Nieuwe zelf gebouwde PC geeft vastlopers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josss9
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-03 05:46
Sinds enige weken heb ik een nieuwe pc samengesteld en in elkaar gezet. Alles leek goed te werken totdat op een gegeven moment de boel vastloopt.

Ik heb last van 2 soorten vastlopers, welke willekeurig lijken voor te komen (dus het kan gebeuren terwijl ik even bij de pc weg ben, tijdens een simpel msn gesprek of tijdens gamen) Elke dag gebeurt het volgende 1 of meerdere keren:

- Tobo en muis vallen weg, ik kan niets meer behalve de resut button te gebruiken. Ook een 2de muis op andere usb poort aansluiten heeft geen effect.
- De pc loopt geheel vast, er komt een heel irritant geluid uit de speakers. Ik schrik me telkens weer rot als de speakers wat hard staan, dan is het zsm de resetbutton indrukken.

Na de reset doet de pc het gewoon weer alsof er niks aan de hand was.

Wat heb ik zelf geprobeerd:
Nu heb ik op aanraden Prime 95 geinstalleerd om vervolgens een uitgebreide geheugentest te doen waaruit blijkt dat het geheugen in orde is. Verder heb ik windows 7 opnieuw geinstalleerd. (Na de schone installatie vielen het tobo en muis al weg voordat ik uberhaupt drivers kon installeren)

Ik heb echt geen idee wat ik verder kan doen en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Wellicht heb ik een fout gemaakt bij het samenstellen van de hardware? Want let wel: ik heb alles zelf in elkaar gezet en geïnstalleerd.

Verder weet ik dat er problemen zijn met deze processor en dit moederbord, maar dat heeft alleen betrekking op de sata300 poorten voor zover ik had begrepen en lijken mij daardoor los te staan van mijn problemen?

Hardware:
Intel I-5 2500K
XFX Radeon HD 6950 2048 MB
Asus P8P67
Corsair Vengeance 8 GB, PC3-12800, 1600 MHz, 9, Non-ECC, Kit Of 2
OCZ 700W ModXStream Pro Power Supply EU
Nexus Technology Clodius Zwart, Geen Voeding
LG GH22NS50 S-ATA, Bulk, Zwart
HP 22-in-1 Media Card Reader Zwart
WD Caviar Black 1 TB, 7200 Rpm, 64 MB, Bulk
Razer Lycosa toetsenbord
Razer Deathadder muis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:46
Valt hij weg onder belasting, of ook daarbuiten? Is het vastlopen een kwestie van alleen muis en toetsenbord die niet meer reageren, of loopt alles klem?

Onder belasting: Heb je al kunnen checken of je temperaturen niet te hoog oplopen? Ik kan me voorstellen dat voor deze hardware misschien nog geen monitor-progamma's zijn.

Algemeen: Verder ken ik dit probleem zelf alleen van het unlocken van core's op mijn AMD. Ik ga er verder maar vanuit dat je daar nog niet me bezig bent geweest (als dat al kan op intel).

Verder kun je kijken of er niet al een bios-update is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staat dat geheugen op de QVL van het bord?

Verder is het raadzaam alle onderdelen stuk voor stuk uit te wisselen en te testen. Op die manier kun je achterhalen welk onderdeel de boosdoener is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:43
Draai eens hci memtest, start hem 4x op, test 3x1600MB en dan 1x all unallocated. Is een aardige stresstest voor geheugen.

Ik heb ook een keer zoiets meegemaakt maar dat was elke keer vrij snel na opnieuw opstarten en kwam door een fout die met windows update meekwam.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• josss9
@ Qaatloz, hij valt dus zonder reden weg, met of zonder belasting. Ik ga kijken of ik de tijd nog zie doorlopen als het tobo en muis uitvallen, dan weet ik of het de usb poorten zijn of een complete vastloper

@ terw_dan, QVL van het bord. Kun je dat uitleggen? En de onderdelen uitwisselen gaat helaas niet. Ik heb geen reserve onderdelen of iets om uit te wisselen.

@ haarbal, ik heb dus al een stresstest gedaan met prima95 welke ik na 3 uur heb gestopt omdat het allemaal prima in orde was.

Ik heb verder niks overgeclocked. Alles heeft originele waardes. Verder ben ik na wat zoekwerk erachter gekomen dat de koeling van de cpu net niet helemaal goed ingeklikt zat in 1 van de hoeken. (1 zwart puntje kwam aan de achterkant van het mobo er niet zover uit steken als de andere 3) Zou dit het probleem kunnen zijn geweest?

Ook heb ik de temp van de processor gemeten. Bij idle is het voor alle cores ongeveer 38-40C en bij prime95 loopt het op tot 75C (na een half uur). Is het verstandig om een externe koeler aan te brengen?

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-05 13:19

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Hoe bedoel je externe koeler, een extra fan ofzo? Het kan idd wel zo zijn dat de cpu dan problemen geeft, heb je nog steeds last van de fouten nu je de cpukoeler goed hebt vastgezet?

[ Voor 57% gewijzigd door SouLLeSSportal op 17-02-2011 09:04 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:14

Quad

Doof

QVL: Qualified Vendor List
Hierop staan onder andere geheugendimms die ondersteund wordt door het moederbord.
Asus link: http://support.asus.com/d...=P8P67&type=map&f_type=34

Zoals ik heb gezien, staat je VGA kaart er bijvoorbeeld niet op.
Evenals je toetsenbord en je muis.
Jouw type geheugen is:
- Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C8
pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C8
- Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9
pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9

Het verschil met die zit m in de latency, maar beide typen staan niet in de RAM QVL.
- Je voeding staat bijvoorbeeld ook niet in de QVL

Let erop, de hardware hoeft niét persé in de QVL te staan, het kan zijn dat het gewoon werkt, met name de graka en psu lijken mij dat ze gewoon kunnen werken ;).

Dit is wat ik voor je heb uit kunnen zoeken.
Voortaan even google checken voor betekenis van QVL oid :)

Wat je nog zou kunnen doen, is je BIOS (basic input output system) versie te controleren.
Laatste versie: P8P67 1204 BIOS uitgekomen op 27/01/2011

[ Voor 16% gewijzigd door Quad op 17-02-2011 11:11 . Reden: BIOS en PSU info toegevoegd ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-06 21:12

Joostk

Barkrukprofeet

Je PC valt ook uit als je er niets mee aan het doen bent? Want dan is het geen overhittingsprobleem van de CPU.
En 3 uur voor een test is niet echt lang om te kijken of er problemen zitten in je geheugen of CPU. Ik zou zo'n test toch minimaal een halve dag laten draaien.
Maar omdat je geheugen niet in de QVL staat is dat waarschijnlijk de boos doener.

Anoniem: 325840

VGA en psu mag je toch wel gewoon vanuit gaan dat het werkt, daar hebben we pci-e en atx specs voor (hoewel die Modxstream niet meer de nieuwste is...). QVL voor ram is ook nogal nutteloos, want altijd onvolledig en verouderd. En eigenlijk zou ram gewoon altijd moeten werken, daar is tenslotte de Jedec spd voor. Bovendien is het een populair kitje en het mobo ook, dus er moeten vast meer mensen zijn die deze combi hebben. Als er problemen mee zijn moet Google die makkelijk kunnen vinden.

Maar als je koeler niet goed vastzit kan dat wel vastlopers veroorzaken. En tobo/muis probleem even testen met ander setje, dat moet toch wel lukken?

En idd bios updaten als je dat niet al gedaan had.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 325840 op 17-02-2011 15:25 ]

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:07

Snuffel

Vroem!

Heb je al eens een andere voeding gepakt?
Misschien zit je probleem wel in die hoek, dat op een van de lijnen te weinig/teveel spanning staat waardoor de handel vastloopt.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Lijkt ook wel op dit draadje: PC bevriest ineens

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-06 17:44
kaart reader
nexus nog wat
tobo
dvd brander
evetuele backup HDDs
flash sticks
Allemaal ont koppelen zodat je makkelijker en gerichter kunt zoeken.

in het bios Apparaten/controllers uitschakelen zoals dual lan, usb 3.0, 1394 firewire, etc. die je niet nodig hebt.

geheugen zal het niet aan liggen, omdat sandy bridge nog een nieuw platform is. En moederbordt fabriekant de Qvl vaak nog moet en updaten, mijn QVL voor mijn UD7 stond mijn geheugen ook niet in terwijl het als een raket draait en ik heb ook vengeance.

Probeer bijvoorbeeld je geheugen eens in de andere twee slots.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:06
Kijk even hoeveel volt je geheugen krijgt (dit kun je wel zien in de bios).

Anoniem: 149146

Misschien kun je de algemene faq eens doornemen, hier staan een hoop dingen in die je zelf even zou kunnen proberen en testen.
Nu we toch bezig zijn met gooien: Ben je de afstandsbusjes tussen je moederbord en de kast niet vergeten?

Awsom schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 15:45:
Kijk even hoeveel volt je geheugen krijgt (dit kun je wel zien in de bios).
Dit ram heeft gewoon 1.5V nodig voor 1600MHz. Dat zou dus standaard goed moeten staan.
Anoniem: 149146 schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 15:54:
Misschien kun je de algemene faq eens doornemen, hier staan een hoop dingen in die je zelf even zou kunnen proberen en testen.
Nu we toch bezig zijn met gooien: Ben je de afstandsbusjes tussen je moederbord en de kast niet vergeten?
Als er kortsluiting is merk je wel wat meer dan af en toe vastlopers.

Nee, ik zou doen wat Kapirossi zegt maar eerst een clear cmos en bios update. Als het tenminste niet gewoon aan de slecht bevestigde koeler lag.

• Bobmeister
Anoniem: 325840 schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 16:09:
[...]

Dit ram heeft gewoon 1.5V nodig voor 1600MHz. Dat zou dus standaard goed moeten staan.
Ik heb hetzelfde geheugen, maar bij mij (MSI P67A-GD65) stond die op 1.4x, wat niet genoeg was en resulteerde in freezes.

• josss9
Heel erg bedankt voor de vele reacties! Vanochtend toen ik wegging heb ik de pc aan laten staan en hij draait nu nog steeds goed. Ik wacht eerst even af of het nog weer gebeurd, dan ga ik pas verder zoeken. Wellicht heeft het goed vastklikken van de koeling van de cpu het probleem opgelost.

@ quad: het is de Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9

@Joostk, het is dus random wanneer het gebeurt, zelfs eigenlijk vaker terwijl ik even weg ben. En ik had juist dit geheugen gehaald na research op internet omdat er velen dit type halen voor een soortgelijke setup met de nieuwe componenten.

@coffeejunkee: lijkt er inderdaad erg veel op. Maar wat ik zo kan googlen komt het alleen bij P8P76 pro en deluxe voor.

@qaatloz en Quad: mijn biosversie is verouderd inmiddels (0701)

@Awsom: Ik kan in de bios geen voltage vinden van het geheugen.

• Quad

Quad

Doof

eclipsejos schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 20:27:
Heel erg bedankt voor de vele reacties! Vanochtend toen ik wegging heb ik de pc aan laten staan en hij draait nu nog steeds goed. Ik wacht eerst even af of het nog weer gebeurd, dan ga ik pas verder zoeken. Wellicht heeft het goed vastklikken van de koeling van de cpu het probleem opgelost.

@Awsom: Ik kan in de bios geen voltage vinden van het geheugen.
1. Was dat een stresstest?

Mbt voltage van RAM moet je ergens kijken bij enable van een optie ofzo iets.
Weet even niet uit het hoofd hoe het bij Asus altijd zit :).

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josss9
Nee dat was geen stresstest (normaal zou de pc al lang zijn vastgelopen), dat zal ik nu aanzetten (prime95 - Blend test). Tot nu toe nog steeds geen problemen gehad met gamen of wat dan ook.

Edit: De Prime 95 Blend test heeft 7 uur gelopen en alles werkt nog goed zonder fouten. Max temp cores: 74C Min temp 35C

Nu hoop ik alleen dat de tweede soort vastloper (dat er raar geluid uit de speakers komt en een complete freeze) niet meer gaat voorkomen. Deze kwam ong. 1 a 2 keer per week voor. De tijd zal het leren.
Tot nu toe is alles dus nog prima.

Laatste vraagje voor nu:

Ik heb wat research gedaan naar een andere koeler voor de cpu en kwam uit bij de Scythe Mugen 2 Rev. B deze is nu in de aanbieding bij Salland. Deze zou ook over mijn Vengeance geheugenbanken heen behoren te passen wat ik zo op andere fora kon vinden. Is dit een goede keus ivm overklokken na verloop van tijd? En wat vinden jullie verder van mijn setup? Dit was de eerste keer dat ik zelf een pc heb gebouwd.

[ Voor 72% gewijzigd door josss9 op 18-02-2011 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Awsom schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 16:48:
[...]

Ik heb hetzelfde geheugen, maar bij mij (MSI P67A-GD65) stond die op 1.4x, wat niet genoeg was en resulteerde in freezes.
Wel, dat lijkt me meer aan het mobo dan aan het ram liggen. Maar het is altijd een goed idee om alle voltages (en andere waarden) in het bios handmatig correct in te stellen.

@Jos: het lijkt me sterk dat de Mugen gaat passen icm dat ram. Of je moet hem een kwartslag draaien. Maar waar ik me meer zorgen over zou maken is de backplate, bij de Deluxe versie van jouw mobo past die niet dus dat zou ik eerst nakijken. Of neem de Thermalright MUX-120, die zet je er in 5 minuten op en past met alle soorten ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Wat voor speakers heb je, als ik vragen mag?
Satteliet speakers?
Die willen wel iets uit de lucht vangen, bijv duits radio zendertje of wat.
Ik had logitech X-530, kwam na verloop van tijd telkens wat zoemend geluid uit.
Andere speakers (niet satteliet) verhielpen het.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackdaw
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-06 14:46
Quad schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 20:03:
Wat voor speakers heb je, als ik vragen mag?
Satteliet speakers?
Die willen wel iets uit de lucht vangen, bijv duits radio zendertje of wat.
Ik had logitech X-530, kwam na verloop van tijd telkens wat zoemend geluid uit.
Andere speakers (niet satteliet) verhielpen het.
Kwaliteit van de speakers of "opvangen van andere frequenties" heeft er helemaal niets mee te maken. Het is alleen de machine die gaat hangen en het geluid in een "loop" blijft zitten, dat is inderdaad een heel naar geluid. @eclipsejos: Wat betreft een hangende machine, heb ik ook wel eens gehad op deze manier, koelpasta was geen pasta meer. Hopelijk is het nu voor je opgelost :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somoghi
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-05 12:19
Heb je gecheckt wat voor windows je hebt..
ga ervan uit 64 bits aangzien je 8gb intern hebt..
zijn alle drivers dan ook 64 bits? Geluidskaarten hebben mij in het verleden wat kopzorgen gekost bij de overgang 32 naar 64.. late beschikbaarheid ervan..

als je de standaard windowsdrivers gebruikt.. ff vervangen door die van de fabrikant.. zijn vaker meer up to date..

Omdat het kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josss9
Het ging 3 dagen goed nadat de koeling was vastgezet maar de problemen zijn al enkele dagen weer terug.

Inmiddels heb ik er een Corsair H50 waterkoeling setje opgezet (niet dat het wat uitmaakt maargoed) en de BIOS geupdate naar versie 1204.

@Awsom, het geheugen krijgt 1,5V

@quad, het is een Logitech z-5500 set. Deze heb ik al lang, en heeft nooit problemen gegeven

@somoghi, ik draai Windows 7 64 bit, zometeen zal ik alle drivers langslopen voor updates

@coffeejunkee, je zegt clear cmos, ik neem aan dat dat clear RTC ram is?? Dat ga ik nu dan even doen.

1 van de 2 symptomen is inmiddels veranderd. Eerst vielen de lampjes van het tobo en de muis uit, maar deze blijven nu gewoon branden. De boel loopt nog wel vast uiteraard. Tevens had ik zojuist nog dat het geluid bleef hangen. Dit is trouwens dan niet alleen het geluid, maar de hele pc loopt dan vast!

[ Voor 10% gewijzigd door josss9 op 27-02-2011 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Ik blijf erbij dat het je geheugen is. Had zelf ook last van het feit dat muis en toetsenbord wegvielen (lampjes uit) en alleen een reset hielp dan nog.

Ik heb het geheugen nu op 1.6v draaien en al bijna 2 week geen crash meer gehad.

Bij mij was het heel random. Soms had ik het 3 x in een half uur, soms 1x in 2 dagen...

Oja nog iets, doe je hardeschijf even in een andere sata poort. Kan ook helpen :P

[ Voor 27% gewijzigd door Bobmeister op 27-02-2011 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josss9
@Awsom, dat kan ik zomaar aanpassen? Hoeft verder niets veranderd te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:16

auto660

1991 240 GL Brick

Het is hoogwaarschijnlijk inderdaad het geheugen, ik heb zelf ook het verkeerde geheugen en
ik heb dezelfde symptonen.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josss9
Gisteren heb ik uren lang gesurfd en forums doorgelezen. Het komt erop neer dat ik bij lange na niet de enige ben met dit probleem. Het lijkt aan het moederbord te liggen en niet zozeer het geheugen.

Wat heb ik gister allemaal gedaan na aanraden van diverse andere fora:
- Ram voltage verhoogd naar 1,525V
- Ram handmatig op 1600Mhz gezet (stond op 1333) Bij CPU-Z staat overigens nog bij dram frequency 802 mhz??? In de bios staat wel 1600mhz???
- C3 en C6 gedisabled in de bios. (iets met cpu te maken)
- Clear RTC CMOS (inclusief batterij er even uithalen)
- Alle stroombesparende maatregelen uitzetten
- Intel Rapid Storage Technologie verwijderen
- Videokaart ATI driver 10.12a Hotfix geinstalleerd.

Sinds deze veranderingen nu 1 uur bezig zonder vastloper. Maar dat zegt natuurlijk nog helemaal niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

die 802 zal wss liggen aan de terugclock van de cpu als je niets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josss9
Tot nu toe geen enkele vastloper meer gehad. Lijkt erop dat alles nu goed is. Het zal dan waarschijnlijk toch aan het geheugen liggen... Bedankt voor de hulp! Want een pc die elke dag vastloopt is geen pretje...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 18:15
Heb je al gekeken of er een nieuwere (beta) bios is? Er zijn nog al wat problemen met de Asus P67 moederborden.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1578865&page=88
Ik had ook wat vreemde problemen met mijn P67 Asrock moederbord in het begin en via de logbestanden van windows gezien dat het met een harde schijf te maken kon hebben.
Door de intel drivers leek het de boot schijf (SSD) maar na het verwijderen van die drivers bleek het een andere schijf te zijn.Na voor die disk chkdsk /f gedraaid te hebben had ik geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belstrekkie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-02-2024

belstrekkie

Bas_Versluis

Probleem al op weten te lossen? Hier dezelfde problemen met een ASUS P8P67 deluxe. Vorige week ingeruild voor een B3 revisie, helaas blijft dit probleem met USB bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

belstrekkie schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 18:57:
Probleem al op weten te lossen? Hier dezelfde problemen met een ASUS P8P67 deluxe. Vorige week ingeruild voor een B3 revisie, helaas blijft dit probleem met USB bestaan.
Zie onderstaande:
eclipsejos schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 02:07:
Tot nu toe geen enkele vastloper meer gehad. Lijkt erop dat alles nu goed is. Het zal dan waarschijnlijk toch aan het geheugen liggen... Bedankt voor de hulp! Want een pc die elke dag vastloopt is geen pretje...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311172

Qaatloz schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 17:18:
Valt hij weg onder belasting, of ook daarbuiten? Is het vastlopen een kwestie van alleen muis en toetsenbord die niet meer reageren, of loopt alles klem?

Onder belasting: Heb je al kunnen checken of je temperaturen niet te hoog oplopen? Ik kan me voorstellen dat voor deze hardware misschien nog geen monitor-progamma's zijn.

Algemeen: Verder ken ik dit probleem zelf alleen van het unlocken van core's op mijn AMD. Ik ga er verder maar vanuit dat je daar nog niet me bezig bent geweest (als dat al kan op intel).

Verder kun je kijken of er niet al een bios-update is.
Zou
zonder problemen moeten werken, daar ik dezelfde configuratie heb >. Waarom 2x4 Gb en geen set van 8 of (zoals ik gebruik een set van 16) + staat in je bios alles goed
Bios opgeflasht en staat allesgoed. W7 in geïnstalleerd onder normale modus, dus geen turbo of extreem, sata kabels in orde ! Succes Oja, staat je geheugen op 1600 XMP - Jedec #1
Pagina: 1