Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:22
Context: Een tijd geleden ben ik werkzaam geweest in het bedrijfsleven. Op een gegeven moment werd de druk zo enorm hoog de waardering zo laag dat ik besloot te stoppen. Ik moest stage lopen en zocht een ander bedrijf die mij kon bieden wat ik zocht. Helaas ging ik daarbij wel van een volledig salaris naar een schamele stagevergoeding maar dat had ik er graag voor over. Nadat ik klaar was met die stage ben ik weer op zoek gegaan naar bij een bijbaan.
Op dit moment werk ik als docent in het onderwijs. Het begon als een tijdelijke aanstelling voor twee maanden maar men stuurde al snel een contract op ter verlenging. Dit laatste contract heb ik nooit ondertekend aangezien ik van mening ben dat ik andere eisen heb voor een baan van 2 maanden dan voor een baan van bijvoorbeeld een jaar.

Nu is het zo dat de teamleider en directeur mij al meerdere malen hebben verteld dat ze extreem blij met mij zijn enz. maar dat het voor hun op dit moment al moeilijk te verantwoorden is (meer uren aan docenten beschikbaar dan dat er les wordt gegeven). Nu heb ik over twee dagen een functioneringsgesprek waarbij ik dus wil aangeven dat ik wil onderhandelen, maar waarover? Ik vrees dat de reactie zal zijn; "sorry, er is geen extra geld beschikbaar". Hoe zorg ik dat ik er meer uithaal dan er nu inzit?

Specs:

leeftijd: 22
Opleiding: MBO (afgerond) HBO afstuderende
Certificeringen: CCNA, CCDA, CCNP - SWITCH (bezig met ROUTE)
Gepland zijn: CCNP - TSHOOT, CCNA - Security en IPV6 Cursussen incl. certificering.
Werkervaring: 1,5 jaar op het gebied van Cisco in het onderwijs
Werkgever: Onderwijs
Functie: Docent
Laptop: Ja
Vakantiegeld: 8%
Vakantiedagen: Standaard 21 ofzo (niet echt interessant)
13/14e maand of winstuitkering: Nee
GSM: Nee
Auto: Nee
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden:
Werkweek: 0,6 FTE
Maand salaris(bruto): €2400,- op basis van 1,0 FTE

Waar kan ik nog meer over onderhandelen behalve het salaris. Hoewel ik het wel ga proberen verwacht op salaris gebied geen wonderen.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Voor een MBO-afgestudeerde van slechts 22 verdien je wel behoorlijk riant. Daar komt bij dat het onderwijs strikt de CAO volgt en je school nog vol zit met docenten die al decennia wachten op die loonsverhoging die maar nooit komt, dus onderhandelingsruimte is miniem. Maar qua vakantiedagen, volg je niet gewoon de onderwijskalender? Dat is veel meer dan 21 dagen...

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 9942 op 13-02-2011 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
^^ dat is het enige wat ik ook opmerk. Met je MBO opleiding en 22 jaar is het salaris niet slecht. Zeker als je meeneemt dat je in het onderwijs zit.

Het is eenmaal bekend dat het onderwijs wat minder riant is dan het bedrijfsleven, maar werknemers kiezen altijd bewust voor onderwijs. Het enige lijkt me dat met een onderwijskalender je meer vrije dagen zou kunnen hebben, maar daar is zo weinig over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-06 23:56

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Inderdaad: onderwijs heeft een CAO.....Je kan nu alvast bekijken wat je op je 73ste zal verdienen, mits je in het onderwijs wil blijven werken, en tenzij het kabinet vindt dat leraren toch al veel te veel verdienen.Hoogstens kunnen hoog-opgeleide, en door leeftijd en ervaring goed gesalarieerde zij-instromers uit het bedrijfsleven, een hoger salaris bedingen, in het kader van er-financieel-niet-op-achteruit-willen-gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Misschien ter beeldvorming, mijn laatste bij-baan had een maandsalaris wat grofweg 400,- hoger lag. De vakantiedagen klinken leuk maar in de praktijk veel minder rooskleurig.
Voorbeeld: Ik werk full-time. Dan wordt er verwacht dat ik in de vakantie taken doe als nakijken, zelf-studie etc. Dit zit gecalculeerd in het volledig aantal uren dat ik moet maken per jaar.

Nu wil ik ook geen zielig verhaal ophangen dat ik het zo zwaar heb etc. Maar feit blijft dat ik ongeveer 40 uur per week werk en wordt er voor 24 betaald. Aangezien dit laatste komt doordat er een hoop zaken moeten veranderen (inrichting lokalen etc.) lig ik hier niet wakker van. Maar ik zou dit graag wel op een manier terug willen zien. De waardering is er wel vanuit de leidinggevende maar niet de bevestiging daarvan.

[ Voor 38% gewijzigd door battler op 13-02-2011 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-05 17:42
battler schreef op zondag 13 februari 2011 @ 11:16:
Misschien ter beeldvorming, mijn laatste bij-baan had een maandsalaris wat grofweg 400,- hoger lag. De vakantiedagen klinken leuk maar in de praktijk veel minder rooskleurig.
Voorbeeld: Ik werk full-time. Dan wordt er verwacht dat ik in de vakantie taken doe als nakijken, zelf-studie etc. Dit zit gecalculeerd in het volledig aantal uren dat ik moet maken per jaar.

Nu wil ik ook geen zielig verhaal ophangen dat ik het zo zwaar heb etc. Maar feit blijft dat ik ongeveer 40 uur per week werk en wordt er voor 24 betaald. Aangezien dit laatste komt doordat er een hoop zaken moeten veranderen (inrichting lokalen etc.) lig ik hier niet wakker van. Maar ik zou dit graag wel op een manier terug willen zien. De waardering is er wel vanuit de leidinggevende maar niet de bevestiging daarvan.
Het salaris is inderdaad niet slecht en aan die 400 euro meer hing het volgende :
Een tijd geleden ben ik werkzaam geweest in het bedrijfsleven. Op een gegeven moment werd de druk zo enorm hoog de waardering zo laag dat ik besloot te stoppen
Je hebt toen zelf ervoor gekozen om zelfs nog minder te gaan verdienen (stage) dan de 2400 die je nu verdient.

Wat betreft zelfstudie in je eigen tijd, dit geld voor veel ICT-ers ;)

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
battler schreef op zondag 13 februari 2011 @ 11:16:

Onderwijs ;)

Je hebt de certificaten om in het bedrijfsleven die €400 meer te verdien. In het onderwijs gaat dat eenmaal nu niet zo. Je moet niet het onderwijs in gaan om het geld, dus wil je echt voor het geld gaan, stop met onderwijs. Het klinkt misschien wat bot, maar het is denk ik wel de realiteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
battler schreef op zondag 13 februari 2011 @ 10:54:
Waar kan ik nog meer over onderhandelen behalve het salaris. Hoewel ik het wel ga proberen verwacht op
salaris gebied geen wonderen.
Ik verwacht niet een hoger salaris. Ik zoek iets wat het onderwijs mij wel kan bieden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Ik verwacht niet een hoger salaris. Ik zoek iets wat het onderwijs mij wel kan bieden.
Qua arbeidsvoorwaarden zijn er geen mogelijkheden: alles ligt vast. Onderhandel dus over de inhoud van je werk (welke lessen geef je, is er meer mogelijk) en je mogelijkheden tot doorontwikkeling (wat moet je nog doen aan cursussen etc om breder inzetbaar te worden). Eerste prioriteit lijkt me om je gewerkte uren in overeenstemming te brengen met je betaalde, lees: een aanstelling voor de missende 0,4 FTE binnen te hengelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-06 14:53
Mijn inziens zijn beroepen zoals zorg en onderwijs vooral gerelateerd aan een bepaalde mindset. In het bedrijfsleven kan je namelijk veel meer verdienen, maar het is een bepaalde morele overweging waarom mensen voor dergelijke beroepen kiezen.

Geld zou dan ook niet de belangrijkste overweging moeten zijn om het onderwijs in te gaan. Het zelfde geld voor de vakanties, de weken dat je wel werkt ben je 40+ uur bezig, en ligt er thuis ook genoeg werk op je te wachten. Onderwijs moet je ingaan omdat de mindset je aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-06 17:25
Wat ik niet snap, waarom werk je 40u als je betaald wordt voor 24u? Als ik het goed begrijp, dan is dit een "normale" baan en geen stage. Verplicht iemand je om die twee dagen extra te komen? Hoe zit dat? Ik lees namelijk dat je het niet zo'n probleem vindt om 40u te werken, maar hier wel wat voor terug zou willen zien. Dat soort afspraken maken werkt vooraf een stuk beter ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Taigu op 13-02-2011 16:50 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-06 21:29
Een functioneringsgesprek is wat anders dan een beoordelingsgesprek. Een functioneringsgesprek is dan ook geen moment om over geld te praten. Daar is het beoordelingsgesprek voor.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
Volgens mij wil hij het nieuwe contract bespreken, dat zou altijd moeten kunnen. Overigens kun je altijd je salaris bespreken, zelfs bij de koffieautomaat. Of het slim is, is een tweede.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Nee.. dat is niet slim, want bij een functioneringsgesprek zal de baas zich niet voorbereid hebben op onderhandelingen mbt contract. Je overvalt hem dus. Je zal dus altijd nee krijgen omdat er niet is nagegaan of er ruimte is, waar die ruimte dan ligt etc etc. Je kan beter een email sturen dat je het binnenkort wilt hebben over je beloning etc.

Normaal wordt een functioneringsgesprek ook gevolgd door een beoordelingsgesprek na enige tijd. De eventuele salarisverhoging kan dan gebaseerd worden op hoe je je 'gedragen' hebt na je functioneringsgesprek.

Voorbeeld:
Op het functioneringsgesprek geeft baas aan dat hij graag zou zien dat jij je zou verdiepen in [vulmaarin]. Je gaat hier allebei mee akkoord. Bij het beoordelingsgesprek blijkt dat jij je niet alleen hebt verdiept maar dit ook nog eens zeer efficient gedaan hebt wat de organisatie direct profijt heeft opgeleverd. Dit is weer een ingang voor je % stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
Ik hoop dat je zelf de contradictie in je eigen posts ook ziet ;) Anyway, ontopic, want de TS zit in een wat andere situatie (nieuw contract);

Naast onderhandelingen over je salaris kun je misschien onderhandelen over de de opleidingen die je doet. Mogelijke onderwerpen zijn:

- Kostenverdeling certificeringen (ik zie nergens wie ze betaalt)
- Bijdrage aan je HBO studie door werkgever (bijvoorbeeld je afstudeeronderzoek intern uitvoeren)
- Afhandeling studieschuld certificeringen (doorlooptijd verkorten)
- Extra studie's door de werkgever betaald (niet-werkgerelateerd)
- Extra studiedagen (bijzonder verlof)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Weinig contradictie te vinden. Functioneringsgesprek gaat over verbetering en ontwikkeling, beoordelingsgesprek over arbeidsvoorwaarden om het maar even kort door de bocht te zeggen.

Even een stukje bron gezocht. Site is willekeurig. Heb daar geen aandelen oid ;)
http://www.carrieretijger...len/functioneringsgesprek
http://www.carrieretijger...ellen/beoordelingsgesprek

Het is gewoon geen moment om over beloning te praten, of die werkgever verstaat iets compleet anders onder een functioneringsgesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik moet er nog even over nadenken of dat en hoe ik dit ga brengen maar dat terzijde.
buddhole schreef op zondag 13 februari 2011 @ 17:45:
- Kostenverdeling certificeringen (ik zie nergens wie ze betaalt)
- Bijdrage aan je HBO studie door werkgever (bijvoorbeeld je afstudeeronderzoek intern uitvoeren)
- Afhandeling studieschuld certificeringen (doorlooptijd verkorten)
- Extra studie's door de werkgever betaald (niet-werkgerelateerd)
- Extra studiedagen (bijzonder verlof)
Dit is een bijzonder goed punt om aan te dragen. Alle tot op heden behaalde certificaten zijn door mijzelf geregeld. Alle geplande certificaten zijn al betaald. Wat extra studiedagen zou ontzettend mooi zijn. :)

Voor de afstudeeropdracht ben ik in bespreking met school of mijn werk daarvoor kwalificeert.

[ Voor 5% gewijzigd door battler op 13-02-2011 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
Ben toch wel benieuwd baar die 24u versus 40u. Ik kijk zelf ook niet op een uurtje meer of minder en kan me storen aan een echte 9-5 mentaliteit, maar structureel elke week 16u overwerken zonder enige vorm van compensatie (althans, ik lees het nergens) lijkt me wat teveel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Ik zou zeggen dat hij met die 40 uur bedoelt de tijd die hij thuis nog eens aan nakijken, voorbereiden, e.d., besteedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Verbaasd me niet eigenlijk, een fulltime baan in het onderwijs kost ook veel meer dan 40 uur.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Het is wel meer dan 40 uur. Ongeveer 40 uur is op school zelf. Lesvoorbereiding, nakijken, didactische en technische ontwikkeling doe ik thuis dat zit dan niet bij die 40 uur. Ik maak mij hier niet zo druk om, of ik nu thuis met routers en servers aan het spelen ben of voor mijn werk maakt voor mij niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
@battler

Maar als je 40 uur werkt, dien je ook voor 40 uur een vergoeding te krijgen. Het is geen vrijwilligerswerk. Als jij een contract hebt voor 0,6 FTE en je bent fulltime aan het werk, dan kan je hier wel over onderhandelen. Die ruimte is er wel en moet er ook zijn, 0.6 FTE betekend feitelijk maar 3 dagen á 8 uur in de week. Ik ken je precieze werktijden niet, maar als je bij 0,6 FTE 40 uur werkt, betekend dit dat een hele FTE 66 uur omvat.
Ik denk dat de ruimte zit in de onderhandelingen over het aantal betaalde uren, en eventuele scholingen om jezelf nog nuttiger te maken voor de school.

Overigens ter rectificatie:
- Het is nooit mogelijk er méér uit te halen dan er in zit. Het maximale eruit halen kan weer wel. ;) Je kunt toch ook niet uit een pak melk waar daadwerkelijk 1 liter (exact) in zít, hier 1 liter + 1 druppel uithalen? Die extra druppel zit er niet in, dus bestaat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Those who can, do; those who can't, teach.

[ Voor 9% gewijzigd door demichel op 14-02-2011 12:50 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
jbdeiman schreef op maandag 14 februari 2011 @ 12:21:
@battler

Maar als je 40 uur werkt, dien je ook voor 40 uur een vergoeding te krijgen. Het is geen vrijwilligerswerk. Als jij een contract hebt voor 0,6 FTE en je bent fulltime aan het werk, dan kan je hier wel over onderhandelen. Die ruimte is er wel en moet er ook zijn, 0.6 FTE betekend feitelijk maar 3 dagen á 8 uur in de week. Ik ken je precieze werktijden niet, maar als je bij 0,6 FTE 40 uur werkt, betekend dit dat een hele FTE 66 uur omvat.
Ik denk dat de ruimte zit in de onderhandelingen over het aantal betaalde uren, en eventuele scholingen om jezelf nog nuttiger te maken voor de school.
Exactly my point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
demichel schreef op maandag 14 februari 2011 @ 12:48:
Those who can, do; those who can't, teach.
Bedankt voor je nuttige bijdrage aan dit topic. Echt van niveau ;(.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 15:12

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

RAILGUNNER schreef op maandag 14 februari 2011 @ 17:42:
Bedankt voor je nuttige bijdrage aan dit topic. Echt van niveau ;(.
demichel laat zich graag zien als een zich ietwat miskend voelende senior-super-DBA met een Calimerogevoel. Desondanks zit er wel een kern van waarheid in. Ik merkte in de tijd dat ik onderwijs volgde dat er best een hoop docenten zijn die in het bedrijfsleven niet zouden kunnen aarden, maar, en dat is mijns inziens het grootste probleem, ook de eigenschappen van een goede docent missen. Dat is iets wat mist in z'n uitspraak: Het feit dat menigeen die het zogezegd "can" qua vakinhoudelijke zaken, het "can't" qua lesgeven, dat is gewoon een vak apart wat niet iedereen oppikt.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Vandaag dus het gesprek gehad.

- Alle studiegerelateerde kosten die ik maak die ook vakgerelateerd zijn krijg ik vergoed.
- Mag direct op een cursus didactiek.
- Systeembeheerder gaat helpen bij het opzetten van een nieuw Cisco lokaal.

@ demichel: Beetje off-topic niet? Maar ik ben blij dat ik je een platform heb gegeven waarin je jouw ongenoegen over docenten duidelijk hebt kunnen maken. Problemen in je jeugd gehad op school?

Pagina: 1