• RalphvR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-07-2025
Hallo,

Ik heb op zolder een koffer met oude lenzen gevonden. Onder andere een Vivitar 400 mm lens (zo'n grote).

Nou heb ik een Nikon D70 body maar daar passen deze lenzen niet op, maar volgens mij is er wel een merk (canon of olympus ofso) die wel een body hebben waar dit soort lenzen op passen. De oude body waar deze lens in ieder geval op past is een olympus body (eentje met een rolletje weliswaar).

Weet iemand dus of er bepaalde body's zijn die deze lenzen nog ondersteunen (en of het het nog waard is).

Dit is em:

Afbeeldingslocatie: http://62.15.226.148/tc/2010/10/10/22030161.jpg

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Als je een foto van de mount had geplaatst hadden we meer kunnen zeggen. Een olympus body erbij doet vermoeden dat deze lens voor olympus is. Volgens mij was er heel recentelik nog een discussie over oud glas op olympus.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Er is een speciaal topic hiervoor :)

Alternatieve objectieven

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-12-2025

Metten

ik hou het graag simpel

Dat zou betekenen dat deze lens niet op een Olympus DSLR past met fourthirds-lensmount. Ik kan me echter niet voorstellen dat daar geen adapters voor bestaan. Misschien zelfs voor (Nikon) F-mount?

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Wijnands schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 17:17:
Als je een foto van de mount had geplaatst hadden we meer kunnen zeggen. Een olympus body erbij doet vermoeden dat deze lens voor olympus is.
wat moet het anders zijn dan OM mount als die voor een analoge Olympus body is?

OM mount kan, met een adapter op dSLR's van Canon en Olympus en daarnaast op alle zogenaamde 'EVILs'. Als je zo'n camera hebt, is het voor deze lens best de moeite waard om er een adapter voor te kopen, hij is best aardig, maar om voor deze lens een andere body te kopen, lijkt me overdreven, zo goed is die zeker niet.

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-12-2025

Metten

ik hou het graag simpel

lateef schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 17:26:
[...]

wat moet het anders zijn dan OM mount als die voor een analoge Olympus body is?

OM mount kan, met een adapter op dSLR's van Canon en Olympus en daarnaast op alle zogenaamde 'EVILs'. Als je zo'n camera hebt, is het voor deze lens best de moeite waard om er een adapter voor te kopen, hij is best aardig, maar om voor deze lens een andere body te kopen, lijkt me overdreven, zo goed is die zeker niet.
Inderdaad, dan zou ik eerder een paar rolletjes kopen voor die oude Olympus SLR :)

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-01 08:51
Even googlen:
This lens looks good at first, but has some serious issues. Definitely not what one would expect from Vivitar. Image quality is rather poor: soft at f5,6 and slightly better at f8, acceptable sharpness at f11. Chromatic Aberrations (CA) are terrible: awful red fringing on almost all pictures (see samples), it is even visible in the "bokeh". The lens seems to have some kind of coating, but it is not very effective on the CA issues. I did not notice any haze or lack of contrast, so in that aspect the lens is fine. Handling is easier than one would think. The lens is not that long and can be hand held, although there is an adjustable tripod collar. Focusing is smooth and can be done pretty fast, after some practice. I would not recommend this lens unless you really need a telephoto and if you don't mind clearing the CA in post-processing. I'd say it would be worth maximum 25 euros, any higher than that and you can probably find something better, but for under 25 euros, it's acceptable. (I paid 10 euros)
bron: http://www.mflenses.com/vivitar-400mm-f56-lens-review.html

• Ericr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2025
De meeste van dit soort oudere kachelpijpen zijn CA-monsters. Vanaf 200mm heb je echt een LD of ED-element nodig om dat te voorkomen.
Pagina: 1