Toon posts:

Snelheidsmeter tot 240/260/280 km/u?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af wat het nut is van een snelheidsmeter (in auto's voor de openbare weg) die gaat tot 240/260/280 km/u. De maximumsnelheid in de meeste landen is 120/130 (alleen in Duitsland onbeperkt op sommige stukken, maar ook steeds minder). Een 20-tal jaar geleden, toen er nog veel minder files waren, herinner ik me dat het meestal ging tot 200/220 km/h, maar nu zie ik dat zelfs een kleine VW Golf tot 260 gaat.

Naast het feit dat je helemaal niet zo snel mag, is ook de werkelijke topsnelheid van de meeste wagens 40/60 km/u lager dan aangeduid. Vandaar dat ik vermoed dat het met de 'patsfactor' te maken heeft, of men het gevoel wil geven dat men een snellere/betere wagen heeft dan de vorige versie, en dat terwijl men met de auto steeds meer in de file staat en er steeds meer snelheidsbeperkingen/verlagingen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien dat het ook een beetje de patsfactor is maar onderdelen worden gebruikt in zo veel mogelijk auto's om kosten te besparen. De Golf GTI zou met dezelfde snelheidsmeter uitgerust kunnen worden (geen idee of dat ook zo is), maar ook de Passat of Octavia.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Inderdaad. Zelfde onderdeel voor meerdere motoren. En met kleinere bandjes heb je meer afwijking naar boven, waardoor 260 km/h misschien slechts 230 km/h is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe handig is het voor een fabrikant om voor een golf 1.4 een meter tot 180km/u en voor een golf gti v6 een meter tot 260km/u te maken? Niet dus.
Daar komt bij dat er in de passat waarschijnlijk hetzelfde metertje zit.
Als laatste kan ik me voorstellen dat calibratie iets eenvoudiger is als je maximaal 70% van de schaal kan gebruiken ipv tegen de 100% van de schaal aan komt.

/edit volgende keer sneller typen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2011 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Trommelrem schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:29:
Inderdaad. Zelfde onderdeel voor meerdere motoren. En met kleinere bandjes heb je meer afwijking naar boven, waardoor 260 km/h misschien slechts 230 km/h is.
Maar dat zou toch geijkt moeten worden? 10/15% afwijking lijkt me toch wel veel.
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:29:
Hoe handig is het voor een fabrikant om voor een golf 1.4 een meter tot 180km/u en voor een golf gti v6 een meter tot 260km/u te maken? Niet dus.
Klopt, maar waarom überhaupt tot 260 km/u? Dat is het dubbele van het maximum toegestane. Of is het ook hetzelfde metertje als bij racemodellen voor het circuit?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2011 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-10 12:38

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik denk dat het voor 90% psychologisch is. Wie wil er nou een auto die maar 180 kan tegenwoordig :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:30:
[...]
Maar dat zou toch geijkt moeten worden? 10/15% afwijking lijkt me toch wel veel.

[...]
Klopt, maar waarom überhaupt tot 260 km/u? Dat is het dubbele van het maximum toegestane. Of is het ook hetzelfde metertje als bij racemodellen voor het circuit?
Dat ding geeft gewoon aan hoe hard je rijd. Dat heeft niks te maken met hoe hard je eigenlijk mag rijden.
Wat had je dan gewild. tot 120KM/u en dan de rest alleen maar de letters te hard ofzo ?

Wat je je eigen moet afvragen is waarom iedereen een auto wilt die 200 kan, maar das een andere discussie.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

de topsnelheid ligt misschien maar op 200 km/h, maar wat nou als je een helling afrijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:04

rapture

Zelfs daar netwerken?

TrailBlazer schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:36:
Ik denk dat het voor 90% psychologisch is. Wie wil er nou een auto die maar 180 kan tegenwoordig :X
Je zou maar continue door zwarte SUV's naar de rechterrijstrook geduwd worden. Die dingen scheuren tegen 180 km/h over Belgische autosnelwegen en hebben geen Wilders nodig om te zeggen dat ze 130 km/h mogen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
[...]
Een meter kun je voor slechts één bandenmaat ijken. Als je er andere banden onder zet dan moet hij dus opnieuw worden geijkt. Zelfs als je je bandenspanning aanpast moet je hem opnieuw ijken.

Zie hier een veel gebruikte meter:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/03/07/1299471818-650.jpg
Raad eens uit welk type auto deze meter komt. Dat kan niet, want deze meter is in meerdere types gebruikt, waaronder de Golf, de Corrado, de Passat, de Jetta en vele andere. De auto in kwestie kan slechts 170 km/h, maar de zescilinder kan 226 km/h. Eén snelheidsmeter spaart dus enorm veel in de productiekosten.

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 07-03-2011 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TrailBlazer schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:36:
Exactly my point, stel je voor dat je een dure BMW hiermee uitrust:

Afbeeldingslocatie: http://us.123rf.com/400wm/400/400/tootles/tootles0608/tootles060800027/509561-lezing-snelheidsmeter-180-km--h.jpg

Ik denk dat dat type meteen minder succes zou hebben, ook al weet de potentiële koper dat hij waarschijnlijk nooit 180 zou rijden (laat staan 240/260)

dan hebben we het nog niet over deze :p http://lh6.ggpht.com/__mM...%20Veyron%20Dashboard.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2011 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
heuveltje schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:38:
[...]

Wat je je eigen moet afvragen is waarom iedereen een auto wilt die 200 kan, maar das een andere discussie.
Afgezien die ook begrenst kan zijn, gaat een auto die 200kmpu gemakkelijker aan de 120kmpu geraken als een auto die maar 140kmpu kan.
[...]

[...]
Ijken? Ga jij alle keren als je winter/zomerbanden wisselt, nieuwe banden oplegt, ... je teller laten ijken? Verder gaan veel fabrikanten standaard een kleine afwijking naar onder instellen. (Of dat tegenwoordig nog veel gedaan wordt weet ik niet, mijn huidige volvo is veel nauwkeuriger tov. een gps als mijn focus uit 2002)

Veel merken hebben ook zwaardere modellen, waarbij al eens een begrenzer ingesteld is. Duitsers hebben hun begrenzer bij de zwaardere modellen al eens op 250kmpu staan, als ze die zelfde meters op kleinere/lichtere/... modellen plaatsen hebben die ook wijzerplaten tot minstens 250kmpu. Verder kan ook iemand de begrenzer er af halen en dan moet die meter natuurlijk ook verder kunnen als 250.
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:24:

Naast het feit dat je helemaal niet zo snel mag, is ook de werkelijke topsnelheid van de meeste wagens 40/60 km/u lager dan aangeduid. Vandaar dat ik vermoed dat het met de 'patsfactor' te maken heeft, of men het gevoel wil geven dat men een snellere/betere wagen heeft dan de vorige versie, en dat terwijl men met de auto steeds meer in de file staat en er steeds meer snelheidsbeperkingen/verlagingen komen.
Denk er aan dat die laatste snelheidswinsten er echt uit geperst moeten worden. Je moet misschien al heel optimale omstandigheden hebben om de uiteindelijke max snelheid te halen. Je gewicht moet zo laag mogelijk (bestuurder, brandstof, reserve wiel, ...) de tegenwind zo laag mogelijk en dan heb je waarschijnlijk nog een recht stuk weg zonder enige helling en perfecte asfalt nodig van een grote lengte om de top snelheid te halen.

Wat in een boekje van een auto staat moet je altijd met een korreltje zout nemen, en je mag ook niet zomaar elke fabrikant met elkaar vergelijken. De ene fabrikant test zijn specs met enkel een bestuurder en een lege brandstoftank. Waar de andere fabrikant dit doet met 2 inzittende en een volle tank. Het lijkt weinig verschil te maken maar het kan een groot verschil geven in werkelijke prestaties. Meestal worden deze testen gedaan op een circuit van de fabrikant (Ford heeft een testcircuit in Lommel België) dus daar zijn de omstandigheden als windwrijving en asfalt beter te controleren als op de gemiddelde autoweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:43
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:54:
[...]
Exactly my point, stel je voor dat je een dure BMW hiermee uitrust:

[afbeelding]

Ik denk dat dat type meteen minder succes zou hebben, ook al weet de potentiële koper dat hij waarschijnlijk nooit 180 zou rijden (laat staan 240/260)

dan hebben we het nog niet over deze :p http://lh6.ggpht.com/__mM...%20Veyron%20Dashboard.jpg
mijn 23 jaar oude BMW rijdt al 220km/u op de teller (zal 190-200 echte km's zijn). Dus zo heel gek is het niet dat die tellers veel verder gaan.

een teller moet altijd meer aangeven dan je daadwerkelijk rijdt, als je nl andere banden/velgen monteert veranderd de weergave en hij moet in principe nooit te weinig aangeven.

[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 07-03-2011 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik snap je punt niet zo. De maximumsnelheid is in de meeste landen x, dus tellers hoeven niet hoger dan x te gaan? De auto's kunnen dat wel. Het lijkt me alleen maar uitermate vervelend als je een keer hard wilt rijden ergens (ongeacht of dat daar mag of niet), en je kunt niet precies zien hoe hard je gaat.

Toerentellers stoppen toch ook niet voor het rode gebied, of erger nog, bij de 3000 toeren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
je mág namelijk wel meer toeren draaien.

Daarbij; in DLD is nog steeds een deel van de snelweg zonder harde snelheidslimiet, dus daar mag je gewoon voluit knallen. En als het topmodel van een serie 250km/u rijdt, laat je de teller tot 250km/u gaan. Je gaat niet per motor een aparte aansturing en plaat ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:14

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Trommelrem schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:46:
[...]
Raad eens uit welk type auto deze meter komt. Dat kan niet, want deze meter is in meerdere types gebruikt, waaronder de Golf, de Corrado, de Passat, de Jetta en vele andere. De auto in kwestie kan slechts 170 km/h, maar de zescilinder kan 226 km/h. Eén snelheidsmeter spaart dus enorm veel in de productiekosten.
Zit in een 6 cilinder model dezelfde meter dan?. Dan zou je hem alsnog uit de schaal rijden!.
Mijn vader heeft een paar jaar geleden een Toyota Camry (3.0 v6) gehad die je ook echt aan het eind van de schaal reed (240 op de teller) :P.

Duitsers houden ook wel wat van grootspraak volgens mij;
Afbeeldingslocatie: http://f.refe.be/DSC_4683k.jpg
Teller tot 350, overdrijven is een kunst :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-10 14:02

Apache

amateur software devver

In een c3 heb ik al gezien dat ze in een diesel en in een benzine dezelfde toerenteller gebruiken!!! Dat leid helemaal tot verwarring :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:14

Tortelli

mixing gas and haulin ass

De diesel ook even tot de rode streep doortrekken @ 6500rpm? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-10 11:38

talin

ES-MA

[...]

[afbeelding]
er staat een nummer in daaruit kan ik al zien ( als een beetje vw kenner en tellerwisselaar ) in welke auto deze zou kunnen zitten.
hij is in meerdere types gebruikt maar je kan al wel filteren waar ie niet in gezeten heeft.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:19:
je mág namelijk wel meer toeren draaien.
Maar het is voor je examen (en voor het blok) evengoed niet de bedoeling. Mijn punt is: de autofabrikant hoeft zich niet te gaan bemoeien met wat jij met je auto doet. Dus dat doen ze niet.

Sowieso, tellers zijn tegenwoordig ook vaak digitaal. Moet daar dan ook een limiet op komen, zodat alles boven de 130 als 'hard' 'snel' weergegeven wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Laatst online: 13:42
Wat dat betreft zijn die Japanners iets bescheidener; mijn auto is begrenst op 180 km/u (dan zit hij pas 'net' in zijn 4 ;)) omdat ze dat zo afgesproken hebben in Japan. Mijn kilometerteller gaat dus ook maar tot 180 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
TheZeroorez schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:43:
[...]

Maar het is voor je examen (en voor het blok) evengoed niet de bedoeling. Mijn punt is: de autofabrikant hoeft zich niet te gaan bemoeien met wat jij met je auto doet. Dus dat doen ze niet.

Sowieso, tellers zijn tegenwoordig ook vaak digitaal. Moet daar dan ook een limiet op komen, zodat alles boven de 130 als 'hard' 'snel' weergegeven wordt?
1. Uhm, je helpt een blok naar de gallemiezen als je hem nooit verder dan 3500 toeren trekt...

2. Sommige autos doen dat ook, al dan niet door de bestuurder in te stellen (Peugeot heeft dat o.a.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:56:
[...]

1. Uhm, je helpt een blok naar de gallemiezen als je hem nooit verder dan 3500 toeren trekt...

2. Sommige autos doen dat ook, al dan niet door de bestuurder in te stellen (Peugeot heeft dat o.a.)
1. waarom eigenlijk? ik denk dat sommige mensen echt zelfen boven de 3500 rpm uitkomen hoor, meestal een modelletje opel agila met een grijze bos haar achter het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
418O2 schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:56:
[...]

Sommige auto's draaien bij 170 km/h nog niet eens 3500 toeren. Die auto's zullen zelden boven de 3500 toeren komen, ook niet bij acceleratie van 0 tot 170 km/h. Draaien die blokken zichzelf dan naar de gallemiezen?
talin schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:40:
[...]

er staat een nummer in daaruit kan ik al zien ( als een beetje vw kenner en tellerwisselaar ) in welke auto deze zou kunnen zitten.
hij is in meerdere types gebruikt maar je kan al wel filteren waar ie niet in gezeten heeft.
Grappig. Nooit geweten. Wel was ik vergeten dat de VR6-variant een teller tot 260 km/h heeft.

[ Voor 38% gewijzigd door Trommelrem op 07-03-2011 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Niet eens met je eerste punt Catch22.
Maar uiteraard ben ik erg benieuwt naar je onderbouwing :).

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
kluyze schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:01:
[...]

[...]
Denk er aan dat die laatste snelheidswinsten er echt uit geperst moeten worden. Je moet misschien al heel optimale omstandigheden hebben om de uiteindelijke max snelheid te halen. Je gewicht moet zo laag mogelijk (bestuurder, brandstof, reserve wiel, ...) de tegenwind zo laag mogelijk en dan heb je waarschijnlijk nog een recht stuk weg zonder enige helling en perfecte asfalt nodig van een grote lengte om de top snelheid te halen.
Het gewicht maakt vrij weinig uit voor de top snelheid hoor. De enige manier waarop dat invloed zou kunnen hebben is doordat je een iets grotere rolweerstand krijgt, maar de belangrijkste factor voor topsnelheid, namelijk luchtweerstand wordt nauwelijks beïnvloedt door het gewicht. Als je zwaarder bent duurt het alleen langer voordat je op je topsnelheid bent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
EWK schreef op maandag 07 maart 2011 @ 11:06:
Niet eens met je eerste punt Catch22.
Maar uiteraard ben ik erg benieuwt naar je onderbouwing :).
Omdat een motor uit zichzelf veel roet ophoopt in de uitlaat en ook in de motor zelf. Als je nooit veel toeren draait wordt dat niet schoongeblazen/gebrand.

Toen ik nog taxi reed hadden we een toerenbegrenzer op 3000rpm. Die autos kwamen daar nooit boven. Die motoren werden echt heeel lui. Elke zoveel tijd ging die begrenzer er even af en werden ze tot vlak voor de begrenzer doorgetrokken en een paar keer teruggeschakeld tot de begrenzer en dan kwam er echt een bult roet uit waar je U tegen zegt.

Dus het is HEEL slecht om je motor nooit eens goed door te trekken. Je ziet ook altijd dat auto's die van oude mensen zijn geweest heel lui zijn, omdat alles verstopt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:22

DDX

Maar die oude mensen denken dan ook dat je motor kapot gaat als je 7000 toeren draait.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 17:02

Sick Nick

Drop the top!

Terwijl dat vaak de mensen zijn die toch met 7000 toeren en een slippende koppeling over parkeerplaatsen rollen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Deels standaardisatie qua onderdelen, deels patsfactor idd...

Mooiste voorbeeld was een ouwe Suzuki Swift van mijn ouders. Dit was een driecilinder, met 750-800 cc (weet niet precies meer, is al zeker 15 jaar terug ofzo). Daar liep de teller door tot 220 km/h. Was redelijk optimistisch, want de enige manier waarop dat ding 140 km/h haalde was als hij bergaf ging onder een hoek van 45 graden en de wind mee had .... als dat ding ooit 220 km/h zou halen, zou hij een spoor van onderdelen achterlaten...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 16-10 17:02

Sick Nick

Drop the top!

Dat hebben ze later in de alto ook gedaan, het model zo rond 2002 was het geloof ik. Standaard geen toerenteller, koos je hem als optie kreeg je een hele ruime schaal. Ding liep tot 10.000 terwijl de toerenbegrenzer ergens rond de 6500 zat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:17

DropjesLover

Dit dus ->

De onderdelen zullen in meerdere type auto's gebruikt worden, maar meer op basis van de motor die in de wagen ligt dan het typenummer.

In ieder geval heeft mijn Nissan 100nx GTI (2.0L) een andere toeren en snelheidsmeter dan de 1.6L variant.
Maar lijkt me dat de zelfde meters in de sunny, almera en primera zijn gebruikt (allemaal ook 1.4, 1.6 en 2.0 motoren).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:24:
Naast het feit dat je helemaal niet zo snel mag,
Zullen we anders ook maar auto's verbieden die harder kunnen? Het mag immers toch niet.
Ik rij toch regelmatig 200+ en ben dan ook blij dat die meter dat gewoon aan geeft.

Dit is mijn meter, hij gaat tot 230 dus de spreiding lijkt me prima zo:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AhCc24FdNq9SHgdy0tFtFQjR/full.jpg

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:36
hmm. we gaan ons druk maken over een meter die meer dan de toegestane snelheid aangeeft, terwijl we het ehlemaal niet erg vinden dat die autos gewoon ook veel te hard kunnen rijden?
das pas een rara redenatie.

diegene MAG zich niet eens afvragen waarom er autos zijn met een teller die tot 200+ kan gaan :P

maar idd..
stel dat de meter stopt bij 120.
hoe doe je dat dan tegenwoordig op de afsluitdijk? daar mag je 130!
en waarom dan toto 120? of 130? in de bebouwde kom is dat ook veel te veel. dus een maximale aanduiding op de teller heeft helemaal nergens met veiligheid of verkeersregels te maken.

het enige dat er met de teller aan de hand is ( hij hoeft niet eens geijkt te zijn) is dat hij nooit minder km/h mag aangeven dan de werkelijke snelheid.

daarom geven de meeste tellers een afwijking naar boven.

e.e.a. om discussies te voorkomen als er een boete op de deurmat valt. dan ligt het niet aan de teller in ieder geval.

de maat van de banden is idd belangrijk, neem je een andere maat dan geeft je snelheidsmeter, maar ook je kilometerteller een afwijking aan!

en stel dat de wijzer gewoon niet verder kn dan 120, enje toch harder rijd. hoe kun je dat dan ooit zelf in de gaten houden? alles sneller dan 120, ziet er uit als 120. ook lekker handig.

@hierboven) het zal idd meer te maken hebben met de motor/of de versnellingsbak, omdat het signaal gewoon omwentelingen telt die worden overgebracht naar de wielen, met een bepaalde maat.
maar met een electronische teller zal het weinig uitmaken, het is gewoon een vermenigvuldigingsfactor in dat geval.

[ Voor 9% gewijzigd door engelbertus op 07-03-2011 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als tellers echt duidelijk boven elke realistische (dus rekening houdend met hellingen en wind) topsnelheid aan kunnen geven vind ik dat wel een minpuntje, aangezien de afleesnauwkeurigheid daar wel wat onder lijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op maandag 07 maart 2011 @ 18:10:
[...]

Zullen we anders ook maar auto's verbieden die harder kunnen? Het mag immers toch niet.
Ik rij toch regelmatig 200+ en ben dan ook blij dat die meter dat gewoon aan geeft.
Als je regelmatig 200+ rijdt, zullen we dan maar snelheidslimieten afschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Goed plan!

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:11
wildhagen schreef op maandag 07 maart 2011 @ 17:56:

Mooiste voorbeeld was een ouwe Suzuki Swift van mijn ouders. Dit was een driecilinder, met 750-800 cc (weet niet precies meer, is al zeker 15 jaar terug ofzo). Daar liep de teller door tot 220 km/h. Was redelijk optimistisch, want de enige manier waarop dat ding 140 km/h haalde was als hij bergaf ging onder een hoek van 45 graden en de wind mee had .... als dat ding ooit 220 km/h zou halen, zou hij een spoor van onderdelen achterlaten...
Waarom doet iedereen toch altijd zo minachtend over 1 liters? :P :+

Ik denk dat je ouders een gevalletje 'luie auto' hadden, zoals hierboven beschreven staat, of het was misschien een automaat. Ik heb ook zo'n ding (993cc hebben ze trouwens) en die loopt vlot door naar de 145 en na even aanhouden zelfs 150, volgens GPS. Met mijn vorige heb ik ooit 174 gereden, (wind mee en bergaf uiteraard), niks aan het handje. :) Deze zomer ga ik kijken of ik die 220 kan halen >:)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:14
[afbeelding]
M'n volkswagen LT 46 heeft de zelfde. Top van t ding is 135 :) .

M'n nissan almera2 heeft een tellertje t/m 220. Ik heb het lichtste benzinemotortje (1.5 met 90PK) er in zitten en die loopt al 195 op de teller. De 1.8 benzine of de 2.2 tdi hebben de zelfde schaal aanduiding en lopen toch aardig naar het eind van de teller. Let wel op alle genoemde motoren lopen ook volgens tomtom harder als de fabrieksopgaaf.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 18:55:
[...]
Ik noemde het alleen omdat jij je schijnbaar niet voor kan stellen dat iemand harder dan 120km/h kan rijden terwijl dat op een aantal weggetjes in Nederland als limiet is gesteld.

Misschien een gekke gedachte, maar de wereld is groter dan Nederland. En ik overtreed inderdaad wel eens verkeersregels.

[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 07-03-2011 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Laatst online: 15-10 10:49
Omgekeerd kan ook, mijne gaat maar tot 150...

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2441/3963679368_5bd4c3f868_z.jpg

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
martijn_tje schreef op maandag 07 maart 2011 @ 19:32:
[...]

M'n volkswagen LT 46 heeft de zelfde. Top van t ding is 135 :) .
Vet, heb je misschien een foto van je instrumentarium? Ben wel benieuwd of de rest van de metertjes op dezelfde plek zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Volgens mij is er tegenwoordig echtwel verschil in platen bij verschillende motorisering? Onze Vectra C met een 1.8 heeft een heel ander schaalverdeling dan een GTS met een andere motor? Zal ook een beetje lullig zijn als de teller in de 1.8 op 195 ergens halverwege stopt omdat de Vectra's met grotere motor 250-260 halen? Zelfde als onze Omega is ook de lichtste motorisering en die hebben echt wel een andere plaat dan eentje met een V6...

Is het niet gewoon altijd max speed + ~30?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 15:54
Ik zie het punt niet zo.
Een snelheidsmeter geeft iets meer aan dan de auto KAN, ongeacht of je het wel of niet MAG. Of je het wel of niet mag zegt niks over wat de auto kan, en het metertje gaat alleen over de auto en niet over de verkeersregels. Simpel toch?

En waarom hij meer aangeeft dan hij kan, omdat geen enkele auto een fysieke topsnelheid heeft die exact op een tiental valt, en snelheidsmeters alleen per 10 of zelfs per 20-tal de streepjes hebben staan. Dan nog een tikje psychologisch effect erbij.
Verder worden zoals gezegt veel platen in meerdere typen auto's gebruikt, wat niet alleen goedkoper is maar ook makkelijker.

[ Voor 10% gewijzigd door Knightwolf op 07-03-2011 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 18:55:
[...]
VOOR!
Een algemene snelheidslimiet is flauwekul die tot onnadenkend kuddediergedrag leidt. Telkens als ik gele platen op de Autobahn zie heb ik doodsangst en beven of die fucking flikkers dit keer in hun spiegel kijken voor ze ohne nachdenken die 3-pitter op de linkerbaan flikkeren zodat ze 140 kunnen "scheuren".
Ik heb zo de Corvette een stel voorbanden versleten voor een vent in een Volvo, m'n eigen Peug heeft ook al minstens drie keer de ABS nodig gehad om te zorgen dat ik niet met 220 achterop een Ollander zou knallen en zelfs m'n vader, die rijdt nota bene een Kia Carnival (die kúnnen geeneens hard!) heeft dit jaar al een keer zowat de hond op schoot gehad omdat ie van 140 naar 120 moest met 3 meter te gaan, omdat Nederlanders, in het land waar je als je 120 rijdt niet hoeft te kijken of het links vrij is achter je, gewoon klakkeloos die kar naar links flikkeren en als ze d'r zijn even knipperen om aan te geven "hoe-oe, hier ben ik!". ALS ze al knipperen.

Valt het op dat één van die noodstops met m'n eigen Peug vanavond was nadat ik m'n visite thuisgebracht heb?
warhamstr schreef op maandag 07 maart 2011 @ 21:39:
De begrenzer gooi ik op +20 op snelwegen (mits snelheidslimiet, anders uit of op 205 als ik winterbanden heb) want dan hou ik m'n rijbewijs als ze eens mochten flitsen (is me sinds 2006 nog niet overkomen trouwens).
Mooi verzonnen die arbitraire snelheidsnummertjes, maar de enige reden om je er aan te houden is andere weggebruikers die niet in kunnen schatten dat je harder gaat (dus een klein verschil gaat, maar 40 of 50 km/h te hard is gewoon gevaarlijk) en het feit dat je voetganger wordt als je op een doodstil verlaten stuk A2 's nachts 140 rijdt ipv de op dat moment geldende gedrochten van snelheidslimieten.

Ik snap dat je snelheidslimieten nodig hebt in steden, dorpen, etc en langs provinciale weggetjes met afslagen enzo, maar op de snelweg, waarom moet ik daar in het holst van de nacht 120? Toen ze dat invoerden was dat hard maar tegenwoordig val je erbij in slaap, met elke halfweegs normale auto. en dan heb ik het écht niet over de S klasse of 7 serie - in een Swift van na 2005 kun je ook inslapen zo stil is het bij die snelheid.
_eXistenZ_ schreef op maandag 07 maart 2011 @ 21:10:
Omgekeerd kan ook, mijne gaat maar tot 150...
Is die Brits of OZziaans? Ik kan me geen yank voorstellen waar je diesel in kunt gooien die niet op rupsbanden rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Laatst online: 06-09 06:49
wildhagen schreef op maandag 07 maart 2011 @ 17:56:

En ik heb precies dezelfde Swift, maar dan met een 1.3 motor. Hier loopt de teller ook tot 220, haal ik 200 nog redelijk snel om vervolgens na een lang stuk de 220 te tikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:42
Saab heeft het in de oude 9-5 wel gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://www.gmarabia.com/content_data/LAAM/KW/en/GBPKW/saab/main/image/features/95_LM8.jpg

Het merendeel van de "range" waar je in rijdt heeft een andere schaalverdeling. Lijkt handig, maar is eigenlijk spuuglelijk! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Tortelli schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:23:
[...]

Zit in een 6 cilinder model dezelfde meter dan?. Dan zou je hem alsnog uit de schaal rijden!.
Mijn vader heeft een paar jaar geleden een Toyota Camry (3.0 v6) gehad die je ook echt aan het eind van de schaal reed (240 op de teller) :P.

[afbeelding]
R8?
Mwoah, die gaat best een flink end die kant op als je het gas intrapt hoor.
De R8 5.2 FSI heeft een 5,2-liter V10 FSI-motor heeft welke gebruikt wordt in de R8 GT3. De motor heeft 525 pk (386 kW) bij 8.000 tpm en een koppel van 530 Nm bij 6.500 tpm. Hiermee sprint de R8 5.2 FSI in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 316 km/u.

[ Voor 19% gewijzigd door mcDavid op 07-03-2011 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mcDavid schreef op maandag 07 maart 2011 @ 23:14:
[...]

R8?
Mwoah, die gaat best een flink end die kant op als je het gas intrapt hoor.

[...]
Dat ding is van z'n pa dus ik denk dat ie dat wel weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Laatst online: 15-10 10:49
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 22:50:
[...]

Is die Brits of OZziaans? Ik kan me geen yank voorstellen waar je diesel in kunt gooien die niet op rupsbanden rijdt.
Brits :)

Afbeeldingslocatie: http://images.forum-auto.com/mesimages/499110/Lada_Samara_2.jpg

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tortelli schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:23:
[...]

[afbeelding]
Dat ding loopt ook 320km/u dus zoveel grootspraak is het niet ;)

Bij mijn eigen auto loop hij de teller ietsjes uit dus de teller gaat niet ver genoeg :( (voordat hij gechipt was bleef hij er net onder >:) )

[ Voor 11% gewijzigd door Avvd op 08-03-2011 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

[b][message=35646807,noline]KnetterGek schreef op maandag 07 maart 2011 @ Ik heb zo de Corvette een stel voorbanden versleten voor een vent in een Volvo, m'n eigen Peug heeft ook al minstens drie keer de ABS nodig gehad om te zorgen dat ik niet met 220 achterop een Ollander zou knallen en zelfs m'n vader, die rijdt nota bene een Kia Carnival (die kúnnen geeneens hard!) heeft dit jaar al een keer zowat de hond op schoot gehad omdat ie van 140 naar 120 moest met 3 meter te gaan, omdat Nederlanders, in het land waar je als je 120 rijdt niet hoeft te kijken of het links vrij is achter je, gewoon klakkeloos die kar naar links flikkeren en als ze d'r zijn even knipperen om aan te geven "hoe-oe, hier ben ik!". ALS ze al knipperen.
Ik geef je geen ongelijk m.b.t. snelheidslimieten en ik heb mij dagelijks met flinke snelheid over de autobahn beweegt (180+ van/naar mijn werk toen ik nog bij Frankfurt woonde) maar een klein puntje moet ik wel opmerken....

Als jij met 200+ over de linkerbaan knalt en vol in de ankers moet omdat iemand anders plotseling gaat inhalen .. dan ben jij mede verantwoordelijk voor de situatie. Dat heeft daar mee te maken dat wanneer je in Duitsland afwijkt van de advies snelheid van 130 km/u, jezelf verantwoordelijk bent voor het vermijden van gevaarlijke situaties.

Sterker nog, vlieg jij met 200+ bovenop iemand .. dan wordt jij verantwoordelijk, dan wel mede-verantwoordelijk gehouden omdat jij bewust sneller reed dan 130 km/u!

Overigens is dat geen kritiek - ik ben met mijn Golf (150pk TDI) bijna vol op een roze Fiat Panda (I kid you not) geknalt die ineens tussen 2 vrachtwagens vandaan schoot.. die ik dus met 200+ op de teller aan het inhalen was. Ik dacht echt dat ik het niet ging halen ... vol in de remmen, vol groot licht en VOL op de klaxon en Godzijdank schoot die Panda terug waar ze vandaan kwam.. anders was het echt een enorme ravage geworden.

In het voorbij gaan zag ik uit mijn ooghoek 2 kinderzitjes achter in die Panda....

3 km verder was een tank station - ik ben meteen gestopt en heb met bibberende handen een flinke sloot koffie weggedronken en ben na een uurtje weer rustig verder gereden.

Sindsdien heb ik alleen nog maar het gaspendaal ingetrapt wanneer er op beide banen geen kip aanwezig was, ben nog nooit zo geschrokken.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

VOOR!
Een algemene snelheidslimiet is flauwekul die tot onnadenkend kuddediergedrag leidt.
Tuurlijk, dan kan er in dorpskernen 80/120 gereden worden en zitten we zo weer aan het dodental van de jaren 60. Heel slim. Gelukkig wordt het beleid mede bepaald door verkeersdeskundigen en zijn er hieromtrent geen referenda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-10 04:17
Al vaker gezegd, maar het is gewoon dat het goedkoper is om te produceren. Hetzelfde idee eigenlijk als motorblokken met hetzelfde aantaal CC. Alles komt overeen, alleen de software is anders. Kwestie van vraag & aanbod.
Ook bij CPU's gaat het zo. Komen allemaal van dezelfde band. Allemaal 3 ghz. Sommige halen dit niet, bijvoorbeeld maar 2,4 ghz. Komt er gewoon een ander label op. Daarom klokken sommige CPU's ook goed over, omdat dit eigenlijk CPU's zijn die veel hoger geklokt zouden kunnen worden, maar de vraag naar lager geklokte (en dus goedkopere) CPU's is gewoon groter.

Mijn Peugeot 1.4 HDI daar gaat de snelheidsmeter ook tot 220, en deze die haalt ook slechts 140 á 150 km/h. De Peugeot GTI die ik heb gaat logischerwijs wel veel harder, ik geloof dat de snelheidsmeter tot 220 gaat, in dit geval kun je dit na enig aandringen wel halen.

[ Voor 10% gewijzigd door eX0duS op 08-03-2011 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 08:40:
[...]
Tuurlijk, dan kan er in dorpskernen 80/120 gereden worden en zitten we zo weer aan het dodental van de jaren 60. Heel slim. Gelukkig wordt het beleid mede bepaald door verkeersdeskundigen en zijn er hieromtrent geen referenda.
Gelukkig zijn er nog mensen die wel helder na kunnen denken d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Marzman schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:27:
Misschien dat het ook een beetje de patsfactor is maar onderdelen worden gebruikt in zo veel mogelijk auto's om kosten te besparen. De Golf GTI zou met dezelfde snelheidsmeter uitgerust kunnen worden (geen idee of dat ook zo is), maar ook de Passat of Octavia.
Trommelrem schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:29:
^^Met die twee

Dashboards (c.q. tellerunits) worden vaak hergebruikt voor verschillende modellen van dezelfde fabrikant en/of overkoepelend concern.

In mijn wagen zit ook een tellerunit wat terug te vinden is in minstens 3 andere modellen van dezelfde fabrikant. Alleen de "performance" modellen hebben een andere teller, maar diezelfde performance teller zit ook in de snelle versies van die andere 3 modellen.

Wat banden betreft klopt niet trouwens.
Als een auto met dash X en kleinere banden wordt geleverd, wordt er gewoon een andere pulsgever (indien elektrisch geteld, ander tandwieltje indien analoog via een draaiend staalkabeltje) in een gaatje in de versnellingsbak/differentieel gestoken.
Daardoor veranderd het aantal pulsen per rotatie zodat je de correcte hoeveelheid pulsen per km/h krijgt.

B.v. voor de elektronische versie van mijn dash zijn er 6 verschillende pulsgevers varierend van 15pulsen per omwenteling tot ergens rond de 30.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:18
mcDavid schreef op maandag 07 maart 2011 @ 23:14:
[...]

R8?Mwoah, die gaat best een flink end die kant op als je het gas intrapt hoor.

[...]
"?" ?

Dat staat groot op de toerenteller :o

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-10 07:10

McBoom

Broem

Trommelrem schreef op maandag 07 maart 2011 @ 11:04:
[...]

Grappig. Nooit geweten. Wel was ik vergeten dat de VR6-variant een teller tot 260 km/h heeft.
Niet allemaal. Sommigen hebben een teller tot 240. :)

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

warhamstr schreef op maandag 07 maart 2011 @ 21:39:
Volgens mij is er tegenwoordig echtwel verschil in platen bij verschillende motorisering? Onze Vectra C met een 1.8 heeft een heel ander schaalverdeling dan een GTS met een andere motor? Zal ook een beetje lullig zijn als de teller in de 1.8 op 195 ergens halverwege stopt omdat de Vectra's met grotere motor 250-260 halen? Zelfde als onze Omega is ook de lichtste motorisering en die hebben echt wel een andere plaat dan eentje met een V6...

Als je het over een Vectra en een Omega hebt, hoe kun je het dan over "tegenwoordig" hebben. Dat zijn geen recente wagens.

Mijn vorige auto, Citroen ZX had minstens drie verschillende tellers: 200, 220 en 240. Ik heb zelf een keer mijn teller die tot 220 ging vervangen door eentje die tot 200 ging. Nergens voor nodig, 220, als je een top van 186 hebt.

Mijn huidige Punto is wel het toppunt van cheapness. De toerenteller gaat tot 8000 en heeft geen redline. En ik rij een diesel. 8)7 Als er ooit een aftermarket toerenteller voor dat ding komt dan gaat die er direkt in.

* Maasluip houdt van fatsoenlijk detail op de meters.

offtopic:
Dacht dat Vectra C de typeaanduiding was

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Maassluip: Vec-C is wel recent ;) Hell, die staan gewoon in de showroom, dus als je er eentje wil, ren ff naar de dealer :P
ok dat was overdreven, de Opel site staattie niet meer op

@warhamstr: M'n Calibra gaat volgens het boekje 205 en de teller loopt door tot 250. (240 en 1 streepje)
Maja, die teller vind je ook in de Vectra, Omega en Astra van die tijd. Zelfs op de 1.6i modellen :+ Zeer optimistisch? Of gewoon hergebruik? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 10-03-2011 11:49 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Of je doet 't zo:
Afbeeldingslocatie: http://www.toyotapriuspic.com/toyotaprius/car/pictures/2011/03/2010-toyota-prius-interior2.jpg

of nog beter:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=7WSMzm6pnvU]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 08:40:
[...]
Ik ben wel blij dat je niet selectief quote.
Ik snap dat je snelheidslimieten nodig hebt in steden, dorpen, etc en langs provinciale weggetjes met afslagen enzo, maar op de snelweg, waarom moet ik daar in het holst van de nacht 120?
Goed van je dat je niet kansloos gaat zitten trollen, maar gewoon op de argumenten ingaat.

Gelukkig worden dit soort dicussies altijd gevoerd op onderbuikgevoelens en is het verkondigen van een mening die niet direct met die van de langzaamrijders en milieubeschermingsfanaten strookt per definitie een mening die ervoor pleidt onmenselijke wreedheden te begaan.
Alle Duitsers zijn ook kinderhatende massamoordenaars op wielen, natuurlijk.

tazzman schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 01:35:
Als jij met 200+ over de linkerbaan knalt en vol in de ankers moet omdat iemand anders plotseling gaat inhalen .. dan ben jij mede verantwoordelijk voor de situatie. Dat heeft daar mee te maken dat wanneer je in Duitsland afwijkt van de advies snelheid van 130 km/u, jezelf verantwoordelijk bent voor het vermijden van gevaarlijke situaties.
Dat weet ik. Tuurlij kben je medeverantwoordelijk - je rijdt daar. Maar in dit soort gevallen ben je alleen voor de verzekering medesjaak: voor de wet is het heel duidelijk: jij rijdt daar wettig en legaal, en degene die van rijstrook wisselt dient dat veilig te doen.
Dat houdt overigens wel in dat ik niet bij drukker verkeer langs kom cannonballen. Maar op een min of meer verlaten A61, waar de eerste drie kilometer niets rijdt dan één vrachtauto en één personenauto, beide rechts, en de personenauto zit allang achter die truck, dan mag je verwachten dat ie daar braaf blijft tot je er langs ben. 't is niet alsof je met dat Xenon slecht te zien bent ofzo O-)
Sterker nog, vlieg jij met 200+ bovenop iemand .. dan wordt jij verantwoordelijk, dan wel mede-verantwoordelijk gehouden omdat jij bewust sneller reed dan 130 km/u!
De verzekering laat jou (een deel van) de schade aan je eigen auto zelf betalen als je risicoverhogend reed. Maar het is niet zo dat je "boven de 130 dus gevaarlijk dus eigen schuld dus we betalen alleen het WA stukje" krijgt. Er wordt door de agent ter plekke wel wat informatie ingewonnen die door de verzekering gebruikt kan worden om te bepalen dat je een deel van of de hele schade aan je eigen brakke brik mag betalen. Maar je kunt ook ondanks je 240 km/h boem op een andere auto alles terugbetaald krijgen: onder anderen dán als de ander z'n auto voor de jouwe pleurt op een manier dat er voor jou geen houden meer aan is.

Het is dus allemaal wat grijzer dan je misschien zou verwachten, alhoewel ieder van je putnen natuurlijk geheel correct is.
Overigens is dat geen kritiek - ik ben met mijn Golf (150pk TDI) bijna vol op een roze Fiat Panda (I kid you not) geknalt die ineens tussen 2 vrachtwagens vandaan schoot.. die ik dus met 200+ op de teller aan het inhalen was. Ik dacht echt dat ik het niet ging halen ... vol in de remmen, vol groot licht en VOL op de klaxon en Godzijdank schoot die Panda terug waar ze vandaan kwam.. anders was het echt een enorme ravage geworden.
Dit soort dingen zijn het dus. Als de afstand tussen overige autos kleiner wordt ga je natuurlijk langzamer rijden. Maar voor dit soort jokers, waar er verdacht veel van met gele platen rijden (en wit-met-rode-letters!) maken van élke snelheid een gevaar. En dat is mijns inziens weldegelijk iets dat versterkt wordt door het afleren in spiegels te kijken.
In het voorbij gaan zag ik uit mijn ooghoek 2 kinderzitjes achter in die Panda....
Ik vraga me ook weleens af bij die "Baby on Board" sticker of ze doorhebben dat je die jong niet moet laten rijden... :+
3 km verder was een tank station - ik ben meteen gestopt en heb met bibberende handen een flinke sloot koffie weggedronken en ben na een uurtje weer rustig verder gereden.
Van die koffie wordt het bibberen niet minder natuurlijk :+
Ik stop niet graag op lange ritten (ééns per twee uur ofzo) maar na zo'n schok is het wel slim om even een halfuurtje time-out te nemen tot je hartslag weer als individuele slagen te herkennen zijn, in plaats van het soort drumsolo waar deathmetalbands zo blij mee zijn.
Sindsdien heb ik alleen nog maar het gaspendaal ingetrapt wanneer er op beide banen geen kip aanwezig was, ben nog nooit zo geschrokken.
Tja. Als het rustig is, en het kan, dan doe ik dat alsnog. Je probeert te anticiperen en je houdt je snelheid zó dat je kunt remmen als iemand iets doet wat je niet verwacht, maar als een ander lompe fouten maakt... écht helemaal vermijden kun je het alleen door rechts te gaan rijden en niets in te halen. Maar als je 650 km te gaan hebt, heb je daar geen zin in :+

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2011 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 16-10 20:32
Of bij de Mercedes S klasse
Afbeeldingslocatie: http://mail2web.com/blog/wp-content/uploads/2308/10024.jpg

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
tazzman schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 01:35:
[...]

Dat is ook de enige verantwoorde manier om zo hard te rijden. Als je 200km/u rijdt, haal je die auto's met vrachtwagens met 120km/u verschilsnelheid in. Moet je 's zien hoe hard die paaltjes en ANWB borden op je af komen als je 120km/u in Nederland rijdt. Niet te geloven hoe snel iemand dan in je linker buitenspiegel cq. je binnenspiegel groter wordt :o

Inhalen in Duitsland doe ik niet met meer dan 50-60km/u snelheidsverschil en daarbij heel goed kijkend of iemand niet per ongeluk even een knipperlichtje uitgooit :X

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

offtopic:
Moet nu echt elk topic waar een snelheid in genoemd worden gekaapt worden door de snelheidsmoraalridders? Het gaat hier om snelheidsmeters, niet met hoe hard je over welke weg rijdt en of dat wel of niet gevaarlijk is en welke aansprakelijkheden daarvoor gelden.

[ Voor 41% gewijzigd door Maasluip op 10-03-2011 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bij een hoop motorfietsen is het juist andersom. De tellers gaan vaak tot 299 terwijl de motor zelf vaak harder kan. Dit is bijvoobeeld bij een R1 zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:11
Dat heeft weer te maken met bepaalde afspraken tussen motorfietsfabrikanten. Alle tellers gaan vanaf 2000 maar tot 299.

[ Voor 19% gewijzigd door Peenutzz op 11-03-2011 23:32 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 15:00:
offtopic:
Moet nu echt elk topic waar een snelheid in genoemd worden gekaapt worden door de snelheidsmoraalridders? Het gaat hier om snelheidsmeters, niet met hoe hard je over welke weg rijdt en of dat wel of niet gevaarlijk is en welke aansprakelijkheden daarvoor gelden.
offtopic:
Dat komt natuurlijk ook een beetje door de stellingname van de TS: tellers hoeven maar tot de maximumsnelheid te lopen (is een van de redenen iig), waardoor de hardrijders zich geroepen voelen om uit te leggen dat je in Duitsland > 130km/u mag rijden waarop natuurlijk gemeld moet worden dat dat best gevaarlijk kan zijn. Maar genoeg daarover, ik denk dat uitgebreid uitgelegd is waarom de tellers zover doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:45
Peenutzz schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 16:15:
Dat heeft weer te maken met bepaalde afspraken tussen motorfietsfabrikanten. Alle tellers gaan vanaf 2000 maar tot 299.
De mooie gentlements agreement. Tegenwoordig gaan die fietsen vaak echt niet meer harder dan max. 299KM/U.
Dit omdat fabrikanten bang zijn voor schadeclaims.

Niet ieder merk doet mee aan dit geintje (BMW S1000RR 305KM/U, MV Augusta ? 302KM/U).

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Zo zijn er wel meer Gentlemen's agreements geweest. In Japan hadden ze er twee, auto's mochten niet meer dan 270pk hebben, en niet harder gaan dan 180km/u. Dat laatste geld nog steeds, die eerste zijn ze vanaf.
En natuurlijk de Duitsers met hun 250km/u, waar ze alweer vanaf gestapt zijn.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDevil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-07 21:26

TMDevil

Blaat

!null schreef op maandag 14 maart 2011 @ 14:58:
Zo zijn er wel meer Gentlemen's agreements geweest. In Japan hadden ze er twee, auto's mochten niet meer dan 270pk hebben, en niet harder gaan dan 180km/u. Dat laatste geld nog steeds, die eerste zijn ze vanaf.
En natuurlijk de Duitsers met hun 250km/u, waar ze alweer vanaf gestapt zijn.
De max 180 in Japan is volgens mij geen Gentlemen's agreements, dat is volgens mij gewoon zo in de wet geregeld (of heb ik dat verkeerd?).

n54 power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 23:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Grrrrrene schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 13:53:
[...]

Dat is ook de enige verantwoorde manier om zo hard te rijden. Als je 200km/u rijdt, haal je die auto's met vrachtwagens met 120km/u verschilsnelheid in. Moet je 's zien hoe hard die paaltjes en ANWB borden op je af komen als je 120km/u in Nederland rijdt. Niet te geloven hoe snel iemand dan in je linker buitenspiegel cq. je binnenspiegel groter wordt :o

Inhalen in Duitsland doe ik niet met meer dan 50-60km/u snelheidsverschil en daarbij heel goed kijkend of iemand niet per ongeluk even een knipperlichtje uitgooit :X
Auto's en vrachtwagens wisselen niet zomaar van rijbaan, helemaal niet in Duitsland. Je kunt gerust met 200km/h langs een vrachtwagen knallen als die in zijn eentje rijdt. Het is oppassen als auto's dicht achterop een vrachtwagen rijden.

Ik heb ook wel momentjes meegemaakt, bijv. met 250km/h in het donker langs een ree gereden die op de middenlijn stond (ik hem links voorbij rijden terwijl hij vlak daarna rechts is voorgereden door een auto die ik net had ingehaald), of in het donker er achter moeten komen dat een inhalend busje met oplegger geen auto was (had alleen lage achterlichten). Dan moet je best wel hard remmen van 260 naar 90km/h.

Tegenwoordig doe ik het was rustiger aan. 200-220km/h vind ik een relaxte snelheid die goed is te beremmen. In de Z4 is het allemaal wat makkelijker omdat zeer snel accelereert en remt en vanwege zijn beperkte massa veel harder remt op de luchtweerstand dan een grotere en zwaardere auto. Als ik er tegen de 250 mee rij hoef ik niet veel te remmen voor ander verkeer, tijdig gas lossen is vaak voldoende om de snelheid eruit te krijgen. Dat rijdt een stuk relaxter dan in een loodzware auto met onderbemeten remmen die op hoge snelheid als een ongeleid projectiel aanvoelt. Ik weet nog wel hoe beroerd m'n 307 remde vanaf 190km/h, daar was ie duidelijk niet voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
TMDevil schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:45:
[...]

De max 180 in Japan is volgens mij geen Gentlemen's agreements, dat is volgens mij gewoon zo in de wet geregeld (of heb ik dat verkeerd?).
Ja daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Ik weet niet hoe het met die 270pk zat. Want ze adverteerden al die auto's echt met 270pk, terwijl ze in werkelijkheid rond de 330pk zaten (Supra, Skyline).
Als het een agreement was, dan zou ik zeggen, hou je er aan, of niet, maar je hoeft niet zo schijnheilig te doen :P

Altijd wel humor, zo'n Japanse wagen importeren, of een Japans motorblok, krachtige turbomotoren en allemaal afgeknepen op 180 a 190 km/h. Bij de betere motoren is dat echt een "muur" waar je tegenop rijdt, trekken zo hard op, en dan ineens is het alsof je de toerenbegrenzer invliegt.

[ Voor 20% gewijzigd door !null op 14-03-2011 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
In top gear hebben ze toen de nissan GTR getest op Fuji speedway. Normaal was die auto ook begrensd maar door de gps lokatie of wat dan ook werd die begrenzing op het circuit opgeheven en had hij beschikking over al het vermogen/snelheid.

Ook doet me dit zo denken aan een caberatier "hoeveel pk heb jij? 1 k*t ik ook" Natuurlijk staat het stoer:D
En zoals al gezegd werd gebruiken ze de tellers ook in meerdere modellen, Alfa doet dit ook. en 90/140/170 pk is toch wel een verschil waar je het naaldje over dat snelheidsplaatje kan krijgen en vooral tot waar.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:52
Dit is de meter van mijn Corrado VR6 (die overigens alleen in Corrado's te vinden is in deze layout) en mijn Corrado haalt dit ook (= ca 240 echte kilometers, teller geeft altijd iets meer aan).

Afbeeldingslocatie: http://cache2.corradodatabase.com/showcase/37123_7024.jpg

Maar exact dezelfde teller zit ook in 'n Corrado met 2.0i 85kW motor en dan kan je het wel schudden natuurlijk om 'm te maxen...

Trouwens wat betreft al die hard-rij verhalen hierboven... hard rijden moet je wat mij betreft alleen doen als er inderdaad geen kip te vinden is op de weg en het licht is zodat je goed zicht hebt.
Bij veruit de meeste ongevallen zijn minimaal 2 partijen betrokken en daarom moet je elkaar altijd met voorzichtigheid benaderen en niet met 200+ voorbij knallen in mijn ogen. Al is je auto of je eigen rijstijl nog zo supergoed, een andermans fout kun je op zulke snelheden ook niet meer tijdig corrigeren. En daar komt nog es bij dat zulke snelheden/max toerentallen voor je auto ook niet goed zijn om dat langere tijd te doen.

[ Voor 43% gewijzigd door marklinfan op 22-03-2011 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mwah, zolang je geen geblazen blok hebt moet het er tegen kunnen. Wel is het zo dat verborgen gebreken dan eerder naar boven komen (zoals een niet volledig 100% werkende koeling).

Echter, er wordt vaker gezegd dat er (vooral snachts) veel eenzijdige ongelukken gebeuren met mensen die veel te hard rijden op een verlaten weg. Nogal zware ongelukken natuurlijk. Eigenlijk zou ik daar wel eens wat statistieken van willen zien.
Anyway, hard rijden is toch saai. Het wordt pas spannend als het onverstandig wordt :P Bochten zijn toch veel leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ook een geblazen blok moet er tegen kunnen. Ik heb 1000'en kilometers door Duitsland geblazen met de TDI's van VW. Gas op de plank en als je een beetje bergaf ging de cruiscrontrol erop zodat hij altijd volgas bleef blazen. De meeste auto's gingen weg vanwege schade (altijd mijn collega's, nooit zelf schade gereden O-) ) maar we hadden een van de eerste Passat's B5 met 110 pk TDI en die is met 200k weggedaan. Tot dat punt reed die nog netjes naar zijn top toe, zonder olieverbruik.

Van de andere kant had ik een collega die tot 3 keer toe de turbo van een Golf 3 TDI al na 30-35k km opblies. En die man kwam nooit buiten Nederland. Het ligt er dus maar net aan hoe je rijdt.

Overigens: hard rijden doe je om de reistijd te verkorten, niet omdat het spannend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:16

Rmg

[...]

[...]
Dat is het maximale toegestane in Nederland, er bestaat ook nog steeds de autobahn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maasluip schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 09:28:
Ook een geblazen blok moet er tegen kunnen. Ik heb 1000'en kilometers door Duitsland geblazen met de TDI's van VW. Gas op de plank en als je een beetje bergaf ging de cruiscrontrol erop zodat hij altijd volgas bleef blazen. De meeste auto's gingen weg vanwege schade (altijd mijn collega's, nooit zelf schade gereden O-) ) maar we hadden een van de eerste Passat's B5 met 110 pk TDI en die is met 200k weggedaan. Tot dat punt reed die nog netjes naar zijn top toe, zonder olieverbruik.
Ja, dat is een diesel waar weinig vermogen uit gehaald is. Ik heb het over sportieve benzine motoren, van die 2 liter turbo's en dat soort dingen waar erg veel vermogen uitgehaald is (door de fabrikant al). Ga dan eens 10 minuten achter elkaar letterlijk topsnelheid rijden, dan wordt de boel veel te heet en kan hij z'n warmte niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En een BMW 118d motor (geblazen diesel)? Als ik naar Zwitserland rijd, doe ik dat gewoonlijk voor het Duitsland stuk op CC op 220, soms wel 6 uren lang. Is dat slecht voor de motor?

[ Voor 5% gewijzigd door P.B. op 22-03-2011 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Even simpel gezegd, ik denk dat als je specefiek vermogen de 100pk per liter overstijgt met een geblazen blok, dat je zorgen moet maken. Maar dieselblokken lopen sowieso anders, en ontbranden misschien ook minder warm? Dieselblokken gedragen zich doorgaans ook anders hoog in de toeren, even los van het feit dat het aantal rpm sowieso lager ligt, ook bij hogere snelheden. Waardoor de turbo ook weer minder hard rondjes hoeft te draaien.

En los daarvan, zo lang achter elkaar op topsnelheid rijden, dan heb je het al getest. Kunnen we toch concluderen dat hij er tegen kan. Overigens lijkt het me sterk dat je daadwerkelijk zo lang achter elkaar op z'n max rijdt. Even terug naar de 170 en weer volgas naar de top maakt al een enorm verschil.

Anyway, motoren die er niet tegen kunnen liggen na een kwartiertje of half uur al in de soep. Daarna heb je of iets ter plekke gesloopt, of veel olie verbruik / koelvloeistof verbruik etc.

[ Voor 36% gewijzigd door !null op 22-03-2011 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 15-10 22:31

Exigence

dnkroz

!null schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 09:47:
Dieselblokken gedragen zich doorgaans ook anders hoog in de toeren, even los van het feit dat het aantal rpm sowieso lager ligt, ook bij hogere snelheden. Waardoor de turbo ook weer minder hard rondjes hoeft te draaien.
Dat zal wel op elkaar afgestemd zijn, dus dat mag je niet zomaar zeggen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Niet online
Ik heb ook een keer over 1000 km constant 170 gereden, en alleen gestopt om te tanken. Los van het feit of dit qua vermoeidheid verstandig is, vroeg ik mij eveneens af of dat schadelijk is.

Het is in ieder geval goed gegaan, maar ik heb recentelijk mijn motor moeten vervangen vanwege een gesmolten inlaatspruitstuk en een distributieketting die verschoven was. Ik vroeg mij af of dat te relateren is aan het lange tijd rijden op hoge snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
170 is verre van schadelijk. Ja tenzij je dat doet met een auto die eigenlijk maar 160 kan :P
Met auto's die over de 200 gaan is 170 echt peanuts en zou de auto 0,0 van moeten hebben.

Maarja, rijden op het circuit heeft een fatsoenlijke auto in principe ook niks van. Ja verhoogde slijtage van de reminrichting natuurlijk. Echter, het is toch wel een praktijk test of alles wel 100% werkt. Kleine gebreken die je niet merkt op de openbare weg komen er dan wel uit. Zo ook bij langdurig extreem hard rijden. Al is dat natuurlijk nog steeds veel minder erg in vergelijking met circuit gebruik.

@Exigence, het zal niet exact 1 op 1 zijn. Maar er kan maar een bepaalde hoeveelheid uitlaatgassen uit een cilinder komen per slag, en zoveel verschil zit er niet in die turbo's (sterker nog, vroeger werden heel veel turbo's uitgewisseld tussen benzine en diesel blokken), dus er komt gewoon minder langs de schoepen bij een diesel. Is mijn redenatie.
Het is natuurlijk heel erg (veel te) simpel gezien, maar het lijkt me wel dat een turbo bij benzine motoren (die ook met turbo vaak wel naar de 7K rpm gaan) toch even veel harder draait dan bij een diesel. En daar komt de warmte vandaan, de belasting + veel omwentelingen.

[ Voor 20% gewijzigd door !null op 22-03-2011 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 23:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het is aannemelijk dat het rijden op hoge snelheden altijd zal resulteren in een hogere slijtage dan wanneer je rustig 120 rijdt. Ik kan me voorstellen dat 170 rijden in een koekblik met een 1.4 liter motortje net zo schadelijk is voor de motor als 250 in een 5,0 liter V8. Het is alleen nogal moeilijk duiden wat de extra slijtage concreet doet met de levensduur van een motorblok.

Wat wel snel duidelijk wordt bij doorrijden op de Autobahn is dat je voorbumper veel meer schade oploopt door steenslag :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou, dat kan ook op de A1 met 110 km/u in het winter seizoen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Omdat je een schokgolf creëert die de steentjes voor je auto omhoog blaast? Volgens mij rij je gewoon te dicht op je voorgangers :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 11:11:
Omdat je een schokgolf creëert die de steentjes voor je auto omhoog blaast? Volgens mij rij je gewoon te dicht op je voorgangers :D
Dus dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja klopt. Gaat alleen lastig in de spits op de A1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Audi- Porsche- en BMW-rijders zijn daar op de Autobahn wel van ja. Die herken je altijd in je binnenspiegel aan het feit dat je wel de neusharen van de bestuurder, maar niet de motorkap kunt zien.

Echter heb je ook steenslag van auto's die je gewoon normaal inhaalt, dus er zijn meer manieren om van de lak op je bumper, en motorkap, af te komen.
/me heeft er ook last van en houdt altijd braaf afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:07
Knettergek herken je aan zijn linkerhand op de linkervangrail op de Autobahn :+ . Kleven is altijd een combinatie van 2 factoren: te lang links rijden en te dicht op je voorganger rijden.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:30

ST10©DE

Dus.............

Sluuz schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 11:36:
Knettergek herken je aan zijn linkerhand op de linkervangrail op de Autobahn :+ . Kleven is altijd een combinatie van 2 factoren: te lang links rijden en te dicht op je voorganger rijden.
Oneens.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Femme schreef op maandag 14 maart 2011 @ 17:02:
[...]

Auto's en vrachtwagens wisselen niet zomaar van rijbaan, helemaal niet in Duitsland. Je kunt gerust met 200km/h langs een vrachtwagen knallen als die in zijn eentje rijdt. Het is oppassen als auto's dicht achterop een vrachtwagen rijden.
Dat zeg ik toch ook? Ik heb het over auto's met vrachtwagens, dus de combinatie. Ook Duitsers hebben hem er bij mij wel eens voorgegooid, dat is echt niet voorbehouden aan gele nummerborden :)
Ik heb ook wel momentjes meegemaakt, bijv. met 250km/h in het donker langs een ree gereden die op de middenlijn stond (ik hem links voorbij rijden terwijl hij vlak daarna rechts is voorgereden door een auto die ik net had ingehaald), of in het donker er achter moeten komen dat een inhalend busje met oplegger geen auto was (had alleen lage achterlichten). Dan moet je best wel hard remmen van 260 naar 90km/h.
In het donker is het lastig om snelheden in te schatten, klopt helemaal. Ben het ook met je eens dat 200km/u een stuk relaxter rijdt dan 250km/u. Het valt me trouwens ook op hoe weinig Duitsers werkelijk hard rijden, de meesten rijden gewoon met 130km/u op de rechterbaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het rijdt dan ook helemaal niet relaxt. Als het donker is en het regent is het helemaal geweldig. Dan nog flink wat rijgeluid erbij van die betonplaten of ander oud asfalt. Het is dan wel een verademing om op zo'n nacht ineens weer op fatsoenlijk Nederlands asfalt terecht te komen dat ook gewoon verlicht is.
Overdag maakt het natuurlijk allemaal wat minder uit.

Pagina: 1