• VerasFawaz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-01 01:09
Beste mensen van Tweakers,

Ik vond de huidige snelheid van mijn systeem (2x1 gig ddr2) te traag dus heb gister eindelijk maar een 2x2 gig ram ddr3 besteld via de Tweakers Pricewatch, kreeg 'm vanochtend in de brievenbus binnen en heb 'm gelijk in mijn moederbord gestopt en getest. Kreeg een piep toen ik 'm op had gestart, ik had de pc vervolgens gelijk uit gedaan en even op Google gekeken. Wat blijkt, wat eigenlijk heel logisch is: een ddr3 module past niet op een ddr2 moederbord. (ik dacht dat het gewoon kon omdat het dezelfde lengte had en het er gewoon in paste )

Dus heb de modules gelijk op marktplaats gezet en mijn ddr2 weer teruggestopt, na veel testen en aan en uit zetten ben ik tot de conclusie gekomen dat 1 van de geheugenbanken kapot is. (waarschijnlijk door de ddr3 modules)
Dat betekend dat ik nooit meer dan 2 gig kan draaien op mijn systeem wat te weinig is omdat ik er dagelijks op monteer.

Dus het is tijd voor een nieuw moederbord. Maar ik heb geen verstand welke ik in godsnaam moet halen en ik wil geen miskoop meer doen net zoals de geheugenmodules.

Mijn systeem:

Nvidia AWRDACPI
Windows 7 Ultimate 64 bit
Samsung Spinpoint F3 1TB
Nvidia 8800GTS
AMD Athlon 64 X2 Duel Core 4600+ 2.40 Ghz
550 wat voeding
2x2 ram ddr3

Mijn budget is zeer laag en ik moet eigenlijk z.s.m. een werkend systeem hebben om voor een klant een videoclip af te monteren.

Alvast bedankt voor het lezen!
Groetjes,
Véras Fawaz

[ Voor 6% gewijzigd door VerasFawaz op 23-02-2011 16:19 . Reden: Meer informatie ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je **LET OP** Welk moederbord moet ik kopen? al eens doorgenomen?
Je eisen zijn vrij duidelijk lijkt me gezien de hardware die je al hebt liggen, dus dan moet het goed te doen zijn om een lijstje te maken welke borden aan die eisen voldoen.

Verwijderd

Wat ik niet snap, is dat je het geheugen niet terug hebt gestuurd. Dan kan middels de wet kopen op afstand, binnen 7 dagen kan je het zonder redenen van opgaaf terugsturen. Daarnaast is het misschien handig als je vermeld welk type cpu je hebt, want met de info die je nu geeft, wordt het natte vingerwerk.

• VerasFawaz
Die heb ik doorgenomen, maar ik word er niet veel wijzer op als ik kijk naar een aantal moederbord's bij de Pricewatch. Ik kan de ddr3 modules waarschijnlijk nu nog wel terugsturen maar aangezien er al 1 geheugenbank kapot is wil ik toch een nieuwe moederbord.

[ Voor 37% gewijzigd door VerasFawaz op 23-02-2011 16:20 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Neem in **LET OP** Welk moederbord moet ik kopen? eens het stukje over de socket en de chipset door.

Je komt hier aanzetten met nogal verschillende moederborden. Even kijken wat die moederborden ondersteunen en of dat overeenkomt met wat jij hebt liggen is zo gedaan.

Verwijderd

Heb net al gevraagd om even te melden welk type cpu hij nu heeft, blijkbaar is dat teveel gevraagd, aangezien er geen antwoord op komt. Hier verspil ik dus geen tijd meer aan.

Edit :
Zie net dat de specs aangevuld zijn, had wel even gemeld kunnen worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2011 17:01 ]

• VerasFawaz
Excuses!

Verwijderd

Het is je vergeven (voor deze keer dan). :P

Het is een AM2 mobo wat jij nodig hebt. Zoek dus op bv AMD en AM2, denk dat je dan een stuk verder komt. Alleen past in een AM2 mobo geen DDR3 zover ik weet, dus dat zou ik dan alsnog terugsturen.
Je kan ook even rondstruinen in V&A, kan je leuke bordjes op de kop tikken voor niet al teveel geld.

• VerasFawaz
Ik heb de "Let op welk moederbord moet ik kopen" helemaal gelezen, maar echt waar ik word er niet wijzer op en ik begrijp het gewoon niet.
Kan iemand mij vertellen of deze moederbord geschikt is: pricewatch: Asrock N68C-S UCC

( ik weet bijv. niet of alles in een Micro ATX past)

Edit:

Kan mijn processor echt geen ddr3 aan? Dat zou erg zonde zijn want als ik de moederbord hierboven (am2+) kan draaien, betekend dat dat ik 6 gig ram kan draaien wat echt super zou zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door VerasFawaz op 23-02-2011 17:11 ]

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 20:38
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:08:
Het is je vergeven (voor deze keer dan). :P

Het is een AM2 mobo wat jij nodig hebt. Zoek dus op bv AMD en AM2, denk dat je dan een stuk verder komt. Alleen past in een AM2 mobo geen DDR3 zover ik weet, dus dat zou ik dan alsnog terugsturen.
Je kan ook even rondstruinen in V&A, kan je leuke bordjes op de kop tikken voor niet al teveel geld.
Volgens mij zijn er ook X2 4600's geweest met socket 939 - sterker nog, die heb ik zelf gehad. Als TS exact aangeeft welk moederbord of processor hij heeft dan kunnen we pas een advies geven.

Anyway, zowel s939 als AM2 gaan niet werken met DDR3.

[ Voor 4% gewijzigd door Daaaaf op 23-02-2011 17:15 ]

• Nielson
  • Laatst online: 07:17
VerasFawaz schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:09:
Kan mijn processor echt geen ddr3 aan? Dat zou erg zonde zijn want als ik de moederbord hierboven (am2+) kan draaien, betekend dat dat ik 6 gig ram kan draaien wat echt super zou zijn.
Je hebt een AM2 cpu, die ondersteund zoals al werd gezegd alleen DDR2. DDR3 op bovenstaand bordje gaat alleen werken met een AM3 cpu, zoals ook vermeld staat op de Asrock site.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

VerasFawaz schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:09:
Ik heb de "Let op welk moederbord moet ik kopen" helemaal gelezen, maar echt waar ik word er niet wijzer op en ik begrijp het gewoon niet.
Kan iemand mij vertellen of deze moederbord geschikt is: pricewatch: Asrock N68C-S UCC

( ik weet bijv. niet of alles in een Micro ATX past)
Zoveel valt er echt niet aan te snappen.
Wat je moet doen (wat ook in die guide staat), is de specificaties van het bord erbij pakken, en kijken of alle hardware die jij hebt liggen daar op past. Dat is gewoon een kwestie van lezen, niet meer dan dat.

Verwijderd

Daaaaf schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:13:
[...]

Volgens mij zijn er ook X2 4600's geweest met socket 939 - sterker nog, die heb ik zelf gehad. Als TS exact aangeeft welk moederbord of processor hij heeft dan kunnen we pas een advies geven.

Anyway, zowel s939 als AM2 gaan niet werken met DDR3.
Daar heb jij zeker een punt. Was helemaal door mijn hoofd heen geschoten. Als de TS even meldt welk mobo hij nu heeft, dan kunnen we nog beter advies geven.

• Nielson
Daaaaf schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:13:
[...]
Op zijn oude bord gebruikte hij DDR2, dus dat kan geen S939 geweest zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Nielson op 23-02-2011 17:47 ]

Verwijderd

Daar dien je mij dan niet op aan te spreken, maar Daaaaf.
Voor de rest heb je wel gelijk.

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 20:38
Nielson schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:17:
[...]
Op zijn oude bord gebruikte hij DDR2, dus dat kan geen S939 geweest zijn.
Behalve een Asrock Dual-Sata2 (populair bordje in die tijd), maar die heeft dan weer geen Nvidia chipset. Socket 939 kunnen we dus uitsluiten.

• VerasFawaz
Dus eigenlijk kan ik het beste deze er ook nog bij halen: pricewatch: AMD Athlon II X2 255

Plus deze moederbord: pricewatch: Asrock N68C-S UCC

Ik ga nu gelijk even mijn pc openmaken en kijken naar de specifieke naam van de moederbord

[ Voor 74% gewijzigd door VerasFawaz op 23-02-2011 17:42 ]

Verwijderd

Meestal staat het wel op het mobo zelf, tussen de sloten.

• Nielson
VerasFawaz schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:31:
Dus eigenlijk kan ik het beste deze er ook nog bij halen: pricewatch: AMD Athlon II X2 255

Plus deze moederbord: pricewatch: Asrock N68C-S UCC
Als je toch een AM3 cpu neemt icm DDR3 kun je ook een volwaardig AM3 bordje pakken.

• VerasFawaz
Wat is het verschil tussen een AM2+ moederbord en een AM3 moederbord, levert het betere prestatie's op?
Wat is ongeveer de goedkoopste moederbord die goed meegaat met deze specificatie's en een AM3 processor?

[ Voor 34% gewijzigd door VerasFawaz op 23-02-2011 17:58 ]

Verwijderd

Meestal is het verschil dat je zowel DDR 2 als 3 kan gebruiken. Let wel op dat DDR 3 alleen zal werken bij een AM3 cpu. Dit geldt voor het AM2+ mobo.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2011 18:03 ]

• VerasFawaz
Super bedankt, als laatste wou ik dan nog vragen of mijn systeem deze moederbord kan trekken: pricewatch: Asrock N68C-S UCC

Met dus deze AM3 processor: pricewatch: AMD Athlon II X2 255

Als dat zo is, dan ga ik dit bestellen en ik ben ik weer een gelukkige man.

EDIT: deze moederbord: pricewatch: Asrock N68C-GS UCC

[ Voor 13% gewijzigd door VerasFawaz op 23-02-2011 18:09 ]

Verwijderd

Dat setje zou prima samen moeten kunnen werken. Maar het kan goedkoper, heb zelf ook even in V&A voor je gekeken en kwam dit tegen :

V&A aangeboden: Jetway M2GT6-PTD AM2 ATX Nvidia

Enige wat je hiervoor zou moeten aanschaffen is wat extra DDR 2 geheugen.

• VerasFawaz
Ja die moederbord heeft 4x ddr2, en ik zit nu met 2x1gig ddr2 en 2x2 gig ddr3, dus ik denk toch dat ik voor de Asrock ga.
Ik kom er trouwens net achter dat voor 5 euro meer je deze processor kan krijgen: pricewatch: AMD Athlon II X3 450
Alleen begrijp ik triple niet echt goed, is dat 3,2 x 3? Dat zou anders echt te gek zijn, voor 5 euro meer een 3,2 x 3 i.pv. 3,1 x 2.

Verwijderd

Dat betekent dat je 3 cores hebt met een snelheid van 3,2 GHz per stuk. Voor dat kleine verschil zou ik voor de X3 gaan.

• Nielson
VerasFawaz schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 18:16:
Ja die moederbord heeft 4x ddr2, en ik zit nu met 2x1gig ddr2 en 2x2 gig ddr3, dus ik denk toch dat ik voor de Asrock ga.
Let wel even op dat ondanks dat het Asrock bord zowel DDR2 als 3 sloten heeft je ze niet tegelijk kunt gebruiken.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Het is inderdaad 3x 3.2 GHz, AMD heeft verschillende modellen met 3 cores. Is gewoon een quad core, maar dan met 1 core locked. Deze kan je afhankelijk van je mobo alsnog unlocken, wat dat Asrock mobo dus ondersteund.

• VerasFawaz
Ow super relaxt, hiermee mag het topic wel worden afgesloten ik ga voor de X3 en de asrock mobi, ik heb ze net besteld en hopelijk werkt alles straks binnen nabehoren. In iedergeval iedereen hardstikke bedankt, heb er veel van geleerd!

Verwijderd

Topics worden alleen gesloten mits ze niet aan de voorwaarden voldoen. Laat ons hier even weten hoe je nieuwe systeempje werkt, daar zijn we dan ook wel benieuwd naar. ;)

• VerasFawaz
Zal ik zeker doen, zaterdag is alles klaar en dan post ik hier even een reactie. Ben wel benieuwd hoe je die 4e core kan unlocken met die X3

Verwijderd

Wat ik er van begrepen heb, is dat het een optie is in het bios, maar pin me daar niet op vast.

• VerasFawaz
Jongens ik heb 'm er eindelijk in! Een Asrock N68C met een AM3 socket in combinatie met een AMD Athlon II X3 450 Processor (Triple core, 3.20 ghz) die ook een AM3 socket heeft. Natuurlijk heb ik dit allemaal in eerste instantie gekocht voor de DDR3 ram die niet in mijn moederbord paste (en nu dus wel), maar het draait nu echt beter als ooit tevoren, ik vlieg er door heen en ben hartstikke tevreden. Ik wil iedereen in dit Topic bedanken voor de tips, anders was ik er nu nog steeds niet uitgekomen.

Ik ga nu genieten van het nieuwe album van Radiohead en door met de montage die heerlijk verloopt. Laters!

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-02 14:25

yzx

Nevermind, zag de 2de pagina niet 8)7

[ Voor 96% gewijzigd door yzx op 02-03-2011 06:35 ]

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

Pagina: 1