Is dit een waardige GPU upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• DenizYlmz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-08-2024
Hi Tweakers! O-)

Zo'n 3 jaar geleden heb ik een Dell XPS 420 aangeschaft. Toen die tijd was de hardware top of the notch, maar laatste tijd begin ik me te irriteren aan de lag en de lage FPS in nieuwe games. |:(

Ik zit er dus aan te denken om een nieuwe videokaart aan te schaffen. Ik heb deze op het oog:
LINKJE NAAR PARADIGIT

Ik vroeg me af of dit een goede upgrade is, omdat ik nu de ATI Radeon 3870 X2 heb. Veel gezeik gehad met drivers, Intel CPU vs AMD GPU en toch wel lage FPS. Toen de tijd was de kaart echt reteduur! :o

Hier zijn mijn specs:

Dell XPS 420

Moederbord: Intel, ik weet niet welke. Standaard van Dell I guess..
CPU: Core 2 Quad Q6600 (2,40 GHz, 1066HMz, 8 MB cache)
RAM: 4GB 800MHz Dual channel DDR2 SDRAM (in strips van 1GB per stuk)
^^^Ik gebruik een 32-bits Windows, dus 1GB RAM wordt niet gebruikt.. Nog zoiets typisch Dell..
Huidige GPU: ATI Radeon HD 3870 X2
Voeding: 425 Watt. Ook van Dell. Als jullie meer info over voeding nodig hebben, laat het even weten :)
Harde schijven en geluidskaarten zijn irrelevant neem ik aan. :+

Alvast bedankt voor jullie advies! d:)b Ik ben heel benieuwd! *O*

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:59
**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?
Voeding: 425 Watt. Ook van Dell. Als jullie meer info over voeding nodig hebben, laat het even weten
Kijk even welke waardes er op de sticker staan, interessantste zijn het aantal A(mpere) bij de +12V lijn(en).

• DenizYlmz
Ik zal ze even overtypen, moment! :)

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-02 12:05
als nieuwe gpu zie ik dat je een GTX460 Cyclone hebt gekozen, ook wel handig om erbij te vermelden ;)

die kan volgensmij voorlopig nog wel even mee, alleen vrees ik dat je voeding dan een beetje krap word.

• DenizYlmz
Input:
50-60Hz
100-240V ~/7A

Output:
+5V /22A Max
-12V /1A max
+5V(FP) /4A max
+3.3V /17A max
+12VA /18A max
+12VB /18A max
+12VC /18A max

Oh, het modelnummer is: 1.425P-00, hij is van Dell

Bedankt voor de reacties!

• DenizYlmz
marti-n schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 15:40:
als nieuwe gpu zie ik dat je een GTX460 Cyclone hebt gekozen, ook wel handig om erbij te vermelden ;)

die kan volgensmij voorlopig nog wel even mee, alleen vrees ik dat je voeding dan een beetje krap word.
Ik had gezien dat mijn huidige GPU echt heel erg veel stroom vreet, omdat het er eigenlijk 2 in 1 zijn. Ik zal er dus qua voeding alleen maar op vooruit gaan, toch?

• DenizYlmz
BUMP }:O

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:36
Het zijn er geen 2 (eigenlijk zelfs 3) in 1, maar gewoon 1 voeding met meerdere 12V rails.

@marti-n: die kan volgensmij voorlopig nog wel even mee, alleen vrees ik dat je voeding dan een beetje krap word.

Hoezo? TDP van GTX460 (160W) is toch lager dan die van de 3870X2 (190W)? slaat een beetje helemaal nergens op... :+

Trouwens, deze bump had je niet mogen doen... Stel dat je nu bumpt omdat je op de tweede pagina stond, oke...

Maar deze GPU is een stuk sterker en je voeding kan het gewoon aan.

[ Voor 22% gewijzigd door naarden 4ever op 15-03-2011 16:25 ]

Verwijderd

Zou je even Het algemeen beleid #verbodenanders willen doorlezen? Met name deze zin:
Je probleem binnen 24 uur met een 'schopreactie' onder de aandacht brengen. Als je iets nieuws toe te voegen hebt aan je topic binnen die 24 uur en je bent zelf de laatste poster, dan kun je je post bewerken.
Niet doen.

• DenizYlmz
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 16:31:
Zou je even Het algemeen beleid #verbodenanders willen doorlezen? Met name deze zin:

[...]

Niet doen.
Excuses! Ik zal er de volgende keer op letten :)

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 17:18
Voor die prijs haal je wel wat beters:
pricewatch: Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e

• DenizYlmz
Thanks voor de tip! Ik weet niet, maar ik ben niet tevreden met ATI. Ik wil dit keer eigenlijk overstappen op NVIDIA..

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-02 23:23
Ik zie dat je het volgende zegt: Ik gebruik een 32 bits windows, typisch dell. Betekent dit dat het nog de originele installatie is? Als ik zie een 3870x2 met een C2Q dan denk ik meteen vista. + dat die ook nog eens vervuild is waarschijnlijk. Misschien een idee om je windows eens opnieuw te installeren en dan meteen 7 opzetten. Kan zo een wereld van verschil uitmaken(mits je nu inderdaad vista hebt die origineel geïnstalleerd stond)

http://specs.tweak.to/16567

• DenizYlmz
skelleniels schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 16:56:
Ik zie dat je het volgende zegt: Ik gebruik een 32 bits windows, typisch dell. Betekent dit dat het nog de originele installatie is? Als ik zie een 3870x2 met een C2Q dan denk ik meteen vista. + dat die ook nog eens vervuild is waarschijnlijk. Misschien een idee om je windows eens opnieuw te installeren en dan meteen 7 opzetten. Kan zo een wereld van verschil uitmaken(mits je nu inderdaad vista hebt die origineel geïnstalleerd stond)
Er stond inderdaad een "vervuilde" Vista op. Ik heb vorige maand een nieuwe HDD geinstalleerd, en ben ook meteen overgestapt op een legitieme Windows 7 (32 bits, op advies van mijn vrienden)
Dit heeft inderdaad enorm geholpen met de algemene snelheid, maar games zijn nog steeds laggy.

• Flying_Dutchie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-01-2022
@ naarden 4ever
Hij zegt GPU en geen PSU.....
En daar heeft ie gelijk in want een 3870 x2 vreet idd veel meer (+/- 1/3 meer t.o.v. een enkele 3870).
System Under load
Radeon HD 2900 XT 391 Watt
Radeon HD 3850 246 Watt
Radeon HD 3870 286 Watt
Radeon HD 3870 X2 382 Watt
Geforce GTX 460 160 Watt
(Bron Guru3d.com)

Je voeding zal de nieuwe kaart wel moeten redden denk ik, aangezien deze een veel lager load wattage heeft en wss ook een veel lager amperage. Wel raar dat dell je een voeding geeft met max 18a terwijl ze er een kaart inproppen die een aanbevolen amperage van 30 heeft... Of kan je voeding op je 12v de amps combinen? Dan heb ik niks gezegd...

Wel zou ik misschien (wellicht op langere termijn) na gaan denken over een snelle cpu. Deze kan wel een bottleneck worden voor je nieuwe gpu. En ook over idd de betere bang-for-buck verhouding die de ati kaart je bied...

Greetzzz

[ Voor 4% gewijzigd door Flying_Dutchie op 15-03-2011 17:29 ]

• marti-n
  • Laatst online: 15-02 12:05
Had idd nog niet naar de TDP gekeken toen ik mijn reactie plaatste :X

Maar om terug te komen op de originele vraag, dat is zeker een waardige upgrade ;)

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-02 18:15
Ik zou met 4GB aan werkgeheugen toch een 64 bits Windows installatie er op zetten.

Veder is de ATI 6870 een mooie kaart.
Ik heb altijd een Intel CPU met een ATI GPU gebruikt, en nog nooit een probleem ondervonden.
Ook niet dat je snelheid inlevert.

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• DenizYlmz
Thanks voor alle reacties!

Over die ATI kaart die jullie aanbevelen.. Kan mijn voeding die ook aan?
Wel zou ik misschien (wellicht op langere termijn) na gaan denken over een snelle cpu. Deze kan wel een bottleneck worden voor je nieuwe gpu. En ook over idd de betere bang-for-buck verhouding die de ati kaart je bied...
Quad Core Q6600 is nog prima tegenwoordig toch? :O

• sjaakwortel
  • Laatst online: 10:42
Ik gebruik zelf hier ook een intel cpu met 2 amd kaarten en geen enkel probleem.

• gwystyl
  • Laatst online: 15:33

gwystyl

Beugeltje dan maar?

DDD38 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 18:04:
Thanks voor alle reacties!

Over die ATI kaart die jullie aanbevelen.. Kan mijn voeding die ook aan?

[...]

Quad Core Q6600 is nog prima tegenwoordig toch? :O
Ligt er aan wat je zelf acceptabel vindt. Ik heb een Core 2 Duo E6600 met een 8800 GTS 320 mb, en ik vind bijvoorbeeld Mafia II nog wel acceptabel spelen. De allerhoogste settings heb ik hierin uiteraard niet aan staan en het is niet altijd vloeiend, maar ik vind het de investering gewoon niet waard als ik kijk wat ik verder met de computer doe.

voor de mensen die x64 aanraden: zijn er echt performance-verschillen of is het een marketing-verhaaltje en kan alleen meer geheugen worden aangesproken? Ik draai ook Win7 32-bits, en ik vind hem vrij snel, zeker tov Vista 32 bit of XP 64-bit op ditzelfde systeem.

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-02 18:15
met multi tasking is veel geheugen erg makkelijk en zal je meer baat bij x64 os hebben aangezien die meer geheugen kunnen registeren.

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• DenizYlmz
voor de mensen die x64 aanraden: zijn er echt performance-verschillen of is het een marketing-verhaaltje en kan alleen meer geheugen worden aangesproken? Ik draai ook Win7 32-bits, en ik vind hem vrij snel, zeker tov Vista 32 bit of XP 64-bit op ditzelfde systeem.
Volgens een paar vrienden van mij is overstappen naar 64-bit alleen nuttig als je echt 8-16GB RAM ofzo hebt. Volgens hen zijn de berekeningen die het systeem moet maken, ingewikkelder/langer in een 64-bits omgeving. Voor dat extra gigje RAM is het dus alleen maar nadelig om voor 64-bit te gaan. Klopt dat?

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-02 17:35
Als je de keuze hebt tussen x64 en x32 met meer dan 3GB totaal aan RAM in je systeem kies je voor x64; simpel. Uitleg hiervoor vind je all over the net; met wat goed zoeken is de informatie betrouwbaarder dan wat vrienden zeggen.

Er is niets mis met single-GPU kaarten. Zowel NVIDIA als AMD hebben bij tijd en wijlen driver- en optimalisatieproblemen met de double-GPU kaarten. Kies dus voor de meeste 'bang-for-buck'; dat is echt het enige wijze besluit als je moet kiezen tussen NVIDIA en AMD, wat videokaarten aan gaat.

Aan te raden is een HD5870 (mogelijk tweedehands) of een HD6950 die je nog kunt unlocken naar HD6970-waarden.
NVIDIA kaarten zijn op dit moment helaas bijna in elk segment duurder verhoudingsgewijs dan AMD kaarten.

Last but not least: zoals al gezegd, op een bepaald moment wordt je CPU een bottleneck. Tegen die tijd is het tijd om van platform te upgraden. Op dit moment kan je waarschijnlijk nog wel een betere videokaart er inhangen maar mogelijk niet de volledige potentie er van gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door Allubz op 15-03-2011 18:26 ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

.

[ Voor 99% gewijzigd door Borromini op 15-03-2011 18:30 . Reden: Dubbelpost anders ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik vrees dat jouw vrienden erg slecht geïnformeerd zijn. Je kan met je eigen ogen zien dat van jouw 4 GB zomaar even 800 MB (ofte, één vijfde) niet beschikbaar is gewoon omdat je een 32 bit OS gebruikt.

De afgweging gaat zo:
* Gebruikt een 64 bit OS meer geheugen dan een 32 bit OS? Ja, zeker.
* Kan ik door een 64 bit OS 100% in plaats van 80% van mijn RAM aanspreken? Ja, zeker.
* Gaat de extra capaciteit aan RAM niet teniet gedaan worden doordat ik 64 bit draai en de programma's en het OS dus meer RAM nodig hebben? Integendeel, dat verschil is marginaal.

Ik zou het wel weten ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• DenizYlmz
Jullie zijn geweldig! Bedankt voor jullie advies, èn opheldering over het verschil tussen 32- en 64 bit!
Ik ga bij de eerstvolgende schone installatie van Windows overstappen op 64 bit!
Ook zal ik nu de ATI kaart overwegen, thanks voor de aanbeveling!
Wat betreft de CPU. Ik kijk even hoe dat gaat lopen, want ik kan menu echt geen honderden euro's veroorloven voor een nieuwe CPU |:(
Nogmaals, THANK Y'ALL! _/-\o_

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-02 10:45
DDD38 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 23:34:
Jullie zijn geweldig! Bedankt voor jullie advies, èn opheldering over het verschil tussen 32- en 64 bit!
Ik ga bij de eerstvolgende schone installatie van Windows overstappen op 64 bit!
Ook zal ik nu de ATI kaart overwegen, thanks voor de aanbeveling!
Wat betreft de CPU. Ik kijk even hoe dat gaat lopen, want ik kan menu echt geen honderden euro's veroorloven voor een nieuwe CPU |:(
Nogmaals, THANK Y'ALL! _/-\o_
Als ik me niet vergis kun je gewoon met je huidige key ook de 64bit versie installeren. Moet je natuurlijk wel ergens een 64bit image/dvd vandaan halen.

Addicted to silent computing

• DenizYlmz
Crahsystor schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 12:38:
[...]

Als ik me niet vergis kun je gewoon met je huidige key ook de 64bit versie installeren. Moet je natuurlijk wel ergens een 64bit image/dvd vandaan halen.
Ja, klopt! Maar dit vereist wel weer een schone installatie, en dat heb ik laatst nog gedaan.. Thanks voor je tip!

• sjaakwortel
  • Laatst online: 10:42
Je kan je CPU ook nog overclocken, een beetje koeler kost maar 35 euro en dan kan hij een heel stuk sneller.
pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B

http://gameandtechreviews...stepping-overclock-guide/

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:20

D4NG3R

kiwi

:)

Borromini schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 18:26:
Ik vrees dat jouw vrienden erg slecht geïnformeerd zijn. Je kan met je eigen ogen zien dat van jouw 4 GB zomaar even 800 MB (ofte, één vijfde) niet beschikbaar is gewoon omdat je een 32 bit OS gebruikt.

De afgweging gaat zo:
* Kan ik door een 64 bit OS 100% in plaats van 80% van mijn RAM aanspreken? Ja, zeker.
* Gaat de extra capaciteit aan RAM niet teniet gedaan worden doordat ik 64 bit draai en de programma's en het OS dus meer RAM nodig hebben? Integendeel, dat verschil is marginaal.

Ik zou het wel weten ;).
Vergeet ook niet dat VRAM ook bij het ram telt.. Dus als hij straks een 1GB Videokaart heeft zit hij met 3.28GB bruikbaar geheugen, en 1.72GB onalloceerbaar geheugen 8)7 ...

Edit: 1 dingetje though, Als je nog onder Windows XP zit. Raad ik je de x64 variant af, deze is niet echt geweldig te noemen. Bij Win7 raad ik het juist weer sterk aan :)

Ik zou gaan voor een HD6870 en een Mugen II voor je CPU. Want de Q6600 laat zich ERG graag over de 3Ghz trekken.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 16-03-2011 16:50 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Borromini schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 18:26:

De afgweging gaat zo:

Ik zou het wel weten ;).
32 bit applicaties hangen nog steeds aan het 3 GB limiet, maar als je de keuze hebt tussen het installeren van een 64 bits OS of een 32 bits variant, heeft het weinig voordeel om de 32 bit variant te kiezen. De enige uitzondering hierop is als je nog met (enorm) oude hardware te maken hebt, waar geen 64 bits drivers voor beschikbaar zijn.

En over je videokaart probleem: in tegenstelling tot de normale gang van zake bij dell, is deze voeding waarschijnlijk wel geschikt voor een nieuwe(re) videokaart. Als je het budget vastzet, ga je naar de pricewatch. Daar stel je je maximum (en eventueel minimum) prijs in. Kies drie videokaarten die verkocht worden door meer dan ongeveer 8 winkels en zoek hiervan de reviews erbij. Leg ze naast elkaar en maak je keuze op basis van prestatie. Zo heb je de beste videokaart te pakken. En het leukste is dat je niet bijzonder diep in de materie hoeft te duiken, of hoeft te vertrouwen op andersmans advies.

-_-

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:20

D4NG3R

kiwi

:)

M2M schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 16:52:
[...]

32 bit applicaties hangen nog steeds aan het 3 GB limiet, maar als je de keuze hebt tussen het installeren van een 64 bits OS of een 32 bits variant, heeft het weinig voordeel om de 32 bit variant te kiezen. De enige uitzondering hierop is als je nog met (enorm) oude hardware te maken hebt, waar geen 64 bits drivers voor beschikbaar zijn.

En over je videokaart probleem: in tegenstelling tot de normale gang van zake bij dell, is deze voeding waarschijnlijk wel geschikt voor een nieuwe(re) videokaart. Als je het budget vastzet, ga je naar de pricewatch. Daar stel je je maximum (en eventueel minimum) prijs in. Kies drie videokaarten die verkocht worden door meer dan ongeveer 8 winkels en zoek hiervan de reviews erbij. Leg ze naast elkaar en maak je keuze op basis van prestatie. Zo heb je de beste videokaart te pakken. En het leukste is dat je niet bijzonder diep in de materie hoeft te duiken, of hoeft te vertrouwen op andersmans advies.
4GB, 32bit apps hangen aan een 4GB limiet. Niet aan een 2.78, 3.0 of 3.28GB. Maar gewoon de volle 4GB.

(Binnen een 64 bit besturingssysteem dan :+ )

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Nielson
  • Laatst online: 15:59
D4NG3R schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 17:00:
[...]

4GB, 32bit apps hangen aan een 4GB limiet.
Alleen als ze gecompileerd zijn met IMAGE_FILE_LARGE_ADDRESS_AWARE ingeschakeld, wat bij lang niet alle programma's zo zal zijn. Deze houden dus hun 2GB limiet.

• DenizYlmz
sjaakwortel schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 16:44:
Je kan je CPU ook nog overclocken, een beetje koeler kost maar 35 euro en dan kan hij een heel stuk sneller.
pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B

http://gameandtechreviews...stepping-overclock-guide/
Super! Bedankt voor je advies! Dat ga ik sowieso doen, want ik heb al gelezen dat CPU's heel erg "generved" zijn. Net als GPU's.

Ook de rest, bedankt voor het 64-bit advies! Ik ga binnenkort meteen overstappen op Windows 7 64-bit

• DenizYlmz
D4NG3R schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 16:47:
[...]

Vergeet ook niet dat VRAM ook bij het ram telt.. Dus als hij straks een 1GB Videokaart heeft zit hij met 3.28GB bruikbaar geheugen, en 1.72GB onalloceerbaar geheugen 8)7 ...

Edit: 1 dingetje though, Als je nog onder Windows XP zit. Raad ik je de x64 variant af, deze is niet echt geweldig te noemen. Bij Win7 raad ik het juist weer sterk aan :)

Ik zou gaan voor een HD6870 en een Mugen II voor je CPU. Want de Q6600 laat zich ERG graag over de 3Ghz trekken.
Heel erg bedankt voor je advies!
Pagina: 1