Toon posts:

Thuisnetwerk aanleggen voor rond de 15 PC's.

Pagina: 1
Acties:
  • 611 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ons netwerk vertoont regelmatig kuren. Ik zal eerst even kort wat feiten geven:

1. De binnenkomende internetverbinding is een ADSL-lijn van 4 Mbit.
2. Gemiddeld maken 15 mensen gebruik van deze internetverbinding, dit kan oplopen tot 20.
3. De verbinding wordt voornamelijk gebruik voor mailen, internetbankieren, heel soms voor het bekijken van een video van zeg maar een half uur.
4. Alle verdeelpunten zijn bekabeld met elkaar verbonden en maximaal 20 of 30 meter van elkaar verwijderd.
5. Hieronder een plaatje om het één en ander te verduidelijken.
Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/i/netwerk.jpg/

Het probleem wat zich voor doet is dat een zeer langzame tot geen internetverbinding. Als ik ping op zo'n moment naar www.google.nl krijg ik standaard 4 time-outs. Op andere momenten dan werkt de verbinding echter zoals een 4 Mbit lijn hoort te werken. Een snellere lijn nemen is trouwens geen optie.

Ik heb een paar vragen hierover.

1. Wat is de snelst mogelijke manier om achter de oorzaak te komen van dit probleem?
2. Een mogelijke oorzaak is iemand die via Vuze zit te downloaden, maar dit wordt ontkend? Kan dit verkeer geblokkeerd worden, of anders achterhaald worden wat er over de lijn gaat? Heb zelf al gekeken naar SNMP maar dit wordt niet ondersteund door de Experia Box volgens mij.
3. De afgelopen 28 uur is er een verbruik geweest van 500 MB upload, en 6 GB download, is dit normaal bij een dergelijk groot aantal gebruikers? Of zit hier toch veel torrentverkeer tussen?
4. De ST546 en Sitecom zijn eigenlijk aan vervanging toe, weten jullie goede werkbare alternatieven hiervoor? Die dus goed functioneren in een netwerk (lees: ervoor gemaakt zijn).

Alvast bedankt!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-02 19:37
allereerst, even je plaatje fixen, hij doet het niet ... even de [url] bijzetten.

verder,

speedtouch als een transparant modem zetten, met daarna een nieuwe linksys router, en na de router een nieuwe 24 poorts gigabit switch..

naar alle pc's lijntjes leggen vanaf de nieuwe switch, en draadloos alleen gebruiken bij gebruikers die niet anders kunnen (pda's, iphones en dergelijke)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Smurff
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
idd alles vervangen door 1 switch en daar waar nodig Linksys gebruiken voor Wireless.
Zou de linksys als Access Point laten werken en de rest over laten aan de switch die je dan plaatst.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Ruim 15MB per gebruiker per uur uitgaande van 15 gebruikers die 28 uur... Dat is heel veel mail en bankieren hoor. Daar moet dus wel iemand tussen zitten die of naar internetradio luistert of andere dingen download.

Wellicht heeft iemand niet door dat luisteren naar internetradio of kijken naar uitzendinggemist, veel dataverkeer tot gevolg heeft.

[ Voor 24% gewijzigd door Gé Brander op 03-03-2011 20:26 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• CNS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-02 15:30

CNS

Een 4Mbit lijn voor 15 gebruikers is echt weinig, zeker als ik lees dat mensen video's van een half uur zitten te kijken/downloaden.

Kijk ik naar een 6GB totale download op 28 uur komt dat uit op 400MB gemiddeld per persoon. Dit vind ik echt heel veel. Dit is zeker niet gemiddeld mail/internetbankieren gedrag. Ik weet niet wat jullie precies voor werk doen, maar ik haal geen 400MB aan internetpagina's naar binnen op een dag werken.

Wellicht kun je via Windows Performance Monitor je werkplekken in je netwerk monitoren. Dan kun je in ieder geval zien wie/welke workstations het meeste dataverkeer genereren en kun je van daaruit verder gaan zoeken.

Edit: Ik zie trouwens dat je hier hetzelfde verhaal hebt gepost.

[ Voor 9% gewijzigd door CNS op 04-03-2011 12:56 ]

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:53
Zeg eens dat die utorrent uitzet. haha, ik weet niet waarvoor het netwerk is maarja :p .
4Mbit is echt te weinig voor 15 mensen, tenzij het 15 bejaarden zijn die even op hyves of zoiets onzinnigs willen :p . Ik denk toch dat er iemand stiekem films op 1080p op youtube aan het kijken is. Je zou idd kunnen kijken wie hier oveel verbruikt en het gemmidelde erg omhoog trekt.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• CremersDH
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-01 14:49
Als ik het plaatje zo zie lijkt het wel of je meerdere routers in serie achter je experiabox hebt zitten.
Mogelijk gebruik je daar dan ook nog keer op keer NAT op. Dus NAT achter NAT achter NAT.

Als dat zo is is dat niet aan te raden en vertraagd de boel dan onnodig.

Ik zal alleen maar switches gebruiken en die zo ver mogelijk rechtstreeks op de experiabox.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie idd dat ik een dubbele startpost heb gemaakt. Neem jullie opmerkingen mee en ga verder in het andere topic.

@ mod: Slotje gevraagd voor dit topic.

Kan het topictitel niet meer gewijzigd worden ofzo?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2011 18:32 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

topic dicht @ request :)

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.