Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215336

Topicstarter
Hallo tweakers,
ik heb sinds 2 dagen een nieuwe PC, hier heb ik gister en eergister mooi Bulletstorm op kunnen spelen op de hoogste kwaliteit zonder enige problemen.
Vandaag wilde ik even alleen mn mail checken, maar kreeg blauwe en gele artifacts. Gele lijnen door mijn beeld, ook crashen nu al mijn spelletjes (minder zware spellen zoals Quake 3 (1999) en Portal crashen ook) en ik krijg zo nu en dan deze melding: "Display driver stopped responding and has recovered", het beeld is naar mijn gevoel ook iets minder scherp (zelfde resolutie en refresh rate). Iemand enig idee? Ik heb alle voltages al vastgezet op de stock waarden in het BIOS, de temperaturen in de gaten gehouden, een oude, niet volledig werkende hdd uit mijn computer gehaald, en de GPU drivers opnieuw geinstalleerd.
Niks met enig resultaat. Ik kan de GPU niet in een andere PC inbouwen omdat daar geen passende voeding in zit.

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/23hb05x.png

hier mooi te zien, de temperaturen net nadat de drivers waren gecrasht. PC liep vast, het beeld werd even zwart en dit kwam tevoorschijn.
Soms loopt hij ook vast en is er een harde reboot nodig om weer beweging in de machine te krijgen.

Specs:
Windows 7 Ultimate X64
AMD Phenom II X6 1055T
Be quiet! Pure Power BQT L7-530W
ASRock 870 Extreme3
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ
XFX Radeon HD 6950 2GB
Kingston ValueRAM 4GB (2x2GB)
Cooler Master CM 690 II Basic
Creative X-Fi Xtrememusic

Iemand enig idee?

Bedankt,
Rik

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Krijg je ook foutmeldingen of bluescreens (behalve dan die "Display driver stopped responding and has recovered"), of is er misschien iets te vinden in de Windows Event logs? (rechtermuisknop op Computer>Manage>Event viewer>Windows logs, en dan kijken bij Application en System)

Ik zou zeggen dat het iets met de videokaart is, maar ik heb geen flauw idee wat (beeldschermen is meer m'n specialiteit, videokaarten weet ik veel minder vanaf).

EDIT: ik zie nu ook net dit topic: Oplossing voor: "display driver stopped responding"

[ Voor 19% gewijzigd door Kid Jansen op 03-03-2011 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hee, bedankt voor je reactie!
Heb even de thumbnail geregeld, sorry, had hier niet echt op gelet. Ook die thread niet tegengekomen.
Dit is wat er in de eventviewer te vinden is:

Display driver amdkmdap stopped responding and has successfully recovered.

- System
- Provider
[ Name] Display
- EventID 4101
[ Qualifiers] 0
Level 3
Task 0
Keywords 0x80000000000000
- TimeCreated
[ SystemTime] 2011-03-03T20:22:50.000000000Z
EventRecordID 7329
Channel System
Computer Rik
Security
- EventData
amdkmdap

Ben nu de drivers van de website die in de door jou gelinkte thread staan te downloaden. Hoop dat dit effect gaat hebben.
Waar ik al de hele tijd een beetje bang voor ben is dat mijn voeding te zwak is, ik had hier uitgerekend hoeveel wat ik nodig had, daar kwam ~400 uit dacht ik (of in ieder geval aanzienelijk minder dan 530 watt), dit verbaaste mij, maar ik had toch vertrouwen hieraan omdat deze applicatie toch up-to-date leek (nieuwe GPU en CPU modellen stonden in het systeem).

Ik download de drivers die in de thread die je me stuurde stonden, ik hoop dat dit effect heeft.
Nogmaals bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:48

Mavamaarten

Omdat het kan!

400 Watt lijkt mij inderdaad op het randje.
Hetzelfde probleem trad bij mijn oude HD 3850 ook op, en ik moet eerlijk toegeven dat ik het nooit opgelost heb gekregen. Bij bepaalde drivers (oudere) ging het iets beter, maar telkens eindigde het met artifacts en een BSOD (temps lagen rond de 35 - 40 °C constant).

Waar heb je de PC vandaan ?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de onderdelen van Azerty, grotendeels de BBG van tweakers, zelf in elkaar gezet.

EDIT: 100% van de keren als ik in spotnet met mijn muiswiel scroll crasht de driver, dit lijkt me niet heel erg intens voor de GPU. Kan iemand wat met deze info?

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/8voykn.png

EDIT 2: Na verwijderen van de driver (nog niet gereboot) kan ik wel scrollen in Spotnet zonder dat hij crasht, de resolutie staat nu wel op 800x600.

EDIT 3: Na andere driver te installeren kan ik normaal scrollen in spotnet, ik weet niet of dit mijn probleem compleet verhelpt, maar het lijkt wel beter te worden.

[ Voor 91% gewijzigd door Anoniem: 215336 op 03-03-2011 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Je Be Quiet voeding levert maximaal 35 amp over de 2 12-Volt lijnen. Dat is 420 Watt totaal. Dan moet je ook nog eens bedenken dat de belasting niet helemaal netjes over de twee lijnen verdeelt kan zijn, waar elke lijn max 18 amp kan verstouwen. Dat is zo'n 220 Watt. Wellicht wordt 1 lijn wat te zwaar belast, of heeft de voeding in zijn algemeen problemen met bijna maximale belasting over de 12-Volt lijn.

Vergeet niet dat de voeding die je hebt eigenlijk bedoeld is voor midrange systeempjes, terwijl je een 140Watt CPU en een behoorlijk zware GPU hebt.

Het zou dus ook verstandig zijn om stap in van het problemen-draadje te volgen, wat niets anders is dan een andere voeding aansluiten om te zien of er verschil is.

Een noot van belang. De meeste mensen kijken bij PSU's naar de maximale belasting van de naamgeving van de PSU, zoals nu de 530Watt. Die 530Watt is echter niet bepalend. Je moet goed kijken naar wat de PSU op de 12-Volt lijn(en) kan leveren, zowel per lijn alswel het totaal van alle lijnen samen (over het algemeen minder dan de som der lijnen). Zoals al hierboven benoemd, kom je dan opeens erg krap uit met 35 Amp voor een systeem dat wel eens 400 Watt kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je uitgebreide en onderbouwde reactie! Een andere PSU heb ik hier niet, dus dat kan ik nu niet testen. Ik ga proberen eerst alle andere mogelijke oorzaken uitsluiten (of in ieder geval zoveel mogelijk) en dan dit proberen. Ik wist niet dat dit zo werkte (530 watt is piekvermogen), een soort RMS idee zoals bij audio? Of praat ik nu complete onzin?

Off-topic: Raden jullie mij aan om dit te doen?

EDIT: Helaas, alweer een drivercrash :/ Nu terwijl ik Mediamonkey (muziek afspeel programma (lees iTunes/Winamp/watdanook)) opstartte.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 215336 op 03-03-2011 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 215336 schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:14:
Off-topic: Raden jullie mij aan om dit te doen?
Nee aangezien die op stock al niet eens stabiel lijkt. ;)

Wat betreft de voeding is idd niet het meest high-end ding maar moet genoeg zijn zonder overklok.

Je zou als eerste een Windows herïnstallatie kunnen doen, helpt het niet kun je de een andere PC proberen. Lijkt er een beetje op dat die een beetje stuk is namelijk. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Piekvermogen van deze voeding ligt op 580 Watt, maar dat is wel voor alle lijnen (12V, 5V en 3.3V) samen.

Verder kan het probleem iets heel anders zijn dan de PSU, maar het is wel een punt om aandacht bij te houden. Bedenk dat je videokaart al ~200 Watt kan trekken op zijn max, plus nog eens 140 Watt voor de CPU. Dan blijft er weinig over voor de andere onderdelen, als je de 420 Watt max continu in ogenschouw neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 388562

Beste ColdfireRik,

AMD (ATI) raadt niet voor niets aan dat de 6950 een 500 watt voeding aan, persoonlijk denk ik dat jouw voeding gewooon niet toereikend is. En jij wil een 6950 flashen naar een 6970? Ik zou eerst zorgen je computer stable te laten draaien voordat je wat aan je kaart veranderd ofzo. Daar komt bij dat AMD een fix heeft uitgevoerd dat die biosflash niet meer mogelijk is. Misschien heb jij nog één van de eerste 6950, dan heb je 'geluk'.

In ieder geval succes, ik zit ook nog met mij 6870 die waarschijnlijk bluescreens veroorzaakt ná het gamen. :l

groetjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@dahakon, ik neem aan dat mijn GPU geen 200 watt trekt als hij relatief simpele dingen moet renderen zoals de vensters van applicaties, terwijl de driver wel crasht bij taken zoals dit.

@-The_Mask-, ik ga morgen denk ik een reinstall doen van mijn OS, heb het wel ontzettend druk, ik organiseer dit weekend op mijn school namelijk ook nog een LAN party waarvoor ik morgen alle PCs (fysiek) moet klaarzetten.

EDIT: @iNeophyte, het idee om de 6970 mod te doen kwam van mijn veel te optimistische kant die hoopte dat het gefixt zou zijn met als oorzaak een driver issue ;) zolang dit ding niet 100% stabiel is denk ik er niet aan om zoiets te doen.

Heeft iemand nog dingen die ik kan testen zonder de hardware te wijzigen, omdat ik dat op het moment niet kan doen.
Ik heb 2 PCI kaarten (X-fi Xtrememusic en een W-Lan kaartje van Asus (WL-100g uit mn hoofd, maar dit lijkt me niet zo belangrijk))

Bedankt voor jullie input!

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 215336 op 03-03-2011 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dahakon schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:22:
Verder kan het probleem iets heel anders zijn dan de PSU, maar het is wel een punt om aandacht bij te houden. Bedenk dat je videokaart al ~200 Watt kan trekken op zijn max, plus nog eens 140 Watt voor de CPU. Dan blijft er weinig over voor de andere onderdelen, als je de 420 Watt max continu in ogenschouw neemt.
Is niet de voeding, voeding zorgt ten eerste niet voor zoiets ook is die gewoon genoeg.

Zijn CPU neemt trouwens ook geen 140W en de videokaart geen 200W. De CPU zal max zo rond de 100W uitkomen en de videokaart doet in games max zo'n 150W, PowerTune max is 200W. Ook heeft hij de problemen ook gewoon tijdens idle.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heeft het zin om mijn GPU in het 2e slot te doen? Nu zit hij in het slot het dichtst bij de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:30
Anoniem: 215336 schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:29:

Heeft iemand nog dingen die ik kan testen zonder de hardware te wijzigen, omdat ik dat op het moment niet kan doen.
Ik heb 2 PCI kaarten (X-fi Xtrememusic en een W-Lan kaartje van Asus (WL-100g uit mn hoofd, maar dit lijkt me niet zo belangrijk))

Bedankt voor jullie input!
Ik zou eens de X-fi eruit halen, staat bekend om driver problemen, de ATI/AMD drivers zijn helaas ook niet altijd even stabiel, maar die X-fi's schijnen een echt drama te zijn. Kan geen kwaad hem er even uit te halen en te kijken wat dat doet.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry voor mijn lange afwezigheid in deze thread, heb het heel erg druk met school (eindexamen) en heb eigenlijk gewoon geen tijd om dit uit te zoeken :/ Dingen lijken nu slechter te worden, mijn tweede hardeschijf werd niet meer herkend (ook niet in het BIOS) en nu mijn WLAN kaarje ook niet, via kabel krijg ik ook geen netwerk meer. Applicaties lopen constant vast en crashen, van Xfire tot skype tot mediamonkey tot firefox. Van alles dus, lijkt me daarom niet gerelateerd aan die programma's. Ook installeert windows volgensmij elke keer dat ik boot wéér dezelfde updates en zeurt adobe wéér dat hij ook een update moet installeren.
Ook heb ik een dock voor windows, ben even de naam kwijt, maar deze onthoud bij het afsluiten van het programma wél (na programma afsluiten en weer opstarten) zijn instellingen (welke snelkoppeling ik erin heb staan) maar na een reboot is ze deze weer vergeten.
Branden mislukt ook, via imgburn (niet via iets anders getest). Ik heb mijn geheugen al getest met Memtest maar dit was allemaal in orde.
Ik weet niet meer waar ik moet zoeken :( Iemand nog ideeën?
Temperaturen zijn goed, van CPU, GPU en van de case zelf ook.

Kan het misschien mijn moederbord zijn? Heb mijn bios ook gereset. Ik ga zo denk ik even mijn oude 8800GT in bouwen. Kijken wat dat oplevert.

Ik hoop dat iemand van jullie kan helpen, word hier echt compleet gestoord van :( Heb mijn computer nodig voor mijn profielwerkstuk dat nog wel over informatica gaat.

Bedankt iedereen!

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 215336 op 30-03-2011 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-05 09:17

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Klinkt eigenlijk ook wel als een mogelijk defecte HDD. Draai eens een HDTune error scan?

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 391571

Anoniem: 388562 schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:27:
Daar komt bij dat AMD een fix heeft uitgevoerd dat die biosflash niet meer mogelijk is. Misschien heb jij nog één van de eerste 6950, dan heb je 'geluk'.
Waar heb je dit vandaan?
Pagina: 1