Goede vraag hoor! Kan jou niet het perfecte advies geven maar wel mijn eigen ervaringen en mening op dit gebied geven met de hoop dat je er iets aan hebt.
Na lang rondkijken hier op Tweakers vorig jaar augustus de knoop doorgehakt en serieus aan Distributed Computing / Gridcomputing gaan doen.
Ik besloot er direkt goed voor te gaan: heb de BOINC manager geinstalleerd en besloten om mijn computer 24 uur per dag te laten rekenen. BOINC manager is een universeel gridcomputing programma dat een groot aantal projecten bevat. BOINC en andere applicaties zoals de Folding @ Home GPU client zijn vrijwel allemaal zo in te stellen dat ze de hardware maximaal belasten als je niet achter PC zit maar wel netjes stapje terug doen als je druk bezig bent.
Mijn PC bestond oorspronkelijk uit een Asus P55 mobo, Intel i5 750 proc en 4 GB DDR3, Asus EN9600GT Silent videokaart. Met die proc kon ik qua punten al goed meekomen. Rosetta@home was het enige project dat ik via BOINC draaide. De PC gebruikte iets van 190 Watt continu.
-> eerste afweging voor jou: ga je 24/7 aan gridcomputing doen of alleen als je de PC aan hebt staan en er geen zware applicaties op draait?
Bij incidenteel rekenwerk zou ik niet moeilijk doen en een eenvoudige quadcore PC aanschaffen.
Ga je serieus en langdurig rekenen dan is het prestatie/verbruik verhouding naar mijn mening het belangrijkste criterium. Ik kan het niet bewijzen maar vwb CPU clients geven de Intel Core i3, i5 en i7 processoren meer punten per KWh dan AMD.(Corrigeer mij als ik het fout heb.)
Ik wilde meer doen met fotobewerking en gridcomputing. Upgraden dus!

-Intel i5 750 werd een i7 875k
-Intel stock koeler werd een Scythe Mugen rev2
-Asus EN9600GT werd een Gigabyte Geforce GTX460
-Antec Sonata PC behuizing werd een Coolermaster Cosmos 1000 met 4 x 140mm casefans
-Antec 380W voeding werd een Coolermaster Silentpro 500W voeding.
Dat maakte groot verschil: de 875k heeft hyperthreading en werkt dus aan 8 Workunits tegelijkertijd, ipv 4 bij de 750. Dubbele gridcomputing prestaties voor iets meer verbruik, perfect!

Ook turboboost werkt perfect: 875k draait niet op 2,93 maar op 3,2 GHz, nice!
Maar omdat Rosetta@home veel geheugen gebruikt moest ik wel van 4 naar 8 GB DDR3 upgraden

Toen dat goed ging heb ik de GPU client van Folding@home erbij geinstalleerd.
BOINC en F@h clients bijten elkaar niet, hardware wordt optimaal benut en je draait 2 DC projecten tegelijk!
Mijn PC neemt nu gemiddeld 280 Watt vermogen op en hangt permanent aan vermogensmeter.
Gemiddeld verbruik is 210 KWh/maand. Bij 21 cent de KWh kost je dat wel 44 euro per maand extra!
-> Tweede afweging voor jou: heb je dat geld er voor over? Je betaald niet alleen eenmalig voor aanschaf nieuwe hardware, maar ook extra electriciteit als je langdurig gaat rekenen!
Overclocken om meer prestaties uit dezelfde processor te halen: vanwege de i7 875k (= unlocked MP) heb ik een paar pogingen gewaagd. Jawel, de DC prestaties stijgen ongeveer evenveel met kloksnelheid, maar het verbruik ging veel harder omhoog! Tien procent hogere klok kostte iets van 20 tot 30% meer stroom. Dat heb ik dus weer snel teruggedraaid.
Kortom: moderne CPU's zijn perfect geschikt om gridcomputing/distributed computing mee te doen. Zeker als je non-stop wil draaien.
Maar: des te zwaarder de CPU, des te beter de behuizing, voeding, koeling, hoeveelheid geheugen, etc moeten zijn om optimale resultaten te bereiken.
En: des te zwaarder de CPU en des te langer (24/7) het gebruik: des te hoger de electriciteitsrekening!
Succes met het vinden van jouw perfecte gridcomputing PC!