• maltesersnoepie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-06 00:17
Hoi, als student wil ik graag een goedkope 'hifi' set gaan samenstellen.
Ik heb een gering budget van op dit moment max 300 euro.

Ik heb geen ervaring met hifi componenten daarom ben ik eerst veel reviews gaan lezen op hifi.nl en kieskeurig.nl etc.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de surround set van jamo de s606 hc5 me wel aanspreekt. Er zijn ook op veel plaatsen heel goede reviews over.

Omdat ik nu een gering budget heb en de voorspeakers van de 606 van jamo grote woofers hebben die toch een goed laag bereiken voor muziek zonder sub wil ik graag gaan beginnen met 2 van die speakers. ze kosten 300 nieuw
maar ik ben aan het praten met een buurtgenoot die ze heeft voor 150 euro ze zijn ruim 3 jaar oud en hij zegt dat hij ze goed heeft behandeld. (zijn speakers na 3 jaar erg versleten? bijv als ie 3 jaar te hard heeft gespeeld ik weet het niet maar het leek me een goede prijs. ze zien er in elk geval wel bijna uit als nieuw)

Ik heb al speakers uitgekozen, maar ik zoek nu een 2e hands 5.1 receiver die
een goede geluidskwaliteit heeft en goed staat aangeschreven maar die ook een usb aansluiting heeft voor het afspelen van mp3s

-dan kan ik mijn externe hd met 2000 mp3s eraan hangen
-en hoef ik niet steeds schijfjes te wisselen die ook slijten
-en dan heb ik ook geen cd speler unit erbij nodig.

Ik heb al uitgezocht dat er volgens mij 3 geweldige recivers van onkyo gaan uitkomen:
http://www.eu.onkyo.com/press/press_release_en_8746162.html
de 2 duurste ondersteunen afspelen van netwerkschijven maar alledrie ondersteunen ze ook afspelen van usb.
ik wil voor de middelste gaan die kost 400 euro maar die is nu nog niet echt uit (pas in april schijnt het) en ligt nu nog buiten mijn budget.

Tot die tijd wil ik dus een oude receiver (2006+) aanschaffen voor rond de 100 euro. met usb poort. En het is moeilijk om reviews te vinden van niet recente modellen (bijv op kieskeurig verwijderen ze te oude modellen) en te zoeken of alle modellen usb poort hebben of niet. De receiver wil ik daarna gaan inzetten bij een familielid (cadeautje) dus ik wil wel dat ie langer dan een paar maanden meegaat.

Daarom vraag ik de mensen die dit lezen en meer ervaring hebben met hifi en het meer gevolgd hebben de afgelopen jaren naar wat een goede 2e hands aankoop voor een 5.1 receiver met usb zou zijn op dit moment

[ Voor 8% gewijzigd door maltesersnoepie op 24-02-2011 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
maltesersnoepie schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 22:53:
(zijn speakers na 3 jaar erg versleten? bijv als ie 3 jaar te hard heeft gespeeld ik weet het niet maar het leek me een goede prijs. ze zien er in elk geval wel bijna uit als nieuw)
Speakers slijten bij normaal gebruik nauwelijks, als hij ze niet heeft mishandeld (wat hij zegt niet gedaan te hebben) zijn ze nog helemaal goed. Na 10 jaar moet je misschien wel uitgedroogde elco's vervangen, maar die kosten niet zo veel.

Edit: maar speakers worden wel steeds beter dus speakers die echt oud zijn zijn technisch gezien gewoon minder goed.

[ Voor 54% gewijzigd door TBTL op 27-02-2011 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:32
Ik zou nog even wachten met de receiver. April is over 5 - 6 weken al, dus zo lang wachten is dat ook weer niet. Verder zat er alleen USB op de topmodellen van receivers welke zo rond 2006 uit zijn gekomen. En dan mogen de receiver al vier jaar oud zijn, maar qua kwaliteit zijn ze nog steeds erg goed. Het is en blijft een topmodel uit die tijd en die ga je echt niet voor 100 euro vinden.

Sowieso moet je niet op sites als Kieskeurig.nl kijken voor dit soort dingen. Kieskeurig is leuk om prijzen op te zoeken, verder is het gewoon niets. Mensen met zeer weinig verstand van apparatuur gaan daar cijfers geven. Er zijn apparaten die onvoldoendes krijgen omdat er te veel aansluitmogelijkheden zijn. Het moet niet gekker worden. Nee, laat Kieskeurig links liggen en richt je meer op de echte sites.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:29
Wat fear1986 ook al zegt de topmodellen van 2006 of nieuwere zijn gewoon nog steeds duur :p zo heb ik zelf een denon 3808 en deze kan nog steeds prima mee met ethernet, usb (mp3 maar ook flac ondersteuning)
Alleen geen hdmi1.4 . maar dit heb ik voorlopig nog niet nodig ook. alleen zul je die niet voor 100 euro vinden... (denk ik)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maltesersnoepie
Bedankt voor jullie advies
FeaR1986 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:50:

Sowieso moet je niet op sites als Kieskeurig.nl kijken voor dit soort dingen. Kieskeurig is leuk om prijzen op te zoeken, verder is het gewoon niets. Mensen met zeer weinig verstand van apparatuur gaan daar cijfers geven. Er zijn apparaten die onvoldoendes krijgen omdat er te veel aansluitmogelijkheden zijn. Het moet niet gekker worden. Nee, laat Kieskeurig links liggen en richt je meer op de echte sites.
Wat voor sites raden jullie me aan voor hifi reviews? ( ik kijk meestal op tweakers kieskeurig alatest les numeriques en op zo een amerikaanse grote winkelsite waar ik de naam even van kwijt ben...(maar dat is volgens mij sowieso riskant omdat ik gelezen heb dat receivers vaak per land verschillen in specificaties en kwaliteit van gebruikte componenten. (van hetzelfde model) Wat voor sites raden jullie me aan voor hifi reviews?

Het is misschien verstandig om te wachten op de nieuwe modellen van onkyo ipv nu 100 euro "weg te gooien" aan iets wat ik kort gebruiken ga.

deze heb ik op het oog dit is een pdf met de specificaties van een nieuwe 2011 receiver van onkyo met 3d hdmi 1.4 netwerk en usb en nog meer dingen. De tx nr 509

http://www.boards.ie/vbul...entid=149453&d=1298544381

Ziet er voor mij als leek goed uit zou deze goed werken in het algemeen en specifiek met de s 606 jamo zuil luidsprekers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:07
Voor de HiFi reviews moet je zeker eens een kijkje nemen op http://www.whathifi.com/ !
Heb zelf een tijd gedraaid met onkyo (model weet ik zo even niet meer) i.c.m. Jamo S606 zuilen, en dat is prima bevallen! (neemt natuurlijk niet weg dat smaken verschillen)
Probeer of je deze (en andere) combinatie ergens kan beluisteren!

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
klaasbram schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 15:19:
Wat fear1986 ook al zegt de topmodellen van 2006 of nieuwere zijn gewoon nog steeds duur :p zo heb ik zelf een denon 3808 en deze kan nog steeds prima mee met ethernet, usb (mp3 maar ook flac ondersteuning)
Alleen geen hdmi1.4 . maar dit heb ik voorlopig nog niet nodig ook. alleen zul je die niet voor 100 euro vinden... (denk ik)
Wees maar zuinig op je AVR-3808A, die is een stuk beter dan de modellen die Denon tegenwoordig uit brengt. Jouw 3808A is (net als mijn Denon) nog gemaakt in Japan wat stond voor betere kwaliteit dan de lagere modellen uit China. Nu wordt bijna alles van Denon in China gemaakt. Jouw 3808A is dan wel de voorganger van de AVR-3311 / AVR4311 maar op sommige punten is jouw 3808A echt vele malen beter. Mijn AVR-2809 is qua dingen als GUI, netwerk, USB en HDMI-versie een stuk ouder dan de nieuwe AVR-3311 maar qua vermogen is mijn oudje een stuk stabieler :)
maltesersnoepie schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 23:03:
Wat voor sites raden jullie me aan voor hifi reviews? ( ik kijk meestal op tweakers kieskeurig alatest les numeriques en op zo een amerikaanse grote winkelsite waar ik de naam even van kwijt ben...(maar dat is volgens mij sowieso riskant omdat ik gelezen heb dat receivers vaak per land verschillen in specificaties en kwaliteit van gebruikte componenten. (van hetzelfde model) Wat voor sites raden jullie me aan voor hifi reviews?
Stereoplay.de en AreaDVD.de zijn toch wel de twee betere sites om tests te lezen met betrekking tot dit soort apparatuur.
Ziet er voor mij als leek goed uit zou deze goed werken in het algemeen en specifiek met de s 606 jamo zuil luidsprekers?
Zie [FAQ] Audio, in dit segment gaat alles wel op elkaar werken. Daar hoef je je allemaal geen zorgen om te maken.Of Onkyo een goede keuze is hangt ook af van je wensen. Onkyo levert veel receiver voor weinig geld, alleen zie je dat wel terug in de kwaliteit die minder is dan merken als Denon en Marantz. Echter betaal je voor die merken meer geld en krijg je minder functies voor terug. De TX-NR509 ziet er op papier goed uit, maar dat is alleen op papier.

Maar zoals gezegd kan er in dit segment niet veel mis gaan. Staar je dus ook niet blind op dingen als vermogen, want dat is gewoon niet representatief voor kwaliteit. Om nog maar te zwijgen over hoe sommige merken het vermogen opgeven en dit een vertekend beeld kan leveren.
GermanPivo schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 23:14:
Voor de HiFi reviews moet je zeker eens een kijkje nemen op http://www.whathifi.com/ !
Heb zelf een tijd gedraaid met onkyo (model weet ik zo even niet meer) i.c.m. Jamo S606 zuilen, en dat is prima bevallen! (neemt natuurlijk niet weg dat smaken verschillen)
Probeer of je deze (en andere) combinatie ergens kan beluisteren!
Whathifi moet je veelal ook met een grote korrel zout nemen. Die site is zeer Sony minded en de laatste paar series kan ook Onkyo helemaal niets fout doen. What Hifi is een site die alles goed reviewed als de producent van het apparaat maar genoeg geld neer legt.

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 26-02-2011 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maltesersnoepie
FeaR1986 schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 01:16:

Maar zoals gezegd kan er in dit segment niet veel mis gaan. Staar je dus ook niet blind op dingen als vermogen, want dat is gewoon niet representatief voor kwaliteit. Om nog maar te zwijgen over hoe sommige merken het vermogen opgeven en dit een vertekend beeld kan leveren.
Het gaat mij niet echt om het vermogen, in mijn huis kan ik vanwege buren het toch niet echt hard zetten. Ik heb door te lezen als het goed is begrepen dat deze speakers met een efficiency van 89 dB al 89 DB leveren op 1 meter afstand bij 1 watt (dat lijkt me ruim voldoende)

en bij 10 watt zou dat dus 99 dB zijn en bij 100 watt 109 dB. klopt dat?

Het gaat mij meer om de geluidskwaliteit, niet om de geluidssterkte. dat heeft een veel lagere prioriteit. Verder wil ik dat er ethernet opzit om mp3s af te spelen van een netwerkshare en voor internet radio. en wat hdmi aansluitingen.

[ Voor 43% gewijzigd door maltesersnoepie op 26-02-2011 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
maltesersnoepie schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 19:05:
[...]Het gaat mij niet echt om het vermogen, in mijn huis kan ik vanwege buren het toch niet echt hard zetten. Ik heb door te lezen als het goed is begrepen dat deze speakers met een efficiency van 89 dB al 89 DB leveren op 1 meter afstand bij 1 watt (dat lijkt me ruim voldoende)

en bij 10 watt zou dat dus 99 dB zijn en bij 100 watt 109 dB. klopt dat?

Het gaat mij meer om de geluidskwaliteit, niet om de geluidssterkte. dat heeft een veel lagere prioriteit. Verder wil ik dat er ethernet opzit om mp3s af te spelen van een netwerkshare en voor internet radio. en wat hdmi aansluitingen.
De theorie van de Wattages klopt, maar er zijn nog een paar factoren die het geluid beïnvloeden. De berekening houdt namelijk geen rekening met de afname van het volume omdat je verder van de speakers af zit en de ruimte/materialen die ook geluiden kan absorberen als het ware. Maar aan de andere kant ga je ook weer geluid versterken door sommige factoren. Dus die regel kan je niet zo hard opstellen. Maar 100 Watt ga je met zo'n Onkyo echt niet redden. Als je 100 echte Watts wilt hebben over meerdere kanalen moet je toch wel wat dieper in de buidel tasten. Maar 109 dB is ook wel ziek veel om mee te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:29
FeaR1986 schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 01:16:
[...]

Wees maar zuinig op je AVR-3808A, die is een stuk beter dan de modellen die Denon tegenwoordig uit brengt. Jouw 3808A is (net als mijn Denon) nog gemaakt in Japan wat stond voor betere kwaliteit dan de lagere modellen uit China. Nu wordt bijna alles van Denon in China gemaakt. Jouw 3808A is dan wel de voorganger van de AVR-3311 / AVR4311 maar op sommige punten is jouw 3808A echt vele malen beter. Mijn AVR-2809 is qua dingen als GUI, netwerk, USB en HDMI-versie een stuk ouder dan de nieuwe AVR-3311 maar qua vermogen is mijn oudje een stuk stabieler :)
* The-Source heeft AVR-3808 (zonder A Upgrade) :Y)
Heb destijds voor de aanschaf ook speciaal een topic voor aangemaakt met wat ik wou qua eisen en deze kwam toen het beste naar voren. En nog geen moment spijt van gehad, zeker niet met het tooltje AVR-remote voor me android :D

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Een gewone 3808, zonder A? Dan is het troep :+
Nee, geef mij maar de oude modellen Zit er aan te denken om een Denon DVD 2500BT te kopen. Wel een ouder model dan de huidige Blu-rayspeler, maar qua design past het toch beter bij de receiver..

Pagina: 1