[arbeidsrecht] Een andere functie uitvoeren zonder contract

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-05 15:34

JAMF

010 the number of the best

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

In oktober 2008 ben ik bezig om van een productie-functie naar een kantoorfunctie door te stromen.
Toen ik hieraan begon, stak ook de crisis haar lelijke hoofd op, dus opleiding en begeleiding was ondergeschikt aan het hoofd boven water houden.

Nu, 28 mnd na dato, is het bedrijf van mening dat ik niet genoeg in mijn nieuwe functie gegroeid ben en men daarom van plan is om mij terug te zetten in mijn oude functie. De redenen daarvoor zijn niet meetbaar of op feiten gebaseerd (Wij zijn van mening dat ....onvoldoende ....te weinig pro-actief.)

Voor argumenten dat ik, zeker het eerste jaar geen begeleiding heb gehad en alles wat ik weet zelf bij elkaar gesprokkeld heb is HRM niet gevoelig.
Serieuze opleiding heb ik nooit gekregen.

Persoonlijk vindt ik,dat ik, voor instroom zonder relevante opleiding, genoeg vooruitgang heb laten zien.
Als het bedrijf meer resultaat verwacht zal er eerst waardering moeten plaatsvinden (Maslov) , maar dat 'risico' willen ze blijkbaar niet nemen.

Ik ben nu op zoek naar soortgelijke cases die wel in het voordeel van de werknemer beslist werden.
Mijn mening is dat 28 mnd. een te lange tijd is om iemand niet zijn contract te gunnen. (Wie A zegt moet ook eens B zeggen, zeker na zo'n lange tijd)
Als je het vergelijkt met instroom van buiten zijn de 'normale' periodes volgens mij :
1e jaarcontract 0-12 mnd waarvan proeftijd -2 mnd
2e jaarcontract - 12-24 mnd => Vast dienstverband of 3e jaarcontract
3e jaarcontract - 24-36 mnd => Vast dienstverband

Het probleem is dat ik te goed van vertrouwen ben geweest en daarom geen harde (vastgelegde) afspraken heb gemaakt... misschien toch verblind door mooie beloftes van beleid als 'binden & boeien' , 'leeftijdsfasebewust loopbaanbeleid' en meer van dit soort loze kreten......

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Heb je tussen oktober 2008 en nu wel eens functioneringsgesprekken gehad met je leidinggevende?

Je roept nu iets over jaarcontracten maar je kan ook prima een contract voor bepaalde tijd krijgen waarbij de duur bijv 3 jaar is. Dat telt dan als 1 contract:
Let op: als het eerste tijdelijke contract 36 maanden of langer duurt en het tweede tijdelijke contract maximaal drie maanden, gaat het tijdelijke contract niet automatisch over in een vast contract. Overschrijdt het nieuwe contract die drie maanden wel, dan is er een vast dienstverband.
(van werk.nl)

Dus wat voor contract heb je op dit moment?

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:38

ZieMaar!

Moderator General Chat
Volgens mij zit er een max tijd aan werkzaamheden die je uit kan voeren, naast je huidige functie. Na die tijd, heb je als werknemer min of meer recht op de functie. Hier zullen vast haken en ogen aanzitten en het is de vraag wat je bereikt als je je functie afdwingt, maar voor zover ik weet, is dit mogelijk.

Maar ik heb verder geen juridische kennis van dit soort zaken, heb alleen wel eens wat gelezen/opgevangen.

• JAMF

JAMF

Topicstarter
smesjz schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 08:31:
Heb je tussen oktober 2008 en nu wel eens functioneringsgesprekken gehad met je leidinggevende?
Jazeker, en daar is ook wel gesproken over de zgn. soft-skills, maar iets wat niet objectief meetbaar is (empathie, commitment) kan je wel aan werken, maar nooit aantonen dat je voldoende je best gedaan hebt.
[knip]
Vast contract - 11,5 dienstjaar - maar dus al ruim twee jaar met de verkeerde functie erop.

De insteek is niet direct om er in salaris mee omhoog te gaan (zou wel mooi meegenomen zijn) , maar om aan een opleiding te kunnen beginnen die 'twee jaar inzet in een relevante functie gedurende de opleiding' eist.
En zonder harde bevestiging dat ik die functie heb, vind ik het een te groot risico om aan de opleiding te beginnen (risico dat gedurende de opleiding de werkgever besluiten neemt die de opleiding in gevaar brengen)
ZieMaar! schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 08:36:
Volgens mij zit er een max tijd aan werkzaamheden die je uit kan voeren, naast je huidige functie. Na die tijd, heb je als werknemer min of meer recht op de functie. Hier zullen vast haken en ogen aanzitten en het is de vraag wat je bereikt als je je functie afdwingt, maar voor zover ik weet, is dit mogelijk.

[knip]
Afdwingen lijkt me niet de juiste weg.... Duidelijk maken dat de mogelijkheid bestaat om af te dwingen is misschien wel een troef die ik kan inzetten.

[ Voor 22% gewijzigd door JAMF op 17-02-2011 09:25 ]

• Dionysos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 11:39

Dionysos

Nec scire fas est omnia

smesjz schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 08:31:

Je roept nu iets over jaarcontracten maar je kan ook prima een contract voor bepaalde tijd krijgen waarbij de duur bijv 3 jaar is. Dat telt dan als 1 contract:

[...]
(van werk.nl)

Even off-topic, maar wellicht handig voor een ieder.

Die sites zijn vaak niet even up to date. Er is namelijk een (tijdelijke) nieuwe wet die stelt dat werkgevers jongeren tot 27 jaar 4 bepaalde tijdscontracten kan aanbieden, waarna pas het 5e contract een contract voor onbepaalde tijd wordt (dat was altijd 3 bepaalde contracten en de 4e werd dan een contract voor onbepaalde tijd).
Jouw genoemde 36 maanden wordt dan ook 48 maanden.

• JAMF

JAMF

Topicstarter
Dionysos schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 10:42:
[...]

Even off-topic, maar wellicht handig voor een ieder.

Die sites zijn vaak niet even up to date. Er is namelijk een (tijdelijke) nieuwe wet die stelt dat werkgevers jongeren tot 27 jaar 4 bepaalde tijdscontracten kan aanbieden, waarna pas het 5e contract een contract voor onbepaalde tijd wordt (dat was altijd 3 bepaalde contracten en de 4e werd dan een contract voor onbepaalde tijd).
Jouw genoemde 36 maanden wordt dan ook 48 maanden.
* JAMF is 36 jr.
bovenstaande was ook niet op mij van toepassing, wegens vast contract, maar om het vergelijk aan te geven tussen intern doorstromen en van buitenaf instromen

Ik ontdekte overigens ook wel wat nuttige info in: Functioneringsgesprek meer eruit halen dan er in zit

[ Voor 8% gewijzigd door JAMF op 17-02-2011 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:54

PcDealer

HP ftw \o/

Gaf de andere functie recht op meer salaris? Na drie maanden geldt dat dit dan ook doorgevoerd moet worden.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:43
M.i. is het maar de vraag of je je gelijk in recht kunt (en wilt) halen. Het enige aangrijpingspunt dat ik zie is dat je de afgelopen 2 jaar 'conform functie' of beter bent beoordeeld en dat er geen grote schriftelijke gebreken in je functieuitvoering zijn geconstateerd. Als je dit op schrift hebt dan heb je een dossier waar je mee kunt slaan.

Het mogelijk scenario wat zich namelijk kan ontvouwen is dat de werkgever je vanaf nu gewoon als 'onvoldoende' beoordeeld, een tussentijds toetsmoment (bv na 6 maand) inplant, en je met 2 slechte beoordelingen eruit gooit. Het tegengestelde bewijzen in zo'n dossier gaat niet vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Topicstarter
PcDealer schreef op maandag 21 februari 2011 @ 21:45:
Gaf de andere functie recht op meer salaris? Na drie maanden geldt dat dit dan ook doorgevoerd moet worden.
Niet per sé - het is natuurlijk wel prettig als je bij een nieuwe functie ook wat meer muntjes krijgt
Rukapul schreef op maandag 21 februari 2011 @ 22:03:
M.i. is het maar de vraag of je je gelijk in recht kunt (en wilt) halen. Het enige aangrijpingspunt dat ik zie is dat je de afgelopen 2 jaar 'conform functie' of beter bent beoordeeld en dat er geen grote schriftelijke gebreken in je functieuitvoering zijn geconstateerd. Als je dit op schrift hebt dan heb je een dossier waar je mee kunt slaan.

Het mogelijk scenario wat zich namelijk kan ontvouwen is dat de werkgever je vanaf nu gewoon als 'onvoldoende' beoordeeld, een tussentijds toetsmoment (bv na 6 maand) inplant, en je met 2 slechte beoordelingen eruit gooit. Het tegengestelde bewijzen in zo'n dossier gaat niet vanzelf.
Het ligt ook niet in mijn bedoeling om er juridisch werk van te maken.
HRM erop wijzen dat er in andere gevallen via de juridische weg wel resultaten behaald zijn, kan natuurlijk wel een klein duwtje de goede richting op zijn ...

[ Voor 60% gewijzigd door JAMF op 22-02-2011 09:12 ]

Pagina: 1