Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een paar weken ben ik bezitter van deze:
Intel SSD 2.5", 120GB, SATA, 9.5mm, X25-M Postville Retail

Ben er super tevreden mee. Benchmarks e.d. heb ik niet (dat zegt me niks) maar ik vind het stukken sneller werken.
Alleen heb ik nu een 500GB SATA schijf als 2de schijf erbij zitten (eerst had ik 2 van deze, de Samsun HD502HJ). Deze maakt echter teveel herrie (ik hoor hem continu zoemen) en is te klein.

Ik heb om ruimte te besparen op de SSD het adobe CS5 pakket en guildwars op die HD geinstaleerd (samen 15GB) Had achteraf gezien niet gehoeven, ik heb nu nog 80GB vrij op de SSD.

Moet ik echter op iets letten bij aanschaf van een andere?
Als ik kijk voor een 5400RPM (zo stil mogelijk dus) krijg ik dan extra sluitage aan mijn SSD als ik het adobe pakket opstart omdat de schijf te langzaam is? Of als ik Guldwars speel (welke zijn bestand steeds moet lezen)
Anders ga ik op zoek naar een grote 7200RPM schijf, maar als het ook met een 5400RPM kan heb ik dan liever (met name voor het geluid.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2011 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:04
Een van de green serie van Western Digital is stil.
zijn bijna niet te horen, maar de snelheid is lager.

Voor wat meer snelheid (en geluid) zou een Western Digital black serie of een Samsung f1 voldoende moeten zijn.
Er zijn genoeg reviews te vinden over de schijven.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Je hebt een 120 GB ssd, en CS5 niet geinstalleerd, vreemde denkwijze.

Het is juist verstandig om al je software te instaleren op je SSD, en al je data op je 2de HDD.
zoals word geadviseerd is Western Digital inderdaad een goede keuze, ik heb er een van de Scorpio blue lijn 640 gb 2.5" en dat is een prima schijf.

pricewatch: Western Digital Scorpio Blue WD6400BEVT , 640GB SATA-300, 8MB, 5400rpm

Waarom ben je eigenlijk overgegaan naar een SSD, lijkt me namelijk zonde om niet alles er uit te halen wat er in zit.

Neem anders een kijkje in het grote SSD topic.

Het grote SSD topic ~ Deel 7

[ Voor 86% gewijzigd door Greatsword op 15-02-2011 12:43 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:47
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2011 @ 21:54:
Anders ga ik op zoek naar een grote 7200RPM schijf, maar als het ook met een 5400RPM kan heb ik dan liever (met name voor het geluid.
Dan zou ik je de 2 TB versie van de Western Digital Caviar Green aanraden. Ik heb hemzelf en is absoluut de stilste HDD die ik ooit gehad heb (ook stiller dan de oudere 1 TB Green versie en een oude, behoorlijk stille Spinpoint van Samsung). Hij bestaat tegenwoordig uit 3 platters van 667 GB.
Het is niet bepaald de snelste HDD natuurlijk, maar da's voor data opslag weinig relevant.

Hij draait idle op 5400 rpm en versnelt naar gelang het gebruik op naar 7200 rpm. Zelfs met de kast open kan ik hem amper horen. Dit is icm een passieve videokaart, mugen 2 cpu koeler op de laagste stand, geen casefans, en een seasonic voeding waarvan de fan amper draait. Allemaal (erg) stille onderdelen, dus hij wordt niet a priori overstemt.
Dit is wel iets waar je rekening mee moet houden, je computer is zo stil als het lawaaiigste onderdeel... als dat niet de HDD is, kun je net zo goed een snellere (en meer lawaaiierige nemen).

En idd, dingen die je vaak gebruikt zet je natuurlijk op je SSD, daarvoor heb je hem....

[ Voor 23% gewijzigd door - J.W. - op 15-02-2011 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen WD Green; trage 4K emulatie. Waarom neem je geen Samsung F4; beste dataschijf van het moment en supergoedkoop. Wel even de firmware fix applyen voor de zekerheid.

5400rpm is superieur aan 7200rpm en hoger voor massaopslag. 7200rpm en hoger verliest snel aan populariteit omdat het in feite zinloos is geworden: niet de voordelen van 5400rpm en niet de voordelen van SSD. SSDs hebben de functie van hoge rpm schijf op zich genomen en zorgen voor hoge IOps. Nu wil je een dataschijf met hoge throughput en laag energieverbruik, 5400rpm of 4200rpm is daar perfect voor. Met 140MB/s doet een Samsung F4 het beter dan de vorige generatie Velociraptor op 10.000rpm. Dat komt allemaal door de hoge datadichtheid, waar hoge rpm schijven een veel lagere datadichtheid hebben.

De ideale combinatie is dus SSD als systeemschijf met al je apps en actieve dataset, en 5400rpm HDD als dataschijf voor backups en massa-opslag; bestanden die zelden gewijzigd worden en vaak bulk op de HDD gepleurd. Voor dat type bestanden biedt je SSD ook totaal geen verbetering, en is je 5400rpm schijf de ideale drager.
- J.W. - schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 12:28:
Hij draait idle op 5400 rpm en versnelt naar gelang het gebruik op naar 7200 rpm.
Geen enkele hardeschijf doet dat, veel mensen denken dat door de propaganda van HDD fabrikanten die "5400 - 7200" als rpm opgeven. Dat betekent echter 5900rpm; ze willen simpelweg de echte rpm niet noemen. En de suggestie dat de rpm variabel is scoort ook goed, ook al heeft geen enkele fabrikant daartoe ooit een poging gewaagd naar mijn weten.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2011 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:47
Daar heb ik een SSD voor. Het betreft data opslag.

En als we bijv deze review nemen is de performance niet "stellar", maar is aan de andere kant ook weinig mis mee.
Geen enkele hardeschijf doet dat, veel mensen denken dat door de propaganda van HDD fabrikanten die "5400 - 7200" als rpm opgeven. Dat betekent echter 5900rpm; ze willen simpelweg de echte rpm niet noemen. En de suggestie dat de rpm variabel is scoort ook goed, ook al heeft geen enkele fabrikant daartoe ooit een poging gewaagd naar mijn weten.
Dat zou ik niet zo weten, feit is wel dat deze WD solide prestaties neerzet , energie zuinig is, betrouwbaar is (de vorige serie zeker althans), niet overdreven duur en vooral stil is.

't Is maar net waar je je prioriteiten legt..
Pagina: 1