Artifacts: videokaart of beeldscherm?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 22:40
Sinds een paar minuten geleden heb ik ontdekt dat in het bovenste gedeelte van m'n scherm artifacts optreden (tijdens normaal Windows desktop gebruik, speel bijna geen games meer). Het zijn vier plekken boven in het scherm van ongeveer 2x2cm en bestaan uit gele kronkeltjes waarvan sommigen knipperen.

Heb een screenshot gemaakt tijdens testen met een GPU progje waarbij de kronkeltjes blauw worden.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/35mrgFZFkxCzPj771oRVmZ5O/full.png

Ik gebruik een Acer AL2216BW en een GF8800GT (Sparkle SF-PX88GT512D3-HP, passief gekoeld). Verder een Corsair HX520W voeding en een Gigabyte GA-770TA-UD3 mobo. Ik heb geen last van spontane reboots of BSOD's. Koeling zou het probleem niet moeten zijn gezien de temperaturen prima waardes geven.

Ik kan nu geen andere monitor of andere videokaart testen omdat die simpelweg niet beschikbaar zijn. Is er een andere manier om één van beide uit te sluiten of te testen?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:14

RammY

Dát!

Als jij het op een screenshot kunt krijgen zal het vast niet een probleem van het scherm zijn, dus die mag je al uitsluiten....

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
8)7 dat klinkt op zich logisch. Zal dan toch een hardware probleem zijn in het geheugen van de videokaart oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:01

Aganim

I have a cunning plan..

Klinkt als "Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten".

In het kort: het soldeermiddel dat Nvidia gebruikte voor de 8000 serie (en enkele 9000 serie) kaarten is niet bestand tegen het steeds uitzetten en krimpen van de kaart door de hitte die bij normaal gebruik ontstaat.

Het is mogelijk je kaart weer in werkende staat te krijgen door een zogeheten "reflow", maar dat blijft een lapmiddel.

edit:
In een vlaag van pure goedheid, ook maar een link naar een uitleg over het reflowproces toegevoegd

[ Voor 74% gewijzigd door Aganim op 28-02-2011 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-09 10:29
Het is de videokaart, de 8xxx serie van nvidia heeft daar behoorlijk kuren mee, (9xxx trouwens ook, getuigen mijn 9800gt en 9800gx2) hij is dus zachtjes aan het overlijden. Het forum heeft zelfs een heel topic er aan toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
Hmm, matig gezocht dus. Dank voor jullie toelichting! Dat oven-verhaal ga ik niet eens aan beginnen. Wordt dus rondkijken voor een nieuwe kaart ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:01

Aganim

I have a cunning plan..

Dat oven-verhaal ga ik niet eens aan beginnen
Ben je nou een tweaker of niet? :P

Toegegeven: mijn 8800GTX ligt ook stof te happen, na slechts een krappe 1,5 jaar dienst te hebben gedaan.

edit:
Typo

[ Voor 5% gewijzigd door Aganim op 28-02-2011 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
Wel steeds minder :P Geen tijd meer voor een reparatie die mogelijk niet of slechts tijdelijk werkt. Iemand nog tips voor een recente passief gekoelde kaart? Beetje middensegment. Als ik in de PW filter op passief gekoelde HD6 serie kaarten krijg ik 78 resultaten die vervolgens allemaal actief gekoeld zijn 8)7

[edit]

Op advies gekregen in het BBG topic deze kaart besteld: pricewatch: Gigabyte GV-R577SL-1GD

[ Voor 22% gewijzigd door The Legend op 28-02-2011 13:38 ]

Pagina: 1