Zin was wat slecht, bedoelde dat je in genoemd werd in het topic waar hierboven ook naar wordt gelinkt.

- Interne structuur, en dan interessanter dan Hardwaresecrets nu doet. Hardwaresecrets gaat componentjes tellen en opnoemen wat eigenlijk niemand behalve mensen als ik interesseert.
Het lijkt mij idd ook niet interessant om elk onderdeel te noemen en dan ook nog de theoretische max te noemen. Je moet de voeding hiervoor ook nog helemaal desembleren en datasheets gaan zoeken wat gewoon veel tijd gaat kosten en weinig nuttigs oplevert.
- Power factor moet absoluut wel gemeten worden, maar is niet voldoende op zich. Het is nodig dat er een site komt die de FFT van de storing publiceert.
Moet absoluut? Voor wie is het dan interessant behalve voor jouw?
Niemand doet dit, maar het is een hele belangrijke graadmeter van zowel de kwaliteit van de voeding als iets waaraan steeds strengere eisen worden gesteld.
Denk niet dat de PFC heel veel zegt over de kwaliteit en de rest van de prestaties van de PC.
- Efficiëntie onder de 20% belasting meten. Alle moderne computers zonder discrete videokaart en massale hoeveelheden harde schijven trekken minder dan 20% DC uit zelfs de lichtste ATX-voedingen, en sommigen met massale hdds/videokaarten daar ook nog bij.
Lijkt mij duidelijk dat het nodig is, anders voegt het ook weinig toe in vergelijking met 80PLUS.org.
- Efficiëntie onder crossload, voornamelijk met zware belasting van de 12V. Realistische belastingen willen we, geen proportionele belastingen. Om te bepalen wat realistisch is kunnen er best een paar testsysteempjes worden gebouwd van tevoren die als benchmark dienen.
Crossload is niet realistisch, wel is het leuk om te zien hoe de verschillende voeding designs hier op reageren. Een groep geregelde voeding zal hier namelijk veel meer problemen mee hebben dan een individueel geregelde voeding.
Realistischer is om voor elke 100 watt, 1 ampère op de 5V en 3,3V aan te houden met een minima van 1 ampère.
- Correct meten! Hoopjes sites meten de uitgangsspanning van de voeding aan de ATX-plug en niet op de plek waar hij daadwerkelijk wordt getest voor validatie (namelijk direct op de voeding).
Bij 80PLUS testen ze niet gelijk aan de voeding, maar wel degelijk aan de kabels. Wat veel fabrikanten wel doen is een voeding met extra korte kabels sturen, zodat ze nog die extra 0,1% rendement er uit weten te halen.

Er zijn sites die niet true-rms AC meters gebruiken, of anderszins hun meters buiten spec gebruiken.
Op Jonnyguru wordt ook wel eens de Kill-A-Watt uit de kast gehaald. Dit omdat sommige voedingen gewoon niet vertrouwd zijn om te gebruiken met de apparatuur van duizenden euro's. Overigens moet het ook prima gaan met een voeding met actieve PFC, misschien zal je een kleine afwijking zien maar echt heel groot zal het niet zijn. Niet dat ik wil zeggen dat je geen betere meter moet nemen, maar soms is het gewoon beter.
- In het algemeen de grenzen van een voeding opzoeken: ik noemde al crossload en stabiliteit (step response), maar ook kijken of hij het in het hele consumenten-temperatuursbereik doet (en wat mij betreft ook nog iets erboven) en wat je allemaal moet doen om hem buiten spec te laten lopen. Je leert een voeding niet kennen door 150W uit een 500W unit te trekken met een grote weerstand. Dat is bullshit.
Nee maar aan allemaal onrealistische test om de voeding maar stuk te krijgen (en dus ook misschien je eigen apparatuur) heb je ook niet veel aan. Het moet immers wel realisch blijven. Crossload test met al de stroom van de 5V en 3,3V en 1A op de 12V is dat iig niet.
- Gedrag van de voeding volgens industriestandaard metingen: step response
Transient response, wordt volgens mij normaal gesproken gebruikt bij voedingen.
hiccup SCP (indien aanwezig)
Ben het nog nooit bij een voeding tegengekomen
stabiliteit bij zeer inductieve of capacitieve belasting.
En dat is realistisch?
Maar met elk punt afzonderlijk (in de volgorde: beter naar de interne constructie kijken, efficiëntiemetingen onder 20% en bij crossload, test to destruction, FFT en stabiliteit) zouden jullie je al onderscheiden, en als de reviews aanslaan kunnen jullie telkens een stap verder gaan.
Drie belangrijkste dingen om te meten zijn spanningsstabiliteit, rimple/noise en efficiëntie, trancient responce zou je imo later nog wel kunnen toevoegen. Maar het nut van de andere dingen ontgaat mij een beetje bij een voeding.
Efficiëntie testen op 5%, 10%, 20%, 50% en 100% en eventueel op de max van de voeding.
Spanningsstabiliteit hoeft alleen op 20, 50 en 100% en dan weer eventueel de max van de voeding.
Rimple/noise ook alleen op 20, 50 en 100% van de voeding en dus weer de max.
Als je de max van de voeding gaat testen is max tot de voeding uitschakelt/doorbrand en de max dat de waardes binnen de ATX standaard vallen wel interessant. Niet altijd is dit namelijk hetzelfde.
(alles op natuurlijk minimaal 40 graden)
Dingen die niet getest hoeven te worden maar wel interessant zijn, zijn natuurlijk het innerlijk van de voeding, o.a. het benoemen van de kwaliteit van bijvoorbeeld de condensators. En het design (LLC resonant, groep, individuele regeling, DC-DC enz.
Herrie of stilte noemen is ook wel leuk maar een dB meter erbij nemen niet, zegt immers weinig en je hebt toch last van het omgevings geluid. Het dan wel proberen zoals HWI dan doet en gewoon met onzin/slechte cijfers komen heeft niemand immers wat aan.
Kabellengte is ook niet vergeten kost weinig moeite, handig voor de meesten.
Eén probleem volgens mij zijn er niet zo veel mensen die een goede voeding review kunnen doen bij T.net.