Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104246

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb nu 3x een Dell 20" FP2007 (1600x1200). Een van de drie monitoren begint de geest te geven dus ik ben aan het kijken wat ik nu ga doen. Meest eenvoudige is gewoon die ene monitor te vervangen met een nieuwe, maar wil even kijken of ik nog wat meer beeldpunten kan bereiken.

Mijn idee is om een heel groot (24-30 inch) hoofdscherm te kopen en daar links en rechts van twee schermen in portrait mode te plaatsen. De horizontale resolutie van deze twee monitoren dient gelijk te zijn aan de verticale resolutie van de hoofdmonitor. Tevens dienen de daadwerkelijke afmetingen overeen te komen, zodat het een groot scherm wordt.

Mijn vraag is, heeft iemand ervaring met een dergelijke setup, of heeft iemand een idee waar ik voor een dergelijke setup terecht kan? Zijn er bijvoorbeeld monitor speciaalzaken?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:21

krietjur

Where am I?

Zoiets dus?

Afbeeldingslocatie: http://www.improve.dk/images/content/small/monitor_current2.jpg

Dit is een 40" in het midden en 2x 26" in portrait mode ernaast ;) (gevonden op 1 of ander forum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je wil dus 20" portrait - 30" - 20" portrait? De 30" schermen zijn de enige met een verticale resolutie van 1600 pixels, dat is ook meteen het maximum wat op een computerbeeldscherm te krijgen is. De pixel pitch van 20" 1600x1200 (UXGA) is 0.255 mm en die van 30" 2560x1600 (WQXGA) is 0.2505 mm, dat komt dus behoorlijk goed overeen. De 20" in portrait zullen dus een fractie hoger zijn dan de 30" in landscape, 7.2 mm om precies te zijn, maar een betere match is er niet.

In het geval van de 30" zou ik kijken naar de pricewatch: Dell Ultrasharp U3011 en de pricewatch: HP ZR30W.

Overigens bestaan er voor zover ik weet geen monitor speciaalzaken en je gaat sowieso geen 30" in een normale winkel vinden (vroeger zag je af en toe nog wel de Apple 30" Cinema Display bij de MediaMarkt, maar die is al een behoorlijke tijd EOL).

Er zijn overigens wel een aantal mensen op Tweakers.net die zo'n setup hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@krietjur: Precies! Helemaal spot on...

@Kid Jansen: Ik besef dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. Ik hoef niet perse de overige 2x20" opnieuw te gebruiken, daar vindt ik wel een andere toepassing voor. Kan dus nieuwe hoofdmonitoren kiezen EN nieuwe secundaire monitoren. Hergebruik zou wel mooi zijn, maar dus niet noodzakelijk.

Beide heren: Super, zo'n vlotte reactie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou ze wel hergebruiken denk ik (die schermen van jou zijn namelijk al S-IPS of S-PVA), een beter passende setup vind je niet zo snel. Bovendien is het budgettair gezien ook wel verstandig, want grote schermen zijn niet goedkoop.

[ Voor 10% gewijzigd door Kid Jansen op 10-03-2011 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb besloten voor de u3011 te gaan, mits ik een shop kan vinden die me toestaat de monitor te retourneren als het me toch niet bevalt. Als alternatief vervang ik "gewoon" mijn defecte 2007FP en ben ik ook klaar...

Huidige panels zijn overigens S-IPS, vond ergens op het net dat wanneer het serienummer op een "L" eindigt je met S-IPS panelen te maken hebt, anders met S-PVA. Wat is beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat kan altijd als je online bestelt volgens de wet kopen op afstand. Je mag het product gewoon openen en gebruiken en dan binnen 7 werkdagen zonder opgaaf van reden terug sturen. Je moet volgens mij alleen wel de originele verpakking bewaren en daarin terug sturen (dus ook verpakking beetje netjes openen) en natuurlijk ook alle meegeleverde zooi mee terug sturen. Voor de rest mag de winkel dan niet moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Maak daar maar 7 werkdagen van. Dat is al minimaal 2 dagen langer. Weekend en feestdagen zijn geen werkdagen ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151407

krietjur schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 09:42:
Zoiets dus?

[afbeelding]

Dit is een 40" in het midden en 2x 26" in portrait mode ernaast ;) (gevonden op 1 of ander forum).
dat is eerder een 24 inch in midden en 2x 17 er naast gezien de verhoudingen:)
maakt de setup niet lelijker in iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kid Jansen schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 14:17:
Dat kan altijd als je online bestelt volgens de wet kopen op afstand. Je mag het product gewoon openen en gebruiken en dan binnen 7 werkdagen zonder opgaaf van reden terug sturen. Je moet volgens mij alleen wel de originele verpakking bewaren en daarin terug sturen (dus ook verpakking beetje netjes openen) en natuurlijk ook alle meegeleverde zooi mee terug sturen. Voor de rest mag de winkel dan niet moeilijk doen.
RaZ schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 14:23:
Maak daar maar 7 werkdagen van. Dat is al minimaal 2 dagen langer. Weekend en feestdagen zijn geen werkdagen ;)
Geldt volgens mij enkel als je als particulier besteld en niet zakelijk. Laat ik nou juist zakelijk willen bestellen... (BTW retour)

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 104246 op 10-03-2011 14:43 . Reden: Spelvaut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan wordt het lastig, dan heb je dat recht namelijk niet, dus dan moet je echt iets met de winkel afspreken.

Je zou het bij CS Solutions kunnen proberen, die zijn over het algemeen erg makkelijk en daar kan je ook met paypal, creditcard of iDeal betalen, en je kan er overigens ook prima ex BTW kopen. Ze zijn alleen niet de goedkoopste met de U3011, maar het verschil is in verhouding niet heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is uiteindelijk Komplett.nl geworden, i.v.m. levertijd en zij reageerden als eerste op mijn mailtje. Toch maar als particulier besteld, scheelt ook in de garantievoorwaarden. Regel ik de facturatie met mijn bedrijf intern wel weer.

Hartelijk dank voor alle hulp!

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 104246 op 10-03-2011 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:21

krietjur

Where am I?

Anoniem: 151407 schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 14:25:
[...]

dat is eerder een 24 inch in midden en 2x 17 er naast gezien de verhoudingen:)
maakt de setup niet lelijker in iedergeval.
Ik vond de maten ook al overdreven overkomen, maar dit is wat er op dat forum bij stond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:53

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Nu heb ik me niet helemaal verdiept in de HD6xx0 serie, en of die dat wel toestaat, maar gebruik zelf een HD5870 en 3x 22" in landscape, iets dergelijks wilde ik destijds ook realiseren en ten tijde van de HD5XX0 serie was volgens mij het mixen van landscape en portrait niet mogelijk in windows OS, meen dat CJ destijds antwoordde dat in Linux dergelijke configs wel mogelijk maar niet in windows. Ook geeft 3x portrait enkel een hogere reso variant op 3 schermen, ipv meer te zien zoals het wel in 3x landscape het geval is. De zgn toegenomen Field of View, die niet aanwezig is in portrait.. of dit ook meteen de reden zou zijn.. !?

Het alternatief, gamen in Linux, waarin het eventueel wel mogelijk is, heeft weer hele anders troubles..

http://hardforum.com/showthread.php?t=1478589&page=4

erg prettig forum met volwassen discussie over wat beter is, Landscape of Portrait..

Edit: mmhh, google laat dit filmpje zien:
YouTube: Eyefinity 4960x1600 Mixed Landscape Portrait
Door middel van windowed te spelen ipv Full screen is het binnen windows ook mogelijk, nadeel daar weer aan is dat CrossFire niet werkt in windowed mode... dus dan heb je meteen ook een zware jongen (single GPU) nodig, komt AMD nog met een 6980 refresh oid? >:) (4870->4890)

[ Voor 19% gewijzigd door SAiN ONeZ op 10-03-2011 17:04 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo, alles werkt. Het is een heerlijke setup geworden. Kostte me paar dagen wennen, maar zou nu niet meer anders willen.

Enige minpuntje is de snelheid van de Windows 7 (64-bit) aero interface. Ik heb volgens mij een redelijk rap systeem:

Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q9450 2.66GHz 2.67GHz
4GB RAM
NVIDIA GForce GTX 260 (main monitor + 1 side monitor)
NVIDIA GForce 7100 GS (1 side monitor)

Toch draait de aero interface niet meer zo vlotjes als voorheen. Draai nu de classic interface, maar vindt ik toch jammer. Waar zou het aan liggen? Is die GTX260 niet rap genoeg voor het weergeven van een Windows GUI? Vervangen? Door wat? Iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pics or it didn't happen ;)

Game je er ook mee? Zo niet dan kan ik je de ATI FirePro v4800 aanraden voor deze setup. Ik had zelf namelijk gisteren ook wel een leuke setup staan:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ciYeToMoipbwnvzGKzrJ8OVo/full.jpg

U2410 - m'n eigen U2711 - U3011

Allemaal op maximale resolutie aangestuurd door m'n ATI FirePro v4800, dus een desktop resolutie van 7040x1200/1440/1600 pixels, goed voor 10.086.400 pixels in totaal (nog eens 27% meer dan jouw setup met 1200x1600 + 2560x1600 + 1200x1600). Totale breedte van die schermen naast elkaar is ruim 190cm.

Die ATI FirePro v4800 heeft 2x DisplayPort en 1x dual link DVI-I. De U2410 zit op een DisplayPort met een passieve adapter naar single link DVI-D, de U2711 zit direct op een DisplayPort en de U3011 zit op de dual link DVI-I.

De U2410 en U3011 zijn door Dell beschikbaar gesteld, die heb ik een maand hier staan om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beetje matige kwaliteit pic, maar ben te lui om naar boven te lopen voor mijn camera, dus even een iPhone kiekje.

Afbeeldingslocatie: http://www.bestand.nl/IMG_0581.JPG

Ik game er een heel enkele keer mee, maar is geen noodzaak. Age of Empires 2 kan iedere kaart draaien denk ik? >:)

Welke kaarten (naast dus die ATI FirePro v4800) zijn er geschikt? En wat als ik nou wel serieus wil gamen?

Thanks voor de hulp overigens!

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 104246 op 18-03-2011 10:43 . Reden: Spelvaut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De hele ATI Radeon 6xxx serie kaarten zullen het ook allemaal wel kunnen, van de Radeon 5xxx en Nvidia kaarten zou ik het zo niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En wat als je er een v8800 in propt? Lukt gamen dan nog een beetje?

pricewatch: AMD ATI FirePro V8800

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vast wel, maar voor dat geld heb je ook 2x pricewatch: Club3D Radeon HD 6990, wat echt veel en veel sterker (5 à 6x). Die ATI FirePro kaarten zijn gemaakt voor CAD en DCC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat ik eerlijk gezegd niet helemaal begrijp is waarom ik wel netjes Call of Duty Blackops in 2560 x 1600 kan draaien op mijn huidige GTX260, maar dat de setup moeite lijkt te heben met de Aero interface van Windows...

Ik wil een perfecte 2D weergave en gaming is ondergeschikt. Kaart moet eigenlijk 2x DVI en 1x DisplayPort hebben. Er is zo ontzettend veel keus dat ik door de bomen het bos niet meer zie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:59

fynrd1

Fooled by Randomness

Jouw kaart kan maximaal 2 schermen tegelijk aansturen, maar overstappen op een amd kaartje is ook een optie.
Als het goed is ondersteund elke amd kaart vanaf de HD5xxx eyefinity.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 17:20

BrammT

The one and only!

als ik jou was zou ik de beide graka's vervangen voor een HD6950 of HD6970. Die kunnen standaard al 3 monitoren aan. Daarnaast zijn ze snel zat voor de huidige spellen, ook met drie schermen. Evengueel zou je dan na een tijdje nog een 6950 of 6970 toevoegen als je systeem te zwak wordt. (Deze pluk je dan over een half jaar ofzo uit de v&a.)

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is er iemand die me in de goede richting kan sturen wat betreft het kalibreren van de monitoren? De kleurweergave op mijn nieuwe monitor (Dell u3011) is behoorlijk anders dan op mijn oudere monitoren (Dell 2007fp) en weet niet zo goed hoe ik dat gelijk aan elkaar kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:31

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Anoniem: 104246 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 19:59:
Is er iemand die me in de goede richting kan sturen wat betreft het kalibreren van de monitoren? De kleurweergave op mijn nieuwe monitor (Dell u3011) is behoorlijk anders dan op mijn oudere monitoren (Dell 2007fp) en weet niet zo goed hoe ik dat gelijk aan elkaar kan krijgen?
Calibreren met bijvoorbeeld een Spyder 3 Pro. Daar zit vrij goeie software bij en anders met een demo versie van ColorEyes Display Pro.

Zelf mijn Dell U2410 van < 5 dE gemiddeld naar < 0.5 dE gemiddeld gehaald, dan wel met de Express omdat ik maar één beeldscherm heb ;)

Het is ook wel mogelijk om met de Express meerdere beeldschermen te calibreren, het gaat alleen om het stukje hardware eigenlijk maar al met al is het makkelijker met de Pro ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Ventieldopje op 31-03-2011 09:44 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou niet voor de Datacolor Spyder colorimeters gaan, die zijn namelijk niet altijd even betrouwbaar. Je kan beter kijken naar de pricewatch: X-Rite i1Display LT of de pricewatch: X-Rite i1Display 2.

Bekijk ook eens Monitorcalibratie: Spyder3 Pro of i1Display 2.
Pagina: 1