Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 08:40:
[...]
Tuurlijk, dan kan er in dorpskernen 80/120 gereden worden en zitten we zo weer aan het dodental van de jaren 60. Heel slim. Gelukkig wordt het beleid mede bepaald door verkeersdeskundigen en zijn er hieromtrent geen referenda.
Ik ben wel blij dat je niet selectief quote.
Goed van je dat je niet kansloos gaat zitten trollen, maar gewoon op de argumenten ingaat.
Gelukkig worden dit soort dicussies altijd gevoerd op onderbuikgevoelens en is het verkondigen van een mening die niet direct met die van de langzaamrijders en milieubeschermingsfanaten strookt per definitie een mening die ervoor pleidt onmenselijke wreedheden te begaan.
Alle Duitsers zijn ook kinderhatende massamoordenaars op wielen, natuurlijk.
tazzman schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 01:35:
Als jij met 200+ over de linkerbaan knalt en vol in de ankers moet omdat iemand anders plotseling gaat inhalen .. dan ben jij mede verantwoordelijk voor de situatie. Dat heeft daar mee te maken dat wanneer je in Duitsland afwijkt van de advies snelheid van 130 km/u, jezelf verantwoordelijk bent voor het vermijden van gevaarlijke situaties.
Dat weet ik. Tuurlij kben je medeverantwoordelijk - je rijdt daar. Maar in dit soort gevallen ben je alleen voor de verzekering medesjaak: voor de wet is het heel duidelijk: jij rijdt daar wettig en legaal, en degene die van rijstrook wisselt dient dat veilig te doen.
Dat houdt overigens wel in dat ik niet bij drukker verkeer langs kom cannonballen. Maar op een min of meer verlaten A61, waar de eerste drie kilometer niets rijdt dan één vrachtauto en één personenauto, beide rechts, en de personenauto zit allang achter die truck, dan mag je verwachten dat ie daar braaf blijft tot je er langs ben. 't is niet alsof je met dat Xenon slecht te zien bent ofzo

Sterker nog, vlieg jij met 200+ bovenop iemand .. dan wordt jij verantwoordelijk, dan wel mede-verantwoordelijk gehouden omdat jij bewust sneller reed dan 130 km/u!
De verzekering laat jou (een deel van) de schade aan je eigen auto zelf betalen als je risicoverhogend reed. Maar het is niet zo dat je "boven de 130 dus gevaarlijk dus eigen schuld dus we betalen alleen het WA stukje" krijgt. Er wordt door de agent ter plekke wel wat informatie ingewonnen die door de verzekering gebruikt kan worden om te bepalen dat je een deel van of de hele schade aan je eigen brakke brik mag betalen. Maar je kunt ook ondanks je 240 km/h boem op een andere auto alles terugbetaald krijgen: onder anderen dán als de ander z'n auto voor de jouwe pleurt op een manier dat er voor jou geen houden meer aan is.
Het is dus allemaal wat grijzer dan je misschien zou verwachten, alhoewel ieder van je putnen natuurlijk geheel correct is.
Overigens is dat geen kritiek - ik ben met mijn Golf (150pk TDI) bijna vol op een roze Fiat Panda (I kid you not) geknalt die ineens tussen 2 vrachtwagens vandaan schoot.. die ik dus met 200+ op de teller aan het inhalen was. Ik dacht echt dat ik het niet ging halen ... vol in de remmen, vol groot licht en VOL op de klaxon en Godzijdank schoot die Panda terug waar ze vandaan kwam.. anders was het echt een enorme ravage geworden.
Dit soort dingen zijn het dus. Als de afstand tussen overige autos kleiner wordt ga je natuurlijk langzamer rijden. Maar voor dit soort jokers, waar er verdacht veel van met gele platen rijden (en wit-met-rode-letters!) maken van élke snelheid een gevaar. En dat is mijns inziens weldegelijk iets dat versterkt wordt door het afleren in spiegels te kijken.
In het voorbij gaan zag ik uit mijn ooghoek 2 kinderzitjes achter in die Panda....
Ik vraga me ook weleens af bij die "Baby on Board" sticker of ze doorhebben dat je die jong niet moet laten rijden...

3 km verder was een tank station - ik ben meteen gestopt en heb met bibberende handen een flinke sloot koffie weggedronken en ben na een uurtje weer rustig verder gereden.
Van die koffie wordt het bibberen niet minder natuurlijk

Ik stop niet graag op lange ritten (ééns per twee uur ofzo) maar na zo'n schok is het wel slim om even een halfuurtje time-out te nemen tot je hartslag weer als individuele slagen te herkennen zijn, in plaats van het soort drumsolo waar deathmetalbands zo blij mee zijn.
Sindsdien heb ik alleen nog maar het gaspendaal ingetrapt wanneer er op beide banen geen kip aanwezig was, ben nog nooit zo geschrokken.
Tja. Als het rustig is, en het kan, dan doe ik dat alsnog. Je probeert te anticiperen en je houdt je snelheid zó dat je kunt remmen als iemand iets doet wat je niet verwacht, maar als een ander lompe fouten maakt... écht helemaal vermijden kun je het alleen door rechts te gaan rijden en niets in te halen. Maar als je 650 km te gaan hebt, heb je daar geen zin in
[
Voor 82% gewijzigd door
Verwijderd op 10-03-2011 14:09
]