Toon posts:

Netwerk beheren voor 15 PC's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ons netwerk vertoont regelmatig kuren. Ik zal eerst even kort wat feiten geven:

1. De binnenkomende internetverbinding is een ADSL-lijn van 4 Mbit.
2. Gemiddeld maken 15 mensen gebruik van deze internetverbinding, dit kan oplopen tot 20.
3. De verbinding wordt voornamelijk gebruik voor mailen, internetbankieren, heel soms voor het bekijken van een video van zeg maar een half uur.
4. Alle verdeelpunten zijn bekabeld met elkaar verbonden en maximaal 20 of 30 meter van elkaar verwijderd.
5. Hieronder een plaatje om het één en ander te verduidelijken.

Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/8205/netwerk.jpg

Het probleem wat zich voor doet is dat een zeer langzame tot geen internetverbinding. Als ik ping op zo'n moment naar www.google.nl krijg ik standaard 4 time-outs. Op andere momenten dan werkt de verbinding echter zoals een 4 Mbit lijn hoort te werken. Een snellere lijn nemen is trouwens geen optie.

Ik heb een paar vragen hierover.

1. Wat is de snelst mogelijke manier om achter de oorzaak te komen van dit probleem?
2. Een mogelijke oorzaak is iemand die via Vuze zit te downloaden, maar dit wordt ontkend? Kan dit verkeer geblokkeerd worden, of anders achterhaald worden wat er over de lijn gaat? Heb zelf al gekeken naar SNMP maar dit wordt niet ondersteund door de Experia Box volgens mij.
3. De afgelopen 28 uur is er een verbruik geweest van 500 MB upload, en 6 GB download, is dit normaal bij een dergelijk groot aantal gebruikers? Of zit hier toch veel torrentverkeer tussen?
4. De ST546 en Sitecom zijn eigenlijk aan vervanging toe, weten jullie goede werkbare alternatieven hiervoor? Die dus goed functioneren in een netwerk (lees: ervoor gemaakt zijn).

Alvast bedankt!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-02 21:43
Allereerst, hoe is de boel geconfigureerd? De accesspoint routers, zijn die weldegelijk als accesspoint ingesteld? Is alles bekabeld aangesloten?

Welke dataverkeer is verwacht binnen die 15 computers, ofterwijl, wat word er van die computers verwacht dat ze uitvoeren?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 21:16:
Ik heb een paar vragen hierover.

1. Wat is de snelst mogelijke manier om achter de oorzaak te komen van dit probleem?
2. Een mogelijke oorzaak is iemand die via Vuze zit te downloaden, maar dit wordt ontkend? Kan dit verkeer geblokkeerd worden, of anders achterhaald worden wat er over de lijn gaat? Heb zelf al gekeken naar SNMP maar dit wordt niet ondersteund door de Experia Box volgens mij.
3. De afgelopen 28 uur is er een verbruik geweest van 500 MB upload, en 6 GB download, is dit normaal bij een dergelijk groot aantal gebruikers? Of zit hier toch veel torrentverkeer tussen?
4. De ST546 en Sitecom zijn eigenlijk aan vervanging toe, weten jullie goede werkbare alternatieven hiervoor? Die dus goed functioneren in een netwerk (lees: ervoor gemaakt zijn).

Alvast bedankt!
1: monitoren/sniffen wat voor verkeer er over de lijn gaat. Dit kan bijvoorbeeld met PRTG network monitor
2: alle verkeer kan geblokkeerd worden. je hebt wel een router nodig die deze mogelijkheid heeft. (blocken van P2P verkeer) Overigens kan je met PRTG ook 'shapen' (er voor zorgen dat er een beperkte bandbreedte gebruikt wordt per protocol).
3: Dat lijkt op gebruik van torrents. het is in ieder geval VEEL meer dataverbruik dan 'normaal'. (ook voor 15 personen)
4 Waarom zoveel routers in je netwerk? is het niet mogelijk om alle pc's aan te sluiten op het netwerk vanaf 1 centrale switch? Dan ben je klaar met de aanschaf van 1 24 poorts switch (eventueel 2e hands via V&A of WHT)

Verwijderd

6GB down is wel erg veel voor een kantoor waar alleen maar gebruik wordt gemaakt van internetbankieren en andere websites.

Gaat het trouwens om een bedrijf of thuis. Op een bedrijf kun je natuurlijk (met een policy) bepaald verkeer afknijpen. thuis is dat iets moeilijker.

Een router met QOS zou hier een oplossing kunnen zijn. En gebruik die experia box dan in bridge mode. Zo heb je nog maar een router. scheelt weer een heleboel NAT translaties.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Tipje; je kan een oude pc hergebruiken en inzetten als router en trafficshaper dmv opensource software. Ik gebruik zelf Untangle, is gratis te installeren en te gebruiken. Voorbeeldinstelling is bijv. alleen poort 80 (HTTP), 443 (HTTPS), en evt. mailpoorten oid. naar buiten openzetten, de rest afsluiten. Werkt erg goed. Check ook de andere opties!

Zo heb je ineens een ton extra mogelijkheden. Vervolgstap als dit redelijk goed aanslaat: Stel je modem in op bridgemode zodat hij zijn WAN IP doorgeeft aan de Untangle router, dan is dat echt de router geworden en hoef je portforwards e.d. niet ook nog in de speedtouch door te geven.

Succes met je netwerk!

[ Voor 15% gewijzigd door DarthPlastic op 03-03-2011 21:34 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Dalyxia
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-02 16:37
TS, duidelijk dat er gedownload wordt via torrent of wat dan ook, dit verklaard ook direct de timeouts, je werknemers/collega's zijn eigenlijk gewoon je verbinding aan het dichttrekken/ddossen

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 21:29:
[...]

3: Dat lijkt op gebruik van torrents. het is in ieder geval VEEL meer dataverbruik dan 'normaal'. (ook voor 15 personen)
Dat kun je niet zeggen zonder te weten wat ze doen. Als ik even kijk naar een van mijn internetverbindingen op kantoor, dan zie ik over de afgelopen dag 40GiB inkomend en 9.4GiB uitgaand. Dat is dan een geschatte 100 man, dus dat klopt wel ongeveer met wat TS aan verkeer heeft.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-02 23:41

M2M

medicijnman

Misschien is het ook een idee om wat interne tests te doen? Wat bandbreedte tests tussen pc's en hier en daar een ping testje. Als je bijvoorbeeld niet naar google.nl kunt pingen, en ook niet naar andere pc's kunt pinnen, ligt het dus aan de interne verbinding (draadbreuk?)

-_-

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:34
Zet een sonicwall of vergelijkbare appliance neer. Deze zijn zeer specifiek in te stellen bepaald verkeer onder te brengen onder bandwidth management, of om totaal te blokkeren. Tevens kan je zeer goed loggen wat er exact op je netwerk gedaan wordt.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:08

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Op andere momenten dan werkt de verbinding echter zoals een 4 Mbit lijn hoort te werken. Een snellere lijn nemen is trouwens geen optie.
4mbit is gewoon te weinig voor zoveel mensen. Youtube kan dat al vullen.
Als upgraden echt niet mogelijk is dan zul je aan Traffic Shaping moeten gaan doen, ook wel bekend als QoS (Quality of Service). Dat is echter wel een onderwerp voor gevorderden.
Die ST780 is eigenlijk best een aardige router, mits je er je eigen firmware op zet zodat je ook gebruik kan maken van alles features (zoals QoS). Het is mij echter te ingewikkeld, en gezien je vragen, ook voor jou :(
SNMP gaat ook niet helpen, dat is daar niet voor. Wat je zou kunnen doen (en ik zeg niet dat het een goed idee is want het zal de snelheid nog lager maken):
Sluit een HUB aan op de experiabox, en verbind daar de andere switches mee. Sluit ook 1 computer aan op die hub en draai daar een packetsniffer.
Dat is weinig.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Je moet dat dan wel in de context zien zoals de TS dat aangegeven heeft. Er zou niet meer dan mail en internetbankieren gebeuren. In dat opzicht vind ik het wel veel.
Per gebruiker is dat dan 420MB over 28 uur, is ruim 15MB per gebruiker per uur uitgaande van 15 gebruikers die 28 uur... Bedenk dan ook nog even dat niet iedereen 28 uur achter de pc zit, er zijn over het algemeen ook nog zaken als eten, slapen en andere zaken. Dan is het heel veel mail en bankieren hoor. Daar moet dus wel iemand tussen zitten die of naar internetradio luistert of andere dingen download.

Wellicht heeft iemand niet door dat luisteren naar internetradio of kijken naar uitzendinggemist, veel dataverkeer tot gevolg heeft.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Pagina: 1