[DIY]Maken van een led pak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 16:29
Een vriend en ik willen voor ons gala in april een pak gaan maken met daarin ongeveer 200 ledjes verwerkt per stuk. Nu is dit nogal een opgave en wil ik graag een aantal tips hebben.

Ik heb al meerdere keren gesoldeerd en met ledjes gewerkt dus weet dus ongeveer hoe dit in zijn werk gaat.

Ons plan is om steeds groepjes van 3 ledjes te maken met daarvoor een weerstandje en dan voor elke baan in het pak. We willen dan aan de voorkant 4 banen maken met in elke baan 4 groepjes van 3 ledjes. Hetzelfde geld voor de achterkant. Dit zou betekenen dat er in de voor en achterkant al 96ledjes nodig zijn. Dan houden we nog 104 ledjes over. In de mouwen wilden we 3 banen van 12 ledjes maken dus 72 ledjes.

In totaal gebruiken we dus 168 ledjes. Dit willen we gaan voeden door 2 batterypacks bestaande uit 8AA 2000mAh batterijen. Dit zou dus betekenen dat we ongeveer anderhalf uur met de batterypacks kunnen doen. Maar ik weet niet wat de weerstanden nog opsnoepen?

Schema van de leds:
code:
1
2
3
4
5
6
B+++++++++++++++++++++++++++++++++
l  W  W  W  W  W  W  W  W  W  W  W  
l  L  L  L  L  L  L  L  L  L  L  L
l--------------------------------- en dat dan voor alle leds

Ik hoop dat het in iedergeval een beetje duidelijk is.

De vragen in het kort:

1. Gaat dit sowieso werken?
2. Is het veilig?
3. Hoeveel vermogen nemen de weerstanden op. En zijn de weerstanden die ik erbij krijg goed? Of is dat een weerstand per led?
4. Hoe lang zou het pak het uithouden op 16AA batterijen?
5. Waar kan ik dun draad kopen om alle leds aan te sluiten? Ze 0.5mm als dit voldoende is en 1/1.5mm voor de batterypacks.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:52
Kun je niet beter gewoon kant en klare LED 'slingers' gebruiken? 168 LEDjes solderen (x2 pootjes per LED) is nou niet echt leuk werk.

Je hebt wel van die LED slingers voor in kerststukjes, is zo'n sliert van 60cm ofzo met een stuk of 20 LEDjes, gevoed door een doosje met daarin 2x AA. Zijn geloof ik voor 2 euro te krijgen bij winkels als Action / Kruidvat / Trekpleister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
ThinkPadd schreef op zondag 13 maart 2011 @ 12:50:
Kun je niet beter gewoon kant en klare LED 'slingers' gebruiken? 168 LEDjes solderen (x2 pootjes per LED) is nou niet echt leuk werk.

Je hebt wel van die LED slingers voor in kerststukjes, is zo'n sliert van 60cm ofzo met een stuk of 20 LEDjes, gevoed door een doosje met daarin 2x AA. Zijn geloof ik voor 2 euro te krijgen bij winkels als Action / Kruidvat / Trekpleister.
Maar zijn die dan ook blauw? Want dat is wel wat ze willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

1: Ja, dit werkt

2: Ik zie niet in wat er onveilig aan is. Zolang het een beetje waterdicht blijft en de accupack geen directe kortsluiting tussen z'n polen kan maken lijkt mij het prima. Sowieso is het maar een laag voltage, dus elektrocuteren doet het niet. Alleen de accu kan goed heet worden bij kortsluiting. Ooit zelf eens gehad met 1 batterij in m'n broekzak en vergeten dat m'n fietssleutel met metalen hanger er ook bij in zaten. *ouch* :X

3: Meten is weten. Zal ook wel uitgerekend kunnen worden, maar dan moet je de waardes er van weten.

4: 2x de inhoud is 2x de tijd

5: Dik zat, even bij een elektronica winkel langs gaan voor een rol draad.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-06 22:13
2 voordbeelden van dealextreme:

http://www.dealextreme.co...light-strip-12v-blue-3418
http://www.dealextreme.co...smd-light-strip-60cm-8345

Weet je alleen wel zeker dat je daar mee binnen mag?
Ik zou het persoonlijk niet vreemd vinden als ze je zo toegang weigeren.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
martijnve schreef op zondag 13 maart 2011 @ 12:54:
2 voordbeelden van dealextreme:

http://www.dealextreme.co...light-strip-12v-blue-3418
http://www.dealextreme.co...smd-light-strip-60cm-8345

Weet je alleen wel zeker dat je daar mee binnen mag?
Ik zou het persoonlijk niet vreemd vinden als ze je zo toegang weigeren.
Ja dat wil ik wel kopen nadeel is dat is ze over 3 weken al nodig heb en met dealextreme kan dat nogal fluctueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-06 22:13
Oh daar had ik overheen gelezen. Nee dat ga je misschien wel niet halen als je bij DX besteld.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
ja het kan inderdaad. kwa veiligheid zou ik wel aan 2 dingen denken. het vermogen dat je verstookt (kom ik zo op terug) en het geheel goed afzekeren.

voor de vermogens en de weerstandswaardes moet je eerste wat meer info geven.
je wilt 8 AA batterijen in serie zetten --> 12v.
maar wat zijn de specs van de leds? maximale stroom?, nominale spanningsval?

hoe lang hij het uithoudt is afhankelijk van de bovengenoemde specs.

en hetzelfde geldt voor de draaddikte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Ik heb er nog even over na zitten denken maar solderen wordt wel een drakenklus. meer dan 500 soldeerverbindingen is nogal saai werk :p daarom ga ik toch maar voor de kerstverlichting. Op ebay kan ik er wel een aantal vinden met 200 leds voor 20 euro dus dat is een mooi bedrag maar heel vaak moet je ze op 220/110V aansluiten nu weet ik ook wel dat de spanning wordt omgezet naar 10-30V ongeveer maar bij welke sets is dat zeker? Want dan kan ik alsnog met het batterypack werken.

En heeft iemand anders een linkje van die kerstslingers bij winkels in nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
het wordt lang niet altijd omgezet naar een lage spanning.
juist (bijvoorbeeld) 220v is handig om veel leds in serie te zetten.

het is een beetje afhankelijk van het soort verlichting. als je van die verlichtingssets hebt met zo'n regelkastje eraan is er vaak wel sprake van lagere spanning volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Ik zat naar deze te kijken: http://cgi.ebay.nl/20-M-B...em3362132271#ht_640wt_907

daar zit een kastje bij om patronen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Nog even een laatste wie weet waar ik ongeveer 200 led lampjes kan kopen in de vorm van een soort kerstverlichting mag ook 2x100 of 4x50 zijn maar het moet op 12Volt werken. Wie weet een goede winkel? Het liefst niet boven de 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-04 11:41

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Niemand een idee waar ik 12volt blauwe led kerstslinger kan kopen? Voor een schappelijke prijs dus ongeveer 50 euro voor +/- 200 leds. Mag ook in slingers van 100 of 50 stuks. En niet van ebay want ik heb ze binnen een weekje nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door tweakG5 op 28-03-2011 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Niemand een idee waar ik 12volt blauwe led kerstslinger kan kopen? Voor een schappelijke prijs dus ongeveer 50 euro voor +/- 200 leds. Mag ook in slingers van 100 of 50 stuks. En dan niet op ebay want ik heb ze binnen een week nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door tweakG5 op 28-03-2011 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

hamsteg

Species 5618

Antwoord niet meer van toepassing door creëren eigen topic.

[ Voor 103% gewijzigd door hamsteg op 30-03-2011 17:04 ]

Politiek overgevoelig: complexiteit en gevoeligheid van politieke onderwerpen, waarbij het de kunst is een constructieve dialoog te voeren. Censuur door overgevoeligheid: gedrag waarbij bepaalde content wordt geredigeerd uit angst voor offensief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
hamsteg schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:13:
[...]

Lees TS nog eens even zeg, Google: kerst led blauw; 1 2 3 ....
Ik wil geen lichtslang. Anders had ik dat wel gezegd ik zeg kerstverlichting.

Dit dus: Afbeeldingslocatie: http://www.sydneyschristmasbarn.com.au/files/1998787/uploaded/website%20031.jpg

Ok ik heb dus iets gevonden maar dat werkt alleen op 24 volt nu wou ik weten hoe lang hij het dan uithoud op 16 penlite batterijen van 1800mAh.

Ik ben een led setje tegengekomen van 254volt opzich geen ramp 2x zoveel batterijen. Mijn batterijen leveren ongeveer 1500mAh en het setje verbruikt max 9watt op 24Volt. Zou dit dan betekenen dat ik ongeveer 6 uur op 1 batterypack kan doen?

[ Voor 20% gewijzigd door tweakG5 op 29-03-2011 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Google es: "12 volt" blauw led kerst verlichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 15:13
tweakG5 schreef op maandag 28 maart 2011 @ 21:39:
Niemand een idee waar ik 12volt blauwe led kerstslinger kan kopen? Voor een schappelijke prijs dus ongeveer 50 euro voor +/- 200 leds. Mag ook in slingers van 100 of 50 stuks. En niet van ebay want ik heb ze binnen een weekje nodig.
marktplaats. even betalen en ophalen, kun je het vandaag nog hebben.

onder je kleding doen (geen dikke zwarte jas) gaat er best grappig uitzien denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Sandertje03 op 29-03-2011 13:34 ]

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Sandertje03 schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 13:33:
[...]

marktplaats. even betalen en ophalen, kun je het vandaag nog hebben.

onder je kleding doen (geen dikke zwarte jas) gaat er best grappig uitzien denk ik.
Het wordt een pak en het moet wel goed licht geven dus ik denk dat dat te weinig is. Ik zal meer aan echte led kerstverlichting te denken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:15:
Google es: "12 volt" blauw led kerst verlichting
Nee ook dan vind ik helaas niets alleen maar lichtslangen en led strips. Maar daar kan ik helaas niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nog ietsje specifieker dan. :)

"12 volt" blauw led kerst verlichting -lichtslang

Vond ik zogauw:

http://www.electroshop.nl...30-meter-in-lijn-12V.html

600 leds voor 100 (en een beetje) euri blijkbaar. Da's beter dan 50 euri voor 200 leds. :)

Waarom doe ik het zo?

Google es: "Give a man a fish" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 17:36:
Nog ietsje specifieker dan. :)

"12 volt" blauw led kerst verlichting -lichtslang

Vond ik zogauw:

http://www.electroshop.nl...30-meter-in-lijn-12V.html

600 leds voor 100 (en een beetje) euri blijkbaar. Da's beter dan 50 euri voor 200 leds. :)

Waarom doe ik het zo?

Google es: "Give a man a fish" ;)
Heel erg bedankt dan nog 1 vraagje kan ik deze afknippen? Op bijvoorbeeld 15 meter? En klopt het dan ook dat ik daarmee meer dan 3 uur kan werken op 16AA batterijen van 1500mAh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Er staat dat het snoer 36 Watt verbruikt. Half snoer (beetje zonde om >100 euri lichtsnoer aan stukken te knippen) dus 18 Watt. Maal 3 uur is 54 Wh. Een cel van 1500mAh heeft bij 1,2 Volt een capaciteit van 1,8 Wh. Maal 16 is 28,8 Wh. 28,8/18=1,6 uur.

Simpel antwoord is dat je het dus puur theoretisch zo'n 1,5 uur (op volle sterkte) redden zult met die stroombron (los van juiste voedingsspanning en zo). Maarreh... als je nou eens wat meer informatie geeft over waarvoor/hoe je het wilt gebruiken kunnen we waarschijnlijk stukken beter advies geven.

[ Voor 26% gewijzigd door CaptJackSparrow op 30-03-2011 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
CaptJackSparrow schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 00:15:
Er staat dat het snoer 36 Watt verbruikt. Half snoer (beetje zonde om >100 euri lichtsnoer aan stukken te knippen) dus 18 Watt. Maal 3 uur is 54 Wh. Een cel van 1500mAh heeft bij 1,2 Volt een capaciteit van 1,8 Wh. Maal 16 is 28,8 Wh. 28,8/18=1,6 uur.

Simpel antwoord is dat je het dus puur theoretisch zo'n 1,5 uur (op volle sterkte) redden zult met die stroombron (los van juiste voedingsspanning en zo). Maarreh... als je nou eens wat meer informatie geeft over waarvoor/hoe je het wilt gebruiken kunnen we waarschijnlijk stukken beter advies geven.
Ik heb een ander draadje lopen over een led pak voor mijn galabal :P en dan willen we wel in stijl aankomen. Ik doe dit samen met een vriend dus daarom knip ik hem in stukken.

Maar de batterijen zijn wel gewoon 1.5volt het zijn geen oplaadbare batterijen. Dus dan zou ik een capaciteit van 2.25Wh moeten hebben. Maar omdat ik hem op 24 volt moet laten werken betekend dat toch dat ik effectief maar 2.25W overhoud op 24volt met 8 batterijen dus 4.5W met 16 batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ah juist. In principe een eenmalige toepassing dus. Het is overigens een 12V snoer. Waarom je het nu over 24V hebt is me niet helemaal duidelijk.

Het zou nuttig zijn om te weten hoe die LEDs in dat snoer geschakeld zijn. Ik weet niet hoe men dat met dergelijke snoeren doet. Misschien zou je met een half snoer maar 6 Volt nodig hebben. Als ik jou was zou ik die zaak even bellen om meer informatie. Hun telefoonnummer staat gewoon op die site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
CaptJackSparrow schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 11:49:
Ah juist. In principe een eenmalige toepassing dus. Het is overigens een 12V snoer. Waarom je het nu over 24V hebt is me niet helemaal duidelijk.

Het zou nuttig zijn om te weten hoe die LEDs in dat snoer geschakeld zijn. Ik weet niet hoe men dat met dergelijke snoeren doet. Misschien zou je met een half snoer maar 6 Volt nodig hebben. Als ik jou was zou ik die zaak even bellen om meer informatie. Hun telefoonnummer staat gewoon op die site.
Nou je kan hem afknippen op 66 leds staat er dus het is waarschijnlijk gewoon 3 leds serie met weerstand. Wat ik van plan was was om banen van 30 leds te doen doe 10*3leds parallel dat zou moeten werken. En dan al die aparte strengen aansluiten op een voedings bron.

Ja ik was even in de war met 24/12volt net :p maar als ik het goed heb houdt hij het dus niet heel erg lang vol op de batterijen? Want als ik maar 4.5Wh heb dan zou ik dus een half uurtje op 16 batterijen kunnen doen?

*edit: toch even gebeld je kan hem wel na elke 3 ledjes afknippen.

[ Voor 3% gewijzigd door tweakG5 op 30-03-2011 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dit topic is gemerged met een aantal posts uit LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II die feitelijk over hetzelfde onderwerp gingen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Koop voor 30 euri 5 setjes van deze. Zouden volgens die pagina Eneloops zijn van 2000mAh. Daarmee kun je twee accupakketten van 10 cellen oftewel 12V met 24Wh maken. Er zijn batterijhouders voor 10 cellen. Ik heb er zelf ook een. Als het ene setje op is wissel je. Als het mee zit red je het net 3 uur als ze na verloop van tijd wat zwakker gaan branden en dus ook minder gaan gebruiken want je komt t.o.v. die 54Wh met 48Wh totaal theoretisch net iets tekort.

Wil je zeker zijn dat je langer toe kunt moet je er iets als dit bij nemen waarmee je het niet in gebruik zijnde accupakket op kunt laden. Kun je of uit een autoaccu doen of uit een autoacculader.

Of je koopt nog 10 cellen extra. Voordeel van die oplaadbare is dat je ze na het feest ook nog jaren voor andere toepassingen kunt gebruiken dus het is geen weggegooid geld. Die LSD (Low Self Discharge) cellen zijn vreselijk handig. Ik gebruik ze zelf ook.

PS.
Je zult natuurlijk bij de benodigde ontlaadstroom nooit bij benadering de volle capaciteit van de accu's halen dus je zult zeker een derde setje of een snellader nodig hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door CaptJackSparrow op 30-03-2011 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
CaptJackSparrow schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:36:
Koop voor 30 euri 5 setjes van deze. Zouden volgens die pagina Eneloops zijn van 2000mAh. Daarmee kun je twee accupakketten van 10 cellen oftewel 12V met 24Wh maken. Er zijn batterijhouders voor 10 cellen. Ik heb er zelf ook een. Als het ene setje op is wissel je. Als het mee zit red je het net 3 uur als ze na verloop van tijd wat zwakker gaan branden en dus ook minder gaan gebruiken want je komt t.o.v. die 54Wh met 48Wh totaal theoretisch net iets tekort.

Wil je zeker zijn dat je langer toe kunt moet je er iets als dit bij nemen waarmee je het niet in gebruik zijnde accupakket op kunt laden. Kun je of uit een autoaccu doen of uit een autoacculader.

Of je koopt nog 10 cellen extra. Voordeel van die oplaadbare is dat je ze na het feest ook nog jaren voor andere toepassingen kunt gebruiken dus het is geen weggegooid geld. Die LSD (Low Self Discharge) cellen zijn vreselijk handig. Ik gebruik ze zelf ook.

PS.
Je zult natuurlijk bij de benodigde ontlaadstroom nooit bij benadering de volle capaciteit van de accu's halen dus je zult zeker een derde setje of een snellader nodig hebben.
Bedankt voor de tip maar ik ga even voor het makkelijke voor deze: http://cgi.ebay.nl/40x-Mi...m483ea07b11#ht_500wt_1156 die zijn goedkoop en dan heb ik 32batterijen waarmee ik het dus 4 uur zou moeten uithouden. Ik heb mijn pak eindelijk binnen. En dan ga ik dit weekend beginnen met het maken. Dat zal een lekker werkje worden.

Hopelijk mag het resultaat er weten. En CaptJackSparrow bedankt voor al je hulp tot dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik betwijfel eerlijk gezegd of je er verstandig aan zult doen om niet-oplaadbare cellen te gebruiken. Je trekt nl. 1,5A uit die cellen bij 12V met een snoertje van 18 Watt. Het is gewoonlijk zo dat reguliere batterijen bij grotere belasting maar heel weinig capaciteit leveren. In digitale camera's en flitsers kunnen ze erg snel op zijn. Het voltage zakt ook erg snel bij grotere belasting. NiMH cellen kunnen dat veel beter.

Dit PDFje dat over die cellen lijkt te gaan laat in het grafiekje rechts boven een ontlaadcurve zien met een hoogste belasting van 1A (zwart) die al niet zo best meer is. Met 1,5A zal het nog veel beroerder zijn. Heel vreemd ook dat er met grote letters Zn/MnO2 (Zink Mangaanoxide) op die pagina's staat.

Overigens... we verwachten natuurlijk wel foto's/video's te zien. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
CaptJackSparrow schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 20:49:
Ik betwijfel eerlijk gezegd of je er verstandig aan zult doen om niet-oplaadbare cellen te gebruiken. Je trekt nl. 1,5A uit die cellen bij 12V met een snoertje van 18 Watt. Het is gewoonlijk zo dat reguliere batterijen bij grotere belasting maar heel weinig capaciteit leveren. In digitale camera's en flitsers kunnen ze erg snel op zijn. Het voltage zakt ook erg snel bij grotere belasting. NiMH cellen kunnen dat veel beter.

Dit PDFje dat over die cellen lijkt te gaan laat in het grafiekje rechts boven een ontlaadcurve zien met een hoogste belasting van 1A (zwart) die al niet zo best meer is. Met 1,5A zal het nog veel beroerder zijn. Heel vreemd ook dat er met grote letters Zn/MnO2 (Zink Mangaanoxide) op die pagina's staat.

Overigens... we verwachten natuurlijk wel foto's/video's te zien. :Y
Hmm maar waarom kunnen oplaadbare batterijen dan grotere stromen aan? En om nou 16 oplaadbare te kopen en 16 te gebruiken die ik al heb is niet echt heel goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
En als ik nou zeg dat ik 32 batterijen ga gebruiken dan kan ik in het ergste geval er ongeveer 3 uur mee doen toch?

Ik kwam trouwens net op een geweldig idee :p Als ik nou 48 batterijen haal. Dan kost mij dat ongeveer 20 euro. Deze batterijen sluit ik in serie met 8 batterijen voor de 12 volt en dan doe ik 3 groepen van 12Volt in parallel. Dit zorgt ervoor dat de vermogens opname per batterij slechts 500mAh is wat niet heel slecht is.

En als ik ze dan alle 6 tegelijk doe dan kan ik op ongeveer 4 uur uitkomen daarna gaat het onder de 1.2V per cell en ik denk dat de leds dan niet meer branden.

[ Voor 73% gewijzigd door tweakG5 op 31-03-2011 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-06 14:28
Op samenkopen.net is nu een actie met LEDstrips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
voil schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 10:39:
Op samenkopen.net is nu een actie met LEDstrips.
Ja die had ik al gezien maar led strips heb ik niet nodig en ik heb net voor 100 euro een led ketting gekocht dus daar hou ik het even bij aangezien we er dit weekend aan willen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Tsja... die chemie van oplaadbare cellen is nu eenmaal anders. Oplaadbare cellen kunnen nu eenmaal beter grotere belastingen aan. Het probleem is dat als het voltage onder een bepaalde grens komt je LEDs gewoon uit gaan. Misschien dat als de batterijen zich dan weer herstellen dat ze dan weer even gaan branden etc. etc. zodat je mogelijk een tijdje een knippereffect krijgt. Geen idee. Nooit geprobeerd.

Oplaadbare batterijen kun je ook als je er zelf geen verder emplooi voor hebt evt. weer verpatsen want die hebben na enkele malen gebruik nog gewoon hun waarde. Eenmalige zijn na afloop waardeloos.

Meerdere pakketten batterijen parallel zetten zal natuurlijk het probleem verminderen. Moet je wel genoeg houders hebben om ze allemaal te bergen en het geheel wordt dan ook groter en zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
CaptJackSparrow schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:37:
Tsja... die chemie van oplaadbare cellen is nu eenmaal anders. Oplaadbare cellen kunnen nu eenmaal beter grotere belastingen aan. Het probleem is dat als het voltage onder een bepaalde grens komt je LEDs gewoon uit gaan. Misschien dat als de batterijen zich dan weer herstellen dat ze dan weer even gaan branden etc. etc. zodat je mogelijk een tijdje een knippereffect krijgt. Geen idee. Nooit geprobeerd.

Oplaadbare batterijen kun je ook als je er zelf geen verder emplooi voor hebt evt. weer verpatsen want die hebben na enkele malen gebruik nog gewoon hun waarde. Eenmalige zijn na afloop waardeloos.

Meerdere pakketten batterijen parallel zetten zal natuurlijk het probleem verminderen. Moet je wel genoeg houders hebben om ze allemaal te bergen en het geheel wordt dan ook groter en zwaarder.
Ja daar heb je wel gelijk in maar de aanschaf van 32 oplaadbare batterijen is nou niet echt bepaald heel goedkoop. En om dan nog maar te zwijgen over de verkoop. Want ik zou niet weten hoe makkelijk dat gaat.

Ik denk dat is 48 batterijen ga gebruiken. Tis heel veel maar dan hoop ik het daarmee wel 3-4 uur vol te houden en dan wil ik 2 batterypacks parallel schakelen voor een belasting van max 0.75Amp per batterij.

Ik heb hier ook nog een multimeter liggen dus kan ik morgen even kijken hoeveel het nou in totaal verbruikt misschien dat het meevalt.

Als ik de multimeter gebruik moet ik die toch in de schakeling zetten?

Dus zo:
batterij + -- Multimeter + -- leds+
batterij - -- Multimerer - -- leds-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Om stroom te meten zet je de MM in serie met de stroomverbruiker. De MM heeft een kleine weerstand parallel aan het meetcircuit staan. Let er wel op dat je de 10A aansluiting gebruikt die je MM waarschijnlijk heeft.

┌*-*-*-*------MM------ (-) Batterij
*
└*-*-*-*----------------- (+) Batterij

Waar wil je die batterijen in doen om ze in serie te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
CaptJackSparrow schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 16:20:
Om stroom te meten zet je de MM in serie met de stroomverbruiker. De MM heeft een kleine weerstand parallel aan het meetcircuit staan. Let er wel op dat je de 10A aansluiting gebruikt die je MM waarschijnlijk heeft.

┌*-*-*-*------MM------ (-) Batterij
*
└*-*-*-*----------------- (+) Batterij

Waar wil je die batterijen in doen om ze in serie te zetten?
Ik heb 4 batterijhouders besteld 2 per persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Nou vandaag is eindelijk de grote dag we zijn de hele dag ( van 4 tot 12) bezig geweest met gaatjes maken en met ledjes prikken. 1 pak is nu op de helft met de ledjes. Het is echt een takken werk maar we komen er wel. Morgen wordt het dus de hele dag hard werken om het zo netjes mogelijk te krijgen.

Voor zover het er nu naar uitziet ga ik geen 300 ledjes in een pak krijgen maar meer rond de 220. Ik heb 300 ledjes doorgemeten en kwam daarbij op 0.51A uit. Dus dat valt reuze mee. Als ik dan 2 batterypacks parallel schakel moet ik het makkelijk een paar uur redden.

Foto's ed komen later vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:48
Uit Step Up 3D:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=M4eddEADwnI]

Om eea aan te sturen kan je de lilypad gebruiken:
http://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardLilyPad

Veel plezier!

[ Voor 31% gewijzigd door wheez50 op 08-04-2011 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
wheez50 schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 00:44:
Uit Step Up 3D:
[video]

Om eea aan te sturen kan je de lilypad gebruiken:
http://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardLilyPad

Veel plezier!
Jep ik weet alleen wordt dat teveel werk en morgen is ons gala dus dat gaat niet meer lukken :P maar tnx voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Zo na weer een hele dag keihard werken zijn we eindelijk (bijna) klaar van 1 pak moet de schouder nog worden gedaan. De beloofde foto's:

In totaal verbruiken 300ledjes dus:

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2mhhff6.jpg
En geen 1.5Amp dus dat scheelt aanzienlijk in het verbruik.

An sich niet heel duidelijk te zien maar 300 ledjes geven echt een hoop licht:

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/kappas.jpg

Dus na 2 dagen flink werk verzet te hebben ziet de tafel er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/xmk87m.jpg

Dus na 2 dagen is dit het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/11metrs.jpg
(jammer dat hij niet te strijken is want een hoop kreuken zitten erin daar wordt je eng van)

Ga hiermee maar is proberen te vliegen:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/ivxz7a.jpg

En zo ziet het er van dichtbij uit:

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/8wi4k4.jpg

Zo dat was het dan vandaag hopelijk weten we een beetje de blits te maken met deze dingen maar dat gaat wel goed komen.

Foto's van het uiteindelijke resultaat zullen morgen worden geupload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
al foto`s?

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 433320

Dag TweakG5,

Is het mogelijk om het Led jasje van je te huren?

Groeten,

Stalpa
Pagina: 1