Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Flinke marges. Door met flexcontracten te werken loopt de werkgever nauwelijks risico. Toch permitteert men zich een opslag van >100% op de loonkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Muerte.Diablo schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:54:
Is al heel vaak aangekaart en zelfs door sommige werknemers bij het juridisch loket nagevraagd.
Punt is (zoals ik het persoonlijk zie):
Volgens Artikel 7:628a van het Burgerlijk wetboek:
Artikel 628a 1. Indien een arbeidsomvang van minder dan 15 uur per week is overeengekomen en de tijdstippen waarop de arbeid moet worden verricht niet zijn vastgelegd, dan wel indien de omvang van de arbeid niet of niet eenduidig is vastgelegd, heeft de werknemer voor iedere periode van minder dan drie uur waarin hij arbeid heeft verricht, recht op het loon waarop hij aanspraak zou hebben indien hij drie uur arbeid zou hebben verricht. 2. Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.

De arbeidsomvang is variabel. Dit kan meer maar ook minder zijn als 15 uur per week.
De tijdstippen waarop de arbeid moet worden verricht kan je als werknemer zelf vastleggen.
IANAL, maar zolang je geen uren in je contract hebt staan gelden deze regels en mag je dus altijd drie uur schrijven. De drie-uren-regel is dus van toepassing en er is geen sprake van een grijs gebied. Als je de regels wilt opvatten zoals jij doet, betekent het dus nooit dat je van tevoren enige afspraak kunt maken en mensen maar willekeurig komen opdagen :P

De wet is bedoeld om mensen die geen vast contract en vaste werktijden hebben te beschermen en dat is hier expliciet het geval. Het bedrijf rekent er waarschijnlijk op dat zijn werknemers meer kaas hebben gegeten van computers dan de wetgeving, al kunnen achterstallige uren waarschijnlijk wel nog gevorderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:10

WCA

t_captain schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:13:
Flinke marges. Door met flexcontracten te werken loopt de werkgever nauwelijks risico. Toch permitteert men zich een opslag van >100% op de loonkosten.
Ook veel werknemers klagen over loon vs de kosten voor de klanten. Er wordt daarbij vergeten dat het draaien van een bedrijf niet alleen bestaat uit het betalen van werknemers. Er zijn genoeg andere kosten die ook betaald moeten worden. Raar dat mensen meteen conclusies trekken over marges als de financiele situatie van het bedrijf helemaal niet bekend is diegene.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muerte.Diablo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-05 12:08
Thomas18GT schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:03:
[...]

Het topic is dan ook 5 jaar oud..

Oh 6 ondertussen :+
Ja dat klopt. Alleen TS is wel in September 2015 bijgewerkt staat er. En al sinds 1 januari 2015 wordt er afgerekend per kwartier :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Muerte.Diablo schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:54:
Waarmee ik er dus vanuit ga dat hoewel het moreel discutabel is het niet in strijd met de wet is.
Volgens mij is het juist expliciet in strijd met de wet. Natuurlijk gaat het bedrijf dat niet zomaar toegeven, dat zou ze goud geld kosten en hun business-model om zeep helpen. Zij weten ook wel dat een student die zich voor tientjeswerk het schompes werkt geen dure rechtszaak gaat beginnen en zich met gemak laat overbluffen.
t_captain schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:13:
Een werknemer kost de werkgever doorgaans ongeveer 1,8 keer de loonkosten aan sociale afdrachten en andere verplichte zaken. Dat de werknemer het niet krijgt betekent niet dat hij het niet kost :) Dat laat in dit voorbeeld dus maar 20% van het loon per uur over voor kosten, risico-afdekking en winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
10% vakantiegeld (uren), 8% vakantietoeslag ("vakantiegeld"), 17% premies werknemersverzekeringen, 7% inkomensafhankelijke premie zvw. Plus nog eventueel pensioen en secundaire AV (ik denk dat die hier niet van toepassing zijn). Procent of 40, 45. Geen 80.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WCA

WCA

Mensen houden ook geen rekening met het feit dat het student aan huis is, en geen professional aan huis. Dit zijn voor een groot gedeelte mensen die net begonnen zijn aan een niveau 4 mbo opleiding. Als je dan gaat kijken naar loon, is 10,50 per uur toch echt niet gek.

Wat het oproepen betreft, Bij student aan huis geef je zelf aan wanneer je wil werken. Dit kan je tot op het halve uur precies opgeven. Het is dus niet zo dat je dezelfde dag nog opgeroepen wordt ofzo, je hoeft niet altijd beschikbaar te staan.

En camacha, ik noem wat ik doe voor student aan huis niet 'het schompes werken'. Ik zit op m'n luie reet bij een klant koffie te drinken en af en toe op een knop te klikken voor 10,50 per uur. Ik vind het prima, zo naast mijn school. Ik verdien per maand hetzelfde als dat ik bij de supermarkt zou werken, maar dan ipv 3 uur per avond mij 'het schompes werken' gewoon ff anderhalf uurtje naar een klant om een pc'tje op te schonen.

Ik vind het persoonlijk iig een prima vergoeding voor de werkzaamheden. Wat voor prijzen mijn werkgever verder aanhoudt is niet mijn zaak.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Is die 30 per uur excl of incl BTW?

@Grenade: je hebt aan de ene kant wel gelijk met je stelling dat de tarieven van je werkgever niet jouw zaak zijn. Maar aan de andere kant, 10.50 per uur flexibel (waarbij je de kwartieren en uren bijeen moet sprokkelen) is nog niet eens gelijkwaardig met minimumloon op vaste diensten.

[ Voor 80% gewijzigd door t_captain op 03-01-2017 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

t_captain schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:27:
Is die 30 per uur excl of incl BTW?
Inclusief

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

t_captain schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:25:
10% vakantiegeld (uren), 8% vakantietoeslag ("vakantiegeld"), 17% premies werknemersverzekeringen, 7% inkomensafhankelijke premie zvw. Plus nog eventueel pensioen en secundaire AV (ik denk dat die hier niet van toepassing zijn). Procent of 40, 45. Geen 80.
Het verschilt per sector, maar laat het 45% zijn. Dan heb je nog de bedrijfskosten (kantoor, website, ondersteunend personeel, afschrijving) en andere risico's. De daadwerkelijke winst zal een handvol procenten zijn.
GreNade schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:25:
Mensen houden ook geen rekening met het feit dat het student aan huis is, en geen professional aan huis. Dit zijn voor een groot gedeelte mensen die net begonnen zijn aan een niveau 4 mbo opleiding. Als je dan gaat kijken naar loon, is 10,50 per uur toch echt niet gek.
Als je zou krijgen waar je recht op hebt niet, inderdaad. Nu krijgt men effectief een veel lager loon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Nouja, de vraag is dus òf je daar recht op hebt. Ik zou geen nee zeggen tegen meer geld natuurlijk, maar aangezien we toch echt zelf exact bepalen wanneer we werken en wanneer niet, lijkt me de wet niet van toepassing.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-04 07:51

Gertjuhjan

Software Engineer

Ik heb een aantal jaar geleden ook voor SaH gewerkt. Ik had toen niet echt het idee dat ik weinig betaald kreeg. Ik woonde toen in Amersfoort en ik had best veel werk!

Werkzaamheden waren heel breed. Van opschonen tot aankoopadvies. Of gewoon les geven aan een bejaarde dame. Het leukste was altijd om bij de oudere mensen te komen. Die hielden ook van een goed gesprek en waren dankbaar dat je kwam.

Een vrouw die deed er alles aan om mij daar minimaal twee uur te laten zitten. Ook al gaf je meerdere keren aan dat het financieel beter was voor haar om mij gewoon mijn werk te laten doen.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somerandomdude
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-08-2023
Hallo,

Ik twijfel om te gaan solliciteren bij SAH. Ik ben student Informatica aan de universiteit, maar ik woon nog thuis, op het 'platteland'. Ik blijf voorlopig ook nog wel even thuis wonen. Is het dan een goed idee om in mijn regio te gaan solliciteren, of is er dan bijna geen werk? Heeft iemand hier ervaring mee?

En als ik aangenomen wordt, en ik verhuis later toch naar de stad, is mijn contract dan makkelijk om te zetten naar een andere regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NauticalNiblett
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-04 22:16
somerandomdude schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:04:
Hallo,

Ik twijfel om te gaan solliciteren bij SAH. Ik ben student Informatica aan de universiteit, maar ik woon nog thuis, op het 'platteland'. Ik blijf voorlopig ook nog wel even thuis wonen. Is het dan een goed idee om in mijn regio te gaan solliciteren, of is er dan bijna geen werk? Heeft iemand hier ervaring mee?

En als ik aangenomen wordt, en ik verhuis later toch naar de stad, is mijn contract dan makkelijk om te zetten naar een andere regio?
Op het platteland is er inderdaad weinig werk te vinden, als je dicht bij een grote stad woont en je het niet erg vindt om daar heen te gaan kan het

Contractueel zou een ander adres volgens mij niet een groot probleem moeten zijn, zeker sinds je zo makkelijk een nieuw werkgebied waar je ook wilt in Nederland kan aangeven via de webportal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

GreNade schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:25:
En camacha, ik noem wat ik doe voor student aan huis niet 'het schompes werken'. Ik zit op m'n luie reet bij een klant koffie te drinken en af en toe op een knop te klikken voor 10,50 per uur. Ik vind het prima, zo naast mijn school. Ik verdien per maand hetzelfde als dat ik bij de supermarkt zou werken, maar dan ipv 3 uur per avond mij 'het schompes werken' gewoon ff anderhalf uurtje naar een klant om een pc'tje op te schonen.
Door weer en wind van klant naar klant, niet betaald krijgen voor je reistijd waardoor je uurloon per saldo veel lager is en geen stabiliteit. Alleen naar het stuk waarbij je zit en op een knop druk kijken is natuurlijk veel te simpel.
GreNade schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:55:
Nouja, de vraag is dus òf je daar recht op hebt. Ik zou geen nee zeggen tegen meer geld natuurlijk, maar aangezien we toch echt zelf exact bepalen wanneer we werken en wanneer niet, lijkt me de wet niet van toepassing.
Hoe kom je daar nu toch bij? 8)7 Als je bij de vulploeg werkt geef je toch ook zelf aan wanneer je wilt werken en wanneer niet? Dat ontslaat je werkgever echt niet van de verplichting minstens drie uur werk aan te bieden of tenminste te betalen. Ook staat het er erg duidelijk:
- Je hebt een contract voor minder dan 15 uur per week. En je hebt geen afspraken gemaakt over je werktijden
- Je hebt geen vaste afspraak over het aantal uren dat je werkt. Bijvoorbeeld bij een 0-urencontract
Je hebt geen uren in je contract, wat minder is dan 15. Je hebt ook geen afspraken gemaakt over je werktijden, want die worden iedere keer anders ingevuld. Je hebt geen vaste afspraak, want dan zou je iedere maand een vast aantal uren uitgekeerd krijgen.

Bovendien is reistijd in dit geval ook gewoon werktijd:
Enkele voorbeelden van reistijd als werktijd:

[...]
- Je werkt voor een bedrijf vanuit huis en rijdt rechtstreeks naar je eerste klant. Ga je van huis direct naar meerdere klussen op een dag of iedere dag naar een andere klus, dan wordt deze reistijd ook als arbeidstijd gezien.
- Werk-werkverkeer, bijvoorbeeld een reis naar een klant, klus, cursus of opdracht, die in opdracht van de werkgever wordt uitgevoerd.
Maar goed, werknemers die hun rechten niet kennen zijn erg makkelijk en vooral goedkoop ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 03-01-2017 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:22:
[...]

Door weer en wind van klant naar klant, niet betaald krijgen voor je reistijd waardoor je uurloon per saldo veel lager is en geen stabiliteit. Alleen naar het stuk waarbij je zit en op een knop druk kijken is natuurlijk veel te simpel.

[...]

Hoe kom je daar nu toch bij? 8)7 Als je bij de vulploeg werkt geef je toch ook zelf aan wanneer je wilt werken en wanneer niet? Dat ontslaat je werkgever echt niet van de verplichting minstens drie uur werk aan te bieden of tenminste te betalen. Ook staat het er erg duidelijk:

[...]

Je hebt geen uren in je contract, wat minder is dan 15. Je hebt ook geen afspraken gemaakt over je werktijden, want die worden iedere keer anders ingevuld. Je hebt geen vaste afspraak, want dan zou je iedere maand een vast aantal uren uitgekeerd krijgen.

Bovendien is reistijd in dit geval ook gewoon werktijd:

[...]

Maar goed, werknemers die hun rechten niet kennen zijn erg makkelijk ;)
Je krijgt een vergoeding voor het fietsen, die gewoon in lijn staat met het uurloon. ik fiets gemiddeld 10 minuten naar een klant toe, en ik krijg daar 2,50 voor. dat is niet gek veel minder dan het uurloon, en soms zelfs meer als ik meerdere klanten op een dag heb die dicht bij elkaar wonen. Kortom, dat haal ik er wel uit. In totaal verdien ik nog steeds meer dan bij de supermarkt voor minder èn leuker werk.

Wat je rechten betreft, het kan natuurlijk ook anders. Als blijkt dat we minimaal 3 uur uitbetaald moeten krijgen, gaat simpelweg het uurloon terug naar minimumloon en verdwijnt de voorfietsvergoeding en krijg je daar per uur voor betaald. Of je daar nou blij mee moet zijn weet ik ook niet, volgens mij zitten we wel prima zo.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GreNade schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:31:
Je krijgt een vergoeding voor het fietsen, die gewoon in lijn staat met het uurloon. ik fiets gemiddeld 10 minuten naar een klant toe, en ik krijg daar 2,50 voor. dat is niet gek veel minder dan het uurloon, en soms zelfs meer als ik meerdere klanten op een dag heb die dicht bij elkaar wonen. Kortom, dat haal ik er wel uit.
Mooi dat ze een fietsvergoeding hebben, maar je gaat er volledig aan voorbij dat het volgens de aangehaalde artikelen simpelweg betaalde uren zijn. Wettelijk gezien, dus een plicht en niet omdat ze er toevallig zin in hebben.

Nog even los van dat het riskant is om jouw ervaringen op alle 900(?) werknemers te projecteren, want ze zullen niet allemaal in zo'n klantdicht gebied wonen. Iemand hierboven gaf al aan dat het voor hem eigenlijk niet uitkon.
Wat je rechten betreft, het kan natuurlijk ook anders. Als blijkt dat we minimaal 3 uur uitbetaald moeten krijgen, gaat simpelweg het uurloon terug naar minimumloon en verdwijnt de voorfietsvergoeding. Of je daar nou blij mee moet zijn weet ik ook niet, volgens mij zitten we wel prima zo.
Ook hier geldt weer: nee. Men is die dingen wettelijk verplicht. Je fietsuren zijn werktijd. Bij een oproep/klus moet minstens drie uur betaald worden. Dat zijn geen onderhandelbare zaken, dat is het minimum waaraan men moet voldoen. Het arbeidsrecht is niet optioneel.

Wat je ook lijkt te vergeten is dat ze door deze constructies aan concurrentievervalsing doen. Door je niet te betalen wat verplicht is, heeft men een betere concurrentiepositie over de rug van de werknemers.

Het is fijn dat je je erin kunt vinden, maar dat maakt het natuurlijk niet minder kwalijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

't is heel simpel, als die wet van toepassing blijkt te zijn op SAH, gaat het uurloon omlaag en verdient iedereen exact hetzelfde als voorheen.

Wat concurrentievervalsing betreft, we hebben concurrentie van professionals, natuurlijk krijgen die meer betaald. Vergeet niet dat het studenten zijn, geen professionals.

Ik denk in ieder geval dat het niet realistisch is om 50 euro per uur te gaan vragen voor afspraken, het huidige loon met alle rechten van dien aan te houden. Mochten die rechten aangehouden gaan worden, gaat het uurloon omlaag en is de situatie minder dan voorheen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:43
GreNade schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:31:
Wat je rechten betreft, het kan natuurlijk ook anders. Als blijkt dat we minimaal 3 uur uitbetaald moeten krijgen, gaat simpelweg het uurloon terug naar minimumloon en verdwijnt de voorfietsvergoeding en krijg je daar per uur voor betaald. Of je daar nou blij mee moet zijn weet ik ook niet, volgens mij zitten we wel prima zo.
Je gaf net aan meestal minder dan 30 minuten bezig te zijn, wat dus is de meeste e gevallen betekend dat je EUR 7,50 betaald krijgt. Met het minimum loon zou je al EUR 15,- moeten verdienen als alles volgens de regels zou gaan.

Daarbij is het werk waarvoor je geschoold moet zijn en er dus, ook al is het een bijbaantje, meer dan het minimum loon voor betaald zou moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

GreNade schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:51:
Wat concurrentievervalsing betreft, we hebben concurrentie van professionals, natuurlijk krijgen die meer betaald. Vergeet niet dat het studenten zijn, geen professionals.
Jij vindt het eerlijk dat je als professional moet concurreren met iemand die wettelijk al veel minder betaald hoeft te worden en dat nog niet eens krijgen?

Met zo'n race to the bottom is niemand gediend. Dat is precies wat geleid heeft tot slecht opgeleid of ongeïnteresseerd winkelpersoneel dat er uitgeflikkerd wordt zodra men de 21 gepasseerd is. Meer kan je als winkel niet betalen, want dan ben je te duur ten opzichte van je concurrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-04 10:23
guppie schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:51:
[...]

Je gaf net aan meestal minder dan 30 minuten bezig te zijn, wat dus is de meeste e gevallen betekend dat je EUR 7,50 betaald krijgt. Met het minimum loon zou je al EUR 15,- moeten verdienen als alles volgens de regels zou gaan.

Daarbij is het werk waarvoor je geschoold moet zijn en er dus, ook al is het een bijbaantje, meer dan het minimum loon voor betaald zou moeten worden.
Jij snapt ook wel dat ze je dan ook daadwerkelijk 3 uur laten werken. Dan sparen ze de adresjes op totdat je er 4 achter elkaar kunt doen tegen 3 uur minimumloon, waar je nu nog 4 keer 7.50 hebt..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WCA

WCA

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:57:
[...]

Jij vindt het eerlijk dat je als professional moet concurreren met iemand die wettelijk al veel minder betaald hoeft te worden en dat nog niet eens krijgen?

Met zo'n race to the bottom is niemand gediend. Dat is precies wat geleid heeft tot slecht opgeleid of ongeïnteresseerd winkelpersoneel dat er uitgeflikkerd wordt zodra men de 21 gepasseerd is. Meer kan je als winkel niet betalen, want dan ben je te duur ten opzichte van je concurrenten.
Dat is het hele punt juist, de hele wetgeving wat minimumloon, werkgeververplichtingen zorgt er alleen maar voor dat mensen ontslagen worden omdat ze te duur worden. Zo krijgt niemand bij studentaanhuis een vast contract, want dat is niet realistisch met de prijzen die gehanteerd worden, en daarom moeten mensen er verplicht na 2 verlengingen uit. Vervelend voor zowel werknemer als werkgever.

Nogmaals, ik zou echt geen nee zeggen tegen meer geld, begrijp me niet verkeerd. Ik denk alleen dat de wetgeving in het geval van dit baantje gewoon compleet averechts werkt. Ik heb een baantje waarbij ik tevreden ben over mijn loon, leuke collega's, een boel vrienden aan overgehouden, het is super flexibel en goed te combineren met school. Jammer dat het dan van de wet schijnbaar niet mag. In heel veel branches zal de wet prima werken, in deze helaas niet.

Daarnaast, als jij je als professioneel computerklusaanhuis bedrijf daadwerkelijk bedreigd voelt door een stel studenten die (zonder garanties of niets) voor een tientje p/u minder hetzelfde werk doen, moet je aan je eigen bedrijfsvoering gaan twijfelen wat mij betreft.

Maarja, ik denk dat we het hier niet over eens gaan worden, ieder zijn mening natuurlijk. En je kan natuurlijk altijd kiezen om nìet bij studentaanhuis te gaan werken.

[ Voor 4% gewijzigd door WCA op 03-01-2017 15:08 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GreNade schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:07:
Ik heb een baantje waarbij ik tevreden ben over mijn loon, leuke collega's, een boel vrienden aan overgehouden, het is super flexibel en goed te combineren met school.
Drugskoeriers zullen ook tevreden zijn over hun beloning :+ Als je je niet aan de wet houdt is het makkelijk concurreren. De werknemers zijn met wat mazzel naïef genoeg om te denken dat ze er goed mee wegkomen.
Jammer dat het dan van de wet schijnbaar niet mag. In heel veel branches zal de wet prima werken, in deze helaas niet.
Het werkt prima als iedereen zich eraan zou houden. Dan is de concurrentie namelijk gelijk.

Overigens is deze sector verre van uniek op dat vlak, dus pretenderen dat het hier opeens niet meer werkt gaat niet op. Het gebrek aan vaste contracten is inderdaad een probleem, maar dat is bij de post, in de wetenschap en noem-maar-op niet anders.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 03-01-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:21:
[...]

Drugskoeriers zullen ook tevreden zijn over hun beloning :+ Als je je niet aan de wet houdt is het makkelijk concurreren. De werknemers zijn met wat mazzel naïef genoeg om te denken dat ze er goed mee wegkomen.

[...]

Het werkt prima als iedereen zich eraan zou houden. Dan is de concurrentie namelijk gelijk.

Overigens is deze sector verre van uniek op dat vlak, dus pretenderen dat het hier opeens niet meer werkt gaat niet op. Het gebrek aan vaste contracten is inderdaad een probleem, maar dat is bij de post, in de wetenschap en noem-maar-op niet anders.
Als het allemaal zo zwart-wit zou zijn als jij zegt zouden er toch al verschillende bedrijven een rechtszaak hebben aangespannen tegen SaH vanwege oneerlijke concurrentie? Waarom doet niemand dit dan volgens jou? Bewijzen dat ze tegen die door jou genoemde wet in gaan is makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kelwin123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-10-2023
Kortom:
Als je als 18 jarige 10,50 per uur verdient met het, al koffiedrinkend, klikken op een paar knopjes heb je niks te zeuren.

[ Voor 13% gewijzigd door kelwin123 op 03-01-2017 15:32 ]

Rozen? Zijn rood. Hotel? Trivago. Elektrisch rijden? Doen we op de kermis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NauticalNiblett
kelwin123 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:31:
Kortom:
Als je als 18 jarige 10,50 per uur koffiedrinkend verdient met het klikken op een paar knopjes heb je niks te zeuren.
Als je geen koffie krijgt gewoon eisen
(toch Wouter ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelwin123
Precies :D :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Thomas18GT schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:26:
ls het allemaal zo zwart-wit zou zijn als jij zegt zouden er toch al verschillende bedrijven een rechtszaak hebben aangespannen tegen SaH vanwege oneerlijke concurrentie? Waarom doet niemand dit dan volgens jou? Bewijzen dat ze tegen die door jou genoemde wet in gaan is makkelijk.
Volgens mij worden er niet veel processen gevoerd vanwege oneerlijke concurrentie en zeker niet vanwege dit soort zaken. Doorgaans komt zoiets van de werknemers die te te weinig betaald krijgen, want die zijn direct belanghebbend. In dit geval gaat dat om een club jonge en waarschijnlijk arbeidstechnisch en juridisch naïeve werknemers die ook nog eens geen middelen hebben om het gevecht aan te gaan. Daar heb je als bedrijf dus niet veel van te vrezen en waarschijnlijk rekent men daar goeddeels op.

Er zijn genoeg partijen die op illegale wijze handelen en vaak zoeken die een publiek uit dat slecht toegerust is om daartegen op te treden.
kelwin123 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:31:
Kortom:
Als je als 18 jarige 10,50 per uur koffiedrinkend verdient met het klikken op een paar knopjes heb je niks te zeuren.
Dat verdien je dus niet. Het daadwerkelijke loon ligt zo te horen veel lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:33:
[...]

Volgens mij worden er niet veel processen gevoerd vanwege oneerlijke concurrentie en zeker niet vanwege dit soort zaken. Doorgaans komt zoiets van de werknemers die te te weinig betaald krijgen, want die zijn direct belanghebbend. In dit geval gaat dat om een club jonge en waarschijnlijk arbeidstechnisch en juridisch naïeve werknemers die ook nog eens geen middelen hebben om het gevecht aan te gaan. Daar heb je als bedrijf dus niet veel van te vrezen en waarschijnlijk rekent men daar goeddeels op.

Er zijn genoeg partijen die op illegale wijze handelen en vaak zoeken die een publiek uit dat slecht toegerust is om daartegen op te treden.

[...]

Je kan ook luisteren naar wat de daadwerkelijke werknemer van SaH zegt. Hij is tevreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Thomas18GT schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:36:
Je kan ook luisteren naar wat de daadwerkelijke werknemer van SaH zegt. Hij is tevreden.
Zoals ik al zei, naïeve werknemers zijn makkelijke werknemers :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kelwin123
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:37:
[...]

Ik heb liever niet dat het bedrijf waar ik werk op populistische wijze verziekt wordt door allemaal regeltjes die door een politicus zijn opgesteld die nergens verstand van heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:28

jdh009

FP ProMod
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:33:

Hoor je bij een contract van minder dan 15 uur niet per oproep minimaal 3 uur uitbetaald te krijgen? Ik heb al een keer gehad dat ik op 1 dag 4x opgeroepen ben voor steeds een kwartier werk en uiteindelijk hierdoor toch 12 uur heb uitbetaald gekregen.

https://www.rijksoverheid...ar-1-of-2-uur-heb-gewerkt

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:37:
[...]

Laat jij dan eens weten hoe je het voor je ziet? Als ze minimaal 3 uur betaald moeten krijgen voor een half uur werk gaat SaH failliet en hebben ze helemaal geen werk meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Thomas18GT schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:39:
[...]

Laat jij dan eens weten hoe je het voor je ziet? Als ze minimaal 3 uur betaald moeten krijgen voor een half uur werk gaat SaH failliet en hebben ze helemaal geen werk meer.
Dan is er dus eigenlijk geen fatsoenlijke markt voor.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kelwin123
jdh009 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:39:
[...]

Dat is er wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
[...]

Of er is een of andere constructie waarmee die regel wordt omzeilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Blijkbaar niet als de werknemer gewoon volgens de regels zou moeten worden betaald. Als je opgeroepen word als werknemer hoor je gewoon uitbetaald te worden voor minimaal 3 uur, als het bedrijf het niet wil zijn ze of zelf heel gierig naar hun personeel of er is geen mark want de kant wil het niet voor betalen.
Thomas18GT schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:40:
[...]

Of er is een of andere constructie waarmee die regel wordt omzeilt?
Zo een constructie riekt toch wel dan en ben benieuwd hoe ze het dan hebben geregeld.

[ Voor 23% gewijzigd door jdh009 op 03-01-2017 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kelwin123
jdh009 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:43:
[...]

Blijkbaar niet als de werknemer gewoon volgens de regels zou moeten worden betaald. Als je opgeroepen word als werknemer hoor je gewoon uitbetaald te worden voor minimaal 3 uur, als het bedrijf het niet wil zijn ze of zelf heel gierig naar hun personeel of er is geen mark want de kant wil het niet voor betalen.
Ze zijn dus absoluut niet gierig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Hoor je bij een contract van minder dan 15 uur niet per oproep minimaal 3 uur uitbetaald te krijgen? Ik heb al een keer gehad dat ik op 1 dag 4x opgeroepen ben voor steeds een kwartier werk en uiteindelijk hierdoor toch 12 uur heb uitbetaald gekregen.

https://www.rijksoverheid...ar-1-of-2-uur-heb-gewerkt
Ja, dat is precies wat ik hierboven uitgelegd heb. Volgens de heren hier hoeft Student aan Huis zich niet aan die wet te houden, naar ik begrijp omdat ze er zelf wel bij varen.
Thomas18GT schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:39:
Als je als bedrijf niet binnen de wet kunt concurreren heb je geen levensvatbaar bedrijf.

Overigens is het prima voor een redelijk budget te doen als je mensen meerdere klussen aanbiedt op één avond en dus optimaal gebruik maakt van de tijd van de student. Echter kost dat de nodige planning en lijkt dat afgewenteld te worden op de werknemers.
Die is er niet. Je kunt een afvalverwerkingsbedrijf voor zwaar chemisch afval beginnen en alles in het kanaal verderop dumpen, maar dan moet je uiteraard niet pretenderen dat je een valide bedrijfsmodel hebt. Houd je je aan de geldende regels, dan wordt het uiteraard allemaal wat duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

[...]

Die regels gooien dus juist roet in het eten. SAH biedt werkgelegenheid voor een prima loon, als dat er niet zou zijn, moet je dus naar de albert heijn, die minimumloon betaalt, niet zo flexibel is, je er na 2 contracten uitgooit (en ook nooit meer terug aanneemt) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Als er iemand hier nìet uitbuit is het wel SAH naar mijn mening.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kelwin123
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:45:
[...]

Ja, dat is precies wat ik hierboven uitgelegd heb. Volgens de heren hier hoeft Student aan Huis zich niet aan die wet te houden, naar ik begrijp omdat ze er zelf wel bij varen.

[...]

Als je als bedrijf niet binnen de wet kunt concurreren heb je geen levensvatbaar bedrijf.

Overigens is het prima voor een redelijk budget te doen als je mensen meerdere klussen aanbiedt op één avond en dus optimaal gebruik maakt van de tijd van de student. Echter kost dat de nodige planning en lijkt dat afgewenteld te worden op de werknemers.

[...]

Die is er niet. Je kunt een afvalverwerkingsbedrijf voor zwaar chemisch afval beginnen en alles in het kanaal verderop dumpen, maar dan moet je uiteraard niet pretenderen dat je een valide bedrijfsmodel hebt. Houd je je aan de geldende regels, dan wordt het uiteraard allemaal wat duurder.
101249 huishoudens die gebruik maken van onze service noem ik wel degelijk sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Dit kan ook prima, en dit gebeurt ook gewoon. De student kiest er zelf voor om een klus op een avond te doen

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
[...]

[...]

[...]

Ho-ho. Ik zeg alleen dat het niet zo zwart-wit is als jij zegt. Waarschijnlijk handelen ze binnen de wet anders waren ze volgens mij al lang aangepakt. Ik ken de wet hier niet goed genoeg voor maar jij blijkbaar dus ook niet. Die 2 regels op een website van de overheid zijn hierin echt niet genoeg.

[...]

Zo een constructie riekt toch wel dan en ben benieuwd hoe ze het dan hebben geregeld.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar als de studenten tevreden zijn, de werkgever is tevreden en het is legaal. Wat valt er dan te klagen?

[ Voor 12% gewijzigd door Thomas18GT op 03-01-2017 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
GreNade schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:46:
[...]

Dit kan ook prima, en dit gebeurt ook gewoon. De student kiest er zelf voor om een klus op een avond te doen
Er moet dan nog steeds voor drie uur worden uitbetaald en als er geen vaste afspraken zijn, dan moet SaH maar beter plannen. Wanneer ze iemand oproepen (een opdracht aanbieden) dan moet er gewoon 3 uur uitbetaald worden. Het is dan aan SaH om ze zo te plannen dat ze deze tijd volmaken. Zover ik weet is het zelfs werkweigering als een studenten die akkoord met de opdracht daarna nee zegt tegen de overige klussen en als SaH niets meer heeft dan moeten ze gewoon die drie uur betalen. Zover ik weet zijn ze geen ZZP'ers. f

[ Voor 3% gewijzigd door jdh009 op 03-01-2017 16:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muerte.Diablo
GreNade schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:46:
[...]

Inderdaad.

Ik werk zelf in een semi-buitengebied. (onderin Friesland nabij Heerenveen).
Ik plan zelf maar 1 klant op een avond in omdat het anders teveel gereis wordt.
In principe zou ik van 8 uur 's ochtends tot 10 uur in de avond 7 klanten kunnen doen (er wordt 2 uur per klant ingepland). Maar dan zit je met het probleem dat er tussen een afspraak in geen ruimte is voor eventuele uitloop.

Gemiddeld ben ik ongeveer 1.5-2 uur bezig bij klanten. Afspraken van een half uur heb ik zelden (gelukkig).
Maximaal geef ik aan dat ik 4-5 afspraken per dag kan doen. Met wat tussenruimte tussen de afspraken in voor eventuele uitloop/reistijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

GreNade schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:45:
Die regels gooien dus juist roet in het eten. SAH biedt werkgelegenheid voor een prima loon, als dat er niet zou zijn, moet je dus naar de albert heijn, die minimumloon betaalt, niet zo flexibel is, je er na 2 contracten uitgooit (en ook nooit meer terug aanneemt) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Als er iemand hier nìet uitbuit is het wel SAH naar mijn mening.
De supermarkten staan erom bekend dat ze zich aan de onderkant bevinden qua werkomstandigheden voor jongeren. Daar bovenuit steken mag het absolute minimum genoemd worden.
kelwin123 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:46:
101249 huishoudens die gebruik maken van onze service noem ik wel degelijk sterk.
Thomas18GT schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:51:
Dat ben ik helemaal met je eens, maar als de studenten tevreden zijn, de werkgever is tevreden en het is legaal. Wat valt er dan te klagen?
101249 huishoudens die waarschijnlijk te weinig betalen, omdat jullie zo te horen te weinig betaald krijgen. Als ik gestolen telefoons verkoop kan ik ook met gemak concurreren met de Mediamarkt. Ik blij, koper blij. Toch?
Ho-ho. Ik zeg alleen dat het niet zo zwart-wit is als jij zegt. Waarschijnlijk handelen ze binnen de wet anders waren ze volgens mij al lang aangepakt. Ik ken de wet hier niet goed genoeg voor maar jij blijkbaar dus ook niet. Die 2 regels op een website van de overheid zijn hierin echt niet genoeg.
Heerlijk hoe alles continu gebagatelliseerd wordt. Die regels laten weinig ruimte over, maar ook de bestaande jurisprudentie wijst er toch op dat die regels inderdaad zo opgevat dienen te worden.

Wil je absolute zekerheid, dan moet je de zaak voor de rechter brengen. Tot die tijd wijst alles er sterk op dat de regels hier niet goed gevolgd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelwin123
Heling vergelijken met SaH gaat hem niet worden hè?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

En daarnaast, al zou het zo zijn dat het niet mag, dan is het heel simpel. Komen 1000 studenten zonder werk te zitten, mogen ze bij de supermarkt gaan werken.

Als het probleem niet bij SAH ligt, ligt het wel bij de regeltjes die nergens op slaan.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:56:
[...]

De supermarkten staan erom bekend dat ze zich aan de onderkant bevinden qua werkomstandigheden voor jongeren. Daar bovenuit steken mag het absolute minimum genoemd worden.

[...]

[...]

101249 huishoudens die waarschijnlijk te weinig betalen, omdat jullie zo te horen te weinig betaald krijgen. Als ik gestolen telefoons verkoop kan ik ook met gemak concurreren met de Mediamarkt. Ik blij, koper blij. Toch?

[...]

Heerlijk hoe alles continu gebagatelliseerd wordt. Die regels laten weinig ruimte over, maar ook de bestaande jurisprudentie wijst er toch op dat die regels inderdaad zo opgevat dienen te worden.

Wil je absolute zekerheid, dan moet je de zaak voor de rechter brengen. Tot die tijd wijst alles er sterk op dat de regels hier niet goed gevolgd worden.
Oh ik ben er al lang weg omdat ik vond dat ze te weinig betaalden hoor, ondertussen een hele mooie baan ;)

Ik dacht gewoon dat jij meer van de wet zou weten omdat je zo stellig bent, maar blijkbaar weet jij er ook niets vanaf en is dit een zinloze welles nietes discussie geworden waar niemand meer iets aan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Muerte.Diablo schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:56:
Gemiddeld ben ik ongeveer 1.5-2 uur bezig bij klanten. Afspraken van een half uur heb ik zelden (gelukkig).
Maximaal geef ik aan dat ik 4-5 afspraken per dag kan doen. Met wat tussenruimte tussen de afspraken in voor eventuele uitloop/reistijd.
Als je dan twee keer een half uurtje reistijd hebt en dat netjes uitbetaald wordt zit je aan de drie uur en is er dus niets aan de hand. Reistijd naar een klant is ook werktijd en tussen klanten zeker.
kelwin123 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:58:
Heling vergelijken met SaH gaat hem niet worden hè?
Een gebrek aan nuance is soms nodig om de boodschap over te brengen, maar dat doet geen afbreuk aan de geldigheid van de boodschap. Laten we het dan vergelijken met die schilder die zijn chemisch afval door het riool spoelt of in de natuur dumpt. Die is een stuk goedkoper dan de andere schilders die hun afval netjes naar de milieustraat brengen. Schilder blij, klant blij. Toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
GreNade schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:02:
En daarnaast, al zou het zo zijn dat het niet mag, dan is het heel simpel. Komen 1000 studenten zonder werk te zitten, mogen ze bij de supermarkt gaan werken.

Als het probleem niet bij SAH ligt, ligt het wel bij de regeltjes die nergens op slaan.
[sarcasme]Ja, laten we dan meteen de lonen van iedereen halveren zodat we het dubbele aantal mensen kunnen aannemen.[/sarcasme] Tevens is er veel meer werk te vinden voor studenten en dat is niet allemaal in de supermarkt.
Ookal heb je een 0-urencontract, je hebt recht op loon over de gewerkte uren en minimaal 3 uur loon per oproep. Word je dus na 2 uur naar huis gestuurd, dan mag je er vanuit gaan dat je wel voor 3 uur betaald wordt.
http://fnvjong.nl/over-fn...ct-hoe-zit-dit-nu-precies

Het riekt heel erg naar misbruik. Volgende keer maar een kwartiertje en reistijd in eigen tijd? Een werknemer, of die dat wil of niet, moet gewoon beschermd worden tegen zulke praktijken.
Bescherming werknemers Wet Flex en Zekerheid
Bij de invoering van de Wet Flexibiliteit en Zekerheid op 14 mei 1998 is de rechtspositie van oproepkrachten beter beschermd. Dat gebeurde, omdat werkgevers veel meer ruimte kregen voor het afsluiten van flexibele arbeidsovereenkomsten. Met het instellen van de drie-urenregeling wilde de wetgever voorkomen dat werkgevers misbruik zouden maken van oproepkrachten door hen veelvuldig voor maar een uurtje op te roepen.

[ Voor 8% gewijzigd door jdh009 op 03-01-2017 16:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
Stel dat SAH werk-werk reizen als werktijd zou boeken (ipv af te doen met de vergoeding van 2.50) en de regels voor oproepcontracten netjes zou toepassen (3 uur minimum per oproep; 1 oproep is 1 of meerdere klanten, mits aansluitend binnen het 3-uur-window).

Dan zou SAH onder de streep aanzienlijk meer uren gaan betalen dan in het huidige model. Om dat te compenseren, zouden ze het uurloon laten zakken. En dan zou helder worden dat ze in de knel komen met het wettelijk minimumloon. Nu blijft dat een beetje verborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thomas18GT schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:03:
Ik dacht gewoon dat jij meer van de wet zou weten omdat je zo stellig bent, maar blijkbaar weet jij er ook niets vanaf en is dit een zinloze welles nietes discussie geworden waar niemand meer iets aan heeft.
De wet is vrij duidelijk en er zijn geen redenen waarom Student aan Huis niet onder de geldende wetgeving valt. Waar er twijfel bestaat is er best een hoop jurisprudentie te vinden en die wijst ook in dezelfde richting.

Wat denk je dat juristen doen? Die pakken de wet erbij en zoeken jurisprudentie op ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

Ja hallo, ik snap best dat dit van toepassing is op mensen die afhankelijk zijn van hun baan, en als oproepkracht werken. Dit is een BIJBAAN. je kan precies zelf afstemmen wanneer en waar je wil werken.

Als ik er zelf voor kies om maar een uurtje te werken 's avonds, hoe is dat dan misbruik door de werkgever....

Het issue wordt sterk opgeblazen in ieder geval, als je over slecht betaalde banen gaat klagen, klaag dan in het 'ik werk bij albert heijn' topic...

Je kan het ook omdraaien. Als SAH minimaal 3 uur per oproep moet uitbetalen, ga ik elke dag maar 1 uurtje inplannen. Krijg ik lekker 3 uur uitbetaald toch? Lekker eerlijk is dat voor de werkgever...

[ Voor 17% gewijzigd door WCA op 03-01-2017 16:14 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

t_captain schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:11:
Dan zou SAH onder de streep aanzienlijk meer uren gaan betalen dan in het huidige model. Om dat te compenseren, zouden ze het uurloon laten zakken. En dan zou helder worden dat ze in de knel komen met het wettelijk minimumloon. Nu blijft dat een beetje verborgen.
Het inderdaad makkelijk een hoog uurloon te betalen als je maar een deel van de daadwerkelijke uren betaalt.
GreNade schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:13:
Ja hallo, ik snap best dat dit van toepassing is op mensen die afhankelijk zijn van hun baan, en als oproepkracht werken. Dit is een BIJBAAN. je kan precies zelf afstemmen wanneer en waar je wil werken.
Waar ligt de grens tussen baan en bijbaan precies?

Bij de post werken tal van mensen die zogenaamd zelf besloten hebben als zelfstandige te gaan werken en die vervolgens ingehuurd worden door PostNL. Als je dan ziet dat diezelfde werknemers vroeger tijdelijke of zelfs vaste contracten hadden bij PostNL of één van de voorlopers merk je toch dat het allemaal misschien niet zo vrijwillig is als je zou hopen. Vrijheid betekent ook nergens op kunnen rekenen.
GreNade schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:13:
Je kan het ook omdraaien. Als SAH minimaal 3 uur per oproep moet uitbetalen, ga ik elke dag maar 1 uurtje inplannen. Krijg ik lekker 3 uur uitbetaald toch? Lekker eerlijk is dat voor de werkgever...
Als men de drie uur gevuld krijgt moet je die ook werken. Zo hoef je niet op te komen draven voor een kwartier.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 03-01-2017 16:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...Waarschijnlijk handelen ze binnen de wet anders waren ze volgens mij al lang aangepakt. ...
Dat is lang niet altijd een gerechvaardigde veronderstelling trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:14
Leuk om dit topic door te lezen.
Ik heb ongeveer 12 jaar geleden voor Rent A Whizkid gewerkt. Komt op hetzelfde neer.
Voor mij was het totaal niet rendabel.
Woon in Deventer en was altijd aan het werk in Arnhem of Nijmegen.
Meestal was het Pretium DSL aansluiten, mailaccount instellen en er weer vandoor.
Sommige klanten gaven een extra fooi omdat ze wel inzagen dat je er niets aan verdiende.
Ik kijk net voor de grap even en zie dat ik ook nog de complete waslijst aan documenten en declaratieformulieren van ze heb :P

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:43
Voor iedereen die zegt dat het allemaal moet kunnen en dat er een markt voor, bla bla..:

Er is ook wel een markt voor slavernij, mensen die voor niets voor je werken! BINGO!

Er zijn regeltjes die er voor zorgen dat dit niet mag omdat het mogelijk kan leiden tot het misbruik maken van een kwetsbare groep in de samenleving. De arbeidswet en de minimum lonen zijn er niet voor niets.

Als er blijkbaar te weinig (goed) betaald werk is voor de student dan betekend dat niet dat je ze voor niets mag laten werken. Ik snap wel dat het niet "voor niets" is, maar het is wel minder dan ze wettelijk verplicht zijn in sommige gevallen. De grens waarop je fout bezig bent is nou eenmaal goed vast gelegd in de wet!

[ Voor 14% gewijzigd door BasvanS op 03-01-2017 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:52
Toen ik nog jong was "verkocht ik mezelf" voor 50 gulden per uur via het prikbord bij de supermarkt. Is het in de huidige tijd niet veel makkelijker om je diensten zelf via marktplaats ed aan te bieden ipv voor een dubbeltje via studentaanhuis? Volgens mij genoeg 50 plussers die met plezier 20 euro aan je besteden voor een klein uurtje hulp aan de pc/ internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muerte.Diablo
jurjen_g schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 17:42:
Toen ik nog jong was "verkocht ik mezelf" voor 50 gulden per uur via het prikbord bij de supermarkt. Is het in de huidige tijd niet veel makkelijker om je diensten zelf via marktplaats ed aan te bieden ipv voor een dubbeltje via studentaanhuis? Volgens mij genoeg 50 plussers die met plezier 20 euro aan je besteden voor een klein uurtje hulp aan de pc/ internet.
Zou kunnen. Nadelen daarvan:
1. Het is zwart werken.
2. Geen verzekering
3. Moet zelf alles regelen.

Ik heb daar ook over na zitten denken. Maar er zitten ook veel risico's aan vast.
Wat als de computer kapot gaat omdat jij iets doet? Als je zwart werkt zul je het uit je eigen zak moeten betalen. Nu heeft het bedrijf er een verzekering voor. (de kans is klein maar wel aanwezig).
Wat als jij de bestanden van iemand zomaar kwijt raakt? Daar ben je dan persoonlijk aansprakelijk voor.

Als je het wit gaat doen dan is een verzekering voor puur softwarematig werken nog wel te betalen. Ga je met hardware bezig is zo'n verzekering een enorm stuk duurder.

En het laatste punt. Ik heb geen zin om zelf reclame te moeten maken of tijd daaraan te besteden. Dat doet het bedrijf nu allemaal en ik hoef mij nergens druk om te maken.
Zijn mensen het niet eens met het bedrag of andere zaken. Dan verwijs ik ze door naar het hoofdkantoor. Hoef ik mij niet mee bezig te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Muerte.Diablo schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 18:16:
Zou kunnen. Nadelen daarvan:
1. Het is zwart werken.
Het is alleen zwart als je het zelf zwart maakt. Even los van dat een eigen onderneming beginnen inderdaad niet zomaar voor iedereen weggelegd is, al moet dat ook niet ingewikkelder gemaakt worden dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muerte.Diablo
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 18:21:
[...]

Het is alleen zwart als je het zelf zwart maakt. Even los van dat een eigen onderneming beginnen inderdaad niet zomaar voor iedereen weggelegd is, al moet dat ook niet ingewikkelder gemaakt worden dan het is.
De manier waarop jurjen_g het verwoorde maakt het zwart werken. Daar reageerde ik ook op.

Verder is een eigen onderneming beginnen niet heel moeilijk. Alleen komen daar wel meer kosten bij kijken die de meesten over het hoofd zien. En het moet ook iets zijn wat je zelf wilt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Muerte.Diablo schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 18:27:
De manier waarop jurjen_g het verwoorde maakt het zwart werken. Daar reageerde ik ook op.
Jezelf aanbieden via een prikbord is niet noodzakelijk zwart. Geen BTW afdragen en geen inkomstenbelasting betalen maakt het zwart, maar beide kan je prima afdragen.
Verder is een eigen onderneming beginnen niet heel moeilijk. Alleen komen daar wel meer kosten bij kijken die de meesten over het hoofd zien. En het moet ook iets zijn wat je zelf wilt natuurlijk.
De kosten zijn minimaal. Als je er echter geen zin in hebt, kan je beter voor een baas blijven werken. Ondernemen is meer dan een puur rationele keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-04 22:21

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Wat goed om te zien dat dit idee zo goed loopt.

Kunnen de SaH ook problemen kunnen oplossen met Linux, zoals bijvoorbeeld als LibreOffice het niet meer doet, of als je Linux geïnstalleerd wilt hebben op een nieuwe notebook met Atom processor (alle drivers werkend)?

Verder vraag ik me af op welke manier ze voorkomen dat de student en de klant rechtstreeks contact opnemen met elkaar en zo afspraken maken zonder financiële afdracht aan SaH.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NauticalNiblett
aawe mwan schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 09:47:
Wat goed om te zien dat dit idee zo goed loopt.

Kunnen de SaH ook problemen kunnen oplossen met Linux, zoals bijvoorbeeld als LibreOffice het niet meer doet, of als je Linux geïnstalleerd wilt hebben op een nieuwe notebook met Atom processor (alle drivers werkend)?

Verder vraag ik me af op welke manier ze voorkomen dat de student en de klant rechtstreeks contact opnemen met elkaar en zo afspraken maken zonder financiële afdracht aan SaH.
Er zijn sommige SaH-ers met ervaring van Linux maar de afspraken hiervoor komen zelden voor. (ik heb in 1.5 jaar nooit een linux afspraak gehad terwijl ik wel had aangegeven dat ik het kon)

Voor zo ver ik weet probeert het hoofdkantoor niet actief dit soort contact te voorkomen, natuurlijk sta je er wel alleen voor als je iets kapot maakt en ze uitvinden dat je buiten hun om afspraken hebt gemaakt met de klant. Maar ik weet niet exact hoe het intern werkt bij SaH HQ.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• datucker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-04 00:10
Ik heb de discussie snel gevolgd. Ik ben vijftien jaar als jurist werkzaam waarvan ca. 9 jaar advocaat in het arbeidsrecht. En toch nog steeds een beetje een geek. ;-)

Quick reply: Camacha heeft het grotendeels bij het goede eind. Ik heb nu even niet de tijd alles stap voor stap uit te leggen maar ik beloof dat ik een dezer dagen een uitgebreide reactie geef.

Camacha heeft het ook juist als hij vermoedt dat er niet wordt geprocedeerd door werknemers van SaH vanwege de kosten of onwetendheid. Procederen is namelijk duur en niet zonder risico. Gelijk hebben != gelijk krijgen.

Voor de uitgebreide reactie vraag ik mij nog wel af of er een CAO van toepassing is. Daarin kunnen namelijk bepalingen staan die weer meer flexibiliteit aan de werkgever geven dan de standaard wetsartikelen (mits die artikelen zo'n afwijking bij CAO toestaan). De CAO voor de uitzendsector is daarvan een goed voorbeeld. Grenade, dat weet jij vast wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maximiliaan!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-05 14:22
Ik raad ook iedereen sterk aan zelf te starten hiermee.
Studentaanhuis pakt zoveel loon, dat ik het een aantal jaren geleden in mijn regio zelf maar gestart ben.
Liep als een trein en moest na een tijdje mensen erbij vragen om te helpen. Liep steeds verder uit.

Kortom, ik zou zeker proberen het zelf te starten. De klusjes zijn meestal niet echt moeilijk, je leert erg veel van een eigen onderneming, de risico's, de fouten die je maakt etc. Dat is veel nuttigere info voor later.

*knip* geen reclame hier.

[ Voor 17% gewijzigd door Krisp op 10-02-2017 06:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldvorming
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-02-2017
Kent iemand *knip* die voor Studentaanhuis.nl werkzaam is geweest? Ik wil graag zijn hulp inroepen, maar heb helaas geen contactgegevens. Dus als *knip* dit bericht leest oef iemand die *knip* kent op dit bericht wil attenderen: dank. *knip*

[ Voor 18% gewijzigd door Krisp op 10-02-2017 06:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:07
Ik zou je tel nr niet op een openbaar forum posten, wellicht beter om het contact via PM te laten verlopen als Wouter gevonden is? Of anders tussen mo tags?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 08:27
Beeldvorming schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 08:15:
Kent iemand *knip* die voor Studentaanhuis.nl werkzaam is geweest? Ik wil graag zijn hulp inroepen, maar heb helaas geen contactgegevens. Dus als *knip* dit bericht leest oef iemand die *knip* kent op dit bericht wil attenderen: dank. *knip*.
Als je slim bent haal je je telefoonnummer even weg.

[ Voor 11% gewijzigd door Krisp op 10-02-2017 06:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomasmoors
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-05 08:42
Haha wauw, mijn topic is nog actief na al die jaren. Dat valt me nu pas op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Beeldvorming schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 08:15:
Kent iemand *knip* die voor Studentaanhuis.nl werkzaam is geweest? Ik wil graag zijn hulp inroepen, maar heb helaas geen contactgegevens. Dus als *knip* dit bericht leest oef iemand die *knip* kent op dit bericht wil attenderen: dank. *knip*
Zodra ik thuis ben bel ik u even.

[ Voor 12% gewijzigd door Krisp op 10-02-2017 06:16 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:13
Verdiensten voor de hardwerkende studenten zijn zeer matig. 66% gaat naar het bureau en slechts 33% bruto naar de studenten. Het heft zelf in handen nemen levert meer op voor beide partijen (klant en student).

Daarnaast misleidt Student Aan Huis klanten door op iedere factuur €9,- 'voorfietskosten' te rekenen waardoor vrijwel iedere klant denkt dat dat een leuke bijdrage is voor de student. De student krijgt hier slechts € 2,50 bruto van 8)7 .

[ Voor 62% gewijzigd door Wietsee. op 21-02-2018 11:10 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Wietsee. schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:07:
Verdiensten voor de hardwerkende studenten zijn zeer matig. 66% gaat naar het bureau en slechts 33% bruto naar de studenten. Het heft zelf in handen nemen levert meer op voor beide partijen (klant en student).

Daarnaast misleidt Student Aan Huis klanten door op iedere factuur €9,- 'voorfietskosten' te rekenen waardoor vrijwel iedere klant denkt dat dat een leuke bijdrage is voor de student. De student krijgt hier € 2,50 bruto van 8)7 .
En denk je dat dat ergens anders niet zo is?
33% bruto van je verkooptarief krijgen is heel normaal.

Je kan natuurlijk voor jezelf beginnen. Maar dan moet je ook belasting afdragen. Pensioen sparen. En zelf je klanten regelen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-04 10:34
Leuk topic. Ik heb zelf een aantal jaar voor Student Aan Huis gewerkt en moet zeggen altijd met veel plezier!

De computer problemen zijn erg simpel (virussen, e-mail, ipads, backup, etc...) maar ik vond het altijd erg leuk om met de mensen te kletsen en onder het genot van een koekje en wat koffie te wachten tot ADWcleaner klaar is. Ik kan me ergere banen voorstellen.

Ik deed dit wel in Amsterdam, waar iedereen zo kort op elkaar woont dat ik vaak maar 15 minuten hoefde te fietsen. Ik had mijn gebied ook hierop ingesteld want fietsen is niet betaald dus dat deed ik ook zo min mogelijk.

Voor mij was het een leuke bijbaan waar ik kon doen waar ik goed in was en nog wat interessante mensen leerde kennen. Ik kom zelf niet uit Amsterdam dus hoe vaak kom je dan als student bij oudere generaties thuis. Zijn vaak de leukste verhalen die daaruit komen. En vaak krijg je ook nog wel fooi, wat een mooie aanvulling is want je salaris is oké, niet super goed.

Ik werk er nu niet meer, heb een 'echte' baan in de IT maar zelfs nu help ik een aantal van mijn vorige vaste klanten nog. Vooral met lesgeven of wat hulp in ruil voor een tientje of zo, meer hobby dan wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-05 08:50

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Daarnaast misleidt Student Aan Huis klanten door op iedere factuur €9,- 'voorfietskosten' te rekenen waardoor vrijwel iedere klant denkt dat dat een leuke bijdrage is voor de student. De student krijgt hier slechts € 2,50 bruto van 8)7 .
Voorrijkosten (of voorfietskosten) zijn met name om de overhead van het bedrijf te betalen. Voordat er ook maar iets gebeurd is, is er namelijk al wel een organisatie die betaald moet worden. Er heeft bijvoorbeeld iemand een telefoontje aangenomen van een klant en een afspraak ingeplant. Dat moet ook betaald worden, of hoe dat dan ook bij studentaanhuis geregeld mag zijn.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Heb tijdenlang gewerkt voor dit bedrijf. Houd er rekening mee dat deze studenten in principe geen enkele kwalificatie hebben, en anders dus gewoon in een supermarkt zouden werken (of een ander vervelend bijbaantje). Je komt ook ongeveer op het zelfde maandbedrag als bij een supermarkt uit, ik vind het helemaal niet gek.

Het hoofdkantoor is ook niet gratis, dus heel gek is het niet dat er maar een gedeelte naar de student gaat. Als ik een leverancier op mijn huidige werk inhuur, kost die ook 100 tot 120 euro per uur, no way dat die engineer daar 33 procent aan overhoudt hoor, dat is nog een veel kleiner percentage.

Share and Enjoy!

• frappochietlles
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-02-2024
Zat aandachtig dit topic te lezen. Een vriend van mij werk ook bij Studentaanhuis en het blijkt dat ze zich simpelweg niet aan de wet houden door je niet de minimale 3 uur per oproep uit te betalen. Vreemd verhaal toch?
Pagina: 1 2 Laatste