Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se10031993
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-04-2024
hulp gevraag,

mijn hond heeft net mijn LaCie harde schijf van de tafel gelopen :-( , met als gevolg dat deze niets meer doet(alleen een zachte pieptoon) kan iemand mij hierbij helpen want de bestanden op de schijf zijn wel belangrijk

alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de bestanden belangrijk waren geweest, had je wel een back-up gehad. Wat je kan proberen is om de schijf uit zijn behuizing te halen en direct op het mobo aan te sluiten. Dan maar hopen dat de schijf herkend wordt en werkt, anders zijn er altijd nog datarecoverybedrijven die de data er wel voor je af willen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se10031993
dit was een back-up schijf, je kan nu toch moeilijk oneindig back-ups gaan maken?.
maar toch bedankt voor de raad,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
se10031993 schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 20:15:
dit was een back-up schijf, je kan nu toch moeilijk oneindig back-ups gaan maken?.
maar toch bedankt voor de raad,
Als het je backup was dan heb je het origineel toch nog? Anders is het geen backup meer ....

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se10031993
ja origineel heb ik nog, nouja deeltjes van laptop/usb/enz.. dus niet meer alles,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:48

D4NG3R

kiwi

:)

Dan was het dus geen volledige backup == Geen belangrijke bestanden.

Simpelgezegd: Nee, je kan hier weinig mee. Of je moet het door een (waarschijnlijk) duur recoverybedrijf eens laten bekijken.

Backup = Dezelfde data op minimaal 2 verschillende plekken in 100% goede staat hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 01-03-2011 20:23 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se10031993
ja iedereen zijn mening over al dan niet belangrijke bestanden, ik heb de raad gekregen om ze een nachtje in de diepvriezer te leggen, kan dit kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
Dat ligt eraan wat er aan de hand is, ik zou eest de hdd eens uit zijn behuizing halen om eens het één en ander te onderzoeken en uit te sluiten.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

se10031993 schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 20:24:
ja iedereen zijn mening over al dan niet belangrijke bestanden
Het was geen mening, maar een feit :+ .

Je HDD in de Diepvries leggen is sowieso al een dooddoener, consumentenelektronica met bewegende onderdelen is er niet op gebouwd om onder het vriespunt te werken. En doordat de platters zich gaan vervormen onder die lage temperaturen, kan je ook nog eens je data kwijt raken.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 01-03-2011 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se10031993
ja ik heb ze er al uitgehaald, ziet er normaal uit ook aan het printplaatje van de schijf zit alles nog goed,
Puch-Maxi schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 20:26:
Dat ligt eraan wat er aan de hand is, ik zou eest de hdd eens uit zijn behuizing halen om eens het één en ander te onderzoeken en uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
D4NG3R schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 20:26:

Je HDD in de Diepvries leggen is sowieso al een dooddoener, consumentenelektronica met bewegende onderdelen is er niet op gebouwd om onder het vriespunt te werken. En doordat de platters zich gaan vervormen onder die lage temperaturen, kan je ook nog eens je data kwijt raken.
Maar soms werkt het wel. Het is mij eerder gelukt om de data van een schijfje terug te halen op deze manier (staat zelfs in de FAQ). Ok, de kans dat je schijf sterft is vrij groot, maar de laatste zuchtjes kunnen goed genoeg zijn om je data terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het is en blijft een risico...

Zorg er IIG voor dat je de HDD niet los in de vriezer legt, maar met bijv een doek eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se10031993
hangen daar dan bepaalde "vriestijden" en temps aan vast?
Terw_Dan schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 20:32:
[...]

Maar soms werkt het wel. Het is mij eerder gelukt om de data van een schijfje terug te halen op deze manier (staat zelfs in de FAQ). Ok, de kans dat je schijf sterft is vrij groot, maar de laatste zuchtjes kunnen goed genoeg zijn om je data terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
se10031993 schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 20:34:
hangen daar dan bepaalde "vriestijden" en temps aan vast?

[...]
Niet echt, hij lag hier een week in de vriezer, maar dat was meer omdat ik niet eerder tijd had.

Het is een risico, ik heb dat risico genomen toen ik echt alle andere dingen had geprobeerd, en op het punt stond de schijf weg te smijten. Mijn data was overigens niet superbelangrijk. Als jouw data wel echt belangrijk is kun je beter een recoverybedrijf inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
se10031993 schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 20:32:
ja ik heb ze er al uitgehaald, ziet er normaal uit ook aan het printplaatje van de schijf zit alles nog goed,
[...]
Sluit hem eens aan via Sata om te kijken wat hij doet. Eventueel zou je hem in de diepvries kunnen doen. Wel in een luchtdichte verpakking en het best laat je hem 12-24 uur erin liggen afhankelijk van de afmetingen (2,5" of 3.5"). Leg hem met USB-adapter en al in de diepvries en laat de USB-kabel eruit steken voor het testen (laat de hdd in de diepvries i.v.m. condensvorming). Zo heb ik ook eens wat data kunnen restoren, maar het was niet voor lang. Na 10 min was de HDD ontdooid en liep hij weer vast, voorgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:29
BalusC in "OM FAQ"
en
Thematopic: Datarecovery

Verder: spint de schijf uberhaupt nog? En heb je de schijf al uit zijn behuizing gehaald?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
D4NG3R schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 20:34:
Het is en blijft een risico...

Zorg er IIG voor dat je de HDD niet los in de vriezer legt, maar met bijv een doek eromheen.
Doe maar een plastic tasje met heel veel tape. Dan nog een plastic tasje met nog meer tape en dan een doek eromheen. Allemaal ijs op de HDD dat gaat smelten zodra je de HDD aanzet is niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se10031993
eventjes alles overwegen, maarja zoals hierboven al is vermeld ZO belangrijk kan het niet zijn om er veel geld tegen aan te gooien.

alvast bedankt voor de hulp
Terw_Dan schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 20:36:
[...]

Niet echt, hij lag hier een week in de vriezer, maar dat was meer omdat ik niet eerder tijd had.

Het is een risico, ik heb dat risico genomen toen ik echt alle andere dingen had geprobeerd, en op het punt stond de schijf weg te smijten. Mijn data was overigens niet superbelangrijk. Als jouw data wel echt belangrijk is kun je beter een recoverybedrijf inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se10031993
ja ze spint nog, en maakt nog een zachte piep met een interval van ong 2sec.
Malantur schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 20:39:
BalusC in "OM FAQ"
en
Thematopic: Datarecovery

Verder: spint de schijf uberhaupt nog? En heb je de schijf al uit zijn behuizing gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
PilatuS schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 20:41:
[...]

Doe maar een plastic tasje met heel veel tape. Dan nog een plastic tasje met nog meer tape en dan een doek eromheen. Allemaal ijs op de HDD dat gaat smelten zodra je de HDD aanzet is niet handig.
Dat uiteraard. Ik heb het ding destijds (met een controller) ingetapt in een plastic bubblewrap zak. http://faq.tweakers.net/om/hdd_invriezen/
De HDD moet natuurlijk niet vochtig worden, dat veroorzaakt kortsluiting. Zolang je het ding onder het nulpunt houdt lukt het het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se10031993
lijkt me het proberen waard, we zien wel wat het geeft.

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

se10031993 schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 20:21:
ja origineel heb ik nog, nouja deeltjes van laptop/usb/enz.. dus niet meer alles,
Dan heb je dus geen 100% back-up, hoe je het ook draait of keert. Alleen als je ALLE data op 2 of meer verschillende plaatsen hebt, spreekt men over een back-up. Wat jij hebt is dus een gedeeltelijke back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

se10031993 schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 20:44:
ja ze spint nog, en maakt nog een zachte piep met een interval van ong 2sec.

[...]
Datzelfde heb ik hier als ik mijn externe hdd op een te lange usb kabel aansluit, krijgt ie niet genoeg stroom/vermogen/...

Geen idee wat je er mee kan, maar ik denk ik meld het maar even ;)

Dus gewoon idd via sata proberen zou ik zeggen. Lees nl dat je em wel uit de behuizing hebt gehaald, maar niet dat je em ook al direct op het mobo aangesloten hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door crizyz op 02-03-2011 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:22

MsG

Forumzwerver

Sluit hem eens rechtstreeks aan, los van de behuizing op sata of IDE, net wat deze heeft. Heb al 2 keer meegemaakt met externe hdds, dat enkel het sata naar usb-printplaatje defect was, waarna de schijf prima werkte in een andere behuizing of intern.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 10:25
Ik denk echter dat het in dit geval geen gebrek aan spanning is, maar een mechanisch probleem. Lijkt erop dat het de schijf niet lukt om de koppen in positie te krijgen. (Wat ie dus iedere 2sec opgeeft en opnieuw gaat proberen).

Het is een kleine kans, maar het zou zomaar kunnen dat invriezen in dit geval werkt. (Gezien het krimpen van het materiaal is het mogelijk dat de koppen welke nu wellicht ergens achter vast zitten weer goed springen).

Mocht dat niet werken, dan zou je de schijf open kunnen halen en kijken wat er mis is (waarschijnlijk ergens iets afgebroken in de buurt van de koppen / actuator van de koppen, of de platters staan niet meer perfect horizontaal). Echter, lees heel goed op Internet hoe je dat moet doen. Komt er op neer dat ieder stofje fataal kan zijn voor je schijf, dus dit is iets om in een clean room te doen. (Al zijn er alternatieven, de badkamer methode enzo). Hoe je het ook doet, perfect ga je het niet meer krijgen, er gaat stof in de schijf komen. Aangezien dat voor onherstelbare schade op de platters zorgt, z.s.m. alle data eraf. Iedere seconde kan de laatste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Ik zou toch echt eerst direct op sata proberen aan te sluiten, diepvriezen en cleanroomen kan daarna altijd nog.
Of is dat zo'n onlogische redenatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:29
Diepvries is alleen wel de laatste stap: bij het afkoelen condenseert de waterdamp in de lucht tot ijs.
Als je dat weer laat opwarmen heb je water in je schijf dus waterschade aan zowat elke component en daar aat je recovery bedrijf niet meer veel aan kunnen doen vrees ik.
Diepvries is dus de laatste stap als je niet naar een professioneel bedrijf gaat..

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Er is nog een andere optie die nog niet is genoemd. Wij gaan nu uit van een mechanisch defect, het PCB kan echter ook defect zijn geraakt. Eventueel zou je een identieke schijf kunnen nemen en daarvan het PCB overzetten op je eigen schijf. Bij een mechanisch defect heeft dit natuurlijk geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal, Sinds kort heb ik een LaCie Rikiki go van 1 TB en heb hem in 2 partities gedeeld (mac/ windows). Op mijn Macbook werkt hij prima alleen op andere macbooks of windows pc's wordt hij niet herkend. Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:58

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Hoi mmemndonca, het is niet de bedoeling dat je oude topics uit de sloot gaat halen om je eigen probleem onder de aandacht te brengen, zeker niet als dit niet eens aan dit issue gerelateerd is.

Maak dan je eigen topic aan en zorg er voor dat je meer doet dan 'help' roepen. Wat heb je zelf gedaan, welke diagnose programma's heb je gebruikt? Etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:40

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Aan Q's reactie hoef ik niets meer toe te voegen, behalfe dan dat dit topic, met name de topic start al niet erg sterk was. Daarom gaat dit topic dan ook maar op slot. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.