Nieuwe videokaart -> passieve koeler van oude kaart overzet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Hallo tweakerts,

ik heb een klein beetje raad nodig... ik wil vandaag (of morgen) mijn huidige HD3870 gaan vervangen voor een HD5770, eigenlijk alleen maar omdat de 3870 moeite heeft met 1920x1080 vanwege wat tekort aan geheugen, heb verder geen interesse in rauwe kracht. Het mooie van die 3870 is de passieve koeling die er op zit fabriek uit (Sapphire Ultimate), draait nu al 3 jaar zonder problemen en eigenlijk nooit warmer dan 80 graden geweest... prima toch?

Nu wil ik dit passieve blok over gaan zetten op die HD5770, maar durf het eigenlijk niet echt aan. Kon die 3870 nou passief gekoeld wordt omdat het van zichzelf al een vrij koel hoofd houdt bij presteren? Of mag ik er rustig vanuit gaan dat de HD5770 met lagere tdp etc in principe een nog koeler hoofd heeft dan die 3870? Hoor het graag van iemand die wat meer in dergelijke dingen zit... ik zou niet graag die nieuwe kaart verknallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

5770 is niet zo'n heethoofd hoor. Welke koeler/kaarten hebben we het precies over ? Linkjes/Plaatjes please :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:20
Nee. Die koeler is gemaakt voor die videokaart. Als je de nieuwe kaart passief wil koelen dien je een hiervoor geschikte koeling te monteren. Zie pricewatch voor types/prijzen.

[ Voor 21% gewijzigd door Lumics op 03-03-2011 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zeggen, kijk eens naar de TDP van de kaarten. Als de nieuwe chip minder hitte produceert (wat goed mogelijk is, doordat deze efficiënter werkt), dan zou je de koeler gewoon om moeten kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:23
Zoek en gij zult vinden: http://www.hwcompare.com/...70-1gb-vs-radeon-hd-5770/

Verbruik is nagenoeg gelijk dus qua warmte afgifte zal er ook niet veel verschil in zitten.

Weet alleen niet of de bevestigingsgaten van de koelers gelijk zijn, en de passieve koeler die je nu hebt kan meer koelen dan alleen de core, dan gaat het zeker niet passen op je nieuwe videokaart. Dan moet je of een andere passieve koeler kopen voor je 5770 of er gelijk een kopen die vanuit de fabriek al een passieve koeler heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:15
Ik heb een officieel passief gekoelde 5770 van Gigabyte (enige aanbieder) en de koeler is echt gi-gan-tisch.

Ook omwille van garantie enzo zou ik die paar euro extra voor die gigabyte gewoon betalen eigenlijk.. Bovendien weet je niet eens of het gaat passen.

[ Voor 19% gewijzigd door - J.W. - op 03-03-2011 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Even voor de geinteresseerden, ik heb nu deze kaart in het systeem zitten:

pricewatch: Sapphire Ultimate HD 3870 512MB GDDR4 PCI-E
http://www1.sapphiretech....cts_overview.php?gpid=217

En wil die (heb de kaart inmiddels) omruilen voor:

pricewatch: Asus EAH5770 CuCore/2DI/1GD5
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=2w7a61DvEv90cXss

De passieve koeler op de oude kaart is ook al een gigantisch ding en heeft de kaart altijd prima koel gehouden, enkel als ik de kaart echt op zijn donder gaf werd het koelgedeelte serieus warm, maar sowieso nooit te warm geweest dat je het niet meer vast kon pakken. Hoogste temp ooit 'gemeten' is 80 graden celsius en dat was op een moment dat de koeling in de kast niet zo goed in orde was.

Ik ga eerst maar een beginnen met deinstalleren van de drivers en het installeren van de nieuwe kaart, misschien valt het allemaal wel mee met het geluid, ik begrijp dat de koeler op die Asus kaarten vrij stil zijn...

Over een paar minuten meer :)

... nieuwe kaart geinstalleerd, alles werkt prima. De koeler past idd niet, de koeler die hier op zit wordt ook los verkocht, maar deze heeft een custom voet eraan zitten... helaas :)

Gelukkig valt de herrie tot nu toe wel mee, het is iets luider, maar het gaat tot nu toe niet harder draaien (getest met MW2 alles maximaal voor een min of 20) heb nu alleen een hele lage zoem erbij, maar dat vind ik nog wel acceptabel. Jammerdebammer zullen we maar zeggen, ik ben van de afbeeldingen uitgegaan van een gelijke koeler, iets te enthousiast :)

[ Voor 18% gewijzigd door MicGlou op 03-03-2011 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 13:50

yzx

Hier had je een passief gekoelde : http://tweakers.net/pricewatch/270902/xfx-hd-577x-z5fh.html

en een dual fan is altijd stiller dan een single : http://tweakers.net/pricewatch/260018/msi-r5770-hawk.html

En na 20 minuutjes zal ie nog niet zo warm oplopen

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Een passief gekoelde kaart voor het dubbele van het bedrag wat ik nu voor deze kaart heb bedankt... nee hoor, dank je :) En de kaart was al besteld voordat ik de vraag hier had geplaatst ;) Overigens ben ik dan nog goedkoper uit door er zelf een flinke koeler op te zetten... en die 'oude' passieve koeler is eventueel ook nog wel aan te passen, moet alleen een passende base-plate/voetstuk hebben (en die zit volgens mij op een oude HD3650 die ik heb liggen). Ik ga van het weekend wel even bij mijn oom kijken, die heeft allerlei bijzondere apparatuur om dergelijke fijn soldeerwerk etc te doen. Het gaat mij ook meer om het project zelf dan dat ik echt perse een passief gekoelde kaart wil... plus dat deze passieve koeler een goede eigenschap heeft die ik moeilijk terug vind bij andere passieve koelers op videokaarten, deze koeler draait namelijk naar de andere kant en wordt dus vanzelf extra gekoeld door de cpu-fan en afgevoerd door de achterste case-fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

MicGlou schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 11:17:
plus dat deze passieve koeler een goede eigenschap heeft die ik moeilijk terug vind bij andere passieve koelers op videokaarten, deze koeler draait namelijk naar de andere kant en wordt dus vanzelf extra gekoeld door de cpu-fan en afgevoerd door de achterste case-fan.
ThermalRight HR-03 heet zoiets ;)

Check mijn fotoalbum voor pics ervan. Staat momenteel stof te happen helaas.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1