Toon posts:

Moe van delen onder W7, is er hulpsoftware?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medecomputeraars,

Regelmatig heb ik te maken met het delen van mappen, lezen en schrijven. Onder XP is dit appeltje/eitje, echter onder W7 beginnen de drama's. Heb je het eindelijk draaien, gebruiker NETWERK etc toegevoegd, rechten toegewezen en de hele tralala, houd het er spontaan na een paar dagen weer mee op.
Voor mij dus een waardeloos systeem en veel te ingewikkeld.

Is er geen software die ik mee kan laten draaien welke regelt dat de mappen bereikbaar worden?
Ik weet dat Cisco zoiets heeft maar dat moet ook op de clients geinstalleerd worden en dat wil ik niet.
Misschien iets van een virtuele NAS of zo?

Iedeeën en oplossingen zijn welkom want ik ben een beetje "uitgekakt"

---

edit 25Feb; het valt mij op dat er maar zo wat langs de vraag heen gereageerd wordt, mensen: probeer de vraag begrijpend te lezen en dan, of GEEN, of een zinnig "on topic" antwoord te geven.

---

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2011 15:47 ]

Verwijderd

Lukt het je niet met deze twee handige Windows 7 howto's van Microsoft:

http://windows.microsoft....7/File-sharing-essentials

En hier de stap voor stap instructies: http://windows.microsoft..../Share-files-with-someone

Verwijderd

Idd het delen van bestanden op een homenetwerk is nog altijd een ramp onder Windows. Het moet toch veel gemakkelijker kennen. Ik heb er ook altijd gezeik mee. Het begint er al mee dat NL-versie standaard "thuisgroep" (oid) heten en aanmelden; terwijl UK "homenetwork" (oid) waardoor ze niet matchen etc. Hopelijk wordt dit ene keer gewoon versimpeld door Microsoft.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2011 13:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 13:41:
Lukt het je niet met deze twee handige Windows 7 howto's van Microsoft:

http://windows.microsoft....7/File-sharing-essentials

En hier de stap voor stap instructies: http://windows.microsoft..../Share-files-with-someone
Ik heb het helemaal gehad met die MS handleidingen, soms werkt het maar te verklaren is het niet, dus helaas jouw links zijn goed bedoeld maar geen optie. Tevens wil ik niet alleen een Thuisgroep maar echt gedeelde mappen zodat xp machines en de mediaplayers (linux) in huis deze mappen ook kunnen zien.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2011 15:25 ]

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:31
Je kan natuurlijk ook gewoon een ftp server installeren op alle clients en daarmee werken? Of desnoods DC++ ofzo. Overstappen op linux kan ook altijd nog als je de MS handleidingen zat bent, moet je alleen wel beginnen met het lezen van man pages.

Afgezien van dat zijn er 2 dingen die je in de gaten moet houden onder windows dezer dagen, dat is dat je de juiste permissies instelt voor de share zelf, maar ook deze permissies doorvoert op NTFS niveau op de onderliggende mappen. Als je die twee dingen doet werkt het eigenlijk altijd wel in mijn ervaring.

Verwijderd

Topicstarter
idd, elk mapje wat ik er in de shared mappen bij maak moet ik handmatig dezelfde rechten gaan geven van de bovenliggende map. Dat is toch te zot voor woorden in deze tijd.
Onder XP was dit allemaal niet nodig.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:31
Onder XP was precies hetzelfde nodig mits je NTFS permissies gebruikte, maar iedereen gebruikte toen toch nog FAT32.

Er is echter een optie om alle onderliggende mappen dezelfde permissies te geven als de bovenliggende map. Als je bij een map gaat kijken bij permissies veranderen (doe dit dus op de map waarop je shared) zit er een vinkje om ook alle onderliggende mappen en bestanden over te laten erven van deze map. Ben je in een klap klaar.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Onder Windows 7 is het delen van mappen juist het makkelijkst en IMHO zoals het hoort :Y)

Kijk anders effe in dit topic : toegang tot bestanden krijgen op windows 7 machine vanaf xp

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
nero355 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:39:
Onder Windows 7 is het delen van mappen juist het makkelijkst en IMHO zoals het hoort :Y)

Kijk anders effe in dit topic : toegang tot bestanden krijgen op windows 7 machine vanaf xp
Zoals ik dus al schreef, ik ben zo MOE van die onstabiele MS manier en zoek dus een ALTERNATIEF.
Dus Ladies en Gentleman, bespaar u de moeite van verwijzingen naar allerlei MS beschrijvingen, deze "oplossingen" ben ik helemaal zat (en met mij velen).

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2011 15:44 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-02 17:03
wat bij me opkomt is dat W7 op ntfs geformatteerde partities draait.
En je linux niet.
Misschien kan je je systemen beter op FAT32 brengen.
Dat geeft minder permissies; En misschien minder problemen.

Maar ik heb geen ervaring hiermee... En het lijkt me een niet leuke workaround.

[ Voor 1% gewijzigd door beascob op 24-02-2011 15:52 . Reden: î Sleepkever ]

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Dropbox.com ?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:41:
[...]

Zoals ik dus al schreef, ik ben zo MOE van die onstabiele MS manier en zoek dus een ALTERNATIEF.
Dus Ladies en Gentleman, bespaar u de moeite van verwijzingen naar allerlei MS beschrijvingen, deze "oplossingen" ben ik helemaal zat (en met mij velen).
ftp (e.g. filezilla server)

utorrent
newsgroepen
sharereactor

Ok die laatste 3 zijn een beetje overdreven.

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 24-02-2011 16:17 ]

Iperf

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Gewoon NFS gaan draaien ?

(Of WebDAV, of good old sneakernet) })

[ Voor 17% gewijzigd door u_nix_we_all op 24-02-2011 16:18 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

fish schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 16:15:
[...]
ftp (e.g. filezilla server)

utorrent
newsgroepen
sharereactor
Dropbox

of het enige andere behoorlijke alternatief is:

NFS (Network File System): http://technet.microsoft....rary/cc782783(WS.10).aspx

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
Of gewoon zorgen dat alle systemen Win 7 zijn. 1 malig het wachtwoord voor de thuisgroep ingeven en dan is het appeltje eitje. Rechtermuis delen met thuisgroep, kan je ook nog aangeven of het alleen lezen of L/S moet zijn. Makkelijker dan dat kan niet ;) Maar dan moet je wel de XP bakken upgraden

Carpe Diem

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-02 14:14
muppet99 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 16:19:
Of gewoon zorgen dat alle systemen Win 7 zijn. 1 malig het wachtwoord voor de thuisgroep ingeven en dan is het appeltje eitje. Rechtermuis delen met thuisgroep, kan je ook nog aangeven of het alleen lezen of L/S moet zijn. Makkelijker dan dat kan niet ;) Maar dan moet je wel de XP bakken upgraden
Nee dat wil de TS dus niet. MS is klote, en als je het zelf niet ingesteld krijgt dan is het voor altijd klote. 8)7

Verwijderd

Of gewoon een NAS voor al je data. Windows 7 is de eerste windows die niet random spontaan mijn drive mappings voor directories op mijn NAS vergeet.

Verwijderd

Topicstarter
De Optie (bobwarley) sharen onder NFS ziet er uit als een stabiele optie.
Ik ben er op aan het studeren want het is in ieder geval geen makkelijke.
Ook is alle NFS server software die ik tot nu toe kan vinden flink aan de prijs, dan kan ik idd net zo goed een 4TB NAS aanschaffen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 22:15:
De Optie (bobwarley) sharen onder NFS ziet er uit als een stabiele optie.
Ik ben er op aan het studeren want het is in ieder geval geen makkelijke.
Ook is alle NFS server software die ik tot nu toe kan vinden flink aan de prijs, dan kan ik idd net zo goed een 4TB NAS aanschaffen.
FreeNAS al gezien? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
FreeNAS is geen optie want deze draait "niet erbij" onder W7 maar eist een geheel eigen machine.

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:08
FreeNAS kun je gebruiken als virtual machine in virtualbox of vmware player (beide gratis).

[ Voor 9% gewijzigd door ikke26 op 25-02-2011 15:47 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-02 20:11
Je kan ook password protected sharing uitzetten en de "normale" sharing weer aan. werkt het net zo als onder xp. Bij advanced sharing settings.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

NFS is een hele goede en stabiele optie, maar heeft wat eigen eigenaardigheden. Een een NFS-share te kunnen koppelen op een cliënt, moet je het volledige adres weten, NFS kent namelijk geen browser-optie, zoals samba (windows file sharing) dat wel kent in de vorm van een master browser.
Groot pluspunt van NFS is dat het veel minder overhead heeft dan samba (dus potentieel sneller) en toegang krijgen tot een share (als je het volledige netwerk-pad weet) makkelijker en beter gaat.

Een andere mogelijkheid, die hier al eerder is genoemd, is terug naar het oude bestandsdelen voor Windows, en het nieuwe thuisgroepen vergeten.

Waar je trouwens last van hebt, het "verbeterde" veiligheidsbeleid van WIndows7. Wees blij dat je onder Windows7 zit, want onder Vista is het helemaal een ramp...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1