[CRT] Verkleuring op beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Topicstarter
Wat ooit begon als een klein, verkleurd vlekje rechts boven op het beeld, is vandaag de dag uitgegroeid tot een heuse spasticiteit van mijn TV.
Zoals jullie kunnen zien is er een grote, blauwe vlek te zien op m'n beeld. Dit gebeurd vooral bij rode kleuren, blauw en groen hebben hier minder of geen last van (lijkt me vrij logisch).
In het begin, als de TV net aan staat, is nog niets zichtbaar, maar hoe langer hij aan staat, hoe groter de vlekken worden. Het begint steevast rechts boven en gaat langzaam naar beneden, en op een bepaald punt begint hetzelfde links onder. Deze vlekken blijven groeien tot er zowel links als rechts een blauw-achtige vlek staat die de volledige hoogte beslaat.
Vreemd genoeg begint het niet bij de zijrand, de eerste centimeters tonen nog de correcte kleuren.
Ik heb trouwens ook de indruk dat, wanneer het beeld regelmatig veranderd (bewegende camera/verspringen van beeld), het ook een stuk minder is.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/r.saerens/Picture%20002.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/r.saerens/Picture%20003.jpg

Wat kan ik hieraan doen? Wat is de oorzaak? En is het te herstellen?

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op CRT monitoren had je vaak een degauss functie. Ik heb al heel lang niet meer aan een CRTTV gezeten, maar misschien dat je die optie ergens hebt.

Heb je verder geen magneten in de buurt staan (denk ook aan speakers e.d.) die mogelijk invloed uit kunnen oefenen op je beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:47
Big Womly schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 21:56:
Wat kan ik hieraan doen? Wat is de oorzaak? En is het te herstellen?
Waat je waarschijnlijk last van hebt is "Local Doming", ofwel vervorming door opwarming van het schaduwmasker van je TV.
Hierdoor kunnen deze typische kleurvlekken ontstaan.
Soms kan je dit tegengaan door het contrast flink te verminderen.

Maar in jouw geval is het nogal ernstig zo te zien.

Zie ook deze oude links:
Philips 32" CRT TV vlekken?
Paarse vlek bij koppensnellers ??

• Big Womly

Big Womly

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 22:03:
Op CRT monitoren had je vaak een degauss functie. Ik heb al heel lang niet meer aan een CRTTV gezeten, maar misschien dat je die optie ergens hebt.

Heb je verder geen magneten in de buurt staan (denk ook aan speakers e.d.) die mogelijk invloed uit kunnen oefenen op je beeld?
Buiten de speakers van de TV zelf, neen. Er staat nog een WII naast, lijkt me onwaarschijnlijk dat daar zo'n sterke magneet in zit...
The_Doman schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 23:31:
[...]

Waat je waarschijnlijk last van hebt is "Local Doming", ofwel vervorming door opwarming van het schaduwmasker van je TV.
Hierdoor kunnen deze typische kleurvlekken ontstaan.
Soms kan je dit tegengaan door het contrast flink te verminderen.

Maar in jouw geval is het nogal ernstig zo te zien.

Zie ook deze oude links:
Philips 32" CRT TV vlekken?
Paarse vlek bij koppensnellers ??
Ik heb onlangs inderdaad met kleuren/contrast zitten spelen. Ik zal het vanavond eens proberen van dat terug wat te verminderen.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 22:28
weet niet hoe oud je tv is of welk merk, maar vaak heb je 2 jaar on site garantie, waarbij er gratis n monteur bij je thuis langs komt.
bellen naar de importeur en houdt het serienummer van de tv bij de hand.

Verwijderd

Big Womly schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 11:32:
[...]

Buiten de speakers van de TV zelf, neen. Er staat nog een WII naast, lijkt me onwaarschijnlijk dat daar zo'n sterke magneet in zit...

[...]

Ik heb onlangs inderdaad met kleuren/contrast zitten spelen. Ik zal het vanavond eens proberen van dat terug wat te verminderen.
24 uur afschakelen van het stroomnet, is inderdaad magnetische invloed. Magneet waarschijnlijk niet, transfo waarschijnlijk wel (WII voeding) of WiFi van WII. Maw alles wat een magnetisch veld kan veroorzaken, gewone HiFi luidsprekers kunnen ook nog een beeldbuis beinvloeden op meer dan een meter afstand. Wat plaatste je onlangs in de nabije omgeving van je CRT?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:02

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:31:
[...]

24 uur afschakelen van het stroomnet, is inderdaad magnetische invloed. Magneet waarschijnlijk niet, transfo waarschijnlijk wel (WII voeding) of WiFi van WII. Maw alles wat een magnetisch veld kan veroorzaken, gewone HiFi luidsprekers kunnen ook nog een beeldbuis beinvloeden op meer dan een meter afstand. Wat plaatste je onlangs in de nabije omgeving van je CRT?
Inderdaad, het kan zelf de magneet van een portable dect-telefoon zijn... die veroorzaken dit ook als je langsloopt.

Overigens hadden Philips tv`s dit probleem vaker in het verleden. Is dit een Philips toevallig?
Indien ja, dan zou ik op zoek gaan naar zo`n old skool tv reparateur die `m misschien voor enkele tientjes kan fixen (als je niet meteen voor een nieuwe tv wilt gaan).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik denk dat het goedkoper is om bij de kringloopwinkel een grotere te halen, ipv deze te laten repareren.

• Big Womly

Big Womly

Topicstarter
Ferry34 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:22:
weet niet hoe oud je tv is of welk merk, maar vaak heb je 2 jaar on site garantie, waarbij er gratis n monteur bij je thuis langs komt.
bellen naar de importeur en houdt het serienummer van de tv bij de hand.
Verder dan "Philips" geraak ik niet. Het is een erfenis van mijn grootouders, en mijn grootmoeder is toch ondertussen alweer een paar jaar overleden. Ik zou er niet van verschieten moest die ondertussen al 10 jaar zijn.
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:31:
[...]

De voedeing ligt achter de TV, de WiFi is uitgeschakeld in stand-by (rood lichtje ipv oranje).
Zowat alles is veranderd onlangs. Ik ben niet zo lang geleden verhuisd, daarvoor stond hij bij mijn ouders op de slaapkamer.

Dit weekend heb ik toch geen tijd om naar TV te zien, ik zal beginnen met hem uit het stopcontact te trekken. Maar gaat het dan niet gewoon terugkomen op het moment dat ik hem terug aansluit?
Michael Knight schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 18:22:
[...]

Inderdaad, het kan zelf de magneet van een portable dect-telefoon zijn... die veroorzaken dit ook als je langsloopt.

Overigens hadden Philips tv`s dit probleem vaker in het verleden. Is dit een Philips toevallig?
Indien ja, dan zou ik op zoek gaan naar zo`n old skool tv reparateur die `m misschien voor enkele tientjes kan fixen (als je niet meteen voor een nieuwe tv wilt gaan).
Het is inderdaad een Philips (beetje te zien op de 2e foto :P)
Ga eerst de andere tips proberen, dan pas kosten maken

Alvast iedereen al bedankt voor de hints! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

99% dit is de boosdoener, zover mogelijk weg van de TV, is dit een probleem, een goeie blikken doos over de voeding zou ook nog wel eens kunnen helpen. Moet je wel doen voor je die tv 24 uur van de spanning haalt. De verkleuring zal wel niet onmiddelijk weg zijn, je zou toch al een verschil moeten waarnemen en dit bouwt geleidelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doe eens even een foto van de kast en de voorkant. Ben redelijk thuis in Philips type's, wellich kan ik er zomaar het type op het oog uithalen :)
Hoe groot is het beestje? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly

Big Womly

Topicstarter
De TV 24 uur van het stroomnet halen had niet het gewenste resultaat. Na Bijna 72 uur zonder stroom te zitten kwamen de blauwe vlekken toch terug.
Ik heb terug aan de instellingen bezig geweest, en heb "brightness" een beetje verlaagd (tot 1/3e ipv net niet de helft), de "colour" wat meer, de "sharpness" en de "tint", "contrast" blijft op maximum, maar dit heeft toch, op het eerste zicht, het probleem opgelost.
The Eagle schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 08:38:
Doe eens even een foto van de kast en de voorkant. Ben redelijk thuis in Philips type's, wellich kan ik er zomaar het type op het oog uithalen :)
Hoe groot is het beestje? :)
Veel succes ermee :)
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/r.saerens/Picture%20004.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/r.saerens/Picture%20005.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/r.saerens/Picture.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Big Womly op 27-02-2011 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Even langs een tv zaak met reparatie afdeling. vraag of hij zijn degaus spoel er langs halen 1 minuut werk, als je mazzel hebt kost het je weinig/niks

Ik Heb het ook wel een smet een schroeftol en een magneet er in gedaan. maar als je er weinig ervaring meen hebt kun je het ook goed verneuken. oefening baart kunst :P

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 27-02-2011 21:26 ]

Iperf

Pagina: 1