Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:43
Hallo,

Ik heb hier een tijdje geleden een Sapphire HD 5850 van iemand overgenomen. Het gaat om dit model: http://www.meoxo.com/wp-c...e-HD5850-Graphic-Card.jpg
Hij draait voor de rest perfect in mijn systeem.
Alleen ik vind dat hij iets te warm word en de fan maakt me teveel lawaai.

Onder load word hij 81 graden en dan draait de fan op 32%. Ik dacht voor de gein eens even in CCC de fanspeed te verhogen tot 50% zodat hij wat koeler zou worden, maar ten eerste maakt hij dan ontiegelijk veel lawaai en dan ben ik aan het gamen stopt hij opeens met draaien en hop de kaart zo over de 90 graden heen.
(waarom die stopt heb ik geen idee van)

Nou heb ik al hier het forum al wat afgezocht maar kon nergens iets vinden over een aftermarket koeler voor een HD 5850.
En op google komen de meeste uit op de:
  • [URL="http://tweakers.net/pricewatch/225014/scythe-musashi-vga-cooler.html#tab:prices"]pricewatch: Scythe Musashi VGA Cooler[/URL] of [URL="http://tweakers.net/pricewatch/255612/zalman-vf3000a-%28rood%29.html#tab:prices"]pricewatch: Zalman VF3000A (Rood)[/URL]]
Alleen dat gaat allemaal in het engels en dat is nou niet mijn sterkste punt om iets duidelijk te krijgen.
En voor de rest vind ik het kwa prijs nog wat aan de hoge kant.

Voor de rest ben ik zelf wel geïnteresseerd in de:
pricewatch: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro
Maar daar word erg weinig over gesproken. Volgens sommige websites ondersteund die niet de 5850 en volgens andere sites weer wel

Dus wat ik me precies afvraag; Welke is het simpelst te installeren op me videokaart en wat nou precies allemaal het verschil is tussen de aftermarket koelers.
Mijn grootste voorkeur gaat uit naar de Accelero Twin aangezien die het goedkoopste is.
Zou die verstandig zijn?

Ben zelf onderhand de weg volledig kwijt in alle informatie.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 10:04
Mijn voorkeur is ook de Arctic Accelero. Laatst was er een test met aftermarket koelers tegenover de standaard reference modellen, wat blijkt nu, de GPU blijft weliswaar koeler, maar de VRM's bereiken een onhandelbare temperatuur. De Scythe Setsugen zul je dan al moeten laten vallen, want die was onder volle load uitgevallen door de temperatuur van de VRM's. de Arctic Accelero kwam nog als beste uit de bus qua prijs/kwaliteit, ook omdat de geluidsdruk nog uit te houden is bij 12V (49 dB is nog te doen)

Nu zullen de VRM wat minder zijn bij de 5850, omdat die toch een flinke hap minder stroom nodig heeft, maar de Arctic zou mijn keus zijn.

de link: http://tweakers.net/revie...en-prestaties-geluid.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
Dit zijn dingen waar ik wat mee kan.

Alleen bij de test hebben ze het over de Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus
en niet over de Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro die ik bedoel.

Maar hoe is het dan mogelijk dat de VRM's in de temperatuur erg omhoog gaan? Dat is een punt wat ik echt niet snap |:( Hoe kan het dat de stock koeler die wel "koel" houd en een aftermarket koeler niet?

Voor de rest zou hij simpel te bevestigen moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Omdat er geen luchtstroom is langs de VRM's en bij de OEM koeler wel. Je kan dan zoiets overwegen : pricewatch: Thermalright VRM-R4 ATI 5850/5870 :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
Pff, dat zal idd een optie kunnen zijn.
Heb probleem is alleen dat het dan geen goedkoop grapje meer is. Het is juist me bedoeling om het zo goedkoop mogelijk te houden. Maar ik heb hier nog een Fan liggen, dus misschien dat ik daarmee nog een extra luchtstroom kan maken als ik een prachtige creatie kan verzinnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
nero355 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 17:09:
Omdat er geen luchtstroom is langs de VRM's en bij de OEM koeler wel. Je kan dan zoiets overwegen : pricewatch: Thermalright VRM-R4 ATI 5850/5870 :)
Prachtding hoor, maar wel enorm en passief... Maar je bent van het geluid af, je hebt gelijk. Maar hiervan krijg je er geen twee in een kast. niet echt ideaal. Past wel goed bij de Genesis ;) (nee serieus, best een idee...)

Alleen bij de test hebben ze het over de Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus
en niet over de Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro die ik bedoel.

Dat weet ik, maar als je kijkt zie je dat het op hetzelfde idee is gebaseerd. enige is dat er één fan mist. Nou ja...

De reden dat de VRM's zo heet worden is inderdaad dat er geen luchtstroom overheen loopt. bij de stock koeling gaat de lucht door een shroud over de hele kaart heen, inclusief de VRM's. En gokje, maar ik zou zeggen dat ze heel misschien ook nog wel een stukje koper op zich hebben. Bij de andere koelers is dit niet zo, want de shroud zuigt de lucht aan en stuurt het door het compartiment door meteen naar buiten aan het einde van de kaart. kortom, alles wordt gedekt. Bij de andere meeste aftermarket koelers heb je geen shroud, maar idee van een processor towerkoeler. oftewel, contactpunt, heatpipes daarvandaan en lucht over de lamellen. maar de warme lucht gaat terug de kast in. bovendien is er dus ook geen geregelde airflow.
Dat is dus het voordeel van de stock koeler, de shroud. nadeel is dat er dus geen fan gebruikt kan worden, maar een turbine nodig is. En die produceren zoals je merkt stukke meer geluid.

VRM blokjes zijn dus aangeraden, en eventueel een self-build shroud (idee heb ik oit gehad, en nog steeds wel, maar ik heb geen videokaart waar ik het op kan testen :'( )

Maar neem dus lekker de Accelero, goedkoop en kwalitatief waardeloo waardevol. (Ik typte in de eerste instantie gevoelsmatig gewoon waardeloos in xD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

naarden 4ever schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 17:19:
Prachtding hoor, maar wel enorm en passief... Maar je bent van het geluid af, je hebt gelijk. Maar hiervan krijg je er geen twee in een kast. niet echt ideaal. Past wel goed bij de Genesis ;) (nee serieus, best een idee...)
Er zijn ook wel andere oplossingen hoor, maar ... ik denk dat die niet altijd onder de koeler passen en deze wel :) En ik kick een beetje op ThermalRight spul

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
nero355 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 17:22:
[...]

Er zijn ook wel andere oplossingen hoor, maar ... ik denk dat die niet altijd onder de koeler passen en deze wel :) En ik kick een beetje op ThermalRight spul
Dan heb je geld Een flinke kast ;)

[ Voor 3% gewijzigd door naarden 4ever op 25-02-2011 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
Hartstikke bedankt heren voor de informatie. Het is nu allemaal duidelijk voor mij.
Weet nu ook hoe de koeling in zijn algemeen te werk gaat.

Maar dan ga ik binnenkort maar de Arctic cooling kopen en die op mijn videokaart plaatsen. En genieten van een koelere videokaart en me minder storen aan de herrie. En de VRM's zullen het vast wel overleven en niet voor een probleem gaan zorgen. En anders moet ik even heel creatief zijn, want er moet vast wel een simpele oplossing voor te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
3 VRM's per RAM-blokje moet ook werken, en dan ben je voor onder de 10 euro klaar en heb je er nog 4-5 reserve.

Fijn dat je bent geholpen, mocht je nog vragen hebben, je kunt altijd DM'en.
Pagina: 1