Toon posts:

PC trager door aansluiting sata schijf?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist een 2TB sata300 harde schijf aangeschaft voor data-opslag. Deze heb ik in mijn pc gehangen (naast een IDE schijf waar m'n OS opstaat) en via schijfbeheer heb ik die sata-schijf toegevoegd. Als NTFS geformatteerd (snel) en nu wilde ik wat data gaan overpompen, maar er viel me iets anders op. Ik heb het idee dat m'n computer wat trager is geworden nadat ik die sata-schijf bijgevoegd had. Kan dit kloppen, of beeld ik me dit in?
Ik merk het bijvoorbeeld wanneer ik naar Deze computer ga, maar ook als ik gewoon internet of andere programma's open (tijdens het surfen heb ik dan weer geen last van dat mijn pc langzamer is/lijkt).

Voordat ik m'n data ga overpompen wil ik dus dit eerst even verhelpen (als er een oplossing voor is). Dus iemand enig idee waar het (eventueel) fout gaat?

Ow, misschien nog handig om te weten: ik heb een asrock m3a785gmh/128m moederbord.

Verwijderd

Staat de data die je wilt overpompen op de IDE? Zo ja, dan is het wel begrijpelijk, je OS draait draait daar ook op en zal van tijd tot tijd dingen moeten doen. Dat vertraagt de hele mikmak. Daarnaast als het een Samsung F4 is kan het ook nog eens zijn dat de partitie niet goed uitgelijnt is.

Verwijderd

Topicstarter
De data die ik wil overzetten staat inderdaad op IDE, maar dat heeft toch geen invloed op het langzamer starten van bijvoorbeeld firefox en andere programma's?

Het is inderdaad een Samsung F4 (HD204UI). Wat bedoel je precies met dat de "partitie niet goed uitgelijnd is"?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2011 14:56 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Het helpt ook niet heel erg dat het een 5400RPM-schijfje is, natuurlijk.

Hoeveel scheelt het, gevoelsmatig?

Verwijderd

Firefox zou er inderdaad geen last moeten hebben, tenzij je natuurlijk al data aan het overzetten bent.
Ik weet natuurlijk niet welk OS je hebt, maar de Samsung dient met 4K sectoren geformatteerd te worden, als dat niet goed is gegaan, dan krijg je dus die traagheid. Als je even op het forum zoekt, zal je topics tegenkomen die hierover gaan.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Misschien beter geweest als je een 500GB HDD erbij had aangeschaft en de oude IDE HDD een 1 op 1 kopie naar de 500GB had gezet.
En daarna de data naar de 2TB, de IDE is sws langzamer dan een Sata.

Of koop een SSD voor puur OS shizzle :).

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, dat staat toch ook los van het probleem?

Misschien heb ik het niet duidelijk uitgelegd, dus nogmaals:
Ik merk dat m'n pc trager is nu ik die sata schijf aangesloten heb. Ik heb het dan nog niet over data overzetten, maar ik merk het ook als ik niks doe en dan bijvoorbeeld firefox open. Dan maak ik (volgens mij) geen gebruik van de (nu nog lege) sata schijf, maar toch duurt het openen van FF langer dan toen ik die sata-schijf er nog niet in had zitten.

Ik snap dat het data overzetten vanaf de IDE schijf beperkt wordt door de snelheid van IDE schijf en dat het ook een beperkende factor is dat ik een 5400 rpm sata schijf heb, maar dat moet dus toch niks uitmaken voor het zojuist beschreven probleem?
Of zie ik iets helemaal verkeerd :)

edit: ik gebruik good-old XP :)

Verwijderd

Blijkbaar heb je mijn laatste post niet gelezen....

Dat de Sataschijf 5400 RPM is, is slechts een klein snelheidsverlies.

Verwijderd

XP, tja, dan moet je vooral met een 2TB schijf aankomen, dan vraag je dus om problemen.
Die kan namelijk niet omgaan met de 4K sectoren. XP formatteert de schijf met 512B sectoren. Daar zit dus je probleem. Nu schijnt er een hack te zijn die dit probleem oplost onder XP, maar dan zal je echt even moeten gaan zoeken in dit forum.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Maar als ik het goed begrijp, de sata schijf heb je wel aangesloten, maar nog niet ingebruik?
Aangezien het OS en bestanden nog op de oude IDE staan?

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Quad schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:07:
Maar als ik het goed begrijp, de sata schijf heb je wel aangesloten, maar nog niet ingebruik?
Aangezien het OS en bestanden nog op de oude IDE staan?
Klopt, heb alleen die sata schijf aangesloten en er verder nog geen data heen geschreven. OS en data staat dus nog gewoon op de IDE schijf. Maar als ik nu dus firefox of verkenner open, heb ik het idee dat het wat langer duurt dan normaal.

Verder ben ik aan het (in)lezen over 4k sectoren en formatteren etc :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2011 15:11 ]

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:37
Zou het slimste niet zijn om de sata schijf weer LOS te koppelen en dan even de boel weer na te lopen?

In principe zou het niet mogelijk moeten zijn, ook niet i.v.m. het 4k verhaal. Eventueel bij het openen van 'deze computer' maar buiten dat niet echt.

[ Voor 43% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 24-02-2011 15:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
TWeaKLeGeND schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:12:
Zou het slimste niet zijn om de sata schijf weer LOS te koppelen en dan even de boel weer na te lopen?

In principe zou het niet mogelijk moeten zijn, ook niet i.v.m. het 4k verhaal. Eventueel bij het openen van 'deze computer' maar buiten dat niet echt.
Dat laatste zou ik dus ook denken ja :) Ik ga nog even booten en alles nalopen en kijken of ik dan iets raars ontdek, maar volgens jou (jullie?) zou het dus geen snelheidsverlies van andere programma's tot gevolg moeten hebben?

Dat 4k verhaal heeft alleen betrekking op het lezen/schrijven van data en staat dus los van mijn probleem (toch?)

Verwijderd

Dan heb ik hier nog wat anders voor je, bepaal zelf dan of het wel of niet te maken heeft met je probleem.

Hulp met upgraden firmware Samsung HD204UI (2TB)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:18:
Dan heb ik hier nog wat anders voor je, bepaal zelf dan of het wel of niet te maken heeft met je probleem.

Hulp met upgraden firmware Samsung HD204UI (2TB)
Jups, dat had ik al gelezen en die firmware upgrade reeds uitgevoerd. Tnx anyway!

Verwijderd

Ok, dat is mooi, beter dan wanneer je erachter komt als de schijf al half vol / half leeg is.
Ik blijf het dan toch op de 4K sectoren gooien, maar dat is mijn mening.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Heeft Samsung zelf geen 'alignment-tool' om onder XP een partitie alsnog uit te lijnen op de 4K sectors? Western Digital heeft die ook. Die kun je daar gratis downloaden.

Paragon heeft er ook iets voor maar niet gratis.
Pagina: 1