan echt DDR3 nodig? Scheelt een paar euro tussen DDR2 en DDR3 als je naar 2GB kijkt.
En de meeste moederborden ondersteunen gewoon een RAID5, is ook niet perse nodig want dat kan je ook prima softwarematig doen als je zou willen. Of met een leuke RAID controller.
En de meeste moederborden ondersteunen gewoon een RAID5, is ook niet perse nodig want dat kan je ook prima softwarematig doen als je zou willen. Of met een leuke RAID controller.
Onzin, als je weinig I/O verkeer hebt dan heb je echt geen hardwarematige RAID5 nodig. Kan prima softwarematig geregeld worden. Draai het zelf ook, gebruikt echt amper CPU.D4NG3R schreef op zondag 20 maart 2011 @ 17:25:
Ik adviseer je trouwens Hardwarematig RAID5 te nemen, anders heb je een vrij hoge CPU load..
[ Voor 31% gewijzigd door Tsurany op 20-03-2011 17:27 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Al eens in het juiste topic gezocht?
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Je kunt ook niet onboard RAID nemen. eBay is je vriend: http://cgi.ebay.com/4-por...m255cf8f5cf#ht_1587wt_905
Echter wordt wel alsnog alles door je eigen CPU afgehandeld, dat is wel iets wat je erbij moet weten.Huismus schreef op zondag 20 maart 2011 @ 17:33:
Je kunt ook niet onboard RAID nemen. eBay is je vriend: http://cgi.ebay.com/4-por...m255cf8f5cf#ht_1587wt_905
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Maar wanneer is raid5 softwarematig en wanneer hardwarematig
9/10x zijn de onboard raid controllers softwarematig aangestuurd. Wanneer je echter een losse PCI(-E) kaart gebruikt, is dit een Hardwarematige RAID. Welke een Dedicated chip + Dedicated RAM gebruikt.
Verwijderd
Softwarematig is met de aansluitingen op het mobo of met een controller zonder eigen cpu en geheugen.
Hardwarematig is een Raidcontroller met eigen cpu en geheugen.
Hardwarematig is een Raidcontroller met eigen cpu en geheugen.
Qua energieverbruik word er volgens mij door mensen soms ook een rekenfout gemaakt en gaat men uit van de maximale waardes die bv een cpu wegtrekt, echter zeker bij een servertje heb je genoeg uren dat een systeem compleet standby staat en bijna niks verbruikt.
Persoonlijk zou ik dan dus voor een gewoon consumentenboardje kiezen met losse zuinge cpu waarmee je je keuze gewoon behoorlijk vergroot zoals KeDeShCh al schrijft, met als voordeel dat je de server ook nog in nood als reservepc zou kunnen gebruiken.
Persoonlijk zou ik dan dus voor een gewoon consumentenboardje kiezen met losse zuinge cpu waarmee je je keuze gewoon behoorlijk vergroot zoals KeDeShCh al schrijft, met als voordeel dat je de server ook nog in nood als reservepc zou kunnen gebruiken.
Er zijn meer dan genoeg losse PCI of PCI-E kaarten die geen dedicated hardware hebben.D4NG3R schreef op zondag 20 maart 2011 @ 18:12:
9/10x zijn de onboard raid controllers softwarematig aangestuurd. Wanneer je echter een losse PCI(-E) kaart gebruikt, is dit een Hardwarematige RAID. Welke een Dedicated chip + Dedicated RAM gebruikt.
Waarom een losse CPU? Als je iets als het Zacate platform neemt dan heb je een pc die zuinig is maar ook prima ingezet kan worden voor andere taken mocht dat nodig zijn. Natuurlijk zijn er ook genoeg moederbord-processor combinaties die dat kunnen bereiken, maar ik zie niet meteen waarom je een losse cpu moet nemen.Roel1966 schreef op zondag 20 maart 2011 @ 18:13:
[ Voor 46% gewijzigd door Tsurany op 20-03-2011 18:23 ]
Behalve dat, kan je op een gewone consumentenPC je CPU meestal ook nog wat underclocken om zelfs NOG meer te besparen. Ik heb zelfs ergens een Server gezien welke een Phenom II X4 955BE gebruikte. Welke was underclocked en nog maar 43w op 100% load gebruikte
.
Pagina: 1