• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-12 15:54
Hoi allemaal,

een tijdje terug heb ik van een vriendin van me een laptop gekregen die het niet meer deed. Na er even naar gekeken te hebben doet hij het weer.. Er stond schijnbaar nog een beta BIOS versie op het apparaat geïnstalleerd, die voor conflicten zorgde in Windows 7.

Het gaat om een ASUS PRO050GL met de volgende specs:

Intel T3200 Dual Core 2.0Ghz, 1MB cache
3GB DDR2
Nvidia Geforce 8200m G
160GB HDD
15,6" scherm, max resolutie 1280 X 800

Ik heb eens even in Everest ultimate zitten kijken, en zag dat er een socket 479 processor in zat. (schijnt het afgeleide te zijn van de 478 socket, wat ik niet helemaal begreep want socket 478 gaat maar tot Pentium 4, en in een 479 socket kunnen schijnbaar gewoon relatief nieuwe core 2 duo processoren)
In ieder geval heb ik eens op internet zitten te kijken of ik de processor ook zou kunnen upgraden.. Ik heb hier niet erg veel over kunnen vinden.

Ik zelf heb niet erg veel verstand van laptop hardware. Wel met desktop hardware. Bij dat laatste let je altijd op of het moederbord de betreffende processor wel of niet ondersteund. Echter kan ik dat soort informatie over het moederbord in mijn laptop niet vinden...

Zou ik gewoon elke willekeurige type socket 479 processor moeten kunnen inbouwen? Of ben ik ook erg afhankelijk van bijvoorbeeld de voeding in mijn laptop..

Verder zou ik de videokaart indien mogelijk willen vervangen door een sneller exemplaar, zodat ik hem evt. mee kan nemen naar lanparty's.. Hij hoeft verder niet beestachtig te presteren, maar bijvoorbeeld een Geforce 9600GT ofzo zou leuk zijn.. Is het mogelijk om zo'n soort videokaart in te bouwen in deze laptop?

Graag wat tips!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:57
powermarcel10 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:18:
Zou ik gewoon elke willekeurige type socket 479 processor moeten kunnen inbouwen?
Nee, absoluut niet. De chipset, de spanningsregelaars en de bios moeten allemaal de betreffende cpu ondersteunen, anders gaat het niet (goed) werken. Dat toevallig de socket hetzelfde is zegt niks.
Is het mogelijk om zo'n soort videokaart in te bouwen in deze laptop?
In veel gevallen zit de video'kaart' geintegreerd in de chipset (zoals bij je Nvidia 8200M), soms zit er een dedicated videochip op maar is deze wel op het moederbord gesoldeerd en is dus ook niet te vervangen. Heel soms wordt er gebruik gemaakt van een mxm slot zodat de videokaart te upgraden/vervangen is.

[ Voor 8% gewijzigd door Nielson op 23-02-2011 17:25 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Videokaart vervangen kun je bij een laptop over het algemeen sowieso vergeten, meestal zit die namelijk vast gesoldeerd op het moederbord. Processor upgraden zou eventueel kunnen maar dan moet je inderdaad wel kunnen achterhalen wat het moederbord aan kan. En dan nog denk ik dat de snelheidswinst van enkel een processorupgrade niet echt de moeite is.

• powermarcel10
Bedankt voor de reacties..

Videokaart upgraden moet ik dus blijkbaar definitief uit mijn hoofd zetten.. Wel zie ik trouwens staan in Everest dat SLI is uitgeschakeld.. Betekend dat dat het ingeschakeld kan worden? Is het dan toch niet zo dat deze laptop een losse grafische kaart heeft, en er een tweede bijgestoken kan worden?

De processor upgraden is dus evt. wel mogelijk.. Heb de laptop al even open geschroefd laatst, en daar kan je relatief makkelijk bij komen. Alleen is dus de vraag hoe ik ga achterhalen welke processoren compatible zijn voor deze latop, en het moederbord wat zich er in bevind..

Hier nogw at specs:

chipset: nVIDIA GeForce 8200M G (MCP79MVL)
Moederbord: ASUS F5000GI Series Notebook
Front Side Bus Eigenschappen: Intel AGTL+, 64Bit

Ik denk dat ik wel degelijk snelheidswinst kan boeken door de processor te upgraden. Ook zit er nu 1 balkje van 2GB geheugen in, en nog eentje van 1GB, welke ik zou willen vervangen voor een balkje van 2GB, zodat ik in totaal op 4GB uitkom. Al met al zou dat samen met de snellere processor een behoorlijke prestatiewinst kunnen geven denk ik,

Hebben jullie enig idee welke processor ik evt. zou kunnen nemen? Of hoe ik hier achterkom?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou persoonlijk niet beginnen met het upgraden van de processor of wat dan ook aan een laptop (geheugen en hDD tot daar aan toe)

Voor de processor kan je kijken in welke configuraties de laptop geleverd is.

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

4GB RAM is goed. Geen idee wat je met je processor kan doen, maar een extra GPU kan er niet in, bijna geen enkele laptop heeft daar ruimte voor, laat staan een 15.6". Volgens mij staat er altijd dat SLI(of Crossfire) is uitgeschakeld, tenzij er dus 2 GPU's inzitten. Daarbij is het denk ik heel moeilijk om een laptop GPU te vinden, laat staan een GeForce 8200M, dat ding is heel oud en zal vastgesoldeerd zitten.

Verwijderd

brilsmurfffje schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:41:
Ik zou persoonlijk niet beginnen met het upgraden van de processor of wat dan ook aan een laptop (geheugen en hDD tot daar aan toe)

Voor de processor kan je kijken in welke configuraties de laptop geleverd is.
Dit, ik zou er niet eens aan denken een laptop te upgraden die bovendien is uitgerust met een Nvidia 8xxx grafische kaart. Dit beestje houd het niet lang meer uit.

• powermarcel10

Waarom zou dit beestje het niet lang meer uithouden? Hij is nog maar net 3 jaar oud!

Laat voorop staan dat ik niet van plan ben honderden euro's uit te geven aan deze laptop.. Het is meer voor de leukigheid, en knutsellerij.. Wat ik gewoon graag wil weten is welke processoren er evt. in zouden kunnen, zodat ik eens op marktplaats rond kan scharrelen.. Stel dat ik voor 3 tientjes een core 2 duo processor kan vinden met 3x zoveel cache geheugen en een hogere kloksnelheid, dan vind ik het best de moeite waard! Daarnaast 1 GB extra geheugen, en hij kan weer even met de tijd mee.. Ik heb ook nog wel een core i7 systeem staan met 6GB RAM en een AMD 6870, en een E7300 systeem met 4GB RAM en een AMD 5770, dus daar speel ik de spellen en de zware toepassingen wel op af.. Het is dus meer voor de leuk! Vind het gewoon interessant om eens te kijken hoe dat gaat, het vervangen van een laptopprocessor. Gun me dat pleziertje nou;)

Goede tip van brilsmurfffje.. Zal eens kijken in welke types deze laptop destijds nog meer is geleverd.. Al betwijfel ik trouwens of ik ook klakkeloos kan aannemen, dat deze ook de zelfde moederborden gebruiken..

• ik222
  • Niet online
powermarcel10 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 18:00:

Waarom zou dit beestje het niet lang meer uithouden? Hij is nog maar net 3 jaar oud!
Omdat de nvidia G8xxx gpu's een productiefout bevatten waardoor ze meestal ergens tussen de 2 en 4 jaar kapot gaan.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:57
ik222 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 18:03:
[...]

Omdat de nvidia G8xxx gpu's een productiefout bevatten waardoor ze meestal ergens tussen de 2 en 4 jaar kapot gaan.
Dat was toch vooral bij de losse gpu's? Dit gaat om een Nforce chipset met integrated 8200m.

• ik222
  • Niet online
Nielson schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 18:04:
[...]
Dat was toch vooral bij de losse gpu's? Dit gaat om een Nforce chipset met integrated 8200m.
Nee hoor, dit probleem zit gewoon in de GPU's voor zover ik weet. Dus ook laptops met deze chipset vastgesoldeerd op het moederbord hebben er last van.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ja wij hebben hier thuis een dell gehad en die heeft het probleem ook gehad..

• powermarcel10
Oké, nou, t zal mij benieuwen hoelang hij het nog vol gaat houden! Zolang hij werkt kan ik er in ieder geval gratis gebruik van maken..;)

Mag ik wel weten wat de symptomen zijn? Dan weet ik even dat het daar aan ligt mocht ik problemen krijgen..

Nog tips wat betreft de CPU?

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:37

Aganim

I have a cunning plan..

De symptomen kunnen uiteenlopen, maar doorgaans merk je het aan artifacts, strepen of blokken in je beeld. Voor meer info kan je ook even een kijkje nemen in Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

je kan hem ook nog bakken in de oven als je de artifacts krijgt, dan rek je de levensduur, let op dit is geen permanente oplossing.
Pagina: 1