Pioneer VSX-920 met B&W 601

Pagina: 1
Acties:

• _FrostBite_
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-01 12:33
Hallo medetweakers.

Ik heb vandaag een Pioneer VSX-920 besteld en zal deze waarschijnlijk morgen binnen krijgen. Nou kom net ergens iets tegen over maximale vermogens van de B&W speakers. Ze kunnen maximaal 100W bij 8Ohm aan en de pioneer stuurt 140W bij 6Ohm uit dit zal dan rond de 110W bij 8Ohm uitkomen (iets teveel dus). Loop ik nu grote risico om mijn speakers blijvend te beschadigen of is deze 10W verwaarloosbaar?

Alvast bedankt.

Edit: Ik heb ook nog Bose 501 II en deze zijn ook 100W max alleen staat daar niet bij bij hoeveel Ohm dat is.

[ Voor 11% gewijzigd door _FrostBite_ op 23-02-2011 16:00 ]

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
Volgens mij is dit juist veiliger dan een minder krachtigere versterker. Gewoon niet te hard zetten en even uitproberen tot hoever je kunt gaan :)

• _FrostBite_
Japperrrr schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:59:
Volgens mij is dit juist veiliger dan een minder krachtigere versterker. Gewoon niet te hard zetten en even uitproberen tot hoever je kunt gaan :)
Dat is het dus juist. Uitproberen tot hoever. Ik weet niet hoe snel je het probleem gaat krijgen van oververhitting e.d.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:50

FeaR

In GoT we trust

_FrostBite_ schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:55:
Ik heb vandaag een Pioneer VSX-920 besteld en zal deze waarschijnlijk morgen binnen krijgen. Nou kom net ergens iets tegen over maximale vermogens van de B&W speakers. Ze kunnen maximaal 100W bij 8Ohm aan en de pioneer stuurt 140W bij 6Ohm uit dit zal dan rond de 110W bij 8Ohm uitkomen (iets teveel dus). Loop ik nu grote risico om mijn speakers blijvend te beschadigen of is deze 10W verwaarloosbaar.
Lees [FAQ] Audio eens door. Ik vraag me trouwens af of die Pioneer wel de volle 140 Watt haalt. Want naast dat het gemeten is op 6 Ohm is het ook gemeten met maar één kanaal aangestuurd en bij 1000 Hz. Jij gaat twee kanalen aansturen van 8 Ohm en over een groter bereik. Dus grote kans dat je die 100 Watt niet eens gaat halen. De VSX-920 neemt maximaal 240 Watt uit het stopcontact, nog iets wat tegen de 7 x 140 Watt opgegeven vermogen in gaat. Dan heb je nog het punt dat je inderdaad beter een versterker kan hebben die te veel vermogen levert (als in meer vermogen dan de speakers aan zouden kunnen). Want als een versterker op zijn tenen moet lopen om speakers aan te sturen is dat schadelijker dan als dat de versterker meer dan genoeg vermogen heeft en kan leveren. Maar dan nog ga jij nooit 100 Watt gebruiken, voordat jij aan de 100 Watt zit hebben je oren al lang laten weten dat het niet meer gezond is. En als jouw oren dat niet doen dan doen de buren dat wel.

Lang verhaal kort: er is niets aan de hand, want die 100 Watt ga je nooit gebruiken. Ten eerste niet omdat de receiver het niet kan leveren en ten tweede omdat je het gewoon niet nodig hebt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• _FrostBite_
FeaR1986 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 16:11:
[...]

Lees [FAQ] Audio eens door. Ik vraag me trouwens af of die Pioneer wel de volle 140 Watt haalt. Want naast dat het gemeten is op 6 Ohm is het ook gemeten met maar één kanaal aangestuurd en bij 1000 Hz. Jij gaat twee kanalen aansturen van 8 Ohm en over een groter bereik. Dus grote kans dat je die 100 Watt niet eens gaat halen. De VSX-920 neemt maximaal 240 Watt uit het stopcontact, nog iets wat tegen de 7 x 140 Watt opgegeven vermogen in gaat. Dan heb je nog het punt dat je inderdaad beter een versterker kan hebben die te veel vermogen levert (als in meer vermogen dan de speakers aan zouden kunnen). Want als een versterker op zijn tenen moet lopen om speakers aan te sturen is dat schadelijker dan als dat de versterker meer dan genoeg vermogen heeft en kan leveren. Maar dan nog ga jij nooit 100 Watt gebruiken, voordat jij aan de 100 Watt zit hebben je oren al lang laten weten dat het niet meer gezond is. En als jouw oren dat niet doen dan doen de buren dat wel.

Lang verhaal kort: er is niets aan de hand, want die 100 Watt ga je nooit gebruiken. Ten eerste niet omdat de receiver het niet kan leveren en ten tweede omdat je het gewoon niet nodig hebt.
Ok bedankt voor de snelle reactie :D weet ik in ieder geval dat ik veilig bezig ben :*) Ik heb heel veel zin dat de receiver er is.... Maar idd ik heb nu een sony receiver en die moet echt op zen tenen lopen heb ik het idee.. In de specificaties staat dat hij 40W kan uitsturen .. Lijkt mij veel te weinig. Ik moet het volume echt openschroeven wil ik goed gedetailleerd geluid eruit krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door _FrostBite_ op 23-02-2011 16:17 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

_FrostBite_ schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 16:16:
[...]
Ok bedankt voor de snelle reactie :D weet ik in ieder geval dat ik veilig bezig ben :*) Ik heb heel veel zin dat de receiver er is.... Maar idd ik heb nu een sony receiver en die moet echt op zen tenen lopen heb ik het idee.. In de specificaties staat dat hij 40W kan uitsturen .. Lijkt mij veel te weinig. Ik moet het volume echt openschroeven wil ik goed gedetailleerd geluid eruit krijgen.
Meer dan 40 - 50 Watt per kanaal ga je ook niet uit die Pioneer krijgen als je er vijf speakers aan gaat hangen om in surround te gaan spelen. Daarom kan je met twee speakers beter een goede stereoversterker nemen. Als een stereoversterker 2 x 50 Watt levert is dat op één of andere manier toch altijd meer dan als een receiver dan kan leveren. Overigens is 40 Watt mee dan genoeg voor normaal te spelen, weet niet wat de gevoeligheid van die B&W's is want dat speelt ook nog mee.

• _FrostBite_
Deze versterker heb ik ook gekocht om in de toekomst uit te breiden naar surround. Dit ga ik eerst nog niet doen omdat dit gewoon niet te doen is in de ruimte waar ik nu zit. De versterker die hij gaat vervangen is een Sony MDR-DE315. Ik heb verder geen gegevens van de B&W's dus kan zo niet zeggen wat de gevoeligheid is.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-02 12:02
_FrostBite_ schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:00:
Ik heb verder geen gegevens van de B&W's dus kan zo niet zeggen wat de gevoeligheid is.
Afbeeldingslocatie: http://stuff.pfeffernuss.com/dm601.jpg

Nickname does not reflect reality

• _FrostBite_
Nog een vraagje. Ik heb de Pioneer nu binnen. Nu zie ik dat hij de optie heeft om de B&W's te Bi-ampen. Is dit aan te raden in de zin van verbetering? of heb ik dan wel de kans om ze te beschadigen? De B&W's hebben de aansluitingen wel om 2 paar draden eraan te verbinden.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Hou eens op over dat beschadigen. Dat gaat echt niet gebeuren. Of bi-ampen meerwaarde heeft hangt van de speaker en de receiver af. Je kan het altijd proberen. Enige verschil is dat je het filter van de speakers omzeilt en de woofers en tweeter apart aan stuurt. En dat je twee keer zo veel speakerdraad nodig hebt...

• _FrostBite_
Ok zal ik daar over ophouden :P .. ik werd erop gewezen door de gebruikershandleiding. Ik zal morgen nog even 8m speakerdraad kopen ..

De versterker bevalt me tot zo ver super goed ... De muziek komt zoveel krachtiger en voller over :D alleen sodeju wat een opties heeft dat ding :S je kan hem gewoon niet goed instellen als je der geen tv aan hebt hangen :P
Pagina: 1