Klein-kantoor-netwerk opzetten

Pagina: 1
Acties:

• Somethingsin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-01 16:23

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Topicstarter
Ik ben bezig met het opzetten van een klein kantoortje, 2 werkplekken.
Zoals het nu zit, draait één van de werkstations mede als server, zowel voor bestanden als administratieve software. Ook het outlook-archief e.d. staat daarop.

Twee vraagjes:
-Is er een mogelijkheid om hier twee werkstations neer te zetten, die allebei over dezelfde data beschikken, en bij outlook en de software kunnen, onafhankelijk van welke er aan staan? Een volwaardige server neerzetten lijkt me duur en onhandig (je moet hem steeds aanzetten enzo). Kan het met een NAS, of één-of-ander stukje software?

-Hoe werken windows 7 en xp samen in een dergelijke setup. één van de huidige computers is met een kleine upgrade nog wel bruikbaar, dus als die kan blijven staan scheelt het nogal, maar die draait wel xp...

-'sin

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:14

lier

MikroTik nerd

Persoonlijk zou ik voor het volgende gaan:
  1. bestanden lokaal opslaan -> NAS (elk model volstaat, minimaal RAID1 + vergeet de backup niet)
  2. outlook archief = bestand (zie 1)
  3. administratieve software...oeps, meer info (kunnen de databestanden gedeeld worden door meerdere clients?)
XP is prima in staat om bovenstaande te doen (eventueel op de administratieve software na).

[ Voor 3% gewijzigd door lier op 15-02-2011 08:00 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:28

St@m

@ Your Service

PST bestanden kun je maar in één omgeving tegelijk openen. Niet handig dus. Verder voldoet een NAS aan je eisen. Ligt er inderdaad even aan welke administratieve software je wilt gebruiken.

[ Voor 25% gewijzigd door St@m op 15-02-2011 08:26 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-02 09:46
Die NAS mag je aan laten staan ;) Daar zijn ze onderhanden voor ontworpen.

• lier

lier

MikroTik nerd

barry457 schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 08:29:
Die NAS mag je aan laten staan ;) Daar zijn ze onderhanden voor ontworpen.
In het kader van ontwerp, standaard zijn de A-merken (in ieder geval) ook voorzien van een power-scheme: UIT en AAN op vooraf ingestelde tijden. Scheelt weer stroom...

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Outlook met meerdere clients? Wil je die tegelijk dezelfde mailaccount laten gebruiken? Want dat wordt een probleem als je een POP3 account hebt.
Je zal dan een mailservertje een POP box leeg moeten laten trekken en dat her-aanbieden als IMAP bijvoorbeeld. Daar kan wel twee maal op ingelogd zijn.
Is waarschijnlijk wel op te lossen met hMailserver. (POP3 fetch oid)

En wat versta je onder een "volwaardige server"? Je hoeft iig niet bij bedrijven als Dell en HP te gaan winkelen voor een server.
Iets zelf bouwen wil prima, bijvoorbeeld op basis van een Atom moederbordje waar een RAID controller op zit, en dan twee harddisks er aan hangen in RAID1 (mirror mode) zodat je voor de opslag taken iig meer veiligheid tegen uitvallen van een harddisk hebt.

Uiteraard moet je nog wel weer backuppen. RAID is geen backup maar een beveiliging tegen uitval van 1 harddisk. Kapt het servertje er onverhoopt helemaal mee, dan kan RAID je niet altijd redden.
Dat zou je dan weer kunnen doen met een mobiele harddisk en een programma als SyncBack (synchroniseert inhoud van server naar mobiele disk).

Moet allemaal wel te fixen zijn voor minder als 300 euro.

Plus, je kan dat servertje ook nog dienst laten doen als printserver bijvoorbeeld, en een Atom met twee energiezuinige hardeschijven verbruikt nauwelijks meer als een NAS maar heb je toch de extra mogelijkheden.
lier schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 08:31:
[...]

In het kader van ontwerp, standaard zijn de A-merken (in ieder geval) ook voorzien van een power-scheme: UIT en AAN op vooraf ingestelde tijden. Scheelt weer stroom...
Is ook wel te fixen met een Atom computertje ;)
Shutdown script in het OS en wake @ tijd via BIOS.

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 15-02-2011 08:38 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• lier

lier

MikroTik nerd

Omgekeerd, (bijvoorbeeld) Synology ondersteunt ook een mail server.

Overigens lees ik niet dat je het PST bestand deelt, alleen het archief.
Input van de TS is gewenst.

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-01 14:52
Cloud?

Mail uit de cloud
Storage in de cloud

Wat is de administratieve software? mogelijk kan je dat ook laten hosten.

Je PC's zijn dan alleen nog maar de toegang tot je bedrijfsgegevens en applicaties

Red een boom, eet een bever

• Somethingsin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-01 16:23

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Topicstarter
We maken gebruik van een hosted exchange service (perrit), voor zover ik weet draait het op imap, want we gebruiken webmail en outlook doorelkaar, en dat gaat best prima.
Alles gaat over hetzelfde mailaccount, dat inderdaad het liefst op beide computers tegelijk via outlook te gebruiken moet zijn, met een offline archief (want slechts 500MB serverruimte) voor oudere mails, die liefst ook van beide kanten toegankelijk moet zijn. Volgens mij is dat een pst bestand, maar een ander oplossing zou ook prima zijn.

De administratie draait op davliex. Heb hen ook al gemaild, maar wacht nog op antwoord.

Bedankt voor de vele tips. Atom-servertje is zeker het overwegen waard, ook voor de printer.

-'sin

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Exchange is geen IMAP maar bied wel de mogelijkheid om er met meerdere machines op in te loggen.

PST is helaas niet te gebruiken met meerdere machines tegelijk.
Misschien moet je daar voor toch maar een servertje met een mailserver voor hebben. IMAP accountje er op en die bij alle clients toevoegen zodat de mail daar heen gesleept kan worden.
Ik weet niet hoe het met de backupmogelijkheden van hMailserver staat, maar dat zou allicht een optie zijn.

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 19:14
Het delen van een PST is wel mogelijk als je gebruik maakt van speciale softwaretools.
Ik gebruik hiervoor zelf MAPIlab groupware server omdat ik de oplossing via een mailserver te ingewikkeld vond.
Leesvoer in [Outlook] Emails delen in thuisnetwerk

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:27
Wat betreft mail zou ik ook voor een Hosted Exchange oplossing gaan. Is gelijk je backup goed geregeld en kun je naast Outlook ook gebruik maken van andere manieren van mail-benaderen zoals pushmail en webmail.

Een NAS is dan geschikt voor bestandsopslag, maar als je ook een applicatieserver nodig hebt, kun je inderdaad een server neerzetten. In tegenstelling tot wat McKaamos zegt zou ik wel kijken naar HP of Dell. Die hebben in het goedkope segment leuke basisservers en die kunnen makkelijk van goede garantie worden voorzien en je hebt geen problemen met drivers. Backup kan dan online.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

mbaltus schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 22:04:
Wat betreft mail zou ik ook voor een Hosted Exchange oplossing gaan. Is gelijk je backup goed geregeld en kun je naast Outlook ook gebruik maken van andere manieren van mail-benaderen zoals pushmail en webmail.

Een NAS is dan geschikt voor bestandsopslag, maar als je ook een applicatieserver nodig hebt, kun je inderdaad een server neerzetten. In tegenstelling tot wat McKaamos zegt zou ik wel kijken naar HP of Dell. Die hebben in het goedkope segment leuke basisservers en die kunnen makkelijk van goede garantie worden voorzien en je hebt geen problemen met drivers. Backup kan dan online.
Ze hebben al een Hosted Exchange oplossing, echter max 500MB en het moet elders opgeslagen worden als het teveel wordt.

Wat betreft garantie op een systeem zoals een HP Microserver heb je daarmee netzoveel garantie als bij elke andere computershop in nederland.
Kijk de specs er maar op na ;) alleen garantie op hardware.
Stel dat er een schijf mee stopt, dan krijg je echt geen garantie dat je data nog terugkomt.
Garantie bij kopen zou kunnen, maar dan nog krijg je geen garanties op je data e.d.
Hooguit dat werk dan betaald wordt, wat voor een HP technician sowieso een stuk hoger ligt dan wat het in arbeidsloon voor een vaste medewerker of het tarief van de lokale computerboer kost.
Maargoed, daar betaal je dan weer een hoop extra voor. Ik zou het gewoon laten. Een SLA krijg je toch niet op zo'n mini servertje. (tenzij je er 10K per jaar tegenaan wil gooien dan)

Driverproblemen hoef je tegenwoordig ook niet meer bang voor te zijn. Dat is echt wel goed geregeld.
Durf je er toch niet aan, dan laat je je bestelling toch assembleren bij de computershop waar de spullen vandaan komen? Zetten ze er meteen Windows op.

Verder moet je sowieso je eigen software er nog op gaan zetten. Dus uiteindelijk is een medewerker er toch wel een tijdje mee bezig (er vanuit gaande dat een bedrijf met twee werkplekken geen IT afdeling heeft ;) )

Pagina: 1