Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jandenengelsman
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-03 21:02
Beste (ervaren) mede tweakers,

Afgelopen December maand, heb ik mij er aan gewaagt mijn eigen (game)pc te bouwen! Zonder ervaring heb ik deze stap gemaakt en dit is best goed gegaan! Ik heb overal de basis instellingen geselecteerd en het resultaat een lekker stabiel draaiende kast met vrijwel geen problemen.

Even de basis gegevens gegevens op een rijtje:

-Coolermaster HAF kast
-Asus Sabertooth x58 moederbord
-Intel Core i7 950 3.06GHz 8MB S1366
-Corsair Dominator 6GB 1600 MHz DDR3 CL8 (3x2)
-Nvidia GTX460
-Samsung SpinPoint F3

Nu is het toch gaan kriebelen om is wat te gaan testen, dit gaat me echter niet soepel af omdat ik hier simpelweg de kennis voor mis.

Probleem: Na het instaleren van Intel Extreme Tuning Utility kom ik er achter dat mn ddr3 helemaal niet op 1600Mhz loopt!!! maar op 1066Mhz. Weet iemand hoe dit komt? Word dit zo door het moederbord ingesteld of op de prestatie's van de processor afgestemd?
Nu kan ik in het boot menu selecteren dat het geheugen op een x.m.p. profiel staat, dan draait het geheugen wel op 1600Mhz, maar blijft mn systeem dan wel stabiel? En is dit wel nodig als ik niks aan mn processor overclock?

Ik hoop dat iemand mij een puntje van de sluier kan oplichten?!

Alvast bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
doe eerst even een rondje google en kom dan met wat concrete vragen. zonder dat je je nu ingelezen hebt gaat je topic waarschijnlijk gesloten worden. Wel gefeliciteerd met het bouwen van je eerste pc! gaaf gevoel he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jandenengelsman
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-03 21:02
Zeker gaaf gevoel! :-) Dat rondje google heb ik er al een aantalmaal opzitten, daardoor ben ik ook hier terecht gekomen. Na nog geen concrete antwoorden te hebben gevonden heb ik hier de vraag gesteld!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wat is er mis met testen. Als je geheugen 1600MHz rated is, dan zal het vast wel werken he @ XMP?

[ Voor 3% gewijzigd door Jejking op 22-02-2011 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-07 19:28
Waarom probeer je dat profiel niet uit in combinatie met memtest? Dan weet je direct of je geheugen stabiel draait.

Ik denk dat het wel handig is om je hardware met kleine stappen te overklokken. Zo weet je direct wat het limiet is van je systeem (CPU/geheugen/whatever wat niet verder wil, temperaturen die te hoog worden etc).
Verder zijn er voldoende tutorials te vinden over hoe je je systeem kunt overklokken, google maar eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De 950 heeft een ingebouwde geheugen controller ipv. op het moederbord. Nu is het zo dat officieel de cpu's op dat platform enkel geheugen snelheden van 800 en 1066MHz ondersteunden. Je kan je geheugen divider apart regelen maar dan ben je eigenlijk je cpu aan het overclocken.

Ik kan je vertellen dat buiten een aantal benchmarks je niets gaat merken van het verschil tussen 1066MHz en 1600MHz.
Maar ook dat het instellen van je geheugen op 1600MHz weinig tot geen risico geeft. En dat je systeem waarschijnlijk stabiel blijft.

[ Voor 12% gewijzigd door kluyze op 22-02-2011 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:51

mvh

State Governor

In je BIOS heb je gewoonlijk opties om de geheugenratio aan te passen. Als je hier niets verandert, zal hij op 'auto' staan en het is mogelijk dat hij dan (bijvoorbeeld) 2,66x selecteert. Met een FSB van 200 MHz kom je dan op 1066 MHz (200x2x2,66). Als je de multiplier verhoogt naar 4 zal het geheugen op 1600 MHz lopen.

In principe zou dat goed moeten gaan, omdat je geheugen op 1600 MHz gespecificeerd is. De stabiliteit kun je testen met verschillende stressprogramma's.

Zie ook de PMG FAQ. Ze zijn wat gedateerd, maar over het algemeen klopt de basis nog wel.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je geheugen wordt ingesteld aan de hand van SPD waarden, dit zijn defaults waardoor de bios weet wat correcte instellingen zijn om de boel te laten functioneren.

ga in je bios naar A.I tweaker. hier staat ergens een kopje met Dram frequency, deze kun jem et de + toets op 1600 zetten, vervolgens heb je ook een optie met Dram timing configuration, ga daar in en dan zie je een lijst met afkkortingen met auto er achter. deze moet je instellen zoals op de modules staat (weet niet welke je precies hebt, dit kan 8-8-8-24 of misschien 8-9-8-24 zijn) begin bij de cas latency en vul de andere 3 waardes daaronder in zoals op de modules staat.

druk op escape zodat je weer in het A.I tweaker menu staat. met pijltje naar beneden kom je dan op een gegeven moment DRAM voltage tegen, zet deze met + op 1,65V, schrik niet dat hij rood wordt, dit is normaal en onschadelijk. stel vervolgens je QPI/Dram voltage in op 1,2V

sla deze instellingen op en herstart je pc, dan staat alels goed, lasj e dan in windows bent, laat je systeem dan wel even stresstesten (met prime95 op blend of linx met mem op all) op stabilteit om te weten dat alles goed werkt..

mocht in een heel extreem geval je pc na deze wijzigingen niet opstarten? geen paniek, je moederbord heeft een optie die daar tegen beveiligd, druk dan op de power knop en hou die vast tot het systeem uit gaat, tele even tot 10 en druk weer op de power knop, nu start hij op met de originele veilige settings, zet dan alles wat ik heb aangegeven even terug op auto en meld je weer even hier ;)

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Met deblaauwn, divider goedzetten en je bent er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Jejking schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 21:29:
Met deblaauwn, divider goedzetten en je bent er.
alleen jammer dat hij naar een ander platform verwijst met dividers die niet bestaan op S1366, en wat dacht je van het benodigde voltage? op standaard 1,5V gaan ze dat echt niet doen hoor..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:51

mvh

State Governor

nedernakker schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:19:
[...]

alleen jammer dat hij naar een ander platform verwijst met dividers die niet bestaan op S1366, en wat dacht je van het benodigde voltage? op standaard 1,5V gaan ze dat echt niet doen hoor..
My bad, vertaal ik AMD zomaar naar Intel, niet meer doen dus ;)

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Pagina: 1