[iMac] Optical drive leest geen discs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180316

Topicstarter
Hallo!

Ik heb sinds kort een erg vervelend probleem met m'n iMac. Hij leest geen CD's of DVD's meer.

Wat gebeurd er precies?
- Ik duw mijn CD/DVD in de slot loader
- Hij begint te spinnen
- Hij stopt na enkele seconden met spinnen
- Dit een keer of 4 achter elkaar
- Hij doet helemaal niets meer, de CD/DVD verschijnt ook niet in Finder

Wat heb ik zelf al geprobeerd?
- Uiteraard heb ik in Disc Utility gekeken of daar de schijf in staat. Ook hier is het niet het geval (make's sense)
- De optical drive zelf staat er wél tussen, het lijkt dus alsof de schijf niet goed werkt. Overigens, dit is niet het geval. Ik heb al verschillende schijven geprobeerd, maar geen enkele leest hij.

Wat ik me nu af vraag: is dit een probleem van de schijven (onwaarschijnlijk) een probleem met de SuperDrive (waarschijnlijk) of een probleem met kabeltjes (hopelijk).

Mocht het een probleem met de SuperDrive zijn, dan vroeg ik me ook af of dit een goede vervanger zou kunnen zijn...ik ben niet bang voor een beetje techniek (ik werk er vaak genoeg mee) dus zelf vervangen zou wel lukken.

Geen suggesties met de Apple Store alsjeblieft, want de garantie ben ik sowieso al kwijt en zelf fixen scheelt (bij Apple) vaak een factor 10 :9

Specs:
iMac 27" late 2009
8x DL "SuperDrive"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-07 07:48

Step

step@tweakers.net#

Je kunt ook gewoon een external USB drive halen, die kun je dan gebruiken als je het echt nodig hebt (weet niet of dat vaak is). :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou ja, het gaat natuurlijk ook om het gehele plaatje :+ En ik vind het gewoon zonde, dus als het iets kleins zou kunnen zijn, hoef ik alleen glaszuigers te halen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-07 07:48

Step

step@tweakers.net#

Anoniem: 180316 schreef op maandag 07 maart 2011 @ 21:56:
Nou ja, het gaat natuurlijk ook om het gehele plaatje :+ En ik vind het gewoon zonde, dus als het iets kleins zou kunnen zijn, hoef ik alleen glaszuigers te halen :P.
Ik denk dat je hele superdrive gewoon gaar is, dit had ik ook in mijn MBP en toen werd ook de gehele superdrive vervangen. :) Ik gaf je gewoon een snelle tip zodat je weer productief verder kunt. ;)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248577

Onlangs was hier al een draadje over Superdrive, kapot of niet?

Verder enorm veel info op Apple support sites http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a

Conclusie: probeer eerst een lenscleaner en speel deze meerdere keren af. Als dat uiteindelijk niet helpt is vervanging de beste optie.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 07-03-2011 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 248577 schreef op maandag 07 maart 2011 @ 22:24:
Onlangs was hier al een draadje over Superdrive, kapot of niet?

Verder enorm veel info op Apple support sites http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a

Conclusie: probeer eerst een lenscleaner en speel deze meerdere keren af. Als dat uiteindelijk niet helpt is vervanging de beste optie.
Echt precies de termen waar ik niet op het gezocht. Ach ja, maandag he :+. Morgen maar even de stad in voor zo'n lens-cleaning dvd.

Maar zou een nieuwe drive op internet kopen werken, of heb ik dan kans dat ik rommel in m'n iMac doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airholland
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-12-2024
Toevallig was het voorgenoemde draadje van mij.
Nu heb ik inmiddels een (denk ik minder orthodoxe) oplossing gevonden, en bij mij doet hij het inmiddels:

Ik dacht, ik heb wat de superdrive betreft toch niets te verliezen, dus maar even openschroeven en kijken of er niet wat los zit o.i.d.
Dus ik hem opengeschroefd en wat bleek: de hele superdrive zat vol stof. Dus niet alleen op de lens, maar overal. Ik met de stofzuiger alle stof netjes weggezogen en de lens even schoongemaakt met een zakdoek, waarna hij het gewoon weer deed.

Ik weet niet of dit een standaard oplossing is, maar bij mij werkte het in ieder geval:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248577

Airholland schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 19:38:
Nu heb ik inmiddels een (denk ik minder orthodoxe) oplossing gevonden, en bij mij doet hij het inmiddels:

Ik dacht, ik heb wat de superdrive betreft toch niets te verliezen, dus maar even openschroeven en kijken of er niet wat los zit o.i.d.
Dus ik hem opengeschroefd en wat bleek: de hele superdrive zat vol stof. Dus niet alleen op de lens, maar overal. Ik met de stofzuiger alle stof netjes weggezogen en de lens even schoongemaakt met een zakdoek, waarna hij het gewoon weer deed.

Ik weet niet of dit een standaard oplossing is, maar bij mij werkte het in ieder geval:)
Klinkt als een interessante oplossing! Dat verklaart ook waarom een lenscleaner soms even helpt maar het probleem al snel weer terug is. Op zich best verbazingwekkend hoeveel stof zich dan kan ophopen in zo'n drive terwijl er zo'n soort stofvanger voor de opening zit. Mogelijk dat die hoeveelheid stof bij veel meer superdrives de oorzaak is want het probleem lijkt zich bij allerlei types superdrives van Apple voor te doen, dus ongeacht merk van de superdrive en ongeacht bouwjaar van de Macbook(pro)/iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Airholland schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 19:38:

Kijk! Dat ga ik dan van de week even proberen. Is er nog een andere techniek om een 27" iMac open te maken behalve glaszuigers? :P
Pagina: 1