low budget mediacenter

Pagina: 1
Acties:
  • 1.552 views

Onderwerpen

• Funky_r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-10-2024
Hey forum gebruikers en lezers!

Ik ben van plan een zo low budget mogelijk mediacenter systeem in elkaar te gaan zetten, en ben op zoek naar suggesties en advies!

Momenteel heb ik de config als volgt bedacht:

Behuizing: MS-TECH LC-01 incl. 400w voeding

Moederboard: ASUS E35M1-M Pro
Geïntegreerde processor: AMD Dual-Core E-350 (1,6 GHz)
Geïntegreerde videokaart: AMD Radeon HD 6310

Geheugen: 2 x 2 GB 1066 DDR3 Kingston ValueRAM

Harde schijf: Samsung HD503HI (500 GB)

Voor mij zijn belangrijke punten:

- 1080P vloeiend afspelen qua hardware
- HDMI video output
- SPDIF true hd/ digital (incl. downmixing) ondersteuning

Ik ben ook nog op zoeken naar een toetsenbord met geïntegreerde muis. (in de vorm van een touchpad)

Ik zit momenteel op: € 244,86 (excl. muis/toetsenbord)

Wat ik me af vraag is: kan het nog goedkoper?
Kan ik bijvoorbeeld een heel goedkoop atom bord gebruiken met pci videokaart?
Ik weet dat een HD4350 bijvoorbeeld ook HDMI heeft, maar gaat dat icm met een cpu die het alleen niet zou redden?
Of zijn er ook nog VIA of AMD oplossingen die ik over het hoofd heb gezien?

Alvast bedankt voor alle suggesties/opmerkingen!!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat ik me af vraag is: kan het nog goedkoper?
Ja: tweedehands. Check Marktplaats, V&A, etc voor een 1 a 2 jaar oud 780G bordje + Athlon II X2. Of een Celeron E3xxx + G45.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 24-02-2011 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Je kunt je vraag beter stellen in: [BBG aanschaf] HTPC
Dat is een speciaal topic voor het aanschaffen van HTPC's.
Verder kan het altijd goedkoper (inderdaad 2e hands) door bijvoorbeeld een goedkopere kast te nemen en een asrock E350 bordje. Overigens is het niet mogelijk om true HD audio of DTS-MA via spdif af te spelen. HD audioformaten kunnen alleen via HDMI. Overigens kan de E350 dit wel. Atom+ion niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juronymous
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-08 13:55
Je kan voor 2 GB geheugen gaan in plaats van 4 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop een (2dehands) Mac mini, installeer daar Plex op, en voila: mediacenter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik wens je veel succes met het vinden van een nVidia-equipped Mac Mini voor <250 euro...

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 25-02-2011 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky_r
Bedankt voor alle reacties, en mijn excuses als ik het verkeerde onderdeel te pakken heb.

Nu moet ik zeggen dat 2de hands geen optie is voor mij, wil de configuratie namelijk veelvuldig gaan verkopen in mijn vriendenkring.

Ik denk dat 2 gb inderdaad ook wel voldoende moet zijn, dus daar kan ik ook weer 20 euro op besparen.
Ik krijg op een ander forum het advies een wat goedkoper bord te nemen, scheelt ook weer 30 euro.

Atom ion kan voor zover bij mij bekend niet ALLE formaten fijnloos afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 23:30
Funky_r schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:37:
Bedankt voor alle reacties, en mijn excuses als ik het verkeerde onderdeel te pakken heb.

Nu moet ik zeggen dat 2de hands geen optie is voor mij, wil de configuratie namelijk veelvuldig gaan verkopen in mijn vriendenkring.

Ik denk dat 2 gb inderdaad ook wel voldoende moet zijn, dus daar kan ik ook weer 20 euro op besparen.
Ik krijg op een ander forum het advies een wat goedkoper bord te nemen, scheelt ook weer 30 euro.

Atom ion kan voor zover bij mij bekend niet ALLE formaten fijnloos afspelen.
Ik zou niet weten wat die amd wel kan, wat een atom icm Ion chipset niet kan, qua afspeelbare formaten. Verder denk ik dat je een heel degelijk systeem hebt op deze manier, alleen jammer van die 400W voeding... Zal zeker niet efficient zijn, maar los ben je weer duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky_r
Ja die 400W is inderdaad wel jammer...
Zal eens kijken hoe veel hij trekt als ik het systeem binnen heb.

Zou de processor van de amd niet net even meer encoding power hebben dan een atom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Ik denk dat dit sneller en ongeveer even voordelig is:
http://www.alternate.nl/h...RE&l1=Moederborden&l2=AMD

Ik heb deze kit, maar dan met de X4 640 cpu en draait goed HD af.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Probleem met Atom+ION is niet zozeer dat ze niet alle formaten kunnen afspelen, maar dat die Atom zo traag is. Dat betekent traag opstarten, trage menus, traag bladeren door je library, etc etc etc. In de oude tijd waar je voornamelijk door lijsten met bestandsnamen scrollde boeide dat niet zo, maar tegenwoordig wil men toch wat meer uitgebreide UI's en library views en dat is gewoon zwaar. Ik merk t ook op mn AppleTV met XBMC (vergelijkbare cpu als een Atom). Zelfs een E350 is niet veel sneller, dus ik ben persoonlijk meer voorstander van wat potentere cpu's (Athlon II, i3, of de mobile Celeron/Pentium CULV's) ook al kom je wat duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Volgens mij is dit: "SPDIF true hd/ digital (incl. downmixing) ondersteuning" soieso geen optie. De bandbreedte van SPDIF is niet toereikend voor HD audio formaten. Wanneer je dit echt wilt dan zal je ook hiervoor HDMI moeten gebruiken. Opzich zijn de verschillende formaten van DTS en DD prima te doen via SPDIF, op de HD formaten na.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulr84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:43
Funky_r schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:37:

Misschien niet helemaal tweaker-waardig, maar is de xtreamer ultra die binnenkort verschijnt dan geen betere optie? Qua specs/aansluitingen/accessoires kunnen jij en je vrienden er waarschijnlijk goed mee uit de voeten gezien de belangrijkste eisen die je stelt. Je hebt imo daarbij meer zekerheid dat het apparaat goed werkt (oa ivm garantie).

Alleen de NL prijs&levertijd is nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben314
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-07 19:44
Weet je al wat voor OS je gaat draaien? Als je iets met linux doet dan is een grafische kaart van nvidia wel aan te raden ivm hardware accelaratie voor flash.

Zoiets bijv?
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Elite 360€ 28,80€ 28,80
1AMD Athlon II X2 260€ 49,90€ 49,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,90€ 33,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 36,90€ 36,90
1Asus EN210 SILENT/DI/512MD2(LP)€ 26,94€ 26,94
1Asrock N68-S3 UCC€ 34,31€ 34,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 210,75

[ Voor 88% gewijzigd door Ruben314 op 25-02-2011 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 13:22
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock E350M1€ 92,15€ 92,15
1Samsung EcoGreen F3 HD105SI, 1TB€ 46,-€ 46,-
1Sony NEC Optiarc AD-7700S€ 23,45€ 23,45
1Compucase 8K01€ 44,20€ 44,20
1Keysonic KSK-3202 BT€ 58,-€ 58,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 17,95€ 17,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 281,75

AMD Fusion is de uitkomst voor HTPC's, sneller en zuiniger dan atom/ion combinatie.
2GB is voldoendeen de kast is lekker klein en compact. Met een andere, kleinere schijf en weglaten van de optical kun je gemakkelijk €40 van de prijs afhalen. Zelfs dan heb je nog een compleet systeem met BT Keyboard/pad in een handzaam formaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky_r
Thanks voor de reacties weer!

Os die ik wil gaan draaien is Ubuntu 10.10 i.c.m. XBMC
De set up van Ruben314 spreekt mij wel aan, echter wil ik geen grote kast, het moet wel in een media meubel passen.
Verder zijn de nvidia oplossing en een wat zwaardere cpu wel erg aantrekkelijk t.o.v. de E350 apu.

Maar volgens mij moet die set up met de low profile videokaart ook in de case passen die ik uit gekozen heb.
Echter zal het dan inclusief hd en toetsenbord/muis combinatie wel een stuk duurder uit vallen.

De optie van ransbal ziet er goed uit, vooral de kleine case spreekt mij aan.
Je geeft zelf aan dat er nog 40 euro vanaf kan, maar spdif laten vallen is geen optie.
Volgens mij heeft het moederboard geen bluetooth onboard, dus ik zal de een stick er bij moeten kopen t.b.v. de Keysonic KSK-3202 BT?
Als iemand een grotere schijf wil kan dat natuurlijk altijd tegen meerprijs, maar ik hou in de eerste instantie 500 gb aan.

Ik ga eens kijken tot watvoor totaal systeem ik met deze suggesties kom, daar kom ik op korte termijn op terug.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ransbal schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 14:57:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock E350M1€ 92,15€ 92,15
1Samsung EcoGreen F3 HD105SI, 1TB€ 46,-€ 46,-
1Sony NEC Optiarc AD-7700S€ 23,45€ 23,45
1Compucase 8K01€ 44,20€ 44,20
1Keysonic KSK-3202 BT€ 58,-€ 58,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 17,95€ 17,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 281,75

AMD Fusion is de uitkomst voor HTPC's, sneller en zuiniger dan atom/ion combinatie.
2GB is voldoendeen de kast is lekker klein en compact. Met een andere, kleinere schijf en weglaten van de optical kun je gemakkelijk €40 van de prijs afhalen. Zelfs dan heb je nog een compleet systeem met BT Keyboard/pad in een handzaam formaat...
Ik kijk even mee, 'k zoek ook een budget HTPC en was al in de verleiding om een Xtreamer ultra aan te gaan schaffen. Maar dan zit er voor die €200 nog steeds geen harde schijf en dvd in en ook een toetsenbordje ontbreekt nog voor dat geld. Optical is voor mij geen vereiste en ik heb nog 1 TB externe HD die ik bij de htpc wil gaan voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 14:11

troyk

attrib -r troyk.nfo

En ik volg in de voetsporen van de rest van de Heren/Dames die op zoek zijn naar een alternatief voor de Xtreamer Ultra.

Ik vind de setup van Ruben ook sterk en neig eerder naar een 'volwaardige' CPU als een atom gezien de prestaties. Echter..... zit ik met het probleem dat ik mijn HTPC in een (geventileerde) kast wil plaatsen met binnenwerkse afmetingen van 40 x 40 cm. De hoogte is niet zo relevant, dan verplaats ik wel een schapje.

Nu ligt het voordeel weer bij de Xtreamer omdat deze klein van formaat is. Veel andere kleine behuizingen zijn vaak duur of het past (net) niet in de kast . De stekkers steken altijd ook nog enkele centimeters uit en dan zou de kastdeur niet meer dicht kunnen. Gezien mijn zeer strakke (bijna klinische) interieur niet echt een wenselijke situatie, denk overigens dat niemand dit zou willen.

Dus, ik kan voor de kant-en-klare Xtreamer gaan of ik wil iets meer power in een goedkope kast die vooral de hoogte in gaat. Zal iets met mITX of uATX moeten gaan worden vrees ik.

Als iemand een goed idee heeft: Hit me! Vooralsnog al bedankt voor alle nuttige toevoegingen.

It's not who you are , it's who you know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

Optie van Ruben is interessant maar door de afwezigheid van HDMI op het moederbord toch een afvaller wat mij betreft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

@troyk die videokaart wordt niet gebruikt, er zit in de config nog een tweede bij, de Asus EN210 SILENT/DI/512MD2(LP) die wel HDMI heeft.

edit: en oh ik zag 'm ook niet direct maar het leek me zo raar dus ben ik die linkjes gaan aflopen of er misschien nog een video kaart tussen zat, nu even niet zo druk op het werk zeg maar :+

[ Voor 41% gewijzigd door franssie op 02-03-2011 13:25 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

franssie schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 13:15:
@troyk die videokaart wordt niet gebruikt, er zit in de config nog een tweede bij, de Asus EN210 SILENT/DI/512MD2(LP) die wel HDMI heeft.
Excuses, wél een goede optie :)

Zou dit een alternatieve mogelijkheid zijn voor de CoolerMaster Elite kast die je nu in je overzicht hebt geplaatst? De afmetingen zijn in ieder geval goed en ik geloof dat de videokaart low-profile is dus dan zou dit geheel moeten passen? Het bord is natuurlijk wel micro ATX en dit is een mITX kast, misschien kunnen jullie eens mee kijken / adviseren:

Datasheet van de kast:
http://maxpoint.de/de/gfx...0/CS_160_datasheet_En.pdf

Specs van het moederbord:
http://www.asrock.com/mb/...%20UCC&cat=Specifications

Compatible qua afmetingen?

[ Voor 51% gewijzigd door troyk op 02-03-2011 13:30 . Reden: Zonde om extra post van te maken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 12:32

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2011 @ 18:56:
[...]

Ik kijk even mee, 'k zoek ook een budget HTPC en was al in de verleiding om een Xtreamer ultra aan te gaan schaffen. Maar dan zit er voor die €200 nog steeds geen harde schijf en dvd in en ook een toetsenbordje ontbreekt nog voor dat geld. Optical is voor mij geen vereiste en ik heb nog 1 TB externe HD die ik bij de htpc wil gaan voegen.
Hebben jullie deze ook voorbij zien komen...

nieuws: Xtreamer komt met compacte Ultra-htpc

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

Ja, daar zoeken we een krachtiger alternatief voor op dit moment, zie aantal posts terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 12:32

iMars

Full time prutser

troyk schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 13:31:
[...]

Ja, daar zoeken we een krachtiger alternatief voor op dit moment, zie aantal posts terug.
My mistake, na al die tabellen had ik dat over het hoofd gezien ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai nu al een tijdje met de Xtreamer Ultra, via een bootable usb stick Windows7 geinstalleerd.
Verder geen mediacentersoftware, gewoon VLC player en de windows codecpack van de Xtreamersite.
Overigens zijn alle drivers daar aanwezig voor windows7.

Wanneer je de mappen structuur insteld op grootste pictogrammen, en in ieder folder een folder.jpg plaatst van de desbetreffende film heb je een systeem die zeer soepel draait op zelfs 1080p en er ook nog gelikt uit ziet.

Ik heb XBMC al op vele manieren gebruikt, echter is er altijd wel wat.

Tevens heb je alle gemakken van Windows7 bij de hand, (ja..... die zijn er echt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, je haalt dan ook een topic van een jaar oud naar boven. Da's inmiddels wel een beetje door de techniek ingehaald gok ik zo :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:22

Bolletje

Moderator Harde Waren
Wat hierboven wordt gezegd. Inmiddels zijn er tal van BBG-topics waar dergelijke vragen thuis horen.

Om te zorgen dat het hier geen bende wordt gaat het topic op slot :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.