Verwijderd

Topicstarter
Hee,

Wat gebeurt er eigenlijk als je de aanknop van de PC indrukt? ik dacht het volgende:

-Knop word ingedrukt.
-Impuls word naar de voeding verzonden, die dan aangaat,
-voeding start met het omzetten van 230 v naar een voor de computer bruikbare 9/12 volt.
- stroom word doorgestuurd naar het moederbord.
- Het moederbord controleert zijn eigen firmware, en de chipset.
- Daarna zal het moederbord de CPU aanspreken, om ook die aan te zetten.
-De CPU begint met het laden van de BIOS code,
- Het bios(bevat de eerste instellingen van een PC) begint met het controleren van de verschillende onderdelen. (POST)
- Bios checked de boot volgorde en laat meestal opstarten van de Harddisk.
- Op de Harddisk staan bepaalde bestanden die Windows vereist om op te starten. Als deze aanwezig zijn, word Windows gestart.

Klopt dit lijstje? Zo nee, wat klopt er niet?
Want elke site laat het weer anders zien, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie:P

Groeten,

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2011 10:07 ]

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Self reflection is the school of wisdom

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:55

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 10:04:
Hee,

Wat gebeurt er eigenlijk als je de aanknop van de PC indrukt? ik dacht het volgende:

-Knop word ingedrukt.
-Impuls word naar de voeding verzonden, die dan aangaat,
-voeding start met het omzetten van 230 v naar een voor de computer bruikbare 9/12 volt.
- stroom word doorgestuurd naar het moederbord.
- Het moederbord controleert zijn eigen firmware, en de chipset.
- Daarna zal het moederbord de CPU aanspreken, om ook die aan te zetten.
-De CPU begint met het laden van de BIOS code,
- Het bios(bevat de eerste instellingen van een PC) begint met het controleren van de verschillende onderdelen. (POST)
- Bios checked de boot volgorde en laat meestal opstarten van de Harddisk.
- Op de Harddisk staan bepaalde bestanden die Windows vereist om op te starten. Als deze aanwezig zijn, word Windows gestart.

Klopt dit lijstje? Zo nee, wat klopt er niet?
Want elke site laat het weer anders zien, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie:P

Groeten,
Je aan/uit knop zit aan het meoderbord vast, dus zal een stroomkring op het moederbord sluiten. Deze schakeling zorgt ervoor dat de veoding zijn werk gaat doen. (op de ATX stekker kun je de groene en (wit of grijs?) terugvinden, door deze te schaklen gaat je voeding aan.

het moederbord gaat opstarten (BIOS doet zijn ding) en gedurende POST (Power On Self Test) wordt gekeken of alle essentiele onderdelen aanwezig zijn. denk hierbij aan CPU, vorm van grafische kaart, geheugen. harde schijf is (dacht ik) niet verplicht om door POST heen te komen. er moet wel een boot device zijn. dat kan een USb stick of CD/DVD speler zijn.

Als de BIOS vind dat alles in orde is wordt het MBR op de schijf, USB stick of cd aangesproken. Dan doet je OS de rest.

*druk en zetfouten voorbehouden* ;) ik dacht dat het zo werkte iig.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!!
Ik ga het ff checken.

Bedankt voor jullie antwoorden,

@Pixeltje, helaas dit is nog lang niet gedetailleerd genoeg ben ik bang:(

@Ventrigo: Kijk, die website zgt weer iets heel anders dan deze website, en dat is heel veel zo:
http://www.pchelpforum.co...-system-boot-process.html

[ Voor 234% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2011 10:17 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mede ivm Opstartvolgorde schop en move richting PMG

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Zanbee schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 09:12:
Hoi Daan,

Even een kleine verbetering de voeding zet Wisselstroom (AC) om in Gelijkstroom (DC) net andersom dus. En volgens mij krijgt elk onderdeel tegelijk stroom wordt door dezelfde voeding geleverd ik ben er niet 100% zeker van dus als het anders is hoor ik het ook graag.

Als ik vragen mag waarom wil je dit zo uitgebreid weten.
Ah net andersom dus! Thnx. Ja, ik heb op mijn stage deze vraag gehad, enzo, maar nooit afkunnen maken ivm einde stageperiode. Toch wil ik het graag weten.

Een collega had het er destijds over dat eerst het RAM aanging ofzo? Echt onderdeel voor onderdeel.

@Sjaakwortel; maar de bios kan toch niet uit eht niets aangaan en gaan rekenen? Dan moet er toch eerst wat anders aangaan, die vervolgens het bios opstart?

@MCsluis; THNX

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overigens, die twee sites die je in februari noemde spreken elkaar allerminst tegen, ze focussen alleen op een ander niveau op het proces - http://www.pchelpforum.co...-system-boot-process.html zit erg low-level tot en met exacte signalen over het moederbord, terwijl http://www.webopedia.com/...ware/2004/BootProcess.asp het wat schematischer en meer high-level bekijkt.

Ze zijn allebei dus 'juist', het is alleen de vraag exact welk deel van het proces voor jou van belang is.Wat dat betreft kan het geen kwaad om wat meer achtergrond hier aan te geven. Waarom wil je dit weten? Wat wil je bereiken? Dan kunnen we met je meedenken en *voor jou* relevante info aanleveren ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 10:24:
@Sjaakwortel; maar de bios kan toch niet uit eht niets aangaan en gaan rekenen? Dan moet er toch eerst wat anders aangaan, die vervolgens het bios opstart?
Die allereerste instructies zitten gewoon vrij hard in een cpu ingeprogrammeerd: Wikipedia: Booting

Verwijderd

Topicstarter
Waarom ik dit wil weten? Nadat mijn stageperiode eindigde, was ik toch wel heel erg benieuwd hoe het nou verder ging;)

Wat wil ik bereiken? Dat ik precies weet hoe een PC boot.

@nielson, Dus, de CPU krijgt alseerste stroom, deze begint vervolgens met het uitvoeren van de eerste instructies!?

• Nielson
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 10:30:
@nielson, Dus, de CPU krijgt alseerste stroom, deze begint vervolgens met het uitvoeren van de eerste instructies!?
Zoals al werd aangegeven in je andere topic is er een klein circuitje op je mainboard, welke weer gevoed wordt de altijd aanwezige +5V standby spanning van de voeding, die verantwoordelijk is voor het opstarten van de voeding. Zogauw de overige onderdelen dus spanning krijgen begint het eigenlijke bootproces, cpu pakt de bios uit naar het hoofdgeheugen en voert deze uit, etc.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 10:30:
[...]

Wat wil ik bereiken? Dat ik precies weet hoe een PC boot.
Dan kom ik er weer op terug: dit kun je op verschillende niveau's benaderen. Je kunt het zo fysiek maken dat je electronengolven door de geleiders meet (zou ik afraden als je overzicht wilt houden :z ) of zo abstract als een opsomming van functionele elementen en meer niet (allicht beetje high-level).

Kies voor jezelf een niveau uit waar je je op wilt focussen en vertel ons welk niveau dat is, dan krijg je voor jou relevante dingen die elkaar niet lijken tegen te spreken.

Lees je trouwens ook even in op POST (Power On Self Test), groot deel van wat je waarschijnlijk wilt weten komt daarin terug.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 10:36:
[...]
Zoals al werd aangegeven in je andere topic is er een klein circuitje op je mainboard, welke weer gevoed wordt de altijd aanwezige +5V standby spanning van de voeding, die verantwoordelijk is voor het opstarten van de voeding. Zogauw de overige onderdelen dus spanning krijgen begint het eigenlijke bootproces, cpu pakt de bios uit naar het hoofdgeheugen en voert deze uit, etc.
Dus, het is eigenlijk zo:

-De knop word ingedrukt
-Er gaat een impuls (stroomonderbreking) naar het moederbord, en de stroomkring wordt gesloten. Dan gaat er een impuls naar de voeding.
-De voeding zet Alternating Current om in Direct Current,

- het moederbord krijgt spanning, en de CPU start op. De CPU begint met het uitpakken van het BIOS(En spreekt de CMOS chip dus aan?)

@Dion_B Ik wil graag weten hoe een PC boot, redelijk algemeen. De volgorde van de verschillende onderdelen die starten, en wat ze precies doen.

• Nielson
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 10:46:
-De knop word ingedrukt
-Er gaat een impuls (stroomonderbreking) naar het moederbord, en de stroomkring wordt gesloten. Dan gaat er een impuls naar de voeding.
-De voeding zet Alternating Current om in Direct Current,
Nee, je draait het de hele tijd om. De voeding zet constant AC naar DC om. Eerst alleen op de 5V SB, na een signaal van het mainboard (en een powergood van de psu) wordt de rest (3.3V, 5V, 12V, etc) bijgeschakeld.
- het moederbord krijgt spanning, en de CPU start op. De CPU begint met het uitpakken van het BIOS(En spreekt de CMOS chip dus aan?)
De bios zit in de regel in een eeprom. De ínstellingen van de bios zitten in het cmos geheugen, wat tegenwoordig meestal in de chipset (southbridge) zit.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:36
Wellicht is het verstandig om, als je zo low level wil kijken, te achterhalen wat er in de CPU zelf gebeurt op microcode niveau. Wat wellicht helpt is kijken (of beter: zelf prutsen) met een PIC 16F84, waarbij je zelf met assembly code kan maken. Hierbij kun je heel goed zien hoe een computer in de basis werkt. Bij het "starten" van een CPU begint deze overigens op adress 000000 en gaat vanaf daar verder.

[ Voor 7% gewijzigd door Aragnut op 06-09-2011 11:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 10:54:
[...]
Nee, je draait het de hele tijd om. De voeding zet constant AC naar DC om. Eerst alleen op de 5V SB, na een signaal van het mainboard (en een powergood van de psu) wordt de rest (3.3V, 5V, 12V, etc) bijgeschakeld.
[...]
De bios zit in de regel in een eeprom. De ínstellingen van de bios zitten in het cmos geheugen, wat tegenwoordig meestal in de chipset (southbridge) zit.
Dus, de CPU moet eerst het EEPROM lezen, voordat het de instellingen op de CMOS chip kan lezen? Verder is dus de EEPROM read only, en de CMOS staan instellingen op die aangepast kunnen worden?

@aragut, Ja maar dat gaat wel erg diep:P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2011 11:10 ]

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Goed onderzoek man!

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Nielson
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:10:
Dus, de CPU moet eerst het EEPROM lezen, voordat het de instellingen op de CMOS chip kan lezen? Verder is dus de EEPROM read only, en de CMOS staan instellingen op die aangepast kunnen worden?
Jup, bijna read only aangezien je 'm wel kunt flashen met een speciale flashtool, bv om een bios update te doen. In de cmos staan idd de bios instellingen zoals memory timings, boot order, etc.

Verwijderd

Topicstarter
Oké thanks. Ik ga dit even verwerken, en als ik meer vragen heb zal ik ze posten! ;)

• Aragnut
Wellicht is het ook handig om een aantal "standaar" termen uit te zoeken als je zo low level (maar blijkbaar niet op bit/clock niveau) wilt kijken naar het boot process

Zoals:
EEPROM=electrically erasable programmable read only memory
CMOS=Combined MOS (combined omdat deze bestaat uit PMOS en NMOS)
AC=alternating current (wisselstroom)
DC=direct current (gelijkstroom)

Verwijderd

Topicstarter
Thnx! Ben echt blij met deze info.

wat ik me dan afvraag; wanneer gaat het RAM wat doet? Wordt de inhoud van de CMOS gekopieerd naar het RAM?

• Aragnut
Binnen de CPU heb je een (relatief) klein stukje RAM zitten in de vorm van P1 cache. Daaromheen zit een P2 cache, die vaak gedeeld wordt door instructies en data. Het geheugen wat "naast" de processor in het moederbord zit geprikt wordt bij het booten gecontroleerd (vroeger zag je die getalletjes optellen) zodat het systeem weet hoeveel geheugen er is en hoe de geheugenmap eruit ziet. Om hier goed inzicht in te krijgen raad je toch aan te verdiepen in wat simpelere programmeerbare microcontrollers, omdat deze in feite op dezelfde manier werken, maar minder complex en uitgebreid zijn. Alternatief zul je kunnen zoeken naar boeken welke uitleggen hoe een x86 CPU werkt. Wellicht geeft deze link wat meer inzicht in hoe het geheugen (en dus ook het booten) werkt.
Pagina: 1