''Display driver {amdkmdap / nvlddmkm} stopped responding and has successfully recovered.'' is de melding die Windows Vista of 7 geeft. Het laat vaak je d3d applicaties vastlopen en is vooral bij gamen echt vervelend. Dit is mijn verhaal, met onderaan de (mogelijke) oplossing:
EDIT: Net een driver crash na 2uur gamen. Echter blijft het beeld nu normaal.
EDIT2: Hij crasht nog steeds maar minder vaak.
De oplossing (voor mij en waarschijnlijk ook vele anderen) is om van http://www.tweakforce.com/ je desbetreffende driver te downloaden. Vervolgens ATI/NVidia te verwijderen en Driver Sweeper te gebruiken in veilige modus. Daarna installeer je de gemodificeerde drivers in normale modus. (eerst had ik dit probleem binnen 10 minuten, nu al 1,5 uur niet meer.)Configuratie: AMD Phenom X4 965BE, Asrock 890FX Deluxe4, 4x 2GB OCZ3BE1600C8LV4GK DDR3, Sapphire Vapor-X HD5850 1GB, Windows 7x64 SP1, Games: JustCause II en andere games.
Tijdens gamen gebeurt er na een aantal (3 tot +60) minuten dat alles even blijft hangen en krijg ik zwart beeld. Het geluid gaat na een paar seconden wel weer verder. ALT-TAB is mogelijk en ik kom op desktop. ALT-TAB terug krijg ik weer zwart beeld. Met ESC kom ik in menu en zie ik mijn muis. Verder niks. Via taskmanager kan ik het afsluiten en eventueel het programma opnieuw starten.
Nadere inspectie (GPU-Z, Event Viewer) levert me het volgende op.
Mijn videokaart moet op een of andere vreemde manier heel veel data verwerken waardoor de LOAD op 100% komt te staan. Hierna merkt Windows van dat ik blijf hangen en restart de videokaart drivers: Display driver amdkmdap stopped responding and has successfully recovered.
Ik heb al geprobeerd om allerlei oudere/nieuwere videodrivers te installeren(met Driver Sweeper), de TDRdelay te verlagen/verhogen (tijd die hij videokaart geeft om te antwoorden), CMOS CLEAR gegeven, videogeheugensnelheden aangepast, ramgeheugen modules uithalen, memcheck gedraait en natuurlijk op Google gezocht. Daarbij viel het me op dat dit vooral gebeurt op Vista en W7 met ATI / Nvidia kaarten.
EDIT: Net een driver crash na 2uur gamen. Echter blijft het beeld nu normaal.
EDIT2: Hij crasht nog steeds maar minder vaak.
[ Voor 3% gewijzigd door kipjr op 27-02-2011 11:35 ]