Instellingen equalizer

Pagina: 1
Acties:

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-01 20:01
Sinds kort heb ik een setje Eltax monitor 3 speakers. Zie ook: Versterker Eltax Monitor iii. Een hele vooruitgang met datgene wat ik hiervoor had.

De speakers worden aangestuurd met deze nog prima functionerende versterker en een laptop.

Philips FA 564
Afbeeldingslocatie: http://www.radiomuseum.org/images/radio/philips_hong_kong/fa_564_00r_632817.jpg

Nu is mijn vraag, hoe stel ik nu het geluid het beste in? Ik wil uiteraard het beste uit de speakers halen. Ik heb al wel wat geprobeerd met de equalizer van de versterker en ook met die van de laptop. Alleen heb ik het gevoel dat ik het geluid ga verpesten. Dat het niet meer klinkt zodat het zou moeten klinken.. Het moet natuurlijk wel realistisch blijven. Is het het beste om alles neutraal te houden? Op de laptop is natuurlijk ook nog een hele boel in te stellen. Of kan ik het door het aan te passen nog mooier maken?

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-01 12:49

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Ik persoonlijk gebruik geen equalizer functie gebruiken daar het geluid dan in zijn puurste vorm wordt doorgegeven. Het is natuurlijk dan wel heel erg belangrijk hoe de kwaliteit van de speakers en de versterker is.
Naast mijn persoonlijke mening is het natuurlijk van het allergrootste belang wat je zelf het mooiste vind. Als je in je setup bepaalde tonen mist kun je dat op deze manier manipuleren.
Wel een advies is om van de "loudness" knop af te blijven ;)

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-01 00:31
Met een 5-band EQ kom je in principe helemaal nergens dus die zou ik gewoon lekker laten staan. Enige zinnige wat ik er over kan zeggen is dat je je EQ-ing instelt op basis van een meting in de luisterruimte, zomaar aan knoppen draaien op het gehoor zou ik achterwege laten.

Er zijn ook met dit weer twee kampen, mensen die zeggen dat je niet mag EQen want dat is niet puur en mensen die EQen om de invloeden van de luisterruimte en tekortkominigen van de luidsprekers te compenseren.

Ik zelf maak bijvoorbeeld actief gebruik van een 8 kanaals DSP met een 31-band EQ met tijdsvertraging en vrij instelbaar crossovers. Dat moet je alleen willen als je een keer een fatsoenlijke meting hebt gedaan in je luisterruimte.

To be short, zonder meting niet aan beginnen, dat is geen feit, maar mijn mening.

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Ik zou er ook zonder meting gewoon lekker aan beginnen en gaan schuiven en draaien met knopjes en gaan spelen met instellingen van je laptop. Geluid is een hele persoonlijke beleving en er is geen beste weergave-stand. Stel het in zoals je het zelf het mooiste vind klinken en geniet daarvan. Gebruik ook rustig de loudness als je dat mooi vindt klinken. Het gaat uiteindelijk om wat jij ervan vindt, wat de rest ervan denkt doet er absoluut niet toe.

Als je echter op zoek bent naar de zo natuurgetrouw mogelijke reproductie van de originele opname, dan ontkom je niet aan metingen en uitgebreide apparatuur om de invloed van akoestiek en tekortkomingen van luidsprekers te compenseren. Maar dan praat je ook over hele andere apparatuur dan waar je nu mee speelt.

[ Voor 11% gewijzigd door Killer op 01-03-2011 00:20 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Gewoon proberen, als je het mooier vind->doen, als je het lelijker vind ->uitzetten. Het gaat tenslotte om een persoonlijke beleving, wat andermans beleving is boeit niet (tenzij het je vrouw ofzo is :+ )

Mijn ervaring, met mijn oude versterker had ik hem nodig om een prettiger geluid te ervaren. met mijn nieuwe (nou ja 13 jaar) Totaal niet gewoon pass trough. wel een aparte versterker voor de niet actieve sub

Iperf