Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-08 01:11
Hallo,

Ik heb een paar maanden terug een Synology DS411j gekocht en grotendeels ben ik hier tevreden over.
Wat me echter tegenvalt is de performance m.b.t. het draaien van localhost websites in m'n netwerk. Dan is de processor / ram toch wat aan de magere kant (op m'n online server gaat sneller zegmaar).

Dus ik ben nu aan het kijken voor een upgrade. Uiteraard hoort Synology wel weer bij de kandidaten aangezien de software zeer mooi afgewerkt is, en bovendien, goed werkt.

Echter zijn er ook concurrenten om rekening mee te houden. Grotendeels zie ik de verschillen wel, maar misschien kan toch iemand met meer kennis me enigszins adviseren in m'n keuze.

Ik kom nu uit op de volgende 2 modellen:
- Synology DS1511+
- Qnap TS-559 Pro+

Beide hebben min of meer dezelfde specs. Een dual core Atom 1.8 Ghz processor, 1 GB ram en ruimte voor 5 HD's. De Qnap is echter wel +- 100 euro duurder.

Los ik de "traagheid' met localhost sites op met deze specs? Of moet ik dan toch groter denken?

Het grote verschil zit hem dan toch in de software en de mogelijkheden.
Na het doornemen van de Qnap manual komt de interface me iets minder visueel sterk over als synology, maar lijkt het wel of het meer detail info en mogelijkheden geeft. Denk alleen al aan weergave van signaal sterkte (WiFi) e.d. Dat heb ik op de Synology nog niet kunnen vinden.

Is er iemand die hier ervaring met beide fabrikanten en hun software heeft en me hier wat meer inzicht in kan geven? Zijn er nog performance verschillen?

Een 3e alternatief is uiteraard zelfbouw. Voordeel is dat je zelf je specs kunt bepalen, nadeel is weer dat je niet de voorbereide software hebt van bovenstaande leveranciers. Ik ben geen Linux kenner, dus dat is wellicht de bottleneck?

Ik gebruik de NAS eigenlijk voor een aantal doeleinden:
1) Storage en streamen van films, muziek e.d. naar m'n LG mediaspeler
2) Websites lokaal hosten. (webdesigner/ontwikkelaar)
3) Accessen van bestanden van buitenaf
4) Downloaden. Ik draai nu Sabnzbd+ op de NAS.

Kleine puntje is nog dat de NAS al snel begint te schokken met streamen van films als er andere activiteiten in het netwerk zijn. Vooral met Downloaden op m'n NAS. Maar ook bij downloaden op m'n PC heeft invloed. Maar dit zal dan met de router te maken hebben als bottleneck?

Alvast veel dank voor de input.

Xs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat heeft je modem/router te maken met video die je streamt van je NAS naar je PC?

Er zit een groot verschil tussen kant en klaar en zelfbouw NAS. Bij dat laatste krijg je eigenlijk altijd betere hardware voor je geld en kun je zelf alle richtingen uit. Bij kant en klaar kun je minder maar werkt het allemaal out-of-the-box; hele andere prioriteiten hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 14:22:
Wat heeft je modem/router te maken met video die je streamt van je NAS naar je PC?
NAS >> Router >> Mediacenter
PC >> Router >> Internet

Als ik met m'n PC download dan loopt 't vol op m'n router als er ook nog een stream van NAS over de router naar de Mediacenter loopt, denk ik dan Ik zie niet in waarom de NAS anders last zou hebben van wat ik op m'n PC doe. Of ik zou een dongle moeten kopen en m'n mediaspeler direct verbinden met de NAS.

Is er (open source) software op de markt die bij een zelfbouw NAS aansluit? Zoals XBMC, MediaPortal e.d., maar dan voor NAS toepassingen?

Want dat vind ik wel een groot voordeel van een totaal pakket. Software is compleet en werkt.
Nadeel is inderdaad dat je teveel betaald voor de hardware, maar ik tel de software ook mee in de prijs.

De vraag is een beetje, lossen de genoemde oplossingen mijn problemen op. Of zal dat dan alsnog net wel / niet blijven?

En wat zijn de verschillen t.o.v. Qnap / Synology m.b.t. software mogelijkheden en snelheid? Beide zijn degelijk volgens mij.

[ Voor 14% gewijzigd door xs4me op 10-03-2011 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met Router bedoel je NAT router; maar nogmaals wat heeft dat met je NAS te maken? Je NAS gebruikt de 'router' toch alleen als switch en maakt geen direct contact met de modem/router zelf, toch?

Dus zo'n 'router' is niets meer dan een NAT gateway met ingebouwde switch, en die switch is het enige relevante voor de snelheid. De meeste modems/routers zijn 100Megabit, dus niet de snellere gigabit. Daarom kun je misschien toch beter een lossen switch gebruiken, kun je er gelijk een kopen die Jumbo Frames (9K MTU) ondersteunt.

Wat betreft zelfbouw of kant en klaar: het blijft denk ik neerkomen op dit: meer waar voor je geld met een zelfbouw oplossing, meer keuze en flexibiliteit, hogere snelheid en meer veiligheid. Maar een kant en klare oplossing werkt binnen enkele minuten en heb je weinig omkijken naar, of de hardware wel compatible is, etc. Beide keuzes hebben duidelijke voordelen en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:34
Sabnzbd+ is vrij zwaar voor je nas, probeer nzbget eens. Dat scheelde bij mijn synology een hele hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Bedankt voor je reactie.

Ik geef de voorkeur aan niet al teveel gehannes. Normaal vind ik dat wel leuk, maar ik heb het nu en de komende tijd gewoon te druk ervoor en momenteel nog niet genoeg kennis om het zelf allemaal goed te configureren. Dus heb liever een goed werkende snelle oplossing.

Als Dual 1.8Ghz + 1 GB ram prima voldoet voor mijn doeleinde, dan ben ik op dat vlak wel geholpen.
Al ben ik dan nog wel benieuwd naar punten in het voor/nadeel van Qnap vs Synology om rekening mee te houden.

Nu heb ik een single core 1.2Ghz met 128 MB. Dat is dus duidelijk te weinig. De vraag is of de nieuwe specs voldoende zijn om het echt snel te maken, of dat het toch nog steeds net aan is. Want het is ook wel weer zo dat ik het dan liever meteen goed doe en voorlopig even vooruit kan.

Overigens heb ik nu deze router:
TP-Link - TL-WR1043ND
http://www.tp-link.com/en...?mid=010303010101&id=1150

Maargoed, dit is geen groot probleem. Ik kan m'n downloads wel even stop zetten als ik wat ga kijken. Sites op localhost draaien heeft prio.

[ Voor 15% gewijzigd door xs4me op 10-03-2011 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Mr_x007 schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 15:18:
Sabnzbd+ is vrij zwaar voor je nas, probeer nzbget eens. Dat scheelde bij mijn synology een hele hoop.
Thanks voor de tip! Die ga ik eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-09 08:18
FreeNas.
Deze is erg goed. En gratis. Deze heeft veel mogelijkheden. Tevens ook het encrypten van bestanden.
Enige nadeel van deze software is, is dat er geen uitbreiding op plaats kan vinden qua grootte van schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesBak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:00
Zelf iets in elkaar zetten.... daar ben ik een heel eind mee. *spam*

Groeten, Cees

[ Voor 41% gewijzigd door NMe op 06-02-2013 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ook deze kan een geschikt alternatief zijn:

HP Proliant Microserver N40L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

Jullie hebben gezien dat het topic bijna twee jaar oud is?

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit gaat hem niet worden ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.